17 jarige zoon met vriendin

19-02-2012 23:37 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik zit met een probleem met mijn moeder over het meenemen van meisjes

ik heb vriendinnen gehad en mee naar huis genomen, maar mijn moeder is daar ook echt moeilijk in en niet gastvrij.

Als ik vraag is het goed dat me vriendin langskomt? reageert ze met een geirriteerde zucht en vraagt ze al meteen hoelaat ze weggaat? Ze wil niet eens dat we in mijn kamer gaan en als dat wel mag(na lange gezeur) wilt ze wel dat de deur open blijft. Mijn vriendin voelt zich ook niet op der gemak in de woonkamer en in mijn kamer met de deur open ook niet echt.. Dit ging dus ook fout bij mijn vorige vriendin omdat ze niet meer langs wilde komen omdat ze dacht dat mijn moeder der niet mocht. Ze hoorde een keer dat mijn moeder me riep en boos fluisterde hoelaat ze weggaat en dat ze niet lang kan blijven(dit heb ik nooit tegen me moeder gezegd).

Bij de eerste ontmoeting tussen mijn moeder en vriendin maakte ze kennis en toen ze klaar waren wilde ik dus naar mijn kamer met haar, maar mijn moeder blokkeerde "onopgemerkt" de trap waarna ze zei "loop maar door naar de woonkamer".Ook bij mijn ex dan riep mijn moeder me gewoon terwijl ik met haar zat om dat vragen wanneer ze weggaat en dat ze niet te lang moet blijven.

En als ze dan weg is komt mijn moeder boos mijn kamer binnen dat ze wilt dat ik voortaan in de woonkamer zit met der en dat ik der niet in de avond langs moet laten komen en dat een meisje niet bij een jongen langs hoort te gaan, maar ik juist bij haar bla bla terwijl ik niet eens laat buiten mag zijn. Ik zeg altijd dat mijn moeder nog in der eigen tijd leeft en dat ze een beetje overdrijft want ze vind niet dat een meisje in het donker op straat moet zijn (ookal is het 6 uur wintertijd) terwijl zoveeeel dat doen hier. In de 3e klas vroeg ze me ook een keer of ik met mijn toendertijdse vriendin gezoend had, ik zei ja waarop ze best geschokt op reageerde.

Ook heeft mijn moeder een beeld dat je niks met je meisje kan doen. Kijk maar naar wat ik zei over dat zoenen.

Ik heb in mijn hele leven 3 vriendinnen mee naar huis genomen.De eerste was niet eens een echte relatie dus dat tel ik niet mee en de tweede relatie duurde 6 maanden maar ze is maar een paar keer langsgekomen. En de andere relatie is nog gaande.

Maar hoe denken jullie hierover?

Ik weet dat deze forum voor vrouwen is, maar wou even de meningen weten van moeders hahaha!
quote:granadino schreef op 21 februari 2012 @ 12:11:

Khemam je hebt helemaal gelijk het zijn ook alleenstaande moeders.En ik denk ook dat chadson zijn moeder gewoon voorzichtig is.Ik had al aangegeven dat ik ook zo was toen mijn zoon die leeftyd had,Ik ben nogal een type moeder die alles in de gaten houd komt misschien ook omdat mijn zoon een verstandelijke beperking heeft.En sommige mensen hebben daar misbruik van gemaakt.Wat vreselijk als mensen misbruik van je kind maken, helemaal als het iemand is met een verstandelijke beperking. Ik geef je groot gelijk! Soms ben ik blij dat ik op een eilandje woon waardoor je toch meer controle hebt over wat je kind doet en met wie. Zelfs mij is door andere ouders verweten dat ik te streng ben en haar meer vrijheid moet geven. Volgens mij heeft ze alle vrijheid van de wereld, ik werk alleen niet mee aan zaken waar ik niet achter sta. Dus uitgaan naar kroegen/discotheken, op de bonnefooi de stad in, met mensen die ik niet ken weggaan, of jongens in mijn huis is er gewoon niet bij. Aan de andere kant gaat er geen week voorbij of ze heeft wel een feestje, fotoshoot of bioscoopafspraak. Al mag je niet zinloos op straat hangen en stappen wil nog niet zeggen dat je thuis moet zitten.
quote:khemam schreef op 21 februari 2012 @ 15:42:

[...]

Wat vreselijk als mensen misbruik van je kind maken, helemaal als het iemand is met een verstandelijke beperking. Ik geef je groot gelijk! Soms ben ik blij dat ik op een eilandje woon waardoor je toch meer controle hebt over wat je kind doet en met wie. Zelfs mij is door andere ouders verweten dat ik te streng ben en haar meer vrijheid moet geven. Volgens mij heeft ze alle vrijheid van de wereld, ik werk alleen niet mee aan zaken waar ik niet achter sta. Dus uitgaan naar kroegen/discotheken, op de bonnefooi de stad in, met mensen die ik niet ken weggaan, of jongens in mijn huis is er gewoon niet bij. Aan de andere kant gaat er geen week voorbij of ze heeft wel een feestje, fotoshoot of bioscoopafspraak. Al mag je niet zinloos op straat hangen en stappen wil nog niet zeggen dat je thuis moet zitten.

Nou geloof me, als ik een meisje was dan was mijn leven echt beperkt! En zoals u zegt in uw laatste zin je moet niet thuis zitten. Dat beeld heeft mijn moeder wel.

Even naar de stad op een koopavond gaan vond/vind ze al "rondhangen".

Beetje overdreven volgens mij
Mijn moeder heeft ook niet echt een goed argument. Eerst zei ze "is niet netjes tegenover het meisje als je de deur dicht doe of der meeneem naar je kamer laat der eerst het huis zien en zit gewoon beneden" dus ik zei, "maar zij wil het juist want daar voelt ze zich op der gemak en het is neit dat we gelijk naar boven rennen"

Daarna zegt ze opeens dat uit respect voor het huis de deur open moet blijven..

En nu bljift ze zeggen dat het niet normaal is om der mee te nemen naar me kamer
quote:chadson schreef op 21 februari 2012 @ 18:03:

[...]

Nou geloof me, als ik een meisje was dan was mijn leven echt beperkt! En zoals u zegt in uw laatste zin je moet niet thuis zitten. Dat beeld heeft mijn moeder wel.

Even naar de stad op een koopavond gaan vond/vind ze al "rondhangen".

Beetje overdreven volgens mijIk kan mij daar best in vinden hoor. Mijn dochter mag ook niet zomaar naar de stad als ze er niets te zoeken heeft. Moet ze iets kopen is het een ander verhaal maar doeloos door de stad slenteren gaat ook niet gebeuren. Er gebeurt gewoon een hoop rotzooi op koopavond en je moeder wil jou daar gewoon niet tussen hebben. Misschien niet eens omdat ze je niet vertrouwd maar om je te beschermen. Ik begrijp echt wel dat het vervelend is als andere leeftijdsgenoten meer mogen dan jou, maar zijn ze ook echt beter af dan jij? Welke opleiding doen hun en wat zijn hun toekomstplannen? Dat zijn ook dingen waar je naar moet kijken hoor. Wie weet heeft je moeder grote plannen met jou en is ze bang dat je afgeleid wordt. Zoals ik in het andere topic al zei, praat met haar vanuit een liefdevolle positie. Prijs haar voor alles wat ze voor je doet en heeft gedaan. En laat haar zien dat je een goede jongen bent en haar vetrouwen nodig hebt. Ik hoop echt oprecht dat jullie eruit gaan komen.
quote:chadson schreef op 21 februari 2012 @ 18:17:

Mijn moeder heeft ook niet echt een goed argument. Eerst zei ze "is niet netjes tegenover het meisje als je de deur dicht doe of der meeneem naar je kamer laat der eerst het huis zien en zit gewoon beneden" dus ik zei, "maar zij wil het juist want daar voelt ze zich op der gemak en het is neit dat we gelijk naar boven rennen"

Daarna zegt ze opeens dat uit respect voor het huis de deur open moet blijven..

En nu bljift ze zeggen dat het niet normaal is om der mee te nemen naar me kamerIs het ook niet! Ook je vriendinnetje zal zich aan de regels van je moeder aan moeten passen. Je weet zelf dat het helemaal niet gebruikelijk is om met een meisje naar je kamer te gaan. Dat doen je marokkaanse, Turkse en weet ik het wat vrienden ook niet. Waarschijnlijk alleen de nederlanders. Zou je moeder niet naar haar kamer zijn gegaan juist om jou en je vriendin wat privacy te geven?
quote:khemam schreef op 21 februari 2012 @ 18:19:

[...]

Ik kan mij daar best in vinden hoor. Mijn dochter mag ook niet zomaar naar de stad als ze er niets te zoeken heeft. Moet ze iets kopen is het een ander verhaal maar doeloos door de stad slenteren gaat ook niet gebeuren. Er gebeurt gewoon een hoop rotzooi op koopavond en je moeder wil jou daar gewoon niet tussen hebben. Misschien niet eens omdat ze je niet vertrouwd maar om je te beschermen. Ik begrijp echt wel dat het vervelend is als andere leeftijdsgenoten meer mogen dan jou, maar zijn ze ook echt beter af dan jij? Welke opleiding doen hun en wat zijn hun toekomstplannen? Dat zijn ook dingen waar je naar moet kijken hoor. Wie weet heeft je moeder grote plannen met jou en is ze bang dat je afgeleid wordt. Zoals ik in het andere topic al zei, praat met haar vanuit een liefdevolle positie. Prijs haar voor alles wat ze voor je doet en heeft gedaan. En laat haar zien dat je een goede jongen bent en haar vetrouwen nodig hebt. Ik hoop echt oprecht dat jullie eruit gaan komen.

Bij mijn vrienden is het verschillend, maar de meeste down havo 5 nu.

En ja ik prijs der ook maar mijn geduld raakt op, want nooit heb ik problemen veroorzaakt en ik heb laten zien dat ik het goed doe op school!

Veel reacties op dit forum en de andere zeiden dat ik tegen der in moet gaan. Maar zoals u weet is dit echt not done in de antilliaanse cultuur..

Ik ben bang dat mijn leven zo beperkt blijft tot ik uit huis gaat zoals mijn moeder zelf zei :(

haar woorden waren "mijn opvoeding is goed en je moet niet letten op die van anderen, ben je het er niet mee eens dan ga je maar weg van hier op je 18e want er gaat niks veranderen"
Ik weet heel goed wat je bedoeld, Als je tegen haar ingaat op de manier waarop sommigen aanraden heb je alleen maar meer problemen. I know! Daarom zeg ik ook iedere keer probeer het op een liefdevolle manier. Ze gaf aan dat ze denkt dat je haar haat. Dat is erg toch? Ik weet zeker dat dat niet jouw bedoeling is, je bent gewoon gefrustreerd en uit je gevoelens. Misschien moet je daar toch een andere manier voor bedenken. jij weet hoe je met haar moet praten toch? Eerst je attitude veranderen want de toon maakt de muziek. Doe je best om haar te laten weten dat je haar zeker waardeerd, dat is echt het belangrijkste in het bereiken van je doel. En dat is dat ze naar jou gaat luisteren toch?

si bo ke mi por papia kune pa bo.
Chadson,

Ik ben ook een moeder en had zelf ook een Surinaamse moeder en ben het met Khemam eens. Ook ik ben zo streng opgevoed, inderdaad, niet op straat hangen, ik heb nooit een vriendje meegenomen naar mijn ouderlijk huis (en zelfs niet eens gehad in die tijd, mede door mijn opvoeding) en zelfs als volwassene zou ik het niet in mijn hoofd halen om bijvoorbeeld seks te hebben met mijn vaste vriend of man in het huis van mijn ouders. En inderdaad, ik mocht ook niet "zomaar" bij jongens thuis rondhangen, en mijn neefjes en nichtjes die nu jouw leeftijd hebben mogen dat allemaal ook niet.

Het beeld wat jij en iemand anders schetste, dat zijn inderdaad een beetje de Surinaamse / Antilliaanse Tokkies, zeg maar, en nette ouders willen dat niet voor hun kinderen.

Toen ik zo oud was als jij vond ik mijn ouders ook belachelijk streng. Vriendinnetjes die jonger waren dan ik, 14, 15 jaar, mochten de hele nacht naar de disco en ook elke week, ik als 17 jarige mocht hooguit eens per maand ofzo en moest dan om half 1 buiten staan want dan werd ik opgehaald. Be-la-che-lijk vond ik dat toen, terwijl ik nu denk: dat hebben ze goed gedaan.

Ik ben het ook met Khemam eens dat je zeker niet tegen je moeder in moet gaan zoals hier aangeraden wordt.

En tja, je moeder heeft gelijk: in haar huis gelden haar regels. Dat hoorde ik op jouw leeftijd ook. "Als het je niet bevalt, dan zoek je maar een eigen huis, maar zolang je onder mijn dak woont heb je je aan mijn regels te houden". En laten we eerlijk zijn: dat is toch ook normaal?

Nu ik zelf moeder ben, realiseer ik me ook dat je als kind niet half weet hoeveel je moeder eigenlijk voor je doet, hoeveel ze zichzelf ontzegt om jou een goed leven te geven, hoeveel zorgen ze vaak zal hebben, dat soort dingen. Ik begrijp dat je moeder alleenstaand is, dat is ook niet makkelijk.

Probeer met je moeder te praten op een manier die laat zien dat je volwassen bent. Met respect, zonder verwijten of ruzie, maar als een jonge man die door zijn gedrag laat zien dat ie vrijheid aan kan.

Zoals mijn moeder altijd zei: als je je als een volwassene gedraagt, zul je ook als een volwassene behandeld worden.
Am Yisrael Chai!
Bah. Lijkt wel of moeders jaloers is. Tijd om de navelstreng door te knippen. Een jongen die op zijn 17e een vriendin heeft waar hij mee zoent en seks heeft is volkomen normaal. Een een beetje privacy lijkt ook niet heel vreemd.
Ik denk niet dat het chadson perse om de regels gaat, meer de emotionele chantage en angsten die moederlief op zoon uitleeft.. Je haat me ed zeggen klinkt bijv erg kinderachtig en niet bepaald constructief, hem bij iedere ruzie eruit willen zetten al helemaal niet, zeer onveilig zelfs. Ze pakt het hanteren vd regels niet goed aan en ik denk dat dat is waar chadson het ergste mee zit.

Maar k wil je nogmaals zeggen, het enige wat je kunt doen is voor jezelf opkomen, dan wordt het even erger (net als opeens bij kleine kinderen een andere aanpak), en zie je moeder meer als een geljke en niet meer zo zeer als een moeder, dat zal helpen te relativeren en de schade op jouw psyche te beperken. Probeer je zelf zo zelfstandig mogelijk te maken, als je uiteindelijk op jezelf woont zal het voelen alsof er een last van je schouders af valt. Helaas heb je nou eenmaal zon thuissituatie en kun je niet blij tot je 25e bljven, het zij zo, zie het als jouw beproeving in het leven.
Hier een mening van een vader en van iemand die ook een 17 jarige jongen geweest is.

Ik vind dat je in het huis van je moeder je aan de regels van je moeder moet houden, tegelijkertijd mag je wel degelij k je moeder aanspreken op de emotionele chantage die er soms uit lijkt te spreken. Ook mag je haar aanspreken als haar gedrag niet consequent is: vriendinnen in de kaner en niet op je slaapkamer is een beetje streng maar wel legitiem, je mag haar dan wel aanspreken op gastvrijheid; je moeder dient zich dan zo te gedragen dat de vriendinnen zich op hun gemak voelen bij je moeder in de woonkamer. Het is het een of de ander: regels hebben gevolgen voor het gedrag van degene die ze uitdraagt

Succes
quote:Vergeetmenietje1980 schreef op 21 februari 2012 @ 20:17:

Bah. Lijkt wel of moeders jaloers is. Tijd om de navelstreng door te knippen. Een jongen die op zijn 17e een vriendin heeft waar hij mee zoent en seks heeft is volkomen normaal. Een een beetje privacy lijkt ook niet heel vreemd.Ben ik niet met je eens in sommige culturen is het niet gewoon dateen jongen een meisje mee naar huis neemt.Mijn zoon mocht ook nooit een meisje meenemen omdat het in de marokkaanse cultuur dat niet kan.Ook niet uitgaan naar disco en cafes.
Ga op begeleid kamer wonen in je omgeving.

Je kan zo terecht bij vragen hierover bij maatschappelijk werk
Niet surinaams / antiliaans (ben gewoon belg) maar dit hoefde ik ook niet te flikken bij mijn ouders. Hun huis, hun regels en die had ik te respecteren. Ik had meer vrijheid nodig en ben op mijn 19e het huis uit gegaan, misschien dat dit voor jou een optie is als je problemen hebt met de regels en zij deze niet wil aanpassen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven