Weekend Istanbul eind maart 2012

13-02-2012 17:55 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eind maart ga ik samen met mijn vriend een weekendje naar Istanbul.

Wie heeft er leuke tips voor restaurants en bezienswaardigheden?

Ik heb begrepend dat de luchthaven ca 40 kilometer van de stad af ligt. Is het openbaar vervoer vanaf de luchthaven een goede optie om in het centrum te komen?
Er zijn twee luchthavens in Istanbul. Ataturk havalimaani luchthaven ligt net iets dichterbij alle bijzondere dingen. De wijk Taksim en Beyoglu is wel iets waar je geweest moet zijn, ligt ook vlak bij de Bosporus en andere bezienswaardigheden. Ik weet niet wat je precies voor bezienswaardigheden zoekt?
i'm on a seafood diet, i see food and i eat it
Er zijn transfer busjes bij beide vliegvelden. Deze hebben een vaste route

Maar als je met 2 of meer ben kan je net zo goed een taxi nemen.

Zat zelf dichtbij de blauwe moskee, vond dat een erg handige plaats.

Leuke stad, veel pezier!
Een weekendje is kort voor istanboel.

Als je alleen maar de bekende highlights afgaat (die allemaal opzich de moeite waard zijn, een beetje afhankelijk van je persoonlijke voorkeur natuurlijk) zit je programma al overvol: Topkapi Paleis, Hagia Sofia, Blauwe Moskee, Grote Bazaar, Boottocht over de Bosporus, Basilica Cisterne, Chorakerk.
Is Istanbul goed te doen voor een vrouw alleen?

Ik wil er nog een paar dagen tussenuit in maart/april en Istanbul trekt me enorm, maar lijkt me ook een beetje eng op een of andere manier.
Ik was er met anderen, maar heb ook een dag alleen rondgespatzierd en ben ( ver) van het toeristische pad afgeweest en ik vond het goed te doen. Ik kan me herinneren dat er eerder vrouw alleen in istanboel topics zijn geweest, dus misschien kun je even googelen. Van het nachtleven heb ik overigens weinig meegekregen, dus daar kan ik niet over zeggen.
Ben er vorige maand geweest, alleen. Is mij echt prima bevallen en heb mij geen moment onveilig gevoeld.

En een weekendje zou ik niet doen. eerder een dag of 5, er is echt zoveel te zien en doen.
Dat klinkt goed..... ik denk dat ik morgen maar eens op zoek ga naar een goed ticket.
Ik heb zelf op Atatürk gevlogen, omdat een krap schema hadden en hadden gehoord dat je met file er best lang over kan doen vanaf Sabiha Gökçen (meer dan een uur)

Misschien iets om rekening mee te houden
Ik zou zeker op ataturk proberen te vliegen, scheelt een hoop tijd en uiteindelijk moet je ook betalen voor het vervoer naar de stad als je op sabiha vliegt dus zoveel goedkoper hoef je niet uit te zijn.

Er is heel veel te doen in Istanbul. Ik zou daarom goed uitzoeken wat je wilt doen en waneer het open/dicht is. Zo is de grote bazaar volgens mij op zondag dicht dus dat moet je op zaterdag plannen als je daar heen wilt.

Veder vind ik de cistern erg mooi om te bezoeken.

Als je naar Taksim wilt is het leuk om dat met de tunel te doen. Dit is een soort minitreintje dat de de heuvel oprijdt. Dit is de kortste en snelste weg naar taksim. Om bij de tunel te komen loop je vanuit eminonu (eet hier een heerlijke visje van een van de bootjes die aan de kade dobberen op een stuk pide) over de galatabrug (brug met allemaal vissende mannen, niet onder de brug zelf gaan eten bij de veels te dure visrestaurantjes). Aan het einde van de brug houdt je links aan en dan ligt daar een mooi beschildert stationnetje dat op zich al een bezoekje waart is. Binnen no time sta je boven op de heuvel waar je eventueel de galata toren kunt bezoeken met uitzicht over de stad en loop je zo de Istikal Cadessi op (de bekende winkelstraat in Taksim)
Ik ben voor mijn opleiding een half jaar in Istanbul geweest. Alleen dus.

Het is als vrouw heel goed te doen alleen, maar je wel oppassen. Overdag is het geen probleem, maar s avonds alleen op straat kan dat het wel zijn.
Als je op Sabiha G vliegt kan ik je aanraden om een shuttlebusje te reserveren. Ik heb deze genomen en was voor 10 euro in Sultanahmet.
Taksim is inderdaad geweldig om te stappen en te shoppen, maar vergeet daarvoor vooral niet de zijstraatjes in te lopen, daar heb je de leukste tentjes zitten.

Verkijk je niet (zeker omdat je maar zo kort gaat) op het Topkapi Paleis, dat is een heel complex, en daar doe je meer dan een halve dag over. Mooi hoor, maar op een gegeven moment had ik het wel gezien. Het is zoveel leuker om de stad te verkennen, over de bazar te lopen, de sfeer te proeven, ergens een waterpijp te roken (tussen de Turken). De Blauwe Moskee (in het Turks de Camii Sultan Ahmet) is prachtig, kost ongeveer half uur tot drie kwartier.

Rondwandelen rondom de Blauwe Moskee en aangrenzende wijk Sirkeci is ook lekker. Veel leuke winkeltjes, straatjes en restaurantjes.

Wat leuk is voor 's avonds is een Fasil avond, je zit dan aan tafels met lekker eten en raki, met opzwepende Turkse live muziek en klappende uit hun bol gaande Turken, echt super is dat. Wel even een dag vante voren reserveren, in Taskim heb je een paar van die goeie tenten, even vragen aan iemand. Als je ergens Fasil ziet staan dan zit je goed
Wish I could be home, with my head in a toilet, like all normal people...
Ik heb ook de shuttlebus genomen vanaf Sabiha. Het koste 6 euro enkele reis, kon zo instappen, hoefde niet te reserveren. Stond in 45 min op Taksim square.
Bedankt allemaal, voor de leuke reacties en goede tips.

De shuttlebus is een heel goed alternatief. Ik heb al even gekeken op de site. Ons hotel zit heel dicht bij Sultanahmet, dus kost ons 10 euro pp, zeer de moeite waard, want ik hoorde dat een taxi nogal prijzig kan zijn, met name als het druk is op de weg.

Ik heb me eigenlijk niet gerealiseerd dat 4 dagen kort is voor Istanbul, maar als ik het hier zo lees, komen we inderdaad tijd te kort.

Van Cistern hoor ik veel goede verhalen. Dus dat komt op het lijstje.

Bedankt in ieder geval voor jullie tips!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven