Ben jij een yup?

12-02-2012 18:56 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor iedereen die zich niet thuisvoelt onder de Tokkies, de kakkers, de tokkers of de stakkers... Misschien ben je een yup? (young urban professional)

Let op: ook deze typering uiteraard met een flinke korrel zout nemen!

Je bent hoogopgeleid

Je hebt een paar jaar extra gedaan over je opleiding door allerlei commissie- en bestuurswerk bij je studie- dan wel studentenvereniging; je ziet je oude jaarclubgenoten nog minstens één keer per week

Je werkt in het bedrijfsleven, hebt een traineeschap van een jaar achter de rug en werkt nu vijftig uur in de week voor een flink salaris, óf je werkt als AIO voor je PhD-degree en bezoekt minstens één keer per jaar een imposant congres in het buitenland

Je doet boodschappen bij de Albert Heijn of bij de lokale groenteboer/slager/bakker/kaasboer, liefst zoveel mogelijk biologisch/ecologisch verantwoord/fair trade

Je bent vegetariër (ook wel ‘vega’ genoemd) of flexitariër en je probeert bewust regelmatig vis of tofu te eten en vlees te vermijden (afkeer van kiloknallers)

Als je een keer uit tijdsnood uit pakjes kookt maak je uitvoerig excuses tegenover je gasten

Je drinkt bier tijdens het uitgaan want overgehouden uit je studententijd, in de zomer drink je rosé of witbier met citroen op het terras

Je barbecuet in de zomer met je vrienden in het stadspark (vega? )

Je hebt het over bubbels in plaats van champagne

Je hebt minstens één grote reis gemaakt naar Zuid-Amerika, Azië of Afrika en hebt daar drie maanden vrijwilligerswerk gedaan en gebackpackt, waar je een waarbenjij.nu blog over hebt bijgehouden

Je gaat naar yoga en doet mindfulness cursussen

Je bezoekt de nieuwste feestjes en clubs die nog niet iedereen kent, je gaat elk jaar steevast naar enkele festivals en houdt van onbekende bands

Je zit de hele dag door op Facebook en Twitter, maar je hebt je Hyves account opgezegd want dat is te kinderachtig en niet handig om contact te houden met al je internationale vrienden

Je leest de NRC Next, de Elsevier, Psychologie Magazine en alle boeken uit de boeken-top-10 van de Bruna die iedereen je aanraadt

Je kijkt naar documentaires via Uitzendinggemist.nl; tv kijk je ‘eigenlijk bijna nooit meer’ of je hebt je tv zelfs het huis uit gedaan

Je gaat het liefst naar filmhuisfilms en bezoekt filmfestivals waar je obscure documentaires kijkt

Je woont – afhankelijk van hoe kort geleden het is dat je bent afgestudeerd - in een duur studentenhuis voor werkende mensen, een veel te dure koopstudio midden in de stad, een rijtjeshuis in een vinexwijk of een twee-onder-één-kap aan het water net buiten de grote stad

Je wacht met het beginnen aan kinderen tot minimaal je dertigste, want eerst carrière maken en getrouwd zijn (ook al roep je heel hard dat je trouwen onzin vindt)

Je hebt de nieuwste iPhone, een Mac en download alle toffe apps zodra ze uitkomen

Je gebruikt veel Engelse termen en andere turbotaal (zie bijvoorbeeld de bullshit bingo)

Wat mist er nog...?
Euhm, wat leg je op de BBQ als je vega bent?
quote:opvakantie schreef op 12 februari 2012 @ 18:58:

Euhm, wat leg je op de BBQ als je vega bent?Een vega gup burger?
de groentejuwelier!

MAar je kunt echt fantastisch bbq-en hoor als vega.
Hoor ik nou echt nergens bij?

*snakt naar een hokje om in geplaatst te worden*
Ik wacht op de 'ben jij een nerd versie'
Je vergeet de turbo-taal!
Yoga: check (nouja, body balance)

Studeren op mn 24e: check

Bier: check

Facebook/twitter hele dag door: check

Hyves verwijderd: check

Iphone: check

Lol..
Internagelaktisch
Hyves verwijdert check

Facebook Ckeck

De rest herken ik me totaal niet in..
quote:khemam schreef op 12 februari 2012 @ 19:04:

Hoor ik nou echt nergens bij?

*snakt naar een hokje om in geplaatst te worden*

Meid wat zou je graag willen zijn dan?

Dan verzinnen we gewoon een hokje voor je,je moet en je zal in een hokje..
Ik herken 15(!!) punten, ben ik nou een yup ....
quote:Frahim schreef op 12 februari 2012 @ 18:56:

Je bent hoogopgeleid

WO.

Je hebt een paar jaar extra gedaan over je opleiding door allerlei commissie- en bestuurswerk bij je studie- dan wel studentenvereniging; je ziet je oude jaarclubgenoten nog minstens één keer per week

Ja. Bestuursjaar, studentenvereniging, reunies.

Je werkt in het bedrijfsleven, hebt een traineeschap van een jaar achter de rug en werkt nu vijftig uur in de week voor een flink salaris, óf je werkt als AIO voor je PhD-degree en bezoekt minstens één keer per jaar een imposant congres in het buitenland

PhD.

Je doet boodschappen bij de Albert Heijn of bij de lokale groenteboer/slager/bakker/kaasboer, liefst zoveel mogelijk biologisch/ecologisch verantwoord/fair trade

Ja. AH wanneer de biologische supermarkt op de hoek het niet heeft.

Je bent vegetariër (ook wel ‘vega’ genoemd) of flexitariër en je probeert bewust regelmatig vis of tofu te eten en vlees te vermijden (afkeer van kiloknallers)

Parttime vegetariër.

Als je een keer uit tijdsnood uit pakjes kookt maak je uitvoerig excuses tegenover je gasten

Wederom ja.

Je drinkt bier tijdens het uitgaan want overgehouden uit je studententijd, in de zomer drink je rosé of witbier met citroen op het terras

Ouch. Ook ja.

Je barbecuet met je vriendin in het stadspark

In dit weer? Ik heb afgelopen zomer moeten overslaan ivm reizen (zie beneden), maar het zou me niet verbazen als het er komende zomer - mits een beetje fatsoenlijk weer - weer regelmatig van gaat komen.

Je hebt het over bubbels in plaats van champagne

Je hebt minstens één grote reis gemaakt naar Zuid-Amerika, Azië of Afrika en hebt daar drie maanden vrijwilligerswerk gedaan en gebackpackt, waar je een waarbenjij.nu blog over hebt bijgehouden

Check! In totaal (verschillende etappes) bijna een jaar in Afrika. Blog op blogspot, want dat is toegankelijker voor mijn internationale vrienden

Je gaat naar yoga en doet mindfulness cursussen

Check.

Je bezoekt de nieuwste feestjes en clubs die nog niet iedereen kent, je gaat elk jaar steevast naar enkele festivals en houdt van onbekende bands

't Wordt langzaam eentonig...

Je zit de hele dag door op Facebook en Twitter, maar je hebt je Hyves account opgezegd want dat is te kinderachtig en niet handig om contact te houden met al je internationale vrienden

En een klein beetje eng...

Je leest de NRC Next, de Elsevier, Psychologie Magazine en alle boeken uit de boeken-top-10 van de Bruna die iedereen je aanraadt

In theorie wel, maar in de praktijk komt het er niet van...

Je kijkt naar documentaires via Uitzendinggemist.nl; tv kijk je ‘eigenlijk bijna nooit meer’ of je hebt je tv zelfs het huis uit gedaan

Geen tv.

Je gaat het liefst naar filmhuisfilms en bezoekt filmfestivals waar je obscure documentaires kijkt

Dat dan weer niet. Ik hou van zoetsappige, supercommerciele romcoms.

Je woont – afhankelijk van hoe kort geleden het is dat je bent afgestudeerd - in een duur studentenhuis voor werkende mensen, een veel te dure koopstudio midden in de stad, een rijtjeshuis in een vinexwijk of een twee-onder-één-kap aan het water net buiten de grote stad

Appartement in het centrum van mijn stad.

Je wacht met het beginnen aan kinderen tot minimaal je dertigste, want eerst carrière maken en getrouwd zijn (ook al roep je heel hard dat je trouwen onzin vindt)

Ik ben er bijna!

Je hebt de nieuwste iPhone, een Mac en download alle toffe apps zodra ze uitkomen

Dat dan weer niet, ik heb het niet zo op de iPhoney en andere appelige apparaten. Mijn trouwe BB doet het prima

Wat mist er nog...?

Ok, volgens mij heb ik mijn clubje gevonden...

Ik moet zeggen, ik ben toch wel een beetje onder de indruk van mijn eigen score, ik heb me er nooit zo mee bezig gehouden, en zeker niet bewust mijn leven volgens het yuppen-plaatje gebouwd. En het is bizar dat binnen mijn sociale netwerk er een hoop mensen zijn die ook hoog zouden scoren in de lijst.

Ik wil stiekem ook graag geloven dat ik ook nog een beetje tokkie ben (ik schrijf de afgelopen tijd veel vanuit huis voor mijn proefschrift in tokkie-pak, en neem dan nog net de moeite om mijn joggingbroek te verwisselen voor een spijkerbroek en laarzen om boodschappen te doen).
O,je hubby heeft 1 papadag per week en je brengt je kinderen met de bakfiets naar school.

Uiteraard zitten je kinderen ook op blokfluit en/of vioolles.

Je hebt een museumjaarkaart.
Ik heb een identiteitscrisis!
Overigens ben ik en veel van mijn vrienden ook 'schuldig' aan een groot deel van de genoemde punten... Dus in de spirit van de hokjesgeest verklaar ik mezelf bij deze yup!
quote:Blackdress schreef op 12 februari 2012 @ 19:18:

Ik heb een identiteitscrisis! Stil maar in het ergste geval kan je er altijd nog een topic over openen.
quote:superstar_2 schreef op 12 februari 2012 @ 19:23:

[...]

Stil maar in het ergste geval kan je er altijd nog een topic over openen. Ik denk dat ik me maar bij de tokkies aansluit. Weer 'ns wat anders
ik blijk een yup te zijn

Ik wil bij het no-label-clubje
Volgens mij ben ik half yup en half tokkie, kan dat ook?
Oh maar de viool/pianoles vind ik ook wel kak!

Hier kom ik al iets meer in de buurt. Is dit dan het tussenintopic trouwens voor de tokkers/takkers?

Wel uitgelopen met studie maar niet dankzij commissiewerk bij studentensportvereniging. Ik moest opzoeken wat een flexitariër is maar daar kan ik mijzelf wel toe rekenen (of halve vegetariër, zoals het hierboven herkenbaar wordt genoemd). Ga niet meer naar de AH want er zit een andere supermarkt dichterbij. Af en toe biologisch/Fair Trade maar niet van de markt. Ik excuseer me idd wel een beetje als ik kook uit pakjes voor gasten haha. (niet dat ik normaliter uitgebreid in de keuken sta) BBQ'en doe ik in de tuin, niet in het park, dat vind ik een beetje voor paupers eigenlijk.

Heb 1x een yogacursus gedaan. Hou van sommige onbekende bands. Veel op FB, geen Twitter en Hyves nooit gehad want dat vond ik, jawel, ook voor paupers. De boeken uit de boekentop10 van de Bruna kom ik pas te lezen als ze daar alweer uit zijn. Kijk wel eens een enkele documentaire via uitzendinggemist, maar ook nog wel tv af en toe. Geen voorkeur voor filmhuisfilms maar ook geen afkeer. Gebruik wel Engelse woorden/uitdrukkingen maar vooral op internet, brr geen turbotaal
Im the root of all thats evil but you can call me cookie
quote:Blackdress schreef op 12 februari 2012 @ 19:18:

Ik heb een identiteitscrisis!

Ik voel er ook eentje aankomen.

@Noodles: yukkie?

Geen enkele herkenning, dus zal ik wel geen yup zijn . . . .
Swedish Chef (leuke nic ), als je je jogginbroek verwisselt voor schoenen en laarzen als je naar buiten gaat ben je geen tokkie!
Im the root of all thats evil but you can call me cookie
En je hebt natuurlijk een Linked-In profiel...voor het netwerken.

Twee auto's voor de deur, waarvan minimaal één lease.

Je man heeft in zijn vrije tijd een Gaastra jas en een Ralph Lauren blouse, golft graag een potje. Zelf ga je dan high-tea-en met je vriendinnen. Of een dagje "welnessen".

Je kinderen heten Sofie, , Julia of Valentijn.

Je hebt een blonde of zwarte labrador.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven