Co-sleepen

20-02-2012 22:20 206 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier op het Viva forum is co-sleepen naar mijn idee meer regel dan uitzondering. Omdat ik in mijn omgeving niemand ken die dit doet, vroeg ik me iets af; ga je als ouder tegelijkertijd naar bed met je kind? Want als je dat niet doet, dan ligt je kind dus eerst een tijd alleen in het co-sleep bedje, maar dan is het idee er achter toch weg? Dan zou je hem/haar toch net zo goed meteen in zijn/haar eigen bed kunnen leggen?

Verhelder mij!
Zoon ligt soms uren rustig en dan weer tijden te woelen. Als hij tegen mij aan kan liggen dan komt hij vaak weer tot rust.

Vaak wordt hij 's avonds laat in zn eigen bedje wakker omdat hij tegen de spijlen aankomt. Zn favoriete houding is nu horizontaal.

Soms denk ik dat hij in zn eentje een tweepersoonsbed nodig heeft.
Milano, hier maar 1 kind. Ik kan me voorstellen dat (ongewenst) een tweeling in je bed niet fijn slaapt.

Ik merk wel dat de co-sleeper (ikea-ledikant zonder zijkant) ons veel meer ruimte geeft. Bed staat aan 1 kant tegen de muur en aan de andere kant de co-sleeper. Dus zelfs al slaapt kind in het midden, dan nog kunnen wij helemaal naar de rand uitwijken zonder dat er iemand uit kan vallen. En ik kan ook rustig nog een stuk van mezelf kwijt in de co-sleeper. Het bed is er gewoon net wat breder door.

Dat je je oudste weg moet sturen zou ik heel naar vinden. Kan er voor hem/haar geen matrasje naast het bed? Of tijdelijk een extra 1-persoonsbed ernaast zodat jullie meer ruimte hebben?
Milano heb je nu een Co. Sleeper? Ik begrijp dat 1 van de tweeling sowieso bij jullie slaapt, die kan je dan in de Co. Sleeper laten slapen, dan kan je zelf de nacht tegen je man aan beginnen en als er nog kinderen bij komen kunnen die in het midden.
Wen is er hoor en ik heb er nog wel iets over te melden hoor:

een belangrijk punt van co-sleepen met jonge baby's qua veiligheid is de ademhalingsprikkel. Jonge baby's stoppen wel eens met ademhalen tijdens het slapen, door de ademhaling van de moeder wordt er een prikkel gegeven om weer te starten met ademhalen. Dat is belangrijk bij het voorkomen van wiegendood (moet je wel veilig samen slapen natuurlijk, en inderdaad met flesvoeding liever niet bij je in bed nemen)

Oh wacht, dat is wat Reglisse ook schrijft. Ik geloof alleen wel dat dit effect bij een wieg minder is, en zeker ook omdat je dan geen continu lichaamscontact hebt. Maar als je bv. rookt of fv geeft kun je beter wel een wieg gebruiken.

Jorina, ik slaap zelf (jammer genoeg, ze wil niet) niet meer samen met mijn peuter, ik ken wel veel mensen die dat wel doen. Die mensen doen dat omdat ze het gezellig vinden en/of omdat ze het belangrijk voor de ontwikkeling van hun kind vinden. Als er meer kinderen bij komen, passen ze gewoon het bed aan (bv. matrassen op de grond, familiebed oid)

Ik denk zeker dat je kind het doorheeft, niet bewust misschien maar ook in je slaap krijg je van alles mee, en het lichaamscontact hoeft ook niet bewust te zijn om hormonen vrij te laten komen.
Oh ja, bij de eerste begon ik met het idee dat ze in haar eigen kamer zou slapen, maar vanaf een paar dagen voor de bevalling kwam dat ledikant toch op onze kamer te staan. Daarna is ze bij ons in bed beland en het maakte de nachten makkelijker qua voeding, maar dat was niet de reden dat we het deden. Ook de tweede zal straks bij ons in bed belanden (co-sleeper is de bedoeling, maar ik zie het ook nog wel gebeuren dat het gewoon ons bed wordt), ongeacht de nachten.
Helaas geen plek aan beide kanten voor iets van een matras sleeper oid. We hebben maar 40 cm ruimte aan beide kanten en dat is net genoeg ruimte voor mijn bevallig bips

Heb inmiddels wel een bedrekje aan mijn kant zodat ze er niet uit kunnen vallen want we hebben er 1 tussenin en 1 naast mij aan de buitenkant anders is het helemaal feest naast elkaar slapen.

Maar kopstoten 's nachts of een vinger in je oog of een klap op je kop is niet echt lekker slapen.
Hmmm nee dat ligt niet comfortabel. En je kinderen samen in een bed, werkt dat?
Of kinderen bij elkaar op een kamer? Matras aan het voeteneind als de oudste wakker wordt en erbij wil?
Kijk hier ook eens linkje

Milano, bed aan 1 kant tegen de muur? Dan heb je aan de andere kant 80 cm, ruimte genoeg voor een co-sleeper. Wij hebben met de constructie co-sleeper en bed ook een bed van muur tot muur in onze 10m2 slaapkamer. We klimmen er dus via het voeteneind uit. (Verhuizing naar een groter huis staat gepland).

Kopstoten of klappen 's nachts is niet fijn, en dan nog wel van 2 kanten . Het gebeurt hier nog wel eens 's ochtends vroeg. Dochter is dan wakker, maar wil nog even rustig knuffelen. En dan vindt ze het niet leuk als ik weer in slaap val.
Oh ik bedenk er nog 1! Kinderen in jouw bed en jij in het bed van de oudste! Kan jij lekker slapen
Ik had graag Lunetje bij mij in bed gewild, heerlijk zo'n babylijfje, lekker knuffelen en slapen. Helaas denkt ze er anders over. Is heel onrustig, wil steeds naar je kijken, draait de hele tijd.

In haar ledikantje gaat ze op haar zij liggen en valt in slaap. Tja. Ook goed schatje.
quote:wen schreef op 21 februari 2012 @ 21:42:

Ik geloof alleen wel dat dit effect bij een wieg minder is, en zeker ook omdat je dan geen continu lichaamscontact hebt. Maar als je bv. rookt of fv geeft kun je beter wel een wieg gebruiken.

Oh. Ik dacht dat het wellicht ook te maken had met het feit dat de moeder dan lichter slaapt en veranderingen in de ademhaling opmerkt. Mis dus.

Mmm, de wieg staat al klaar voor nummer twee. Weet niet of man het ziet zitten om te gaan cosleepen.
Leuk die link wen! Herkenbare plaatjes! R ligt het liefst zoals op het 2e plaatje, dat vind ik altijd een beetje raar, maar schijnbaar is het heel normaal
Alleen het peuterbed van de oudste is wat krap voor ons, we kijken ook rijkhalzend uit als oudste in mei/juni een groot bed krijgt en we gezellig daar gaan cosleepen. Maar nog meer kijk ik uit naar alleen man en ik in ons bed.
quote:wen schreef op 21 februari 2012 @ 21:50:

Kijk hier ook eens linkje

Nou tel al die plaatjes op bij elkaar op en zie daar onze nachtrust

Een van de tweeling heeft ook nog eens hard kunststof spalken aan 's nachts en die zijn ook best hard in je rug op je hoofd etc etc.

Bed verplaatsen is idd een optie mss toch eens overwegen al word ik inmiddels wel een beetje kriegel voor halve huisverbouwingen voor een goede nachtrust.
En zoals reglisse zegt dan, bed naar de muur schuiven, dan heb je 80 cm, dan zou er misschien wel een ledikant passen.
Waarom mag je een kind bij FV niet in bed nemen Wen?
Jorina, Wen zal het zo ook wel antwoorden, maar zoals ik net al schreef blijkt er uit onderzoek (observatie slapende moeders) dat fv-moeders veel minder vaak een "veilige" slaaphouding aannemen. Ook slapen ze vaak dieper. Daarom is er twijfel of het wel veilig is.
Latido jouw verhaal lijkt sterk op het mijne. Mijn zoontje (nu 16 mnd) wilde de eerste maanden ook alleen maar op mij slapen. Elk slaapje. Of in de draagdoek.

Als je dat hebt gehad ben je al zo blij dat ie uberhaupt naast je wil slapen ipv op je

Nu slaapt ie prima in zijn eigen bed, naast mij lukt zelfs niet meer, al zou ik het willen. Zijn weer andere slaapproblemen voor in de plaats gekomen.

In mijn omgeving ken ik trouwens best veel mensen die aan co sleeping doen. De meeste samen in bed (dus niet met een co sleeper) en ook wel veel met de intentie dat het tijdelijk is.
Geweldige plaatjes Wen!

Zoonlief slaapt trouwens vaak met zn hoofd helemaal in zn nek. Probeer ik altijd weer een beetje recht te leggen want lijkt me toch niet helemaal lekker voor zn spieren. Herkent iemand dit?
Wow, wen ik heb echt niets tegen het fenomeen co sleepen (wat zou een mens voor bezwaar kunnen hebben op andermans slaapgewoonten), maar wat je nu beweert over de ademhalingsprikkel, dat mag wel wat genuanceerder. Ik begrijp dat jij je enorm verdiept in deze dingen, maar dat maakt je geen wetenschapper. Het is methodisch echt een lastig om een causaal verband aan te tonen tussen ademhalingsprikkel van de moeder en wiegendood. Begrijp me niet verkeerd, ik wil niet de wijsneus uithangen, het topic inbreken en gaan zeuren over validiteit van uitspraken en methodiek. Maar je doet zo'n boute uitspraak, dat ik niet zo goed op mijn handen kan blijven zitten.

Er is sowieso nog behoorlijk weinig bekend over wiegendood en de exacte oorzaken, het ophouden met ademen van infants is geen onbekend gegeven. Maar er zijn nog heel veel dingen niet bekend erover. Zou je willen aantonen dat de ademhaling van de moeder wiegendood kan voorkomen, dan moet je grote groepen babies die slapen met de moeder en zonder de moeder moeten monitoren. Dan moet je heel veel factoren gelijk gaan maken, zoals afkomst, leefomstandigheden, slaapsituatie, erfelijke zaken, verdere leefgewoonten, eetgewoonten, gezinsgrootte, aantal verzorgers etc. Het zou ook niet ethisch zijn, naast dat het haast niet te doen is om zulke grote groepen zo lang te volgen en de experimentele setting te controleren. En hoe zou de controlegroep eruit moeten zien?

Je kunt niet beweren dat de ademhaling van de moeder een wiegendood voorkomt.
Wat Reglisse zegt inderdaad. Zolang je borstvoeding geeft, slaap je alert en zijn bepaalde hersengebieden actiever, zodra je start met flesvoeding, verandert de manier waarop je in je slaap reageert op je kind. En juist die alertheid heb je nodig om het echt veilig te laten zijn. In je slaap reageer je dan bv. op een apneu, of op het te ver van je wegkruipen van je kind, of wat er ook maar aan de hand kan zijn 's nachts.

(grappig genoeg blijkt ook dat, in tegenstelling tot wat er vaak gezegd wordt, vrouwen die alleen borstvoeding geven de meeste en beste kwaliteit slaap krijgen. Hormonen, hormonen. Moet je wel co-sleepen natuurlijk uit je bed gaan is niet bevorderlijk.)

Helene, dat is ook wel een factor, de geluiden, maar tegen elkaar aanliggen heeft wel een meerwaarde wat dat betreft.
En ik wil eraan toevoegen dat ik het niet belerend, vingerwijzend, bemoeizuchtige, uit de hoogte bedoelde. Ik richtte me puur op de uitspraak van wen en het causale verband dat zij legde.

*gaat weer op handen zitten hopend niemand voor het hoofd te hebben gestoten*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven