Amber Albarda
zaterdag 25 september 2010 om 17:31
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?
Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.
Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.
En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....
Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.
Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.
Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?
Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.
Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.
En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....
Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.
Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.
Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?
Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
woensdag 8 februari 2012 om 21:58
Zijn er hier mensen die inmiddels al een geruime tijd bezig zijn met dit eetpatroon? Ik ben er wel benieuwd naar of het jullie na een langere tijd nog steeds bevalt en wat voor effect je merkt op je energieniveau en je gewicht. Benieuwd dus naar ervaringen!
Wij eten nu vijf weken op deze manier en ik voel me echt een stuk beter. Heb een darmziekte en had altijd last van een 'bolle buik' na eten en dat is nu vrijwel helemaal verdwenen. Dat alleen al is natuurlijk enorme winst, naast het feit dat ik nu zo'n 5 kilo kwijt ben (wat ook wel mocht...). Kortom; het bevalt mij supergoed! Maar ben wel benieuwd of het mensen ook goed lukt om dit op de lange termijn te blijven doen.
Wij eten nu vijf weken op deze manier en ik voel me echt een stuk beter. Heb een darmziekte en had altijd last van een 'bolle buik' na eten en dat is nu vrijwel helemaal verdwenen. Dat alleen al is natuurlijk enorme winst, naast het feit dat ik nu zo'n 5 kilo kwijt ben (wat ook wel mocht...). Kortom; het bevalt mij supergoed! Maar ben wel benieuwd of het mensen ook goed lukt om dit op de lange termijn te blijven doen.
woensdag 8 februari 2012 om 21:58
Zijn er hier mensen die inmiddels al een geruime tijd bezig zijn met dit eetpatroon? Ik ben er wel benieuwd naar of het jullie na een langere tijd nog steeds bevalt en wat voor effect je merkt op je energieniveau en je gewicht. Benieuwd dus naar ervaringen!
woensdag 8 februari 2012 om 22:25
Amberen zit absoluut in mijn systeem. Binnenshuis eet ik ook erg puur natuur. Maar buitenshuis(op het werk, op visite etc) ben ik er erg slordig in, en dat vind ik heel jammer. Elke dag heb ik weer goede voornemens ( niet snoepen op het werk, niet naar starbucks) maar het lukt niet echt...
terwijl thuis de kast uitpuilt met gezonde boodschappen, die ik ook nog eens erg lekker vind
Snap zelf niet waar het probleem ligt
terwijl thuis de kast uitpuilt met gezonde boodschappen, die ik ook nog eens erg lekker vind
Snap zelf niet waar het probleem ligt
donderdag 9 februari 2012 om 10:22
Daatje, ik merk ook dat het lastiger is buitenshuis. Mijn oplossing is dat ik een hele lading gezonde tussendoortjes meezeul naar mijn werk (nootjes, fruit, hartige muffings, pindakaaskoekjes... noem maar op) en zorg dat ik wat lekkere theetjes heb staan. Dat werkt wel redelijk tot nu toe. Maar borrels met allemaal lekkere hapjes vind ik tot nu toe echt een crime...
zaterdag 11 februari 2012 om 22:31
Daatje, het is vervelend voor jou dat het je het AA'en niet helemaal doorgevoerd krijgt, maar ik vind het eigenlijk fijn om te lezen dat jullie dat ook hebben. Op het werk, soms ook thuis en zeker als ik buitenshuis eet dan is het bij lange niet AAproof. Ik probeer me er niet schuldig over te voelen. Gewoon brood eten op het werk en een taartje mee eten is wel zo makkelijk. Esssther en Dummels motiveren me wel. Morgenochtend maak ik weer de werklunch voor 5 dagen.. en ik ga binnenkort de meesterlijke muffins maken.
Ik neem trouwens ook veel fruit en noten mee naar m'n werk. Ik heb een grote zak blanke amandelen en hazelnoten bij de toko gekocht. Ze geuren en smaken zo lekker! Veel lekkerder dan die van de biologische winkel of de appie.
Ik neem trouwens ook veel fruit en noten mee naar m'n werk. Ik heb een grote zak blanke amandelen en hazelnoten bij de toko gekocht. Ze geuren en smaken zo lekker! Veel lekkerder dan die van de biologische winkel of de appie.
zondag 12 februari 2012 om 12:05
Hoi Ayli, ik maak eigenlijk altijd die werklunch. Vind het wel prima om op zondag daar even een half uurtje aan te besteden. Moet wel zeggen dat het me 's ochtends nu wel meer tijd kost om alles klaar te maken. Het scheelt denk ik ook ontzettend dat ik door dit eetpatroon me veel minder 'ziek' voel, dat is een grotere motivatie dan kilo's afvallen kan ik je vertellen! Als je met pijn elke avond op de bank zit en dat kunt voorkomen dan weet je het wel...
Ik ben niet elke week zo baklustig moet ik zeggen hoor, doe ook vaak wat jij doet: fruit en nootjes mee en dat is het! En 's avonds kookt mijn vriend altijd en die vind het heerlijk om lekkere nieuwe receptjes uit te proberen, dus daar ben ik mee gezegend
Ik ben niet elke week zo baklustig moet ik zeggen hoor, doe ook vaak wat jij doet: fruit en nootjes mee en dat is het! En 's avonds kookt mijn vriend altijd en die vind het heerlijk om lekkere nieuwe receptjes uit te proberen, dus daar ben ik mee gezegend
maandag 13 februari 2012 om 21:19
Ik heb me speciaal aangemeld op het forum om mee te schrijven in dit topic! Ik heb kort geleden het boek van Amber gelezen en ik vond het zeer inspirerend. Opzich at ik al niet zo veel uit pakjes, maar alsnog wat het een eye opener. Ik ben in een half jaar tijd 5 kg aangekomen en die wil ik er heel graag afhebben. Ik wil dit doen door zoveel mogelijk natuurlijk te eten en zo min mogelijk suiker. Maar dat is niet alleen de reden waarom ik zo wil eten, ook om me fitter te voelen en van eetbuien af te komen, iets waar ik toch regelmatig last van heb. Doe niet echt aan haar fases en groentesapjes, maar wil voor nu even afkicken van suiker.
Mijn eetlijstje voor vandaag:
O: havermoutpap op waterbasis met een geraspte zoete appel en rozijntjes
L: 2 volkoren geroosterde boterhammen met paturain light (heb op ingrediënten lijst gekeken, maar zag geen E-nummers/suikers), zalm, komkommer en tomaat
T: 1 peer, handje met ongezouten noten
A: thaise wokgroentenmix, garnalen, biologische noedels met een zelfgemaakte zoete sojasaus bestaande uit sojasaus en ahornsiroop.
Stukje peer
T: handje met druiven
Beweging: 1 uur zumba
Mijn eetlijstje voor vandaag:
O: havermoutpap op waterbasis met een geraspte zoete appel en rozijntjes
L: 2 volkoren geroosterde boterhammen met paturain light (heb op ingrediënten lijst gekeken, maar zag geen E-nummers/suikers), zalm, komkommer en tomaat
T: 1 peer, handje met ongezouten noten
A: thaise wokgroentenmix, garnalen, biologische noedels met een zelfgemaakte zoete sojasaus bestaande uit sojasaus en ahornsiroop.
Stukje peer
T: handje met druiven
Beweging: 1 uur zumba
donderdag 16 februari 2012 om 10:25
Hoi hoi AA-fans,
Ook ik maakte speciaal een account aan voor dit topic Mag ik meeschrijven?
Sinds een weekje eet ik volgens de principes van Amber, en dat bevalt enorm goed. De stap was niet zo heel groot omdat ik (als vega) al ruimschoots noten, peulvruchten, quinoa enz at. Helaas kon ik me naast deze gezonde dingen ook erg tegoed (met de nadruk om té) doen aan wijn, kaas, chips, koekjes, chocola.
Naar BMI maatstaven heb ik een gezond gewicht, maar mijn ideale gewicht ligt zeker 10 kilo lager. Ik heb best veel buikvet en zit echt nog niet goed in m'n vel. In het verleden heb ik wel eens weight watchers gedaan en prima mee afgevallen, maar ik werd niet goed van de zoetstoffen, lightproducten en dieetrepen. Ik vind mezelf nu oud (35) en wijs (ahum) genoeg om mijn levensstijl te veranderen. Goed eten (beter voor lijf en milieu), meer de fiets pakken en wat relaxter leven (moeder van 2, eigen bedrijfje, baan, ademinademuit).
Het bevalt dus goed, nu even de knelpunten op een rijtje:
- alcohol: gróte verleiding, vooral bij "gezelligheid"
- koffie, heb het weten terug te brengen naar 3 bakken
- vegetarisch: ik blijf 'beetje hangen in ei/tofu/noten/peulvruchten, zou af en toe wat meer willen variëren
- duur: ik moest even flink investeren in goede olie, noten/zaden, thee enz.
- buiten de deur eten: lastig!
Naast de knelpunten vind ik het vooral nog erg leuk, vooral de voorbereiding die je er aan hebt. Zo'n fijn idee als je koelkast gevuld is met volkoren granen, salades, gekookte eitjes, zelfgemaakte hummus enz!
Ik heb de afgelopen dagen al jullie berichten met veel plezier gelezen, enorm inspirerend dames!
Anne
Ook ik maakte speciaal een account aan voor dit topic Mag ik meeschrijven?
Sinds een weekje eet ik volgens de principes van Amber, en dat bevalt enorm goed. De stap was niet zo heel groot omdat ik (als vega) al ruimschoots noten, peulvruchten, quinoa enz at. Helaas kon ik me naast deze gezonde dingen ook erg tegoed (met de nadruk om té) doen aan wijn, kaas, chips, koekjes, chocola.
Naar BMI maatstaven heb ik een gezond gewicht, maar mijn ideale gewicht ligt zeker 10 kilo lager. Ik heb best veel buikvet en zit echt nog niet goed in m'n vel. In het verleden heb ik wel eens weight watchers gedaan en prima mee afgevallen, maar ik werd niet goed van de zoetstoffen, lightproducten en dieetrepen. Ik vind mezelf nu oud (35) en wijs (ahum) genoeg om mijn levensstijl te veranderen. Goed eten (beter voor lijf en milieu), meer de fiets pakken en wat relaxter leven (moeder van 2, eigen bedrijfje, baan, ademinademuit).
Het bevalt dus goed, nu even de knelpunten op een rijtje:
- alcohol: gróte verleiding, vooral bij "gezelligheid"
- koffie, heb het weten terug te brengen naar 3 bakken
- vegetarisch: ik blijf 'beetje hangen in ei/tofu/noten/peulvruchten, zou af en toe wat meer willen variëren
- duur: ik moest even flink investeren in goede olie, noten/zaden, thee enz.
- buiten de deur eten: lastig!
Naast de knelpunten vind ik het vooral nog erg leuk, vooral de voorbereiding die je er aan hebt. Zo'n fijn idee als je koelkast gevuld is met volkoren granen, salades, gekookte eitjes, zelfgemaakte hummus enz!
Ik heb de afgelopen dagen al jullie berichten met veel plezier gelezen, enorm inspirerend dames!
Anne
donderdag 16 februari 2012 om 10:31
Mijn eetdagboekje:
Ontbijt: havermout met rijstmelk, 3 gesneden gedroogde abrikozen, half appeltje in stukjes en wat rozijnen en noten.
(Dit beviel niet trouwens, ik was tjokvol en eigenlijk nu, om half 11, nog steeds wat misselijk van. Ligt vooral aan mezelf, teveel gegeten en teveel noten en rozijnen toegevoegd)
Lunch: gegrilde rode paprika, gegrilde halve pompoen, handje kikkererwten, halve avocado, verse peterselie en rucola en wat walnotenolie. (Normaal zou ik hier wat noten bij eten, maar die laat ik maar achterwege vanwege het machtige ontbijt)
Diner: mihoen (heb nog geen verantwoorde pasta in huis:)) met veel gebakken groenten, chmpignons en tofu
Over de dag verspreid: 1 sinaasappel, bakje blauwe bessen en rauwkost. Misschien wat noten.
Ontbijt: havermout met rijstmelk, 3 gesneden gedroogde abrikozen, half appeltje in stukjes en wat rozijnen en noten.
(Dit beviel niet trouwens, ik was tjokvol en eigenlijk nu, om half 11, nog steeds wat misselijk van. Ligt vooral aan mezelf, teveel gegeten en teveel noten en rozijnen toegevoegd)
Lunch: gegrilde rode paprika, gegrilde halve pompoen, handje kikkererwten, halve avocado, verse peterselie en rucola en wat walnotenolie. (Normaal zou ik hier wat noten bij eten, maar die laat ik maar achterwege vanwege het machtige ontbijt)
Diner: mihoen (heb nog geen verantwoorde pasta in huis:)) met veel gebakken groenten, chmpignons en tofu
Over de dag verspreid: 1 sinaasappel, bakje blauwe bessen en rauwkost. Misschien wat noten.
donderdag 16 februari 2012 om 10:35
Oh ja, 1 kritisch puntje over het boek: couscous! Ik snap daar niets van. Couscous is gemaakt van wit tarwemeel, als er iets niet Amberachtig is... Onze natuurwinkel verkoopt wel volkorencouscous, maar dat is nog steeds tarwe.
Volgens mij is quinoa of gierst toch een betere optie? Hoe denken jullie daar over?
Volgens mij is quinoa of gierst toch een betere optie? Hoe denken jullie daar over?
vrijdag 17 februari 2012 om 12:45
Goeie tip! Ik ben ook groot bento-fan
Eetlijstje vandaag:
Ontbijt: 1 gewone volkorenboterham met amandelpasta, plakjes banaan en veel kaneel
Tussendoor: in de stad, bij de Hema nog wel: bakje volle naturel yoghurt, bakje verse fruitsalade en groene thee. (best AA-verantwoord voor buiten de deur he?)
Lunch: twee pompoenpitten-speltboterhammen met verse spinazie, avocado, sesamzaad en olijfolie
Tussendoor: handje walnoten, geschrapte worteltjes en een appel
Diner: geroosterde pastinaak, zoete aardappel, knolselderij en pompoen met salade van spinazie en rooktofu en wslnotenolie. Misschien 'n eitje.
Avond: glas rode wijn
Ik voel me echt GOED! Zal een combi zijn van beter eten, geen suiker meer, minder koffie en alcohol...
Eetlijstje vandaag:
Ontbijt: 1 gewone volkorenboterham met amandelpasta, plakjes banaan en veel kaneel
Tussendoor: in de stad, bij de Hema nog wel: bakje volle naturel yoghurt, bakje verse fruitsalade en groene thee. (best AA-verantwoord voor buiten de deur he?)
Lunch: twee pompoenpitten-speltboterhammen met verse spinazie, avocado, sesamzaad en olijfolie
Tussendoor: handje walnoten, geschrapte worteltjes en een appel
Diner: geroosterde pastinaak, zoete aardappel, knolselderij en pompoen met salade van spinazie en rooktofu en wslnotenolie. Misschien 'n eitje.
Avond: glas rode wijn
Ik voel me echt GOED! Zal een combi zijn van beter eten, geen suiker meer, minder koffie en alcohol...