Geld & Recht alle pijlers

Viva Vrekkentopic - Deel IV

03-10-2011 14:53 3008 berichten
Hier besparen we verder!

Kijk voor meer bespaar tips ook in de oude topics!

Deel I

Deel II

Deel III

En met recepten: het vrekwaardig eten topic!
Alle reacties Link kopieren
de meeste sauzen zijn eenvoudig zelf te maken,

vroeger hadden die mensen voor traditionele recepten ook niet veel middelen.

pastasaus : maak je van tomaten en italiaanse kruiden kaas, knoflook, uien, basilicum

marokkaans: van tomaten en uien en knoflookm koriander, peterselie, ras el hanout, ( mix van paar kruiden)

indiaas: yoghurt of tomaten

surinaams: vaak met bouilionblokjes

indo: soms met trassi, ketjap, gember, knoflook

chinees: wijnazijn, sesamolie, lichte en donkere sojasaus

gember, knoflook, suiker

mexicaans; tomaten en jalepeno peper, knoflook, koriander

het is gewoon een kwestie van je er even in verdiepen.

paar recepten googlen en beginnen,
Behoorlijk wat soorten: Beef Shangai, Enchiladas, Moussaka, Kofta. Tandoori, Teriyaki (eens maar nooit weer, biefstuk is écht duur), Burritos, Taco's, Stroganoff, Roti, Durum. Dat zijn ze zo'n beetje, bijna allemaal dus. Voor taco's en burritos weet ik wel losse mixen, maar de totaalprijs van zo'n losse mix en een pak taco's/burritos komt zo'n beetje op het zelfde neer als een pak van Knorr in de aanbieding.
Ik heb nog nooit een wereldgerecht gegeten maar ik heb het net eens gegoogeld, en je kan zo zien uit welke kruiden de sausen bestaan: voorbeeld

Dus lijkt me een kwestie van zelf de hoeveelheden uitzoeken. Of gewoon een recept zoeken van de dingen die je graag eet.
quote:tuinboon71 schreef op 20 februari 2012 @ 16:33:

de meeste sauzen zijn eenvoudig zelf te maken,

vroeger hadden die mensen voor traditionele recepten ook niet veel middelen.

pastasaus : maak je van tomaten en italiaanse kruiden kaas, knoflook, uien, basilicum

marokkaans: van tomaten en uien en knoflookm koriander, peterselie, ras el hanout, ( mix van paar kruiden)

indiaas: yoghurt of tomaten

surinaams: vaak met bouilionblokjes

indo: soms met trassi, ketjap, gember, knoflook

chinees: wijnazijn, sesamolie, lichte en donkere sojasaus

gember, knoflook, suiker

mexicaans; tomaten en jalepeno peper, knoflook, koriander

het is gewoon een kwestie van je er even in verdiepen.

paar recepten googlen en beginnen,Klinkt lekker, maar ook als teveel werk wat mij betreft als ik moet werken. Ook moet je behoorlijk wat kruiden op voorraad hebben. Ik weet het, ik kies nu de makkelijke, wellicht wat duurdere weg, maar vraag me echt af of het zo'n enorm verschil maakt.
Ik pik er zo maar eentje uit maar ik zou moussaka bijvoorbeeld zo maken Zijn toch geen ingewikkelde kruiden bij nodig?

Taco's zou ik ook maken zonder zakje, maar gewoon met curry, kerrie, koriander en pepertjes als smaakmaker. En dan ws met bonen, tomaten uit blik, ui, champignons en paprika. En guacamole of zure room erbij.
Pinks, als ik dit:

2 aubergines, in ronde plakken van 1 cm

6 el olijfolie

1 ui, gesnipperd

300 g gehakt half-om-half

1 tl kaneel

1 blikje tomatenpuree (140 g)

1 duopak aardappelschijfjes (700 g)

1 pot besciamella (saus, 400 g)

moet kopen, dan ben ik echt duurder uit dan wanneer ik het Knorr pak koop en de ingredienten die ze opgeven:

300 g (runder)gehakt

3 aardappels (ca. 250 g) of aardappelschijfjes

50 g kaas

250 ml melk en water

1 ei

1 aubergine

Dan hoef ik ook nog eens minder op voorraad te hebben. Daarom zie ik de meerwaarde nog niet zo, op financieel gebied in ieder geval niet.
[quote]beertje87 schreef op 20 februari 2012 @ 16:21:

[...]

Zou gráág weten wat voor bodembedekking je voor de muis koopt. Ik heb al verschillende soorten geprobeerd, goedkoop én duur, maar ze stinken al na 2 a 3 dagen. Ik zou er toch wel graag een week mee doen, zeker omdat het om een groot hok gaat.

Ik gebruik voor onze muis CORBO bodembedekking. Ik koop dat altijd bij Pets Place. Ik heb wel eens geprobeerd om het hier in de buurt bij een andere dierenwinkel te kopen maar die hadden het niet.

We kunnen met deze bodembedekking zeker een week toe, voorheen was ook hier de stank ondraaglijk na 2 dagen.
Ik heb eigenlijk altijd wel olie, ui, kaneel en tomatenpuree in huis, en die dingen kosten ook echt niets. Aardappels zou ik zelf even koken en snijden, en bechamel is stiekem niet meer dan een roux met melk, peper, zout en nootmuskaat.

Wat eet je aan groente als je dat knorr-gerecht eet? Alleen de aardappels?
Pinks, nee sorry, was vergeten de aubergine erbij te zetten. De kruiden heb ik vaak ook wel in huis. Ik wist niet dat je die bechamelsaus ook weer zo kunt maken. Maar het koken van de aardappelen en het maken van zo'n saus zie ik niet zo zitten als ik moe thuis kom en zo snel mogelijk wil kunnen eten i.v.m. kinderbedtijd etc.
Je kunt ook vooruit denken he. Dan kook je bijvoorbeeld op zondag veel aardappels, dan eet je dan gewoon gekookte aardappels of aardappelpuree. Maandag bak je de aardappels en dinsdag gebruik je ze in een ovenschotel.
Ik maak alles from scratch eigenlijk, maar ik ben koken dan ook echt leuk gaan vinden. Lekker de keuken in, radio aan, rustig koken. Is echt een moment van thuiskomen nadat ik de hele dag druk ben geweest. Als ik drukke avonden heb zorg ik dat ik eerder al voor die avond heb gekookt, en het bijvoorbeeld alleen nog maar in de oven hoef te schuiven.

Maar het zal inderdaad meer tijd kosten. Als een maaltijd bereiden ongeveer een half uurtje duurt, vind ik dat prima. Ik heb het vermoeden dat jij dat te lang zou vinden.
Hoe bewaar je dat soort dingen zo lang? De dag erna vertrouw ik er nog wel op, maar nog een dag?

Ik lees ook dat mensen hun boodschappen in 1 keer voor de hele week doen, maar hoe doen jullie dat dan met melk en bijvoorbeeld fruit/groente? Sommige producten bederven toch na een paar dagen. Roerbakgroente bijv. vries ik in, kan dat ook met andere groente, zoals paprika's, aubergines etc.?
O, en een half uur is op werkdagen wel zo'n beetje het matje, maar om het helemaal zelf te doen in een half uur, zou nog wel wat oefening vereisen denk ik. En als je twee jonge kinderen rond hebt lopen, komt het niet echt van 'rustig' koken :-).

Overigens heb ik nooit leren koken thuis en sinds ik 5 jaar geleden op mezelf ging, ben ik dus aan het leren koken, vandaar wellicht ook wat domme vragen soms.

Aardappels koken vind ik trouwens echt een kunst, het lukt me voor geen meter. Bij mijn moeder hetzelfde verhaal, ze kookt al 40 jaar en aardappels koken mislukt érg vaak terwijl ze die meerdere keren per week eet...
Roerbakgroenten vries ik dan weer juist niet in.

Oh, eten kan echt wel 3 dagen hoor. In de horeca heb je stickers: Maandag --> weg op woensdag. En daar zijn ze superstreng. Tuurlijk moet je wel opletten, maar bijv. pasta saus dag 1 maken en eten en dan dag 3 er lasagna van maken kan echt wel. Eerst af laten koelen en dan afgesloten de koelkast in.

Ik doe dat niet zo met aardappels hoor, maar omdat je dat als probleem noemde, zei ik dat. Als je bijv aardappels wilt bakken, kan je ze beter al klein snijden en dan kort koken, dan zijn ze sneller gaar.
Ik heb thuis ook niet echt leren koken, want mijn moeder verstaat onder koken 'open dit blikje en giet het bij de inhoud uit dat zakje' Maar sinds een paar jaar kan ik echt koken

Vind je een paar dagen echt lang om iets te bewaren? Verse groente en melk kan toch makkelijk een week in de koelkast, ik ken eigenlijk niets dat na een paar dagen al bederft! Wat ik in grotere hoeveelheden kook vries ik in porties in, of nog makkelijk twee dagen in de koelkast. Zoals iemand schreef - zondag aardappels koken en die dinsdag weer gebruiken in een maaltijd - dat kan echt makkelijk.

Je kan veel invriezen, maar paprika's en aubergines zou ik wel eerst verwerken tot iets en daarna invriezen. Vries je een hele paprika in dan wordt het snot. Kwestie van uitproberen ook, ik had van de zomer een hele voorraad () gevulde paprika's gemaakt en kwam er achter dat ze prima smaakten als ik ze rechtstreeks van de vriezer in de oven deed.
Huh? Je kunt toch gewoon met een vork erin prikken om te kijken of ze gaar zijn? Ik koop wel altijd 'vastkokende' aardappels, geen 'kruimige' of 'iets kruimige'.
Ja, volgens mij is dat de truuk, groenten uit de diepvries niet eerst laten ontdooien. Anders is het snot...
Eh, wat kan er nou mislukken aan aardappels koken? Aardappels in de pan, en dan water erbij tot ze net onderstaan. Beetje zout in het water. Opzetten op hoog vuur, en zodra het water kookt het vuur laag draaien, zodat het net aan de kook blijft. Hoe lang je aardappels moeten ligt er aan hoe groot ze zijn/klein je ze gesneden hebt. Tussen de 10-20 minuten. Als echte vrek zet ik de laatste 5 minuten het gas al uit; met een deksel op de pan gaart het nog flink door.
Juist die kruimige zijn zo lekker.... maar ja, dan maak ik het mezelf wel moeilijk ja. Maar of ze zijn te nat, of ze plakken aan bodem, of zijn al zowat aangekoekt aan de bodem. Ook vind ik het stiekem gewoon veel werk: schillen en voortdurend in de gaten houden of ze al gaar zijn of niet. En dan met als resultaat dus nog mislukte aardappels: niet echt motiverend, zeker als manlief er toch al niet veel aan vindt (gelukt of niet).

Ik kan dus alle soorten groenten in de koelkast bewaren? Broccoli is bijvoorbeeld na 2/3 dagen lichtgroen in de koelkast (en ook daarbuiten), niet goed! Tomaten houden het wel lang uit ben ik achter, paprika's op zich ook, maar courgette en aubergine? En waar vind ik pakken melk die een week houdbaar zijn? En dan bedoel ik niet houdbare melk van buiten de koelkast. Als een pak melk eenmaal open is, durf ik het na 3 dagen eigenlijk niet meer te drinken. Ik vind melk namelijk altijd stinken, dus vind het lastig in te schatten wanneer het naar bedorven stinkt.

En met verwerken van groente voor invriezen, bedoel je dan schoonmaken en in plakjes snijden bijvoorbeeld? Of echt in een gerecht verwerken?
Tomaten en komkommer juist buiten de koelkast bewaren, op de fruitschaal ofzo. Blijven ze veel lekkerder!

Alle groente en melk blijven bij mij echt wel een week ok hoor. Misschien ergens anders je groente kopen als het al zo snel bederft heb je het niet echt vers gekocht denk ik. Ik koop het op de markt of bij lidl, en het kan écht makkelijk dat ik alle groenten voor de hele week op zaterdag koop en alles in de koelkast mik.

Melk, het staat er toch gewoon op tot wanneer dat goed is? Naar mijn weten geldt die datum ook voor een open pak hoor.Bedorven melk ruikt echt anders, probeer maar eens

Met verwerken bedoel ik inderdaad in een gerecht verwerken.
Broccoli bewaar ik buiten de koelkast en ik haal em uit 't plastic. Maar soms heeft ie al langer bij de groothandel/supermarkt gelegen en gaat het bederven idd snel... Paprika, tomaat, courgette enz bewaar ik ook allemaal buiten de koelkast. Eigenlijk bewaar ik alleen de groenten die bij de supermarkt of groenteboer koud liggen ook thuis in de koelkast (Bijv. veld sla of wokgroenten)

Een pak melk heeft een houdbaarheidsdatum. Als ie steeds koud staat is ie meestal 2 dagen na die houdbaarheidsdatum ook nog wel goed hoor.

Groenten (bijv. boontjes) moet je eigenlijk blancheren (kort aan de kook brengen en weer afkoelen) als je het in wilt vriezen. Maar bijv. er al pastasaus van maken en die per portie verpakken is nog handiger.
quote:zeester65 schreef op 20 februari 2012 @ 15:54:

@MissPhoebe heb je mss dure deo??

ik heb ook nog geen mail van sebamed gekregen. ben benieuwd

ik heb voor de liefhebber weer 2 optimelcode;s

wat zijn jullie lijstjes dan als jullie dit zoveel vinden?

heb het nog ff opgezocht:

gister:

2 netten persinaasappels voor 3 E

1 bakje linea smeerpate 1,60

een grote bus kipkruiden 3 E

margarine 45 cent

thee 84 cent

thee 1, 59

bananen 1,17

peren 60 cent

deo 2,90

melk 1,24

1 kilo wortels 60 cent

champignong 80 cent

3 paprika's 1,39

witlof 85 cent

komkommer 95 cent

tomaten 85 cent

gemixde groenten 1,50 (2x)

en 1,5 l sap 1,30

ik vind het niet zoveel, maar goed.
*smeerpathe -> bolletjes leverworst zijn voordeliger

*dure komkommer!

*1.5 liter Sap zeker vers? je hebt ook al twee netten sinaasappels gekocht. Pak sap is meestal onder 1 euro

*Dure deo! kruitvat heeft vaker betere aanbiedingen

tot zover mijn bijdrage over jouw boodschappenlijstje :p
quote:Missphoebe schreef op 20 februari 2012 @ 17:45:

[...]

wat zijn jullie lijstjes dan als jullie dit zoveel vinden?

heb het nog ff opgezocht:

gister:

2 netten persinaasappels voor 3 E

1 bakje linea smeerpate 1,60

een grote bus kipkruiden 3 E

margarine 45 cent

thee 84 cent

thee 1, 59

bananen 1,17

peren 60 cent

deo 2,90

melk 1,24

1 kilo wortels 60 cent

champignong 80 cent

3 paprika's 1,39

witlof 85 cent

komkommer 95 cent

tomaten 85 cent

gemixde groenten 1,50 (2x)

en 1,5 l sap 1,30

ik vind het niet zoveel, maar goed.

ik vind het best mee vallen hoor. ik zou ook niet veel goedkoper uit kunnen

bolletje saks is natuurlijk wel een stuk vetter dan de linea smeerpate mss denkt MissPhoebe aan de lijn.
ik heb afgelopen donderdag brocolie gekocht bij de lidl. vandaag gegeten niets mis mee. ik bewaar ook geen groenten in de koelkast, heb een koude bijkeuken waar alle groenten en fruit ligt

zuivel moet bij mij ook niet langer dan een dag of 3 open zijn, dan twijfel ik ook/ dan laat ik het mijn vriend drinken. wordt die niet ziek dan drink ik het ook

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven