Geld & Recht alle pijlers

Jantje anderhalf keer modaal

17-02-2012 08:53 214 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er hier een relatie, kinderen, auto en modaal tot anderhalf keer modaal inkomen, plus een hypotheek en kosten kinderopvang en geen enorme spaarpot a een paar duizend euro.

Dit topic nav wat is veel verdienen, omdat ik daar bedragen van boven de ton op jaar basis voorbij zie komen als verzamel inkomen.

Wij verdienen nml gemiddeld, hebben een redelijk hoge hypotheek want pas net ons eerste echte huis gekocht ( dus namen niks mee). We hebben 3 kinderen een 2-de hands audi en hebben het niet slecht, maar zijn ook niet rijk zoals sommigen in dat andere topic. We kunnen geen honderden euro's per maand sparen, we doen wat we kunnen, ook voor de kinderen. We kunnen ons elke maand redden maar leven zoals heel veel mensen naar de 15-de toe, als de terug gave hypotheek rente wordt gestort zodat we weer even vooruit kunnen. We kunnen niet op wintersport, maar wel gewoon in de zomer naar Frankrijk of Italie voor 2 of 3 weken. Honger kennen we niet, schulden heb ik niet, maar om nou te zeggen dat we het breed kunnen laten hangen. Nee! We leven gewoon. Net als de meesten om ons heen. De mensen met de hele hoge inkomens zitten niet in onze vriendenkring. En toch hebben we niet de minste banen.

Dit is een topic om eens even te kijken hoe anderen het doen met een gemiddeld inkomen, kinderen en hypotheek. En niet om mensen die meer of minder hebben een loef af te steken. Absoluut niet zelfs. Want waar zijn hier de gewoon verdieners? En is de viva vrouw echt zo rijk?
quote:hipslala schreef op 17 februari 2012 @ 10:18:

Iedereen leeft naar de kinderbijslag en salaris toe.

Niemand denkt 'nou laat maar zitten, ik heb wel voldoende'.

Het bestaat: dat je niet denkt 'laat maar zitten' en er ook niet naar toe leeft. Geld staat gewoon op je rekening, want je werkt ervoor, maar wanneer precies wat erbij en eraf gaat?!

Dat 'iedereen' en dat 'niemand'... mensen varieëren, echt!
Het klinkt mij ook niet heel erg zwaar met een nieuwe auto, keuken en badkamer.
quote:mariamena schreef op 17 februari 2012 @ 08:53:

De mensen met de hele hoge inkomens zitten niet in onze vriendenkring. En toch hebben we niet de minste banen.

Weet je dat zeker? Wij hebben een hoog inkomen, maar leven voor de buitenwereld niet zo. Ik zou aan mijn vriendinnen niet durven zeggen wat we echt verdienen...
quote:patra schreef op 17 februari 2012 @ 10:24:

Ik heb geen idee wanneer de kinderbijslag komt, ik koop wat ik moet kopen voor mijn dochter. En ik heb dus 'maar' ¤ 20.000 per jaar.

Ik weet ook niet wanneer mijn loon komt, alle rekeningen worden automatisch afgeschreven en boodschappen pin ik, ik kijk zelden op mijn rekening.

We bestaan, echt .

dan is je baas zeker ook blij met je. Hij kan in een krappe maand gewoon even wat minder storten, want je merkt het toch niet.

Ik zit er liever bovenop. Moet ook wel, want ik krijg ORT en ik reken zelf na of het klopt. Ik ga echt niet voor te weinig op zondag staan te werken.
Mag ik eens een keer mee boodschappen doen met mensen die daar zo weinig (in ijn ogen) aan kwijt zijn? Ik snap oprecht niet hoe jullie dat doen? 75 euro voor een gezin van 4 red ik echt niet. Ik probeer momenteel van 120 euro per week boodschappen te doen, dat schijnt belachelijk veel te zijn maar ik red het maar net. En dan alleen met aldi, euroshopper en markt hoewel ik liever naar de natuurwinkel zou gaan. Met twee pubers is de warme maaltijd al gauw zo'n 8 euro per dag, das alvast 56. Dan nog een berg fruit, 6 broden en beleg per week, pakjes drinken en een tussendoortje naar school (geen 'kantinegeld') melk, koffie en soms frisdrank. In het weekend wat lekkers, een flesje wijn en eens een lekker toetje et voila; op. Als er dan ook nog eens iets te vieren is moet dat echt uit een ander potje, hoe graag ik ook zou willen....
quote:rococo schreef op 17 februari 2012 @ 10:40:

[...]

Het bestaat: dat je niet denkt 'laat maar zitten' en er ook niet naar toe leeft. Geld staat gewoon op je rekening, want je werkt ervoor, maar wanneer precies wat erbij en eraf gaat?!

Dat 'iedereen' en dat 'niemand'... mensen varieëren, echt!Hier hetzelfde. Ik weet niet wat dagelijkse boodschappen precies kosten. Ik koop wat ik nodig heb en dat doe ik al jaren. Per maand zet ik genoeg weg om de kosten die per kwartaal of jaarlijks moeten worden betaald te dekken (ozb, waternet etc). Alleen als ik in een keer veel kleding wil kopen of een duur feestje geef check ik even hoeveel ruimte ik nog heb voordat ik me te buiten ga.
quote:patra schreef op 17 februari 2012 @ 10:24:

Ik heb geen idee wanneer de kinderbijslag komt, ik koop wat ik moet kopen voor mijn dochter. En ik heb dus 'maar' ¤ 20.000 per jaar.

Ik weet ook niet wanneer mijn loon komt, alle rekeningen worden automatisch afgeschreven en boodschappen pin ik, ik kijk zelden op mijn rekening.

We bestaan, echt .Ik weet niet waarom, maar ik vind dit zo'n leuk bericht. Relaxt omgaan met wat je wél hebt.
quote:hipslala schreef op 17 februari 2012 @ 09:30:

5000 euro vind ik als spaargeld ook veel te weinig.

Maal 4 vind ik toch meer in de richting komen.

Wat kun je nou met 5000 euro?Ik vind 5000 spaargeld ook veel te weinig, zeker met een eigen huis en kinderen.
Oke, misschien niet meteen abnormaal als je niet weet wanneer wat binnen komt, maar ik neem dat bijna iedereen wel weet wat je vaste lasten zijn en inkomsten zijn?

Qua boodschappen: ik denk dat als je niet meer hebt of eraan uit wil geven, je dat ook gewoon niet doet. Een toetje is niet zomaar een toetje bijv. Een toetje kan elke dag een Mona pudding zijn bij wijze van, maar het kan ook gewoon een pak yoghurt zijn. En met pubers die flink in de groei zitten is het ook weer anders dan peuters die 1 boterham per maaltijd eten.
.
quote:happyg schreef op 17 februari 2012 @ 10:53:

Mag ik eens een keer mee boodschappen doen met mensen die daar zo weinig (in ijn ogen) aan kwijt zijn? Ik snap oprecht niet hoe jullie dat doen? 75 euro voor een gezin van 4 red ik echt niet. Ik probeer momenteel van 120 euro per week boodschappen te doen, dat schijnt belachelijk veel te zijn maar ik red het maar net. En dan alleen met aldi, euroshopper en markt hoewel ik liever naar de natuurwinkel zou gaan. Met twee pubers is de warme maaltijd al gauw zo'n 8 euro per dag, das alvast 56. Dan nog een berg fruit, 6 broden en beleg per week, pakjes drinken en een tussendoortje naar school (geen 'kantinegeld') melk, koffie en soms frisdrank. In het weekend wat lekkers, een flesje wijn en eens een lekker toetje et voila; op. Als er dan ook nog eens iets te vieren is moet dat echt uit een ander potje, hoe graag ik ook zou willen....

nou, ik heb nog geen pubers (kids zijn 8 en 10)

Ik ga gewoon naar de AH voor de boodschappen. Vroeger gingen we ook wel naar de Lidl, maar per saldo scheelt het eigenlijk heel weinig, dus kiezen we nu voor het gemak van maar een winkel bezoeken.

Er gaat hier per dag misschien een half brood doorheen. In de ochtends willen mijn kinderen vaak liever brinta.

We gebruiken dus wel veel melk, zeker een liter per dag.

Vlees kopen we altijd in de aanbieding. Fruit: een zak appels en een tros bananen.

Groente: vaak uit de vriezer. Dat blijft lang goed en het is net zo gezond als vers.

Ik maak veel zelf, ik haal bv geen kant en klare pastasaus, maar maak dat zelf van een blikje tomaten (30 cnt van Euroshopper). Allerlei pakjes en zakjes links laten liggen, scheelt een hoop.

pakjes drinken doe ik niet aan. De kinderen hebben een afsluitbare beker en daar gaat limonadesiroop in (van AH huismerk, die hele goedkope oranje siroop is vies). Tussendoortje op school is fruit of een plak ontbijtkoek (niet zo'n voorverpakte, maar gewoon een plak die ik zelf van de koek afsnij). Ik geef ook wel rijstwafels mee, eierkoeken of stukjes komkommer. Voorverpakte liga's komen hier gewoon niet in.

Koffie: gewoon filterkoffie van het huismerk, geen dure onzin als senseo of nespresso.

Op dat soort dingen let ik dus, kan je er wat mee?

edit: oja frisdrank kopen we eigenlijk nooit. Wel sapjes (en er is elke week wel wat in de aanbieding).

Toetjes eigenlijk ook nooit. Soms willen de kinderen een of andere vla, maar dan gaat de helft op en de andere helft bederft gewoon, omdat het niet gegeten wordt. We zijn geen toetjesmensen denk ik . Soms koop ik wel yoghurt en in de zomer ijs (waterijs).

Koek en snoep heb ik ook bijna nooit, we zijn geen zoetekauwen.
quote:mariamena schreef op 17 februari 2012 @ 10:17:

Het is geen discussie over wel of niet sparen, het is een discussie over of 5000 euro spaargeld veel of weinig zou zijn. De meesten hier sparen wel. Maar de meesten zijn niet in de gelegenheid zo véél te sparen. Omdat het er simpelweg niet ís.Wat mij betreft zeker geen discussie maar dan moet "men" het niet laten overkomen alsof het normaal is dat je 20.000 op je spaarrek. hebt staan.. Wij sparen naar wat we kunnen.. dat wisselt dus per maand..
laat maar.. was niet voor mij..

Enne auto van 1800 euro.. harstikke leuk maar aangezien wij nogal buitenaf wonen EN iik 3 kinderen heb die daarin mee moeten EN het onze gezinsauto is (man rijdt auto van bedrijf, niet prive) moet hij A. veilig zijn, B. zuinig zijn C. groot genoeg zijn voor 5 mensen + 2 honden en D. betrouwbaar zijn.. Daarom een jonge 2e hands gekocht.. voor dat bedrag dus..
poldervrouw wijzigde dit bericht op 17-02-2012 11:17
Reden: reactie op iets wat niet over mij ging..
% gewijzigd
[quote]Maja82 schreef op 17 februari 2012 @ 09:03:

2 of 3 weken op vakantie hoeft je de kop niet te kosten. T is maar net hoe je het indeelt. 3 weken hotel is een heel stuk duurder dan 2 weken kamperen.[/quo

Wij gaan elk jaar3 weken kamperen in zuid Frankrijk,dit wordt betaald van ons vakantiegeld,daar hoeven we niet voor te sparen.
Poldervrouw, zeggen dat 5000 euro met een aantal kinderen en een eigen huis weinig is, is iets heel anders dan zeggen dat het normaal is om 20.000 te hebben staan. Dus waar jij dat vandaan haalt vraag ik me af.

Volgens mij heeft Rozenstruikje het trouwens over TO en niet over jou.
quote:roodwitblauw schreef op 17 februari 2012 @ 10:46:

[...]

Weet je dat zeker? Wij hebben een hoog inkomen, maar leven voor de buitenwereld niet zo. Ik zou aan mijn vriendinnen niet durven zeggen wat we echt verdienen...Hier ook zo, wij hebben een verzamelinkomen van 80.0000 euro,maar wonen in een (koop) 2 onder 1 kap, kleine auto,kamperen als vakantie,etc
Poldervrouw, de auto die we nu hebben is betrouwbaarder dan die van €7000. Die had ons in 3 jaar tijd al 5 kerr laten staan. Gewoon goed kijken en iemand meenemen die er verstand van heeft. Dit is een sterk merk uit 2000, had nog geen 100.000 gelopen. Maar oud vrouwtje, je weet wel. Gewoon een solide auto. Een auto daalt zo snel in waarde, zo zonde om daar veel geld aan uit te geven.
quote:loulouise schreef op 17 februari 2012 @ 11:16:

Poldervrouw, zeggen dat 5000 euro met een aantal kinderen en een eigen huis weinig is, is iets heel anders dan zeggen dat het normaal is om 20.000 te hebben staan. Dus waar jij dat vandaan haalt vraag ik me af.

Volgens mij heeft Rozenstruikje het trouwens over TO en niet over jou.

Waar ik dat vandaan haal ? Stond ergens een opmerking dat het met een huis en kinderen minimaal maal 4 moest zijn..

En ik had al door dat rozenstruikje het niet tegen mij had.. F5 is ook handig om te gebruiken

Bedragen zijn sowieso niet normaal... niemand kan zeggen dat een x-bedrag te weinig is of te veel.. Waarom zou je 5000 euro buffer moeten hebben? Tis fijn als het kan, natuurlijk. leeft ook rustiger, maar als het nu eens niet kan ?

Het NIBUD kan wel zoveel berekenen.. zijn maar richtbedragen

Ik zorg (althans dat probeer ik) dat we iig een nieuwe wasmachine etc. kunnen kopen. Langdure werkeloosheid kunnen we niet opvangen nee.. tja.. het zei zo..Maar de basisbehoeftes kunnen we opvangen ..

Maar goed.. Wij zijn tevreden met wat we hebben en kijken niet naar wat anderen hebben.. Dan ben je al snel tevreden...
quote:_Cherry_ schreef op 17 februari 2012 @ 11:20:

Poldervrouw, de auto die we nu hebben is betrouwbaarder dan die van €7000. Die had ons in 3 jaar tijd al 5 kerr laten staan. Gewoon goed kijken en iemand meenemen die er verstand van heeft. Dit is een sterk merk uit 2000, had nog geen 100.000 gelopen. Maar oud vrouwtje, je weet wel. Gewoon een solide auto. Een auto daalt zo snel in waarde, zo zonde om daar veel geld aan uit te geven.Wij hadden andere ervaringen.. en maken andere keuzes.. Ieder zijn ding toch ?
quote:Starshine schreef op 17 februari 2012 @ 11:05:

[...]

nou, ik heb nog geen pubers (kids zijn 8 en 10)

Ik ga gewoon naar de AH voor de boodschappen. Vroeger gingen we ook wel naar de Lidl, maar per saldo scheelt het eigenlijk heel weinig, dus kiezen we nu voor het gemak van maar een winkel bezoeken.

Er gaat hier per dag misschien een half brood doorheen. In de ochtends willen mijn kinderen vaak liever brinta.

We gebruiken dus wel veel melk, zeker een liter per dag.

Vlees kopen we altijd in de aanbieding. Fruit: een zak appels en een tros bananen.

Groente: vaak uit de vriezer. Dat blijft lang goed en het is net zo gezond als vers.

Ik maak veel zelf, ik haal bv geen kant en klare pastasaus, maar maak dat zelf van een blikje tomaten (30 cnt van Euroshopper). Allerlei pakjes en zakjes links laten liggen, scheelt een hoop.

pakjes drinken doe ik niet aan. De kinderen hebben een afsluitbare beker en daar gaat limonadesiroop in (van AH huismerk, die hele goedkope oranje siroop is vies). Tussendoortje op school is fruit of een plak ontbijtkoek (niet zo'n voorverpakte, maar gewoon een plak die ik zelf van de koek afsnij). Ik geef ook wel rijstwafels mee, eierkoeken of stukjes komkommer. Voorverpakte liga's komen hier gewoon niet in.

Koffie: gewoon filterkoffie van het huismerk, geen dure onzin als senseo of nespresso.

Op dat soort dingen let ik dus, kan je er wat mee?

edit: oja frisdrank kopen we eigenlijk nooit. Wel sapjes (en er is elke week wel wat in de aanbieding).

Toetjes eigenlijk ook nooit. Soms willen de kinderen een of andere vla, maar dan gaat de helft op en de andere helft bederft gewoon, omdat het niet gegeten wordt. We zijn geen toetjesmensen denk ik . Soms koop ik wel yoghurt en in de zomer ijs (waterijs).

Koek en snoep heb ik ook bijna nooit, we zijn geen zoetekauwen.Volgens mij krabbel je nu al een beetje terug ? Als ik dit zo lees heb je dus helemaal niet veel 'extra's' dus waar denk je dan nog de helft op te kunnen besparen? Het verschil zit ook idd voor een groot deel in de leeftijd van onze kinderen, ik kan ze echt niet meer met een pokemonbeker naar de kantine sturen (zou ik wel de humor van in zien trouwens ) Ik ben ook niet zo van de potjes en zakjes en eet redelijk veel diepvriesgroente maar dan nog lukt het me niet om veel goedkoper te koken. Moet zeggen dat ik hier in meerdere topics ook lees dat als mensen bezuinigen ze ineens de kelder en diepvries leeg gaan eten? Tja da's volgens mij jezelf beduvelen, die voorraden zijn toch ook niet uit het niets gekomen?
Ik had het idd over TO over haar opmerking dat het zo zwaar is. Ik denk dat het mee moet vallen als je een nieuwe auto, keuken en badkamer en koophuis kan veroorloven. Ik ken zat mensen die minder zuchten terwijl ze minder kunnen.
Volgens mij gaat het nog niet eens om langdurige werkloosheid poldervrouw, maar al om de overbrugging tussen je laatste loon en de eerste keer dat je ww ontvangt. Dat sluit vaak niet netjes op elkaar aan terwijl de lasten toch doorlopen. Heb je niks/weinig achter de hand dan loop je al vanaf minuut 1 van de werkloosheid achter de feiten aan terwijl inhalen haast niet meer mogelijk is.
@loulouise.. die overbrugging hebben we wel.. maar geen maaanden.. idd.. zoals gezegd.. wij sparen wel, maar geen duizenden.. Als we dan konden, zouden we dat overigens wel doen hoor.. is altijd fijn om een mooi bedrag achter de hand te hebben.. maar ja.. gezin.. gezin gaat altijd voor.. en soms heb je van die jaren.. pffff...
quote:rozenstruikje schreef op 17 februari 2012 @ 11:24:

Ik had het idd over TO over haar opmerking dat het zo zwaar is. Ik denk dat het mee moet vallen als je een nieuwe auto, keuken en badkamer en koophuis kan veroorloven. Ik ken zat mensen die minder zuchten terwijl ze minder kunnen.

ja had ik al door F5 even vergeten ...

Tja..als ik dat idd lees.. nieuwe auto, keuken etc.. dan heb je het niet zo slecht.. dan kies je er zelf voor..
Ik heb geen f5 op mobiel. En dit kreng is al zoooo traag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven