Geld & Recht alle pijlers

pgb

12-02-2012 17:43 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gehoord van mensen die 26 euro per uur verdienen aan een pgb.

Dit is toch belachtelijk veel.

En als je dan weet dat het eigenlijk nog niet nodig is (voor hun) dan ben ik bijna in staat om deze mensen aan te geven. Het is ook ons geld waar hier mee gestrooid wordt. Ik hoop dat ze die pgb's eens gauw beter gaan controleren. Dit is toch echt te gek voor woorden.
odi et amo
Ik zie in mijn omgeving ook schimmige praktijken met PGB's.

Helaas dat de goeden onder de kwaden moeten lijden.
quote:Star schreef op 12 februari 2012 @ 18:17:

[...]

Nou en als dat echt echt echt echt echt zo is, waarom geef je ze dan niet aan zoals je zegt in je OP? Toch twijfels?

Ik ken diegene die het geld ontvangt heel goed.

Nee, ik heb geeb twijfels ten aanzien van het niet nodig zijn.

Ik zou ook niet weten waar ik terecht zou kunnen met deze informatie.
odi et amo
Toevallig ken ik ook iemand, heeft aandoening waardoor ze niet kan werken. Ze heeft een vriendin die krap bij kas zit. 1+1 = 2 moet ze gedacht hebben..Dus vriendin werkt nu (op papier) voor haar (boodschappen doen , huishouden, strijken, op 2 kinderen passen). Zijzelf loopt in de stad, gaat naar de sportschool, gaat ieder weekend stappen.. Tja soms wordt er idd echt gesjoemeld met de PGB. Zo triest voor mensen die het echt nodig hebben.
Dat is echt niet veel. Denk erom dat dat brutto is en als zelfstandige moet je veel meer premies betalen. Ik verdiende als zelfstandige soms 60 euro per uur, maar er bleef niet zo veel over.
quote:lamaatje schreef op 12 februari 2012 @ 18:22:

[...]

Ik ken diegene die het geld ontvangt heel goed.

Nee, ik heb geeb twijfels ten aanzien van het niet nodig zijn.

Ik zou ook niet weten waar ik terecht zou kunnen met deze informatie.De uitkerende instantie? Kan je vast wel ergens melden.
Hoe weet jij zo zeker dat zij geen hulp nodig heeft dan? In mijn ervaring krijg je de laatste jaren echt niet zomaar PGB. Ik werk al jaren met mensen die PGB krijgen en die moeten zich toch elk jaar weer flink bewijzen. Terwijl zij het wel echt nodig hebben. Lijkt me sterk dat je daar doorheen komt als je het niet nodig hebt.
Pffff niet goed voor mijn humeur om dit te blijven lezen.

Ik zit me zo boos te maken! Ik wist gewoon echt niet dat er mensen waren die zo'n misbruik kunnen maken van die regeling.

Wij moeten naar 3 artsen om een verklaring te krijgen, daarnaast 2 testen en dan de hele stapel papieren die ingevuld moeten worden. Terwijl de "aandoening" gewoon zichtbaar is en nooit over kan gaan.
Helaas.... Voor degene die het verhaal van mijn vader kennen. De beheerster van zijn PGB betaalde haarzelf gewoon het hele PGB uit als mijn vader weken in het ziekenhuis lag.

Ken nog een geval: Kind met autisme, heeft een groot PGB voor weekendopvang en vakantieopvang. Moeder betaalt haar vriend uit, wonen niet samen. Na aftrek van belasting pikt moeder de helft in en vriend andere helft. Ze hebben er al menig mooie vakantiereis van gemaakt. Kind blijft overigens gewoon bij moeder in de weekenden en vakanties.

Zo makkelijk is het dus om ermee te frauderen. En als je het zorgkantoor belt ( over beheerster van mijn vader) dan zeggen ze ' Tja, wij geven alleen het geld, verder niks' Doen helemaal NIETS met een melding van frauderen.

Er wordt echt veel gefraudeerd, en weinig tegen ondernomen. En helaas, zoals met alle voorzieningen, moeten de goeden het met de slechten bekopen...
Sorry Iebeltje. Ik durf verder niet zo veel te vertellen. Maar de persoon waar het over gaat heeft buiten wat hij mankeert ook een partner die hele dagen thuis is en verder niets aan zijn handen en voeten mankeert zullen we maar zeggen.

Ik kan me voorstellen dat je hier boos over wordt. Ik ook. Maar er is weinig aan te doen denk ik.
odi et amo
Vreemd dat de 1 het 'zo makkelijk' krijgt en de volgende niet. En ik weet ook van kennissen die het geld in handen krijgen hoor. Zij is in dienst bij haar zoon. Hiervoor krijgt zij 1000 per maand. Overdag gaat hun kind naar school en komt tegen 17 uur thuis. In het weekend gaat hij vaak uit logeren bij de instelling waar hij ook op school zit. Ook hier krijgen ze geld voor om dit wordt betaald.
quote:iebeltje schreef op 12 februari 2012 @ 18:00:

@poldervrouw gefeliciteerd! Fijn om te weten dat je hem nog 2 jaar krijgt. Wij "vieren" het altijd met een gebakje... gewoon omdat je er zoveel voor moet doen en omdat het zo fijn is als je weet dat er financieel een bijdrage komt.Nou idd.. ik kneep hem nav alle berichten enorm.. Was bang voor polderjongen.. ik moet er niet aan denken hoe we eea hadden moeten rondbreiden.. We kunnen best zelf wat betalen maar de bedragen die we moeten betalen voor zijn zorg.. nou dan was het gauw klaar.. Maar gelukkig.. en in 2014 zien we wel weer verder.. wie dan leeft wie dan zorgt..
quote:Danayla schreef op 12 februari 2012 @ 18:49:

Helaas.... Voor degene die het verhaal van mijn vader kennen. De beheerster van zijn PGB betaalde haarzelf gewoon het hele PGB uit als mijn vader weken in het ziekenhuis lag.

Ken nog een geval: Kind met autisme, heeft een groot PGB voor weekendopvang en vakantieopvang. Moeder betaalt haar vriend uit, wonen niet samen. Na aftrek van belasting pikt moeder de helft in en vriend andere helft. Ze hebben er al menig mooie vakantiereis van gemaakt. Kind blijft overigens gewoon bij moeder in de weekenden en vakanties.

Zo makkelijk is het dus om ermee te frauderen. En als je het zorgkantoor belt ( over beheerster van mijn vader) dan zeggen ze ' Tja, wij geven alleen het geld, verder niks' Doen helemaal NIETS met een melding van frauderen.

Er wordt echt veel gefraudeerd, en weinig tegen ondernomen. En helaas, zoals met alle voorzieningen, moeten de goeden het met de slechten bekopen...

Nou zo makkelijk gaat het echt niet hoor. Ik moet iedere euro verantwoorden.. ik kan niets naar mezelf wegsluizen.. en dat is maar goed ook, dat het zo goed gecontroleerd wordt.. Ik heb met al mijn zorgverleners overeenkomsten, moet regelmatig eea opsturen ter controle.. Wat jij beschrijft lijkt me erg sterk..

En sowieso.. je krijgt een PGB niet "zomaar" en zeker niet makkelijk.. Bij de herindicatie ga je weer door de molen hoor..
quote:CharlotteAnnaSophie schreef op 12 februari 2012 @ 18:55:

Vreemd dat de 1 het 'zo makkelijk' krijgt en de volgende niet. En ik weet ook van kennissen die het geld in handen krijgen hoor. Zij is in dienst bij haar zoon. Hiervoor krijgt zij 1000 per maand. Overdag gaat hun kind naar school en komt tegen 17 uur thuis. In het weekend gaat hij vaak uit logeren bij de instelling waar hij ook op school zit. Ook hier krijgen ze geld voor om dit wordt betaald.

Nou.. makkelijk..

Wij krijgen het geld ook zelf in handen, daar betalen wij dan de zorgverleners van (orthopedagoge die bij ons thuis komt, zorgboerder).. en wat we over houden moet weer teruggestort worden.. En we hebben 2 x per jaar een controle moment..
Sommige mensen krijgen kennelijk alles voor elkaar.

Ik ken ook nog wel een ander geval waar pgb voor afgegeven is.

Dit betreft ook een autistisch kind. Daar komt iemand om met hem te spelen ( ), wat dat dan ook inhouden mag.

Zorg voor een zwaar gehandicapt kind of volwassene is tot daar aan toe, maar in veel gevallen kan toch ook gebruik gemaakt worden van de gezinszorg zoals die al jaren bestaat.
odi et amo
@poldervrouw. Ik heb makkelijk ook tussen aanhalingstekens gezet.
quote:lamaatje schreef op 12 februari 2012 @ 19:54:

Sommige mensen krijgen kennelijk alles voor elkaar.

Ik ken ook nog wel een ander geval waar pgb voor afgegeven is.

Dit betreft ook een autistisch kind. Daar komt iemand om met hem te spelen ( ), wat dat dan ook inhouden mag.

Zorg voor een zwaar gehandicapt kind of volwassene is tot daar aan toe, maar in veel gevallen kan toch ook gebruik gemaakt worden van de gezinszorg zoals die al jaren bestaat.

Ik weet niet of jij bekend bent met autisme ? Maar zo raar is het niet als er iemand komt spelen met een autistisch kindje hoor..

Een van mijn zoons gaat ook met een orthopedagoge op pad en leuke dingen doen.. die leuke dingen zijn dan voor hem vooral erg leerzaam. Hij leert dan sociaal gedrag , samen spelen, leren samenwerken , rekening houden met een ander en ga maar door.. Dat leert hij bij ons ook, maar bij haar nog net een stapje extra..

. En welke gezinszorg ? De thuiszorg voor dit soort dingen bestaat niet meer hoor.. dat gaat allemaal via het PGB
Nee, Poldervrouw, gezinszorg bestaat niet voor autistische kinderen. Dat snap ik. Beetje verkeerd achter elkaar gezet.

Maar in het andere geval waar ik het eerst over had is er absoluut geen sprake van zware zorg. Dus dat zou best door

een gezinshulp gedaan kunnen worden.Ja, jammer dat ik nou niet in detail kan treden.

Wat betreft het autistische kind. Die gaat ook gewoon naar een normale basisschool en is misschien heel licht autistisch, maar toch nietzodanig gehandicapt dat de overheid dit subsidieren.

Bovendien verdient de vader tonnen per jaar, dus heel raar allemaal dat wij dat met z'n allen moeten bekostigen.
odi et amo
quote:lamaatje schreef op 12 februari 2012 @ 21:13:

Nee, Poldervrouw, gezinszorg bestaat niet voor autistische kinderen. Dat snap ik. Beetje verkeerd achter elkaar gezet.

Maar in het andere geval waar ik het eerst over had is er absoluut geen sprake van zware zorg. Dus dat zou best door

een gezinshulp gedaan kunnen worden.Ja, jammer dat ik nou niet in detail kan treden.

Wat betreft het autistische kind. Die gaat ook gewoon naar een normale basisschool en is misschien heel licht autistisch, maar toch nietzodanig gehandicapt dat de overheid dit subsidieren.

Bovendien verdient de vader tonnen per jaar, dus heel raar allemaal dat wij dat met z'n allen moeten bekostigen.

Dan nog is je reactie kort door de bocht en ben je blijkbaar niet echt bekend met autisme.. Ik heb 2 autistische zoons, en ze zitten beiden op het reguliere onderwijs.. dus normale basisschool.. En ja.. ze hebben beiden een PGB omdat de zorg die ze nodig hebben (begeleiding) niet uit een ander potje komt.. dat kan alleen maar via PGB. Er is geen gezinszorg of ander soortige hulp.. Je krijgt het PGB alleen maar via buro jeugdzorg of GGZ. Niet omdat je zomaar als ouder dat maar aanvraagt.. daar zitten hele strenge regels aan verbonden.. en je moet wel echt een fikse diagnose hebben wil je er 1 krijgen.. En ondanks die fikse diagnose die mijn 2 jongens hebben, zitten beiden op regulier onderwijs.. Voor beiden zitten we nu (weer) in de molen voor LGF (het rugzakje).. dat allemaal zodat ze naar het reguliere onderwijs kunnen blijven gaan..

Je hoeft niet zwaar gehandicapt te zijn om een PGB te hebben.

En dat je inkomen hoog is, hoeft niet te betekenen dat je er geen recht op hebt. Ik zou het dan zelf niet aanvragen, want dan heb je zelf financiele middelen genoeg, maar goed.. dat is aan die mensen natuurlijk zelf ..

Ik zou dus even nadenken voordat je dit soort dingen hier neerzet.. zeker als je zelf geen ervaring hebt..
Poldervrouw, ik zeg niets over jou kinderen.

Ik praat over een kind dat ik ken wat geen zwaar geval is en waarvan de vader tonnen verdient.

Daar hoeft niet heel Nederland aan mee te betalen.

En dat er hele strenge regels zijn dat gaat niet voor iedereen

op gezien andere verhalen hier.
odi et amo
nee lamaatje, maar je generaliseert onbedoeld wel in je berichtjes.. En de regels zijn wel degelijk streng.. maar als je goed kunt liegen ben je al halverwege.. frauderende mensen hou je altijd..
Mijn zoon heeft ook een pgb. Heeft ass. Ik ken geen zwaar of lichte gevallen in autisme, het ligt wat gecompliceerder hoor. Trouwens er zijn heel veel mensen in mijn omgeving die niet weten dat mijn zoon autisme heeft, gewoon omdat hij gewenst gedrag vertoont. Waarom mogen ouders die meer geld verdienen niet van een pgb gebruik maken? Zij betalen ook belasting. Tegenwoordig kan je geen pgb meer krijgen alleen zorg in natura.

Als je denkt dat iemand het verkeerd uitgeeft neem dan gewoon contact op met het zorgkantoor, zij kunnen dan een uitgebreide controle doen.
Ik heb steeds alleen maar gesproken over de gevallen die ik ken.

En pgb bestaat natuurlijk niet alleen voor autistische kinderen.

Dat is maar een hele kleine groep

En als ik dan in mijn eigen familie zelfs geen mantelzorg mag doen, want nee er wordt wel een pgb aangevraagd, want ja die

mogelijkheid is er toch, dan is dat ook uit eigen ervaring. Terwijl het maar over een beetje stofzuigen en aandacht gaat. En dat laatste is dan nog eigenlijk het belangrijkste.
odi et amo
Bij mij vroegen ze eerst wie er nog meer voor mijn kind kon zorgn, bv logeren bij opa en oma, op wie we terug konden vallen en of er mantelzorgers zijn.
Nou zo makkelijk gaat het echt niet hoor. Ik moet iedere euro verantwoorden.. ik kan niets naar mezelf wegsluizen.. en dat is maar goed ook, dat het zo goed gecontroleerd wordt.. Ik heb met al mijn zorgverleners overeenkomsten, moet regelmatig eea opsturen ter controle.. Wat jij beschrijft lijkt me erg sterk..

Zo makkelijk gaat het dus wel. Moeder van het kind heeft een ' zorgovereenkomst' met haar vriend. Andere achternaam, andere woonplaats... zorgkantoor weet toch niet dat ze een relatie hebben?! Die man heeft een baan, en vangt zogenaamd in de weekenden en vakanties dat kind op. Op papier klopt alles, hoor, want het geld wordt ook overgeboekt naar die vriend. Dus halfjaarlijkse verantwoording is geen probleem. Dat ze daarna met aftrek van belasting de buit delen weet toch niemand.

Triest, hoor, zo makkelijk kan het zijn...
Mijn schoonvader heeft jaren PGB gehad. Mijn schoonmoeder beheerde dit. Er werd jaarlijks een indicatie vastgesteld en het geld dat overbleef moest teruggestort worden. Voor mijn schoonmoeder een hele administratie, maar daardoor kon ze wel met een beperkt groepje zusters de verzorging van mijn schoonvader doen (toen ze nog geen PGB had, kwamen er wel eens 15 verschillende zusters in één week langs...). Ook wij stonden op de loonlijst omdat mijn schoonvader alleen nog maar zijn nek kon bewegen. Er moet dus altijd iemand aanwezig zijn. Af en toe kwamen we daar een avond als mijn schoonmoeder vergaderingen had 's avonds. Of als mijn schoonmoeder 's avonds wilde sporten.

Zo had zij haar eigen leven en nog de partnerrol (i.p.v. verpleegsterrol).

Wij kregen 30 euro per uur, maar dit is bruto! Je moet de helft dus afdragen aan de belasting.

Ik snap niet hoe iemand kan sjoemelen met PGB, want de indicatie is enorm streng. Toen mijn schoonvader niet meer kon eten, maar sondevoeding kreeg ging er ook direct een bulk uren af, want het voeren kostte toch minder tijd dan die sonde...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven