Geld & Recht alle pijlers

handige indeling privé-administratie

19-02-2012 13:01 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar een makkelijke indeling van mijn mappen voor de prive administratie.

Ik heb nu de facturen op maand, loonstroken apart, pensioenoverzichten, duo, zorgverzekering etc op alfabet, maar echt handig vind ik het niet.

Iemand de gouden tip?
quote:Snormel schreef op 19 februari 2012 @ 13:34:

Ik orden dus op onderwerp. Een map voor de ziektekostenverzekering+facturen+vergoedingsoverzichten. Een map voor de auto, met facturen, verzekeringspapieren en dergelijke. Een map voor de hypotheek, met de akte en de leen-en aflossingsoverzichten. Een map voor huishoudelijk, met de afschriften van de huishoudrekening, onderhoudsfacturen, GWL, etc.

Zo doe ik het ook!

En dan steeds het nieuwste voor/bovenop. Aan het eind van het jaar kan dan het achterste deel weg. Van belastingen is dat alles ouder dan 5 jaar en van GWL doe ik (maar daar zijn geen regels voor) alles ouder dan 2 jaar weg. Behalve mijn bankrekeningafschriften, de bewaar ik dan wel weer 5 jaar zodat ik toch kan zien dat ik 3 jaar geleden GWL heb betaald.
Aanvulling, het is dan een alfabet in combinatie met de onderwerpenlijst van appeltjesgroen.

Doe ik toch maar een paar extra kleurentabs bij de 'B'.

Of misschien moet ik gewoon stoppen met zakendoen met Belastingdienst.

Dat scheelt al een halve map per jaar
quote:jaimee21 schreef op 19 februari 2012 @ 13:29:

Pinks, wat voor overzichtjes maak jij in excel?

Inkomen en hoeveel ik gewerkt heb/voor welke opdrachtgevers. (dit ook omdat dit bij mij dus iedere maand anders is, niet een simpele loonstrook met iedere maand hetzelfde bedrag)

Vaste lasten

Overige Uitgaven

Spaarplanning en overzicht

Studieschuld afbetalen planning en overzicht

Dit steeds naast elkaar in kolommen met verschillende kleurtjes die meteen zelf rekenen of ik nog uit kom die maand/hoeveel bestedingsruimte ik nog heb. En dan iedere maand een nieuw tabblad. Kan zo heel makkelijk door excel bladeren en maanden vergelijken.
quote:bij-zonder schreef op 19 februari 2012 @ 13:42:

Ik heb dus geen tabbladen, ik zoek gewoon tussen de showmapjes, heel makkelijk te vinden, gewoon even bladeren adh van de datum.

Dan is jouw administratie niet heel erg groot denk ik?

Of gooi je veel weg? (eerder dan de 5 jaar?)
Wow pinks, wat netjes!

Ik ben bang dat ik niet zo'n administratiewonder ben hoor... Dat hou ik drie wekel vol, en dan blijft het weer ergens liggen.
Eh ja, dit doe ik ook pas sinds afgelopen augustus hoor. Maar sindsdien heb ik wel al 5000 euro schuld weggewerkt, en word ik niet meer 'overvallen' door rekeningen en denk ik ook niet meer steeds de 25ste dat ik supermegarijk ben omdat salaris er al wel is en rekeningen nog niet

Kortom; al doende leert men
Mja Jaimee, alles valt of staat wel met discipline... dan maakt het niet eens zoveel uit welk systeem je kiest.
Dit helpt mij omdat zowel mijn uitgaven als inkomen iedere maand ontzettend verschillen. Inkomen dus uit verschillende opdrachten/werkgevers en studiekosten komen ook steeds in groepjes; niet iedere maand hetzelfde. Op deze manier zie ik dingen veel beter aankomen.

Ik merk echt dat je veel inzicht krijgt van gewoon een huishoudboekje bijhouden.

Maar ik ben ook verliefd op mn laptop, een veel dingen zoals rekeningoverzichten, loonstrook, facturen, komen bij mij niet meer op papier maar zijn digitaal. Dus ik doe het liever op de pc dan dat ik dingen uitprint en in mappen stop.

Ik heb daarnaast ook nog een ordner met dingen die nog wel op papier komen hoor, maar vind het veel makkelijker als het digitaal is.
Ik zou het alfabet loslaten. Gewoon kijken welke onderwerpen je hebt. Zoals pensioen, hypotheek, zorgverzekering, loonstroken, et cetera. En dan tabbladen met die categorieën erop. En dan binnen zo'n map alles op volgorde van binnenkomst. Dus het nieuwste bovenop.

Maak je het jezelf niet veel te moeilijk? Je klinkt erg perfectionistisch.
Ik archiveer ook maar 1 keer in de 4 maanden (o.i.d.) mijn administratie. Tot die tijd ligt alles wat is binnen gekomen op een (niet eens zo'n heel netjes) stapeltje op mijn bureau. Facturen worden wel meteen betaald, en daarna gaat de factuur op de stapel.
quote:courage_ schreef op 19 februari 2012 @ 13:47:

[...]

Dan is jouw administratie niet heel erg groot denk ik?

Of gooi je veel weg? (eerder dan de 5 jaar?)

Jawel dat gaat allemaal in 1 hele grote map...

Ik gooi alleen weg eerder dan de 5 jaar.
IK BEN TEGEN.... DE BANNEN-REGEN!
Wat voor 'n facturen bewaren jullie? Ik eigenlijk alleen van studiekosten omdat ik die nodig heb voor de belasting.

Maar verder niet. Wat zou je moeten bewaren?
Ik doe de volgorde gewoon op datum, dus helemaal achteraan oudste datum van het jaar en vooraan het recentste. Dit allemaal in showmapjes
quote:pinks schreef op 19 februari 2012 @ 13:49:

Eh ja, dit doe ik ook pas sinds afgelopen augustus hoor. Maar sindsdien heb ik wel al 5000 euro schuld weggewerkt, en word ik niet meer 'overvallen' door rekeningen en denk ik ook niet meer steeds de 25ste dat ik supermegarijk ben omdat salaris er al wel is en rekeningen nog niet

Kortom; al doende leert men

Sorry, ik lach je heel erg hard toe

En dit is ook de reden dat ik meteen de 25e een bedrag laat overboeken naar mijn spaarrekening. Dan is dat bedrag als het ware niet meer beschikbaar om uit te geven aan leuke dingen die ik niet nodig heb.
Shit, mademoisellelexie, je hebt me door.

En elke keer als ik denk, ik ga het anders doen, niet te moeilijk, dan ben ik iets kwijt of draait er iets volledig in de soep.

Niet bevorderlijk om je controle-freak-zijn af te zwakken....

Ik ga de boel eens indelen voor dit jaar, kijken hoe ver ik kom op onderwerp!
Eigenlijk zijn het dingen als Energie meterstanden, Belastingdienst, belangrijke brieven en/of facturen.

Dezelfde onderwerpen bij elkaar in 1 showmap.

(normale facturen, diegene die ik betaald heb bewaar ik ergens anders even een paar weken en gooi ze dan gewoon weg. Omdat het dan ook als afschrijving op internetbankieren staat)

Het klinkt misschien nog steeds iets rommelig, maar ik kan zo alles goed terugvinden. Scheelt weer een gedoe met tabbladen of verschillende mappen.
quote:opvakantie schreef op 19 februari 2012 @ 13:56:

[...]

Sorry, ik lach je heel erg hard toe

En dit is ook de reden dat ik meteen de 25e een bedrag laat overboeken naar mijn spaarrekening. Dan is dat bedrag als het ware niet meer beschikbaar om uit te geven aan leuke dingen die ik niet nodig heb.Dat heb ik dus nu niet meer he! Want nu weet ik wat er nog aan komt Maar dat was wel een tijdje zo ja
quote:pinks schreef op 19 februari 2012 @ 13:55:

Wat voor 'n facturen bewaren jullie? Ik eigenlijk alleen van studiekosten omdat ik die nodig heb voor de belasting.

Maar verder niet. Wat zou je moeten bewaren?Facturen van dure kleding (heb een paar pakken voor werk van 500 euro) en bijv van tv, laptop, en dat soort dure apparaten. Voor de garantie dus. Maarja, bijv een elektrische tandeborstel van 30 euro oid, daar bewaar ik de factuur niet van, dan koop ik wel een nieuwe als ie het niet meer doet.
quote:opvakantie schreef op 19 februari 2012 @ 13:58:

[...]

Facturen van dure kleding (heb een paar pakken voor werk van 500 euro) en bijv van tv, laptop, en dat soort dure apparaten. Voor de garantie dus. Maarja, bijv een elektrische tandeborstel van 30 euro oid, daar bewaar ik de factuur niet van, dan koop ik wel een nieuwe als ie het niet meer doet.

Ah dat verklaart het, dat soort dingen koop ik niet dus dan valt er ook niets te bewaren!

Ja dure dingen met garantie, daarvan zou ik inderdaad ook de bon in een map gooien. Maar aan de andere kant pin ik dat soort dingen eigenlijk altijd, dus dan hoef je die bon niet eens meer te bewaren om aan te tonen waar het gekocht is.
Pinks, ik bewaar werkelijk alles. Tot de bonnetjes van de drogist aan toe.

In het kader van 'je weet maar nooit'.

Aan het eind van het jaar mik ik alles 'het ronde archief' in hoor, maar meer omdat ik het de boekhouder niet aan wil doen al die nutteloze bonnen te doorzoeken.

Bonnen met garantietermijnen erop bewaar ik tot het apparaat er niet meer is of de termijn verlopen.
quote:jaimee21 schreef op 19 februari 2012 @ 13:57:

Shit, mademoisellelexie, je hebt me door.

En elke keer als ik denk, ik ga het anders doen, niet te moeilijk, dan ben ik iets kwijt of draait er iets volledig in de soep.

Niet bevorderlijk om je controle-freak-zijn af te zwakken....

Ik ga de boel eens indelen voor dit jaar, kijken hoe ver ik kom op onderwerp!Waarom niet gewoon - zoals eerder geopperd is - alles op alfabet doen? Doordat je je facturen en andere dingen volgens een ander systeem archiveert kan ik me wel voorstellen dat je dingen niet terug vindt of geen overzicht hebt. Dus gewoon je alfabet systeem aanhouden, en alles wat je binnenkrijgt dus ook echt op alfabet archiveren, en geen ander systeem voor facturen en loonstroken (?) erop na houden.
Zo had ik laatst nog mijn inschrijving van 3 jaar terug vd sportschool. Ik had gezien dat ze nu het jaarabonnement voor 15 euro goedkoper aanboden. Dus ben ik nr de sportschool gegaan en gelukkig kon het bij mij ook lager worden gezet.

Waarop die sportschoolvent zei; "goh dat je die originele inschrijving nog hebt..." Ik zei "Ja ik heb mijn administratie op orde hè."
quote:pinks schreef op 19 februari 2012 @ 13:55:

Maar verder niet. Wat zou je moeten bewaren?Idd facturen voor spullen met garantie o.i.d., bijvoorbeeld de aanschaf van een bril. Sowieso leg ik alles op een stapel - ook de facturen dus - en als ik ga archiveren sorteer ik eerst wat wel en wat niet bewaard moet worden.
Wij hebben alles in een doos, de laatst betaalde bovenop. Geen systeem, geen volgorde. Ik bemoei me er ook niet mee, gaat prima zo.
quote:_Branwen_ schreef op 19 februari 2012 @ 14:01:

Waarom niet gewoon - zoals eerder geopperd is - alles op alfabet doen? Omdat dat niet eenduidig is? Want je zorgverzekering, stop je die onder de Z van zorgverzekering, onder de V van verzekering of onder de U van Unive? En als je dan volgend jaar naar Menzis overstapt zit het dus misschien ook niet meer bij elkaar? Een onderwerpensysteem is, althans voor mij, eenduidig. Alles kan maar op 1 plek zijn. Dan hoef je ook nooit te zoeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven