Pannenkoeken bakken

22-02-2012 09:16 88 berichten
Nu woon ik in een land waar ik niet zomaar de Koopmans-producten uit de schap kan pakken. Ik heb op internet gezocht naar recepten voor pannenkoeken en daar staat alleen maar bloem, melk en boter. Is dat echt alles? Het doet me twijfelen, omdat als dat de enige ingredienten zijn, ik niet begrijp waarom mensen massaal naar de "pannenkoeken-mix" grijpen :-D En zijn er nog lekker variaties?
Ja dat is alles! Nog een snuf zout en een eitje erbij, hmmmmm!
Ei, lekker wat ei door het beslag. Ik doe er wel 4 door.

Kan ook nog een beetje zout, beetje suiker erbij.
Pannenkoekbeslag is melk ei en bloem ik doe er persoonlijk nog vanillesuiker doorheen.

Vergeet geen zout erdoor te doen.

Dat mensen naar de mix grijpen is gemakzucht en daar hoef je soms geen ei meer doorheen te doen.
je vergeet de eieren.....

anyway, pannenkoekmix is gewoon dure bloem.

Ik gebruik 400 gram bloem, 900 ml melk en 2-3 eieren.

Zonnebloemolie om in te bakken.

Als variatie kun je brinta door het beslag doen voor extra vezels. Of wat bier, geraspte appel, geraspte kaas, beetje kaneel (lekker bij de appel). Pannenkoeken zijn zo makkelijk....
Klopt! Is echt zo, en gaat heel goed. (Zelfde geldt voor 'jus uit een pakje', 'broodmix uit een pakje', mayonaise en nog veel meer producten die je heel makkelijk en een stuk gezonder zelf kunt maken.
Alle reacties Link kopieren
Ja, inderdaad ei. En je kunt er beter een eitje extra doorheen mengen, want dan blijven de pannenkoeken heel, en haal je ze makkelijker uit de pan.

Succes ermee!
Vergeet de eieren niet. Ik maak het beslag uit de losse pols, zelfrijzend bakmeel (ook niet in ieder land verkrijgbaar), twee eieren, volle melk, de boter is om ze in te bakken. Om het beslag extra luchtig te maken roer ik er nog een scheut bier door, ongeveer een half blikje. Het beslag moet dik vloeibaar zijn.
verba volant, scripta manent.
Banaan door het beslag.

Ik doe meestal half-half wit- en volkorenmeel. Dat vult beter en is gezonder en het smaakt even lekker.
Ga in therapie!
quote:rozehanddoek schreef op 22 februari 2012 @ 09:16:

Nu woon ik in een land waar ik niet zomaar de Koopmans-producten uit de schap kan pakken. Ik heb op internet gezocht naar recepten voor pannenkoeken en daar staat alleen maar bloem, melk en boter. Is dat echt alles? Het doet me twijfelen, omdat als dat de enige ingredienten zijn, ik niet begrijp waarom mensen massaal naar de "pannenkoeken-mix" grijpen :-D En zijn er nog lekker variaties?

Slim hè, die reclame mensen. Pannenkoekenmix is flink duurder dan bloem of zelfrijzend bakmeel. In de winkel dan hè. Dikke winst voor de fabrikant.

Schepje custard door het beslag, geeft pannekoeken een lekkere smaak. Dan alleen wel zoet beleggen. En pannenkoeken mix met 'meergranen' vind ik ook altijd erg lekker. Maar naturel is ook prima hoor!
Kijk hier als je wil maar eens voor recepten TO.

De lekkerste pannenkoeken bak je zo..
Ja, die eieren stonden er ook bij. Vergeten te vermelden! Ik ben een tijdje terug begonnen met koken en het verbaast me soms echt hoe gemakkelijk dingen zelf te maken zijn. Al die potjes, zakjes e.d. zijn vaak nergens voor nodig. Pannenkoeken zijn misschien niet moeilijk te maken, maar bij mij gaat alles stuk, dus het blijft een uitdaging. :D En het is lekker om eens iets Nederlands te maken. Die vanillesuiker is trouwens een goede tip!
Bier?!? Jij hebt zeker geen kinderen?
Ga in therapie!
Het is niet alleen makkelijk om dingen zelf te maken maar het is ook voordeliger en gezonder, ik heb een natuurlijke afkeer van kant en klaar dingen en halffabrikaatjes.
@ Star, Brinta door het beslag werkt hier niet, pannenkoeken bakken dan aan. Hoe doe jij dat?

@ Dubiootje, je kan ipv bier ook karnemelk erdoor doen voor wat extra lucht.

Ik doe vaak een snufje kaneel door het beslag.
quote:dubiootje schreef op 22 februari 2012 @ 09:24:

Bier?!? Jij hebt zeker geen kinderen? De alcohol verdampt, je kunt ook alcoholvrij bier gebruiken, daar zit ook gist in.
quote:dubiootje schreef op 22 februari 2012 @ 09:24:

Bier?!? Jij hebt zeker geen kinderen? De alcohol kookt bakt er uit dus de kids krijgen er niks van, de koolzuur in het bier zorgt voor extra luchtig beslag,het bier kan je overigens prima vervangen door koolzuurhoudend bronwater..
Lekker, pannenkoeken! Zonder ei lukt het ook prima hoor, maar zijn ze een stuk minder lekker.

Mijn favoriete recept voor 'gezonde' pannenkoeken: met andijvie, kaas, banaan en sambal...mjammie!
Ik dacht hier te lezen het ultieme advies om pannenkoeken te bakken. Nee dus... Volgens mij moet je echt Nederlandse bloed hebben om goeie pannenkoeken te bakken.
dunschiller; alcohol verdampt niet helemaal!

ben zwanger en wilde laatst gestoofde peertjes met port of wijn maken. Rondje google voor de zekerheid heeft me doen besluiten toch zonder te koken omdat er altijd wat achterblijft.

Lijkt me handig te weten ivm kindjes....
Ik heb laatst uit gemak pannekoeken uit een pakje gemaakt. En ik kan daar geen mooie pannekoeken van maken. Het werden dikke vieze koeken. Niks aan.

Dus lekker ouderwetsch bloem, eieren, melk en een snufje zout. Ik doe er ook nog een zakje vanillesuiker door. Lekker met een dikke klodder roomboter en poedersuiker.
Moet t nou bloem zijn of zelfrijzend bakmeel? Ik doe altijd bloem (en wat meel) maar zelfrijzend bakmeel is toch echt wat anders?
Nu heb ik zin in pannenkoeken
Het gras aan de overkant is niet groen.
de laatste keer dat ik pannekoeken heb gebakken had ik bloem/meel te weinig. Toen heb ik het aangevuld met zelfrijzend bakmeel. Ging prima, had niet superdikke gerezen pannekoeken Maar het verschil weet ik ook niet zo 1 2 3.
quote:Kampen86 schreef op 22 februari 2012 @ 09:45:

Nu heb ik zin in pannenkoeken Ik ook... En gisteren zat ik er al aan te denken om weer eens te maken. vind het echter zo'n klotekarwei. En sinds kort bestaat mijn gezin uit 2 personen meer. Grote pubert van 18 en klein pubertje van 16. Die vreten zo 10 pannekoeken op. Dan mag paps deze keer wel koken...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven