Geen carnaval school

14-02-2012 15:31 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn dochtertje is in november vier geworden en dit is dus ook het eerste schooljaar dat ik op deze school "beleef". Het is een openbare school. Ik ben zelf geen carnavalvierder maar dochterlief had bij papa al veel gehoord over verkleed naar school gaan. Echter hoor ik net van de juf dat er niks aan carnaval gedaan zal worden. Ik sta hier toch wel een beetje beduusd van te kijken.
Tsja, en nu?
Het lijkt me niet heel vreemd. Ik heb op een openbare basisschool gezeten en hier werd geen carnaval gevierd. De katholieke school in hetzelfde gebouw vierde het wel.

Maar je kunt toch zelf naar een optocht gaan en haar dan laten verkleden?
Voor de beeldvorming: waar woon je ergens?

Kan me niet voorstellen dat dit een school in Limburg of Brabant is.
Als de school midden in Brabant staat zou ik het een beetje vreemd vinden. Carnaval is een katholiek gebeuren en past daarom misschien niet op een openbare school boven de rivieren. Ik heb zelf op een christelijke school gezeten en nooit iets aan carnaval gedaan, zusje op een katholieke school dan weer wel.

Gewoon met kindlief naar het 'echte' kindercarnaval in je buurt?
Ja dat weet ik wel maar ja ik was toch een beetje teleurgesteld omdat ik vroeger zelf op een openbare school zat en het daar wel gedaan werd. Ik dacht dat het gewoon in de trend van kerst, sinterklaas en pasen en zo hoorde
Ja, dat kan. Het is niet verplicht he, om Carnaval te vieren, net zoals dat het niet verplicht is om een kerstviering te doen, Sinterklaas langs te laten komen, paaseieren te verstoppen.

Primaire doel van de school is immers niet feestvieren...

Waar staat de school?

En overigens, dit zijn zaken die je misschien had kunnen lezen in een schoolgids of jaarkalender...

Ik zou er in ieder geval niet rouwig om zijn. Carnaval op school is altijd retedruk. Kinderen zijn druk.
Nee provincie Utrecht
Overigens is Carnaval van oorsprong een katholiek feest.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Carnaval
quote:Yael1980 schreef op 14 februari 2012 @ 15:36:

Nee provincie UtrechtDan verbaasd het me niks. Carnaval voor met name in Brabant en LImburg gevierd. Hier in brabant wordt zelfs in een andere week voorjaarsvakantie gehouden, zodat het aansluit op Carnaval.
Yael: waarom zou een openbare school in Utrecht aan carnaval doen? Ik snap niet waar deze aanname vandaan komt. Je weet toch dat het alleen in katholieke regio's gevierd wordt (wat Utrecht niet per definitie is) en dan met name op katholieke scholen? Ik ben blij dat niet op elke school carnaval gevierd wordt, wat een onzin feest, maar dat terzijde
Zelf opgegroeid in utrecht en nooit carnaval gevierd op school. Nu ook gaan we hier gewoon naar colleges. Mn huisgenootje uit brabant was helemaal sip omdat ze geen vrij kreeg voor carnaval...tja.
Zelf ook nóóit carnaval gevierd, dat is echt niet gewoon in noordelijke regio's hoor..!
Het is geen wereldprobleem. Als je zin hebt om carnaval te vieren met de kinderen, ga je richting Brabant of Limburg
Op de school van mijn kinderen word ook geen carnaval gevierd omdat het een openbare school is, religieuze feesten zijn daarom in principe niet toegestaan.

Maar elk jaar is er dicht bij carnaval een festival waarbij je verkleed naar school mag, oftewel carnaval, maar zo mag het beestje niet heten.
Ik zou veel beduusder kijken als ik in Utrecht zou wonen, en mn kind verkleed naar school moest sturen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Je zou het kunnen aankaarten bij de school of ouderraad. Misschien dat er wel veel meer ouders zijn die het jammer vinden dat er niks aan carnaval wordt gedaan.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Hier ook geen carnaval op school, is een Nutsschool, vandaar denk ik.
quote:nlies schreef op 14 februari 2012 @ 15:51:

Ik zou veel beduusder kijken als ik in Utrecht zou wonen, en mn kind verkleed naar school moest sturenHear hear! Oo, we moeten echt een like knop krijgen op het forum
(Volledig offtopic)

Ik heb nog nooit van een Nutsschool gehoord, maar het klinkt fantastisch! Ik zie al een leraar met een gek petje op, op een beetje een rare manier de kinderen het lezen en schrijven bijbrengen. Daar mogen mijn kinderen heen, carnaval of niet :D
Ik woon ook niet in een gebied waar Carnaval wordt gevierd. En op alle scholen waar ik op heb gezeten en gewerkt, wordt er niets aan gedaan. Ook in de plaatsen waar ik heb gewoond leefde het gewoon niet.

Dus als je niet in een carnavalsgebied woont, is er niets raars aan.

Maar er zal dit jaar heus nog wel een feestje komen voor je dochter waar ze wel verkleed naar toe mag. Vaak vieren juffen ook hun verjaardag of is er een ander feestje.
quote:marthesyl schreef op 14 februari 2012 @ 15:48:

Zelf ook nóóit carnaval gevierd, dat is echt niet gewoon in noordelijke regio's hoor..!

NIET in de Noordelijke provincies???

Er zijn hier in de omgeving best grote optochten met duizenden bezoekers.Ik denk dan aan Barger Oosterveld,Barger Compascuum en niet te Vergeten Ter Apel.

De basisscholen gaan bij ons in het dorp zelfs mee met eigen carnavalskarren
Ik woon in een grensgebied, maar dochter zit op een openbare school. Zij heeft vrijdag een verkleedfeest op school, ter afsluiting van het thema van de laatste weken: Indonesië. Ik denk dat het bewust geen carnaval wordt genoemd, maar dochter mag dus wel verkleed naar school.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Dochters zitten op openbare school. Niet in het zuiden. Ze doen wel aan carnaval. Dat vind ik dus raar. Komt misschien omdat ik er helemaal niets mee heb.

Een nutsschool? Kun je dan bij een nutsbedrijf gaan werken?
Ik zat op een openbare school en er was wel een optocht waarvoor je kon verkleden, maar dan met Koninginnedag.

Er werd bij ons echt geen carnaval gevierd op school.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven