Bijstand
donderdag 9 februari 2012 om 18:57
Mijn vriend en ik zijn al 2 jaar gelukkig samen. Hij woont bij mij, mijn moeder en zus in en we wonen in Den Helder. Nu willen wij zelfstandig wonen. Mijn vriend zit in de schuldsanering en krijgt 45 euro per week. (Hij heeft een WIJ uitkering) En zelf krijg ik tot juni alimentatie van mijn vader (330 p.m) In Den Helder is nauwelijks werk te vinden en we willen graag naar Arnhem, waar hij vandaan komt. Hij heeft een kennis, die heeft een koop huis en daarvan kunnen wij kamers huren voor 350 per maand. We zijn van plan om een WWB uitkering aan te vragen totdat we beiden werk hebben kunnen vinden. Wij gingen ervan uit dat dit 1300 p.m is, maar het schijnt, omdat ik 20 ben, lager uit te vallen: 850 p.m. waarmee wij nog net niet kunnen rondkomen. (De 330 wordt gezien als inkomen en wordt ervan af getrokken) Is er een alternatief of moeten we wachten tot ik 21 ben? (Wij kunnen niet wachten)
vrijdag 10 februari 2012 om 08:52
quote:mika65 schreef op 10 februari 2012 @ 00:44:
Als je nu zorgt dat je zwanger raakt heb je de eerste 4 jaar (geloof ik) geen sollicitatie verplichtingen. Kijk dat scheelt al weer een slok op een borrel.
Ik hoop dat dit sarcastisch is bedoeld. TO kan niet eens voor zichzelf zorgen, alleen handje ophouden, vriend heeft er al een puinhoop van gemaakt. En nu dan nu heel berekend onder sollicitatieverplichting uit komen.....?
Een "kind nemen" de oplossing zijn?????
Als je nu zorgt dat je zwanger raakt heb je de eerste 4 jaar (geloof ik) geen sollicitatie verplichtingen. Kijk dat scheelt al weer een slok op een borrel.
Ik hoop dat dit sarcastisch is bedoeld. TO kan niet eens voor zichzelf zorgen, alleen handje ophouden, vriend heeft er al een puinhoop van gemaakt. En nu dan nu heel berekend onder sollicitatieverplichting uit komen.....?
Een "kind nemen" de oplossing zijn?????
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.

vrijdag 10 februari 2012 om 10:27
Ze wonen al samen bij haar moeder in, met nog haar zus erbij.
En ze gaan per 1 juli a.s. idd een groot probleem krijgen, want dan worden ze met zijn vieren als gezin gezien en zal - afhankelijk van de inkomsten van moeder en zus - zijn uitkering stoppen. Haar alimentatie stopt. En dan zijn ze financieel volkomen afhankelijk van moeder en / of zus.
Waarom volgen jullie geen opleiding, TO?
En ze gaan per 1 juli a.s. idd een groot probleem krijgen, want dan worden ze met zijn vieren als gezin gezien en zal - afhankelijk van de inkomsten van moeder en zus - zijn uitkering stoppen. Haar alimentatie stopt. En dan zijn ze financieel volkomen afhankelijk van moeder en / of zus.
Waarom volgen jullie geen opleiding, TO?

vrijdag 10 februari 2012 om 11:20
Dan ga je maar buiten Den Helder werken. In Alkmaar of Amsterdam, zoals bijna iedereen in die regio doet. Je krijgt geen uitkering en geen gemeente zit te wachten op twee uitkeringstrekkers die komen halen maar niks inbrengen. Een huis krijg je daar dus ook niet 'eventjes'.... Arnhem zit echt niet op jullie te wachten omdat jullie de gemeente alleen maar geld kosten en totaal geen economische binding hebben.
Kortom, met je aartsluie reet van de bank, en je vriend ook en aan het werk. Paupers.
Kortom, met je aartsluie reet van de bank, en je vriend ook en aan het werk. Paupers.

vrijdag 10 februari 2012 om 12:13
quote:sweetfirefly schreef op 10 februari 2012 @ 08:52:
[...]
Een "kind nemen" de oplossing zijn????? Tuurlijk was het sarcastisch bedoelt. Maar een mooie oplossing om niet te gaan werken en je hand ophouden toch?
[...]
Een "kind nemen" de oplossing zijn????? Tuurlijk was het sarcastisch bedoelt. Maar een mooie oplossing om niet te gaan werken en je hand ophouden toch?

vrijdag 10 februari 2012 om 12:39
Nu heb ik er ietwat verstand van door mijn werk (mogen jullie raden waar ik werk
) en in Rotterdam is het zo dat als meisje van 20 geen startkwalificatie heeft (en nee, een middelbaar schooldiploma telt niet mee) ze weer rechtsomkeert mag maken en een opleiding mag gaan volgen; DUO is een voorliggende voorziening (ja ook het deel dat je leent) en dat is voldoende om van te leven.
Eerlijk Poedelzak, je zou er dus al direct uitgepikt worden bij de screening, hooguit recht hebben op een overbrugging tot september wanneer de opleidingen weer starten. Maar ivm de inspanningsverplichting zal je toch 2 maanden op je geld moeten wachten en iemand van 20 zou mij erg veel bewijzen mogen overleggen waaruit blijkt dat ze werkelijk op alles heeft gesolliciteerd wat los en vastzit.
Kortom; ga lekker terug naar school, het scheelt je een berg gezeik met de sociale dienst.

Eerlijk Poedelzak, je zou er dus al direct uitgepikt worden bij de screening, hooguit recht hebben op een overbrugging tot september wanneer de opleidingen weer starten. Maar ivm de inspanningsverplichting zal je toch 2 maanden op je geld moeten wachten en iemand van 20 zou mij erg veel bewijzen mogen overleggen waaruit blijkt dat ze werkelijk op alles heeft gesolliciteerd wat los en vastzit.
Kortom; ga lekker terug naar school, het scheelt je een berg gezeik met de sociale dienst.
vrijdag 10 februari 2012 om 12:43
quote:Oriane schreef op 10 februari 2012 @ 12:24:
Is inderdaad waar wat iemand eerder zei; vaak zit moeder ook in de bijstand. Mooi voorbeeld. Mag ik zeggen dat ik heulemaal geen zin heb om voor dit soort klaplopers en uitvreters te betalen? Of is dat dan weer hard?
Eens, ik snap het echt niet dat mensen schijnbaar graag in de bijstand gaan. Dit is bedoeld voor als je echt niet anders kan! Niet omdat je geen zin hebt om naar school te gaan of tegaan werken in een sector die je misschien niet als eerste trekt.
En hoe kom je in hemelsnaam in de schuldsanering op zo'n jonge leeftijd?
Zeker dit soort berichten geeft mij toch weer het gevoel dat ik erg in mijn handjes mag knijpen met de gezonde opvoeding die ik van mijn ouders heb gehad, het feit dat ik geleerd heb dat ik moet werken voor mijn geld en dat ik niet meer geld kan uitegeven dan dat ik heb!
Tss in de bijstand op je 20ste, ik zou me dood schamen!
Is inderdaad waar wat iemand eerder zei; vaak zit moeder ook in de bijstand. Mooi voorbeeld. Mag ik zeggen dat ik heulemaal geen zin heb om voor dit soort klaplopers en uitvreters te betalen? Of is dat dan weer hard?
Eens, ik snap het echt niet dat mensen schijnbaar graag in de bijstand gaan. Dit is bedoeld voor als je echt niet anders kan! Niet omdat je geen zin hebt om naar school te gaan of tegaan werken in een sector die je misschien niet als eerste trekt.
En hoe kom je in hemelsnaam in de schuldsanering op zo'n jonge leeftijd?
Zeker dit soort berichten geeft mij toch weer het gevoel dat ik erg in mijn handjes mag knijpen met de gezonde opvoeding die ik van mijn ouders heb gehad, het feit dat ik geleerd heb dat ik moet werken voor mijn geld en dat ik niet meer geld kan uitegeven dan dat ik heb!
Tss in de bijstand op je 20ste, ik zou me dood schamen!
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!

vrijdag 10 februari 2012 om 12:46
vrijdag 10 februari 2012 om 12:47
quote:nessemeisje schreef op 10 februari 2012 @ 00:27:
Ga je eigen broek ophouden, klaploper. En zorg dat die sukkel van een vriend van je eerst zijn schulden af heeft betaald.
Neem een krantenwijk, ga achter de kassa, ga asperges steken. Of doe eens gek: Maak iets van je leven en ga naar school. En wacht met samenwonen tot je een greintje verantwoordelijkheidsgevoel in je knar hebt en zadel de samenleving in godsnaam niet op met je nakomelingen voor je uitkeringsvrij bent.Helemaal mee eens!
Ga je eigen broek ophouden, klaploper. En zorg dat die sukkel van een vriend van je eerst zijn schulden af heeft betaald.
Neem een krantenwijk, ga achter de kassa, ga asperges steken. Of doe eens gek: Maak iets van je leven en ga naar school. En wacht met samenwonen tot je een greintje verantwoordelijkheidsgevoel in je knar hebt en zadel de samenleving in godsnaam niet op met je nakomelingen voor je uitkeringsvrij bent.Helemaal mee eens!

vrijdag 10 februari 2012 om 12:49
adios "En hoe kom je in hemelsnaam in de schuldsanering op zo'n jonge leeftijd? "
Mijn dochter is kortgeleden 18 jaar geworden en heeft haar bankrekening omgezet in een studentenrekening. Toen werd haar gevraagd of ze 500 of 1000 in het rood wilde staan. Ze wilde helemaal niet in het rood staan zei ze.
Maar op die manier helpen banken etc al mee om jongeren in de schulden te raken
Mijn dochter is kortgeleden 18 jaar geworden en heeft haar bankrekening omgezet in een studentenrekening. Toen werd haar gevraagd of ze 500 of 1000 in het rood wilde staan. Ze wilde helemaal niet in het rood staan zei ze.
vrijdag 10 februari 2012 om 12:54
En de ideale situatie is dus dat ze op hun 18de weten dat ze geen geld kunnen uitgeven dat ze niet hebben. dat wist ik en dat wist jouw dochter schijnbaar ook.
Ik mijn oren klinkt het allemaal erg logisch, jammer dat niet iedereen dat met zijn opvoeding mee krijgt!
Ik mijn oren klinkt het allemaal erg logisch, jammer dat niet iedereen dat met zijn opvoeding mee krijgt!
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!

vrijdag 10 februari 2012 om 12:57
De banken helpen niet mee. Het is niet de taak van de bank om jongeren op te voeden over geld uitgeven. Dat is de taak van de ouders. En wat je niet hebt, geef je niet uit. Klaar. Roodstaan heeft altijd gekund. Kon 30 jaar geleden ook. Daar zit dus echt geen verschil in. Het gaat erom dat ze denken dat ze over maar 'recht' op hebben. Dure mobieltjes met internet, eigen woningen en uitkeringen.
vrijdag 10 februari 2012 om 12:59
quote:mika65 schreef op 10 februari 2012 @ 12:49:
adios "En hoe kom je in hemelsnaam in de schuldsanering op zo'n jonge leeftijd? "
Mee eens, banken zouden hun beleid hier echt aan moeten passen.
Het maffe is dat je kind in het rood mag staan op zijn of haar 18e, maar jij als ouder financieel verantwoordelijk blijft tot de 21e verjaardag van je kind.
Mee eens, banken zouden hun beleid hier echt aan moeten passen.
Het maffe is dat je kind in het rood mag staan op zijn of haar 18e, maar jij als ouder financieel verantwoordelijk blijft tot de 21e verjaardag van je kind.

vrijdag 10 februari 2012 om 13:01
Ja daar heb je gelijk in Oriane, mijn dochter heeft een mobiel van 20 euro, geen abbo want ze weet dat ze daar elke maand voor moet betalen.
Rood staan kon 30 jaar geleden ook; maar toen was er toch een bepaalde schaamte voor, je gaf niet graag toe dat je schulden had of in het rood stond. Tegenwoordig is het vrij normaal
Rood staan kon 30 jaar geleden ook; maar toen was er toch een bepaalde schaamte voor, je gaf niet graag toe dat je schulden had of in het rood stond. Tegenwoordig is het vrij normaal

vrijdag 10 februari 2012 om 13:52
Los van het feit dat ik het met de meeste schrijvers wel eens ben dat TO gewoon een baan moet gaan zoeken, vind ik het wel van de zotte dat de sociale dienst het leningdeel van duo als voorliggende inkomstenvoorziening ziet.
Leningen zijn naar mijn mening geen inkomsten, want ik ben opgevoed met het idee dat je geen geld uitgeeft wat je niet hebt, maar dat je eerst spaart voor iets.
Zo kom je dus wel in de schulden en kun je ook al jong in de schuldsanering terecht komen. dit hoeft ook echt lang niet altijd je eigen schuld te zijn.
Leningen zijn naar mijn mening geen inkomsten, want ik ben opgevoed met het idee dat je geen geld uitgeeft wat je niet hebt, maar dat je eerst spaart voor iets.
Zo kom je dus wel in de schulden en kun je ook al jong in de schuldsanering terecht komen. dit hoeft ook echt lang niet altijd je eigen schuld te zijn.
vrijdag 10 februari 2012 om 14:26
Erf is werk zat te vinden, alleen waarscheinlijk n en Arnhem. Of schoonmaak wiet waar jij je geroepen toe voelt. PostNL zoemt postbodes zat, ook in Den Helder. Of schoonmaakwerk.
Echter is ijvert wel zo, dat welke baan je ook waar in Nederland aanneemt, je zult tot je 23ste aan de wettelijke jeugd minimumloon vast zitten.
Ik zou zo zeggen, voorloog nog lekker bij je mams blijven wonen. is in jullie geval voorlopig het voordeligst.
Want naast je huur krijg je op je zelf ook nog andere vaste lasten waar je nu geen last van hebt.
Echter is ijvert wel zo, dat welke baan je ook waar in Nederland aanneemt, je zult tot je 23ste aan de wettelijke jeugd minimumloon vast zitten.
Ik zou zo zeggen, voorloog nog lekker bij je mams blijven wonen. is in jullie geval voorlopig het voordeligst.
Want naast je huur krijg je op je zelf ook nog andere vaste lasten waar je nu geen last van hebt.
vrijdag 10 februari 2012 om 14:37
Onder de 27 krijg je erop degelijk eren bijstand uitkerin.
Ik kon er ook voor kiezen om geheel in deg. Zelfervaren namelijk. Ik was op mijn 24ste alleenstaand moeder en kreeg boven op mijn loon gedeeltelijke bijstand.
Ik kom ook volledig in de bijstand, maar dat wilde ik zelf niet.
In mijn omgeving zie ik nu ook meer dan genoeg mensen onder de 27 in de bijstand.
Ik kon er ook voor kiezen om geheel in deg. Zelfervaren namelijk. Ik was op mijn 24ste alleenstaand moeder en kreeg boven op mijn loon gedeeltelijke bijstand.
Ik kom ook volledig in de bijstand, maar dat wilde ik zelf niet.
In mijn omgeving zie ik nu ook meer dan genoeg mensen onder de 27 in de bijstand.