overbrugginshypotheek,,,

16-02-2012 10:58 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn man zijn aan het oriënteren voor een verhuizing naar Duitsland... niet net over de grens wat veel Nederlanders doen maar zeker 1,5 / 2 uur vanaf Maastricht....

Nu vraag ik mij af aangezien ik er vanuit ga ons huis niet snel te verkopen gezien de huidige woningmarkt situatie geld een overbruggingshypotheek ook als ik een huis in Duitsland koop?



En heeft er verder iemand verder nog do's en dont's???
Alle reacties Link kopieren
quote:bobra schreef op 16 februari 2012 @ 10:58:

En heeft er verder iemand verder nog do's en dont's???Koop pas een huis als je je huidige huis hebt verkocht.......
Geen huis kopenals je oude huis nog niet verkocht is.
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn man... erger kan bijna niet.



Maaruh hoe kom je aan een hypo voor een huis in Duitsland?
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, pas een nieuw huis kopen als je je oude verkocht hebt. in Duitsland kun je makkelijker huren dan hier. En bovendien moet je daar altijd eigen geld meebrengen als je een huis koopt. Kijk anders even op www.verhuis.de, daar staat veel info over emigreren naar Duitsland.
..
Bedenk dat duitse banken vaak minstens tien % van de hypotheek contant willen

een eigen huis kopen zonder eigen geld is bijna niet mogelijk
Alle reacties Link kopieren
quote:spectral schreef op 16 februari 2012 @ 11:11:

Ik en mijn man... erger kan bijna niet.



Maaruh hoe kom je aan een hypo voor een huis in Duitsland?Ik en me hubby
Alle reacties Link kopieren
ik en me ventje...whaaaaaaaaah
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad is dat het meest verstandige eerst ons huis verkopen....



En hoe bedoel je hoe kom je aan een hypotheek in Duitsland?

Niet overal in Duitsland hoef je eigen geld in te brengen zo begreep ik van mijn man via zijn collega...



We zien wel hoe het avontuur gaat....



Hou me nog steeds aanbevolen voor tips
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik klinkt btw dan beter??
"we zien wel hoe het avontuur gaat" lijkt me me niet echt een verstandige insteek in deze tijd.
Alle reacties Link kopieren
quote:bobra schreef op 16 februari 2012 @ 11:48:

Inderdaad is dat het meest verstandige eerst ons huis verkopen....



En hoe bedoel je hoe kom je aan een hypotheek in Duitsland?

Niet overal in Duitsland hoef je eigen geld in te brengen zo begreep ik van mijn man via zijn collega...



We zien wel hoe het avontuur gaat....



Hou me nog steeds aanbevolen voor tips Waarom wil je persé een huis kopen? Waarom ga je niet eerst een tijdje huren? Goedkope en goede huurhuizen zijn in Duitsland een stuk makkelijker te krijgen dan hier.
Alle reacties Link kopieren
quote:bobra schreef op 16 februari 2012 @ 11:48:

Inderdaad is dat het meest verstandige eerst ons huis verkopen....



En hoe bedoel je hoe kom je aan een hypotheek in Duitsland?

Niet overal in Duitsland hoef je eigen geld in te brengen zo begreep ik van mijn man via zijn collega...



We zien wel hoe het avontuur gaat....



Hou me nog steeds aanbevolen voor tips



Het klinkt alsof jullie met zn tweetjes boven hoog en veilig op een droomwolk zitten op het moment, maar het lijkt mij toch verstandig om daar eens even vanaf te lazeren en met je beide benen op de grond eerst te gaan uitzoeken of die droom wel zo realistisch is.

Een hypotheek in duitsland krijg je inderdaad niet zonder minimaal 10% van de verkoopprijs van het huis zelf te betalen.

Een overbruggingshypotheek zonder echte noodzaak in deze tijd lijkt me ook niet zo heel slim, is het nog steeds zo'n mooie droom als je over 2 jaar nog steeds dubbele maandlasten hebt?

Hoelang wonen jullie in jullie huidige woning? M.a.w. heb je daar al 20 jaar op afbetaald, of woon je er net en moet er dus gegarandeerd geld bij vanwege de teruglopende huizenmarkt? En kun je je dit veroorloven? Als dat zo is, dan ga ervoor, maar doe wel even een fatsoenlijk vooronderzoek. Ga naar een duitse bank om te vragen hoe het zit met een hypotheek daar? Hoeveel kun je uberhaupt lenen in duitsland? Hoe wordt het daar uitgerekend? Gaat dat wel net zo als hier: brutojaarinkomen x 4,5 (ongeveer)?

En als je dan het avontuur aangaat weet je tenminste ook zeker dat het een leuk avontuur gaat worden....
Alle reacties Link kopieren
Als aanvulling:

Vraag je af hoelang je dat avontuur in Duitsland wilt laten duren? Als het voor 5 a 10 jaar is zou je zelfs kunnen overwegen om je huidige huis gewoon aan te houden (gezien de economische situatie ook niet zo'n slecht idee) en in het weekend te bewonen en een appartement in Duitsland te huren voor door de week.

Avonturen is leuk maar ik ken teveel mensen die met 2 huizen zitten en waarvan de bank nu zegt dat ze maar even een garantiebedrag van tussen de 50.000 en 80.000 euro mogen gaan storten en anders gaat een of beide huizen naar de veiling. Avonturen moet je in deze tijd in je vakantie doen en niet met je bankrekening.
Alle reacties Link kopieren
Wat Thekla zegt, wilde ik ook voorstellen. Wie weet, bevalt het helemaal niet in Duitsland...en dan? Zit je daar in een koophuis!!

En inderdaad, als je toch gaat kopen in Duitsland, eerst je huis hier verkopen. Als je dan eventuele overwaarde hebt kan je die misschien in het huis in Duitsland stoppen..
Alle reacties Link kopieren
Hoi Funnymiss,



Wij zitten zeker niet op een droomwolk...

We zijn onze opties aan het bekijken binnen Duitsland of het allemaal kan

Huren is natuurlijk een betere optie loulouise maar dan alsnog... moeten we ons huis dan kwijt...

Dubbele lasten hebben we allebei geen zin in!



We wachten af wat het bedrijf waar hij werkt ons kan bieden en beslissen dan verder. dit zal maart/april zijn.

20 jaar wonen we hier nog niet, dus afgelost is het zeker niet!



Het is een grote stap die je niet 1,2 doet dus idd goed onderzoeken is belangrijk vandaar mijn bericht hier op het viva forum
Alle reacties Link kopieren
Hi Thekla,



Het verhuizen is ook meer omdat het vanaf ons huidige huis 4,5 uur reizen is.,..

Huidige constructie is zo dat mijn man daar een appartement heeft wat zijn bedrijf betaald.



Dit is en blijf natuurlijk de beste oplossing maar gezien de goede kansen binnen het bedrijf zijn we aan het vooronderzoeken voor een evt. verhuizing naar Duitsland
Alle reacties Link kopieren
quote:bobra schreef op 16 februari 2012 @ 12:19:

Hoi Funnymiss,



Huren is natuurlijk een betere optie loulouise maar dan alsnog... moeten we ons huis dan kwijt...

Dubbele lasten hebben we allebei geen zin in!



Als je geen dubbele lasten wilt, hoe kom je dan bij het idee om een huis in Duitsland te gaan kopen op het moment dat je eigen huis nog niet verkocht is?
Alle reacties Link kopieren
We zijn de opties aan het vergelijken Loulouise



Het staat allemaal in de kinderschoenen, we zijn aan het kijken wat bij ons past...



Wil binnenkort afspraak maken met makelaar wat er mogelijk is voor evt. verhuren van onze woning

en of deze nog meer adviezen heeft voor verhuizen richting Duitsland
Alle reacties Link kopieren
kijk ook naar het fiscale aspect. als je in duitsland werkt, betaal je daar inkomstenbelasting en is hypotheekrente niet aftrekbaar.

Kijk ook wat er met de hypotheekrente-aftrek gebeurt in Nederland als je in Duitsland gaat wonen en werken.



Voor ieder jaar dat je in het buitenland werkt, gaat er 2% van je Nederlandse aow-rechten af (tot een maximum van 80%). Ze gaan er dan vanuit dat je in het buitenland gelijksoortig-aow opbouwt (wat niet altijd het geval is). Laat je goed informeren over dit soort zaken.
Alle reacties Link kopieren
thanks mugske! Staat bij het"uitzoek"lijstje



Goede punten!
Alle reacties Link kopieren
Als ik het goed onthouden heb, bestaan er via de *NG en de R*bobank mogelijkheden om een huis in D te financieren. Is vast na te vragen via hun algemene hypotheekinformatielijn.
Het klopt dat je niet overal eigen geld hoeft in te brengen

maar rentepercentage kan zonder eigen geld wel 5% hoger liggen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven