Geld & Recht alle pijlers

Belastingaangifte 2011

13-02-2012 14:38 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gisteren de belastingaangifte 2011 ingevuld en wederom krijgen we een flink bedrag (tegen de 3000 euro) terug. Volgens manlief is het goed zo, maar ik snap niet dat we zoveel terug kunnen krijgen.

We hebben bijna 20.000 aan hypotheekrente betaald, ongeveer 3000 euro Eigenwoningforfait, dus 17.000 aftrekbaar.

In totaal krijgen we hiervan 9200 euro terug (= voorlopige teruggave, wat je per maand al krijgt + de 3000 die we nu nog gaan krijgen).

Dat kan toch nooit zoveel zijn (=54%)??

Salarissen in 2011 man: 66.000 mijn salaris 41.000.

Wie snapt dit? Overigens kregen we de laatste jaren steeds veel geld terug.
vergelijk de bedragen die je invult op de aangifte met de bedragen waarvan is uitgegaan in de voorlopige teruggave. Misschien dat daar een verschil in zit?

Ik zag dat de BD bij de voorlopige teruggaaf 2012 uitgegaan is van gegevens uit 2010 (of zelfs eerder), maar dat maakte bij mij per saldo niet veel verschil met het bedrag dat ik terug zou krijgen (dus geen wijziging daarvoor doorgegeven).
De voorlopige aangifte is al jaren hetzelfde bedrag, dus dat kan het hoge bedrag niet verklaren. Het blijft gek dat we zoveel geld terugkrijgen vind ik.
Hebben jullie kinderen onder 12 jaar? Dan zit een deel van de extra teruggaaf misschien in de inkomensafhankelijke combinatiekorting voor de minstverdienende partner?
..
Yes, 2 kinderen van 4 en 6, maar hebben we dan recht op korting bij deze salarissen (ik 41.000 en man 66.000)?

Ik heb alles nog eens doorgelopen, maar echt alles is netjes ingevuld, dus ik zou niet weten wat we verkeerd doen, ik hoop toch echt dat het klopt zo!
20.000 euro alleen aan rente? Weet je zeker dat hier niet een stukje aflossing bij zit?
Ja aan de IACK zit geen maximuminkomensgrens, het maximumbedrag wat je kunt krijgen is in 2011 E 1.871 en dat zou jijzelf dan krijgen als partner met het laagste inkomen. Even heel nattevingerig gerekend kom ik dan overigens nog niet op de teruggaaf die jij noemt, maar het komt er dan al wel in de buurt. Zijn er nog andere aftrekposten (lijfrentepremie, banksparen, aparte ao-verzekering, giften) waar je even geen rekening mee hebt gehouden in je verhaal hierboven?
..
Inderdaad, dat is alleen al 1600 euro rente voor de hypotheek per maand? Lijkt me dat daar idd ook wel een stuk aflossing inzit?
Dat is toch niet extreem veel? Bij 5% rente op een hypotheek van 400.000 zit je daar aan.
het bedrag is inderdaad alleen rente.

Het is (nu nog) een hypotheek van 400.000 met een rentepercentage van 4,83%. Begin van het jaar was de hypotheek nog 420.000. Omdat het een volledig aflossingsvrije hyp is, lossen we ieder jaar zelf een deel(tje) af.

Verder geen andere aftrekposten.
Dan laat je het toch invullen door mensen die er verstand van hebben?
Zou ook kunnen (laten invullen door een deskundige, maar ik kan niet bedenken wat er mis kan zijn met onze aangifte. We hebben niets bijzonders/ingewikkelds:

spaargeld en beleggingen netjes ingevoerd, hypotheek en rente en woz-waarde netjes ingevoerd, inkomensgegevens overgenomen van jaaropgaves. Meer is er niet.

Het zal dus wel kloppen toch?

Vorige jaren hadden we nog meer teruggave, maar toen hadden we de aankoopkosten van het huis, en een jaar later nog ouderschapsverlofkorting en so wie so meer aftrekbare hyp rente (bij de start van deze hyp was hij nog 510.000, nu 400.000)
i.p.v. je aangifte door een deskundige in te laten vullen, kun je ook een afspraak maken bij de belastingdienst. Zij helpen ook met aangiftes en kunnen eventueel ook uitleggen waar het verschil in zit (beter dan bellen met de belastingtelefoon).
Mugske, dat wist ik niet, dank voor de tip.
edit: ach, natuurlijk toch wat belangrijks vergeten en nu krijgen we gewoon weer hetzelfde als vorig jaar terug. 't Was ook te mooi om waar te zijn. *snif*
Ik denk dat het wel zou kunnen kloppen, je hebt heel veel rente betaald, dus krijg je ook veel terug, zeker omdat je (man) over dat bedrag ook nog eens het hoogste belastingtarief hebt betaald, dat is 52% zoiets geloof ik.

Maar het lijkt mij ook heel verstandig als je je dit even laat checken en uitleggen op het belastingkantoor of bij je vakbond als je daarbij aangesloten bent.
quote:mariap schreef op 13 februari 2012 @ 16:29:

Mugske, dat wist ik niet, dank voor de tip.

Het advies van Mugske is dubieus. De belastingdienst verzorgt geen aangiften voor tweeverdieners met meer dan ¤ 100.000 inkomen. De aangifte is uitgaande van de door jou verstrekte gegevens juist ingevuld Maria. De iack is maximaal ¤ 1871. De hypotheekrenteaftrek (saldo inkomsten en aftrekposten eigen woning) is ¤ 17000, vnl. aftrekbaar in schijf 1 met 52% belasttingteruggave. Teruggave op het inkomen van uw man: 48% van de betaalde hypotheekrente. (merendeel 52%, kleiner deel 42%)

Belastingteruggave via hypotheekrenteaftrek is ¤ 8160. Samen met de ¤ 1871 iack komt dit op een belastingteruggave van circa ¤ 10.000 voor jullie samen. Doe daar de Voorlopige teruggaaf ¤ 6200?? af en het resultaat is een teruggave van ¤ 3800. Maar u heeft ook spaargeld / beleggingen schrijft u. Als dat een dikke 100K is klopt deze rekensom helemaal: ¤ 3000 teruggave.

Checken kan erg eenvoudig. Als u uw VIA 2011 downloadt, beschikbaar vanaf 1 maart, is alles al door de Blastingdienst ingevuld, inclusief de betaalde hypotheekrente, voorloopige teruggaaf 2011 en de WOZ-waarde. U moet aleen nog even de Box 3 gegevens aanvullen. Dit jaar overigens vor het laatst. Volgend jaar staan die ook in de VIA.

NB: let u er wel op dat bij het downloaden van de VIA de oorspronkelijke gegevens van uw aangifte worden overschreven. Dus: Of de VIA-gegevens (even) binnenhalen via een andere laptop, of de oorspronkelijke aangifte apart opslaan. Maar dat laatste vraagt enige kennis van zaken.
Nou mijn man krijgt 2100 euro terug en ik moet 1100 betalen.

Als we er maar wat aan over houden.
Robast, vorig jaar had ik nog een tip van dit forum gehaald, dat je moet zorgen dat de ene partner ontvangt en de andere 44 euro moet betalen. Die 44 euro hoef je nl. niet te betalen. Gewoon even schuiven met de verdeling van de bedragen op het laatste scherm. Bij ons is het nu gelukt.

Wat ik trouwens oneerlijk vind (is volgens mij ook anders dan vorige jaren): je moet het saldo van al je rekeningen opgeven bij je vermogen, maar als je rood stond op 1 rekening mag je dat niet van je vermogen aftrekken, dan geeft het programma aan dat er een drempel is van (ik meen) 2900 euro pp! Dus mijn betaalrekening met een saldo van 3 euro moet ik meetellen, maar de rekening waarop ik 100 euro in de min stond op 1-1-11 mag ik niet van mijn vermogen aftrekken! Klinkt mij erg onredelijk in de oren.

Fisbel, kun jij hier iets zinnigs over zeggen?
Klopt Mariap,mijn oom die doet onze belastingen en die zegt dat je inderdaad moet schuiven met de indeling,hij heeft het ieder jaar nog goed gehad als de defenitifieve aanslag komt dan komen we alle twee op nul uit.
Ja, Maria, je mag die ¤ 100 wel als schuld opvoeren, maar het programma vermeldt dan een drempel van ¤ 100. Dus de waarde van de schulden is ¤ 0. Als je ¤ 5000 als schuld opvoert in de gezamenlijke aangifte is de (maximale) drempel ¤ 2900 per persoon en is de waarde van de schulden wederom ¤ 0. Als je ¤ 6000 zou opvoeren als schuld is de waarde van de schulden ¤ 200. Maw: de eerste ¤ 2900 cq ¤ 5800 (partners) telt niet mee als schuld.

Vraag: Ben je er een beetje uitgekomen wat betreft je vraag of het wel kon kloppen dat jullie ¤ 3000 terugkrijgen?

Het doet me deugd dat je de tip om de Voorlopige Teruggaaf zo te verdelen dat je de ene partner op ¤ 44 zet hebt toegepast cq hebt kunnen toepassen. Omdat het laatste deel van jullie teruggaaf in dezelfde schijf plaatsvindt, is dat vaak mogelijk met enig zoeken.

Een aantal forumlezers vond deze tip van mij (misschien gaven anderen ook deze tip) maar flauwe kul, muggenzifterij en geneuzel om niets.

Tip: zet voor de veiligheid de te betalen belasting op ¤ 43 / belastingcomputers ronden soms vreemd af (praktijkervaring van afgelopen jaar)
quote:fisbel schreef op 13 februari 2012 @ 20:02:

[...]

Het advies van Mugske is dubieus. De belastingdienst verzorgt geen Fisbel: bedankt voor de aanvulling, ik wist niet dat er een inkomensgrens aan zit. BD heeft mijn ouders goed geholpen met een aangifte waar buitenlands loon bij zat waar ik niet helemaal uit kwam. Geen ervaring met inkomens boven dat bedrag hier, helaas
Fisbel, dank voor je deskundige reactie! Wij hebben de betaling wel op 44 euro staan voor mij, dus ik hop dat de belastingdienst dan wel goed afrond.... nouja, volgend jaar maar op 43 euro dan. Ik vond het wel een goede tip! Zeker omdat het zo oneerlijk is met die schulden (in ons geval rood staan op je betaalrekening).

Ik ben er nu wel uit dat onze teruggaaf wel klopt, dat is fijn!

En tegelijkertijd heb ik weer het gevoel dat we meer geld moeten opmaken, want dat vermogen kost veelsteveel geld door die belasting van 1,2%. Gemiddelde rente is ruim 2%, als je dan de inflatie nog meerekend, wordt je spaargeld elk jaar minder waard!

Of toch eind december opnemen van de bank en begin januari weer storten (verklaring:'ik wilde een auto gaan kopen, maar de koop is toch niet doorgegaan')
hoe zit dat dan met die 44 euro? Als ik een van ons 44 euro laat betalen (wat dan kwijtgescholden wordt) krijg ik minder terug dan dat ik het anders verdeel (scheelt maar 50 euro, maar toch)
Die ¤ 44 is zeker niet altijd te verkrijgen. Waarschijnlijk komt u bij aftrek op de minder verdienende partner in een lagere schijf terecht bijvoorbeeld belastingschijf 1 (33%) ipv schijf 2 (41,95%)

Mariap: als de belastingdienst die ¤ 44 toch ongunstig zou afronden gewoon opnieuw de aangifte insturen en op 1 euo lager zetten. Voor belastingjaar 2012 is de grens overigens gesteld op ¤ 45. Dus ¤ 45 wordt dan ¤ 0. Maw: volgend jaar kan je partner 'risicoloos'op ¤ 44 zetten. Vakbonden hanteren hier: elke aftrekpost op ¤ 1 minder teruggave zetten. Dus 3 aftrekposten wordt voor 2011 ¤ 41.

En by the way: geld dat niet op de rekening staat op 1 januari en tijdelijk even weggesluisd is, moet gewoon in de aangifte worden meegenomen hoor! Ook al is het 1 week in de kast gelegd (contant geld moet je opgeven met een vrijstelling van ¤ 503 pp) of op de rekening van een familielid ofzo is gezet. (vordering is jouw bezit)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven