Richtlijn % verdeling uitgaven
zondag 19 februari 2012 om 20:00
Ik ben mijn administratie op orde aan het maken en graag zou ik ook willen beginnen met een kasboek om meer inzicht te krijgen in mijn inkomsten en uitgaven patroon.
Op dit forum las ik al verschillende topics hier over, maar toch heb ik nog een vraag waar ik het antwoord niet op kon vinden. Mijn google speurtocht heeft ook (nog) niks bruikbaars opgeleverd.
Ik ben op zoek naar een richtlijn van hoeveel je procentueel van je uitgaven kwijt zou moeten zijn aan wat. Bijv. zoveel procent naar woonlasten, zoveel procent naar dagelijkse behoeften (o.a. boodschappen, kleding), zoveel procent sparen. Heeft iemand een idee wat een goede richtlijn daarvoor is?
Op dit forum las ik al verschillende topics hier over, maar toch heb ik nog een vraag waar ik het antwoord niet op kon vinden. Mijn google speurtocht heeft ook (nog) niks bruikbaars opgeleverd.
Ik ben op zoek naar een richtlijn van hoeveel je procentueel van je uitgaven kwijt zou moeten zijn aan wat. Bijv. zoveel procent naar woonlasten, zoveel procent naar dagelijkse behoeften (o.a. boodschappen, kleding), zoveel procent sparen. Heeft iemand een idee wat een goede richtlijn daarvoor is?
zondag 19 februari 2012 om 20:06
zondag 19 februari 2012 om 20:18
Bedankt Sas! Heb net de site van NIBUD doorgespit. Ik ga inderdaad een kasboek bijhouden van inkomsten en uitgaven, maar ik vroeg me af wat verstandig is om te sparen, hoeveel je van je inkomen aan boodschappen zou moeten uitgeven en aan leuke dingen bijv. Ik ben namelijk nogal geneigd om te denken: ach ik heb voor nu genoeg spaargeld, dus dat etentje kan ik daar wel mee betalen, wat natuurlijk niet handig is voor de lange termijn.
maandag 20 februari 2012 om 01:53
TO, ook procentueel hangt het nogal af van hoeveel je verdient. Want als je niet zoveel verdient, dan zal met name het gedeelte dat voor "leuke dingen" bedoeld is, procentueel kleiner zijn, terwijl je aan eten dan procentueel veel meer uitgeeft.
Mijn indeling is ongeveer als volgt:
sparen: ong. 35% van netto jaarinkomen (of in werkelijkheid is dat 20% van netto maandinkomen per maand + vakantiegeld, belastigteruggave en andere gelden die eens per jaar binnen komen)
wonen: 45% van netto maandinkomen (ik reken altijd met de bruto hypotheeklasten, relatief hoog dus)
eten: 12.5% van netto maandinkomen
overige vaste lasten: 10%
leuke dingen overig: wat er overblijft
Ik moet er wel bij zeggen dat ik van mijn spaargeld ook dingen als de vakantie betaal, dus het is ook spaargeld voor de kortere termijn.
Ik heb voor mijzelf de stelregel dat als ik geen 25% van mijn totale netto jaarinkomen kan sparen in een jaar, dat dat dan betekent dat ik op te grote voet leef en dus mijn leefpatroon moet aanpakken.
sparen: ong. 35% van netto jaarinkomen (of in werkelijkheid is dat 20% van netto maandinkomen per maand + vakantiegeld, belastigteruggave en andere gelden die eens per jaar binnen komen)
wonen: 45% van netto maandinkomen (ik reken altijd met de bruto hypotheeklasten, relatief hoog dus)
Ik moet er wel bij zeggen dat ik van mijn spaargeld ook dingen als de vakantie betaal, dus het is ook spaargeld voor de kortere termijn.
Ik heb voor mijzelf de stelregel dat als ik geen 25% van mijn totale netto jaarinkomen kan sparen in een jaar, dat dat dan betekent dat ik op te grote voet leef en dus mijn leefpatroon moet aanpakken.
anoniem_75463 wijzigde dit bericht op 20-02-2012 22:56
Reden: verduidelijking
Reden: verduidelijking
% gewijzigd
maandag 20 februari 2012 om 02:13
35% van netto sparen, nice
Ik heb vaste lasten ca 45%. Hierin zit wel álle vaste lasten, maar netto hypotheek, dus G/W/L, inboedelverz, reisverz, aansprakelijkheid, rechtsbijstand, hypotheek (wel netto dus) en VvE, zorgverzekering, parkeervergunning, TV, Internet, mobiel en een reservering alle gemeentelijke belastingen.
Boodschappen 15%
kleding en huis en tuin 15%
Hobby, horeca, kapper, etc. (dus puur de fun stuff) 10%
Allerlei zaken waarvan ik niet snap waar het heengaat 5%
Sparen 10%
Ongeveer....
Maar dat is dan wel weer zonder vakantiegeld e.d., dus gewoon geld wat ik in normale maanden krijg. Meestal boek ik vakantiegeld ook direct over naar spaarrekening, omdat ik een vakantie meeneem in fun stuff, geef niet iedere maand die 10% daar aan uit.
Dus zo worden percentages nog lastig te vergelijken ook;)
Ik heb vaste lasten ca 45%. Hierin zit wel álle vaste lasten, maar netto hypotheek, dus G/W/L, inboedelverz, reisverz, aansprakelijkheid, rechtsbijstand, hypotheek (wel netto dus) en VvE, zorgverzekering, parkeervergunning, TV, Internet, mobiel en een reservering alle gemeentelijke belastingen.
Boodschappen 15%
kleding en huis en tuin 15%
Hobby, horeca, kapper, etc. (dus puur de fun stuff) 10%
Allerlei zaken waarvan ik niet snap waar het heengaat 5%
Sparen 10%
Ongeveer....
Maar dat is dan wel weer zonder vakantiegeld e.d., dus gewoon geld wat ik in normale maanden krijg. Meestal boek ik vakantiegeld ook direct over naar spaarrekening, omdat ik een vakantie meeneem in fun stuff, geef niet iedere maand die 10% daar aan uit.
Dus zo worden percentages nog lastig te vergelijken ook;)
maandag 20 februari 2012 om 07:28
quote:gember999 schreef op 20 februari 2012 @ 01:53:
sparen: ong. 35% van netto maandinkomen (of in werkelijkheid is dat 20% van netto maandinkomen per maand + vakantiegeld, belastigteruggave en andere gelden die eens per jaar binnen komen)
.
Hier klopt toch iets niet want 35 + 20 + 45 + 12,5 + 10 = 122,5%!
Je kan toch niet meer dan 100% van je inkomen verdienen?
sparen: ong. 35% van netto maandinkomen (of in werkelijkheid is dat 20% van netto maandinkomen per maand + vakantiegeld, belastigteruggave en andere gelden die eens per jaar binnen komen)
.
Hier klopt toch iets niet want 35 + 20 + 45 + 12,5 + 10 = 122,5%!
Je kan toch niet meer dan 100% van je inkomen verdienen?
maandag 20 februari 2012 om 16:19
maandag 20 februari 2012 om 22:48
ok ok, ik zal duidelijker zijn: ik spaar 20 % van mijn netto maandinkomen, en samen met het vakantiegeld, belastingteruggave en overige eens-per-jaar-inkomsten, komt dat neer op 35 % van mijn netto jaarinkomen.
Hier staat dus uitegelegd waar 87.5% van mijn netto maandinkomen heen gaat.
Maar eigenlijk had Pinks gelijk: Ik verdien minstens 122.5% van mijn netto inkomen, helaas wil mijn baas me maar 100% geven...
Hier staat dus uitegelegd waar 87.5% van mijn netto maandinkomen heen gaat.
Maar eigenlijk had Pinks gelijk: Ik verdien minstens 122.5% van mijn netto inkomen, helaas wil mijn baas me maar 100% geven...