Werk & Studie alle pijlers

Essay schrijven

20-02-2012 10:05 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oke, een beetje een domme vraag van een 2ejaars student. Ik moet 3 essays schrijven: 1 van 1000 woorden en 2 van 500 woorden.

Alledrie gaat het om verschillende stellingen.

Nu weet ik niet zo goed waar ik moet beginnen. Ik snap dat ik me moet inlezen over het onderwerp, maar is het in een essay de bedoeling dat je 1 stelling bevestigt/ ontkracht met behulp van argumenten, of is het de bedoeling dat je de voors- en tegens tegen elkaar afweegt? Ik heb eerder papers moeten schrijven, maar dat was meer informatief en ging over een onderwerp in plaats van een stelling.

Wie heeft tips?

Alvast bedankt!
Vraag het aan de docent.
Dat hangt toch helemaal van de opdracht af. Heb je als opdracht gekregen dat je een voor of een tegen stuk moet schrijven of is de opdracht dat je beide kanten moet belichten?
De opdracht is heel vaag. Ik heb de volgende;

De opdracht is het schrijven van een essay van (ongeveer) 1000 woorden over onderstaande stelling:

Het feit dat een religieuze ervaring bewust kan worden opgeroepen (bijv in het Boeddhisme met meditatie), geeft aan dat er geen sprake is van bovennatuurlijke invloeden.

That's it :P
Wat zegt je docent erover? Neem aan dat hij toch ook een toelichting heeft gegeven tijdens de werkgroep of het college.
Omdat het een stelling is lijkt het me dat je een standpunt in moet nemen die je vervolgens gaat verdedigen door het geven van argumenten voor je standpunt en het ontkrachten van tegenargumenten. Maar ik heb de opdracht niet bedacht dus ik weet het ook niet natuurlijk
Er is heel weinig over gezegd, maar ik heb de sheets nog even doorgekeken en daar staat inderdaad dat er op wordt gelet of je je mening goed onderbouwd. Oke, ik moet dus mijn mening geven, prima. Die vraag had ik misschien wat te snel gesteld hier. ;)

Maar dan vraag ik me nog wel af of jullie misschien nog goede tips hebben voor het schrijven van een essay. Hebben jullie voor jezelf een methode van aanpak voor het schrijven van essays?
Ik moet zelf een boel essays schrijven maar ben een enorme chaoot dus geen methode

Voor het schrijven van een kort betoog zoals jij moet doen neem ik meestal 2 argumenten voor mijn standpunt, dan een tegenargument om te ontkrachten en als laatste mijn sterkste argument. Die zet ik wel even schematisch op papier om te kijken of het wel sterk genoeg is en of ik het even later ook nog sterke argumenten vind.

Besteed verder veel aandacht aan een interessante inleiding (voorbeeld, anekdote, etc) en een goede conclusie, want deze zijn essentieel voor de lezer om te bepalen of het een goed stuk is!

Ben een ster in essays schrijven maar helaas heel slecht in tips geven, sorry
Niks mis met je tips hoor Elisabeth.

Zorg inderdaad voor een goede, krachtige inleiding en conclusie. Wees to the point en verzand niet in cirkelredenaties of overdreven herhalingen.
Als je even googlet op 'wat is een essay' zijn de eerste drie links in mijn ogen heel behulpzaam

(tsss... een 2e jaarsstudent die niet kan googelen??)
Haha, ik kan heel goed googlen, maar ik zie een forum en google als 2 verschillende soorten informatiebronnen. Ik vind het fijner om tips te krijgen van 'ervaringsdeskundigen'.
Maar bedankt voor de tips in ieder geval, hier kan ik wel wat mee!
Succes met je essays, mocht je nog iemand nodig hebben om het door te lezen als 't af is laat maar weten (ik heb een rare hobby ja ).
Elisabeth, bedankt! Dat zou inderdaad erg fijn zijn. Ik moet ze voor volgende week dinsdag inleveren dus heb nog even de tijd gelukkig
Haha, nou niet laten liggen tot één nacht voor de deadline zoals ik altijd doe .

Als je feedback wilt tzt kun je me mailen op upintheattic@live.nl.

Ik ga nu ook maar hard aan de studie!
Het belangrijkste is dat je zorgt dat je een duidelijk schrijfplan kunt maken.

Wat elizabeth ook zegt: zet puntsgewijs de opbouw van je argumenten op papier zodat je kunt zien of het een logische opbouw is.
Ik heb ook wel eens essays moeten schrijven als schoolopdracht. Maar ik kan me herinneren dat ik dan juist een aantal voors moest belichten, dan een aantal tegens belichten, en dan als laatste je eigen mening en die beargumenteren.

Maarja, niet heel handig als er zo weinig info gegeven wordt omtrent je opdracht natuurlijk. Ik zou het als ik jou was wel nog even navragen, of je vanaf het begin al een eigen mening erin moet verwerken of zoals ik het moest doen: eerst objectief beide kanten en daarna je eigen mening.
Hoi! Ik heb inmiddels de 2 artikelen van 500 woorden bijna af.

Nu nog titels. Vraagje hierover! Is het ongepast om een Engelse titel te gebruiken als het essay zelf in het Nederlands is? Het gaat namelijk om het bekende citaat van Shakespeare wat in het Nederlands niet echt tot uitdrukking komt.
Normaliter zou ik kiezen voor een Nederlandse titel, maar een citaat zou nog kunnen in het engels inderdaad.
To be or not to be? Da's een prima titel als het hele stuk daarover gaat, alleen niet zo creatief!
.
Het gaat dus om een artikel over wel of niet religieus zijn (en met name de vraag of dit een rationele keuze is).

Ik moest gelijk denken aan 'to be or not to be, that's the question'

Liefst zou ik natuurlijk van de titel maken; 'to be or not to be religious', en het bekende citaat nog even noemen in de inleiding. Maar dat 'religious' vind ik dan weer zo matig staan in het engels :P
.
Dat zou ik niet doen. Dat citaat gaat over al dan niet bestaan, een overweging om zelfmoord te plegen. Je rukt het dan wel heel erg uit zijn verband, het oogt dan of je niet echt weet waar het citaat op slaat. Ik zou voor iets Nederlands kiezen.
Zelf vaak essays moeten schrijven voor mijn studie. Bij essays gaat het vooral om je thesis. Dus in principe al jouw conclusie die je in de eerste alinea (vaak in de eerste of tweede zin) al geeft. Daarna de standaard opbouw, dus inleiding, argumentering (voor en tegen argumenten d.m.v. bronnen en vergeet je footnotes niet!!) en dan waarom je tot je conclusie bent gekomen en alsnog een keer je these in andere woorden als afsluiting.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven