Geld & Recht alle pijlers

Recht op bijstand als student?

22-02-2012 21:30 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo iedereen,

Op internet heb ik al het een en ander al opgezocht.

Ik kom er allen niet helemaal uit,

Acht jaar geleden ben ik gaan studeren (hbo)

helaas niet kunnen afmaken. Sinds vorig jaar heb ik mijn studie weer opgepakt. In de tussentijd heb ik fulltime gewerkt en dus ook een huur huis.

Nu is echter zo dat ik na dit jaar geen recht meer heb op studiefinanciering. Aangezien de 10 jaar voorbij zijn gegaan mag ik ook niet meer lenen van de duo groep.

Dit betekent dat ik straks na augustus geen inkomsten meer heb van de studiefinanciering. Het enige wat ik nog heb is mijn inkomsten van mijn werk. Dat zal per maand tussen 300 a 400 euro liggen. Daarvan kan ik niet meer mijn vaste lasten betalen en moet dus mijn huis uit.

Kan je als student ook bijstand krijgen?

alvast bedankt voor de reacties

Groetjes
Nee, volgens mij niet. Voorwaarde voor bijstand is dat je beschikbaar moet zijn voor werk en dat ben je niet. Bovendien is zijn ze tegenwoordig niet meer zo scheutig met het aanbieden van opleidingen+uitkering. Maar als je het zeker wilt wten kun je beter even contact opnemen met de sociale dienst.
Neu helaas. Per 1 januari wordt je overigens direct onbetaald aan het werk gezet, zodra je bijstand aanvraagt.

Er zit dus niks anders op dan om flink meer te gaan werken, zoals zo veel studenten dat doen.

Ook zou je kunnen overwegen om over te stappen op een deeltijdstudie zodat je overdag gewoon kunt werken.
Nee, dat krijg je uiteraard niet.

Je kunt wel geld lenen bij de IBG.
Nope, gewoon werken dus.

Maar heb je dit dan niet bedacht voor je terug naar school ging?
Heb je niet gespaard in die jaren dat je fulltime werkte?
Volgens mij kan dat niet.

Hoe lang moet je nog?

Wat had je gepland om te doen als je stufie eindigde?

Heb je niet gespaard in die jaren fulltime?

Kun je niet deeltijd gaan werken?

Een kleine goedkope kamer en veel werken is zeker geen optie?
Meer werken en een huisgenootje om de woonlasten mee te delen?
Als je 8 jaar geleden bent begonnen met studeren kunnen toch niet nu de 10 jaar om zijn?
Bij lenen via IB?
quote:pinks schreef op 22 februari 2012 @ 21:48:

Als je 8 jaar geleden bent begonnen met studeren kunnen toch niet nu de 10 jaar om zijn?

Vond ik ook vreemd.

Je kunt drie jaar lenen nadat je recht op een prestatiebeurs geëindigd is en dat eindigt voor TO in augustus.
quote:Bijenkoningin schreef op 22 februari 2012 @ 21:50:

Bij lenen via IB?TO zegt dat dat dus niet kan omdat er tien jaar voorbij is omdat ze 8 jaar geleden met de opleiding is begonnen??
Oh wacht. ik denk dat TO hierop doelt:

Diploma halen

Als je binnen de diplomatermijn een diploma haalt op hbo-niveau of hoger, hoef je de prestatiebeurs niet terug te betalen. De ov-lening voor je studentenreisproduct wordt dan ook een gift, zelfs in de leenfase. De diplomatermijn duurt tien jaar en begint te lopen vanaf de eerste maand dat je recht hebt op studiefinanciering voor hbo en universiteit. Haal je geen diploma, dan moet je de prestatiebeurs met rente terugbetalen. Het aantal jaren prestatiebeurs dat na het behalen van je diploma wordt omgezet in een gift, is afhankelijk van de waarde van je diploma. Uiteraard moet je een rentedragende lening of collegegeldkrediet wel altijd terugbetalen.

Studiefinanciering gebruiken binnen tien jaar

Je moet al je studiefinanciering gebruiken binnen tien jaar nadat je voor het eerst studiefinanciering hebt ontvangen. Doe je dat niet, dan heb je na deze tien jaar geen recht meer op studiefinanciering of lening.

Dan snap ik die 8 jaar nog steeds niet.
400 euro + huursubsidie + zorgtoeslag... collegegeldkrediet

Misschien paar uurjes in week meer erbij en je kan zo, minimaal dan wel, leven hoor.

Je had ook kunnen sparen toen je FT werkte.
Je kan volgens mij nog wel 2 jaar lenen.

Alleen ook geen OV-recht meer (maar 7 jaar)
Collegegeldkrediet krijg je toch niet als je niet meer mag lenen?
Eventueel kwijtschelding gemeentelijke belastingen aanvragen.
Persoonlijke lening? Meer werken? Wat heb je al die tijd gedaan dan?

Of toch kleiner gaan wonen op een kamer bijvoorbeeld of terug bij je ouders tijdelijk? In ieder geval geen bijstand trekken want dat is in jouw geval echt onzin!
Is een deeltijd opleiding niets voor jou.?
Het volgen van een opleiding is in de bijstand niet verboden. Het is - even ervan uitgaande dat je 27 jaar of ouder bent; voor 27 minners die ook nog recht hebben op studiefinanciering ligt het weer anders - geen grond om de bijstand te weigeren.

Echter zul je je (hoogstwaarschijnlijk) wel fulltime beschikbaar moeten stellen voor werk. En als de gemeente een fulltime baan voor je heeft, zul je die moeten aannemen. Doe je dit niet, dan kan dit financiële consequenties hebben.

Je woont zelfstandig zonder familie / medebewoners?
quote:flowerbombje schreef op 22 februari 2012 @ 21:32:

Nee, volgens mij niet. Voorwaarde voor bijstand is dat je beschikbaar moet zijn voor werk en dat ben je niet. Bovendien is zijn ze tegenwoordig niet meer zo scheutig met het aanbieden van opleidingen+uitkering. Maar als je het zeker wilt wten kun je beter even contact opnemen met de sociale dienst.Dit is dus geen afwijzingsgrond.
Mirjam, hoe lang moet je nog?

Als ik jou was zou ik kijken of ik wat meer uren kan gaan werken, want afhankelijk zijn van bijstand moet je sowieso niet willen, en zeker niet nu de wet is aangescherpt en in 2013 zal op gaan in de (nog scherpere) Wet werken naar vermogen.
Kan Snoezeman ook geld krijgen als hij minder gaat werken of stopt met werken om zich op zijn (deeltijd) HBO-opleiding te werpen ?

Zou wel leuk zijn, betaald worden om naar school te gaan. Nu kost het alleen maar geld.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Branwen, als jij lichamelijk en geestelijk in staat bent om te werken en geen jong kind hebt, dan moet je toch beschikbaar zijn voor werk?
Er wordt soms bijstand verleend als men nog ingeschreven staat als student, maar geen studiefinanciering meer kan krijgen, als er bijv. of 1 opdracht afgemaakt moet worden. In de avonduren. Want je wordt in sommige gemeentes inderdaad direct aan het werk gezet. Het kan dus wel, maar je kunt er niet overdag bij studeren. Dat moet in de avonduren gebeuren.

Is dat misschien een optie?

Dan doe je wat langer over je studie, maar dan kan je 'm wel afmaken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven