Onderhandelen prijs oppas.

24-02-2012 09:58 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik pas al zo'n anderhalf jaar op een kindje uit de buurt. Vanaf ongeveer 3 maanden pas ik één á twee keer in de week op.

Meestal voor een uur of 3 (vader gaat dan sporten of even met vrienden wat leuks doen), soms wat langer als vader onverwacht een werkklus krijgt. Ik krijg daar 5 euro per uur voor.

Gisteren was ik weer aan het oppassen en toen vader thuiskwam gaf hij aan dat dit voorlopig de laatste keer zou zijn aangezien hij het op deze manier financieel niet meer kan bolwerken.

Indirect vroeg hij of ik ook voor een lager uurtarief kon oppassen. Ik heb me een beetje van de domme gehouden en ben er verder niet op ingegaan. Eigenlijk vond ik het een beetje onbeschoft. Ik ben 28 en heb veel ervaring, ben afgestudeerd aan de PABO en doe véél met zijn kind en extra. Als het stoffig is haal ik de stofzuiger door het huis, als er iemand ziek is haal ik medicijnen op bij de apotheek etc.

Hij bracht het op een manier van. Jij vindt het toch leuk om op te passen. Tsja, maar van 'leuk' kan ik geen boterhammen kopen. Ik doe dit juist om af en toe wat extra's te kunnen doen. Ik ben zelfstandige en sommige maanden is het best afzien financieel.

Hoe leuk ik het kindje ook vind, ik ben er nu eigenlijk wel een beetje klaar mee. Maar vanochtend vroeg een sms, of ik toevallig maandagavond op kan passen i.v.m. werkklus. Niks over tarieven o.i.d.

Ik heb echt geen idee hoe ik nu moet reageren.
Het kan natuurlijk zijn dat hij het gewoon probeert, niet geschoten is altijd mis....

Ik zou gewoon gaan, en kijken hoe het loopt, en als hij er dan weer over begint zeggen dat je niet voor minder op wilt passen. Dan heb je kans dat hij gaat zoeken naar een ander, maar ook dat hij het gewoon zo laat.
Ik zou terug smsen en zeggen dat het prima is, mits het huidige tarief gehandhaafd blijft. Volgens mij zit je heel redelijk met je 5 euro per uur, zeker gezien alles wat je voor ze doet.
Ik vind dat raar, ook om het te proberen. Als je de oppas niet meer kan betalen ga je maar minder sporten of je nodigt je vrienden thuis uit in plaats van te beknibbelen op de oppastarieven. Ik neem aan dat hij zelf ook niet even een deel van zijn salaris inlevert als zijn baas dat wil.

Ik zou hier wel duidelijkheid over willen voor de eerstvolgende oppasafspraak.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:flowerbombje schreef op 24 februari 2012 @ 10:05:

Ik zou terug smsen en zeggen dat het prima is, mits het huidige tarief gehandhaafd blijft. Volgens mij zit je heel redelijk met je 5 euro per uur, zeker gezien alles wat je voor ze doet.Lijkt mij ook een keurige reactie.
Je lijkt me een fijne oppas, waar vader blij mee mag zijn. 5,- is aan de lage kant en nog lager geef ik je groot gelijk in dat je dat niet zit zitten.

Gewoon lekker gaan oppassen en wachten of hij er weer over begint dat het voor hem "niet bol te werken" is. Mocht hij weer mee komen zou ik opperen dat jij eigen.ijk zelfs, gezien je activiteiten en leeftijd wel iets meer zou willen verdienen...
Computer says nooooo
Kan je niet nog een oppasadres erbij nemen? Je lijkt me een fijne oppas.
Ik vind zo'n sms altijd lastig, aangezien je de toon niet hoort. Mijn idee was zoals Summer aangeeft om gewoon te gaan en dan te kijken of hij er weer over begint.

Het is ook lastig voor hem, alleenstaand en ook zelfstandige, dus ik begrijp zijn kant wel, aan de andere kant vind ik mijn tarief daar ook niet zo hoog.
Zou best een nieuw oppasadres erbij willen, maar weet niet zo goed hoe ik er aan moet komen. De adressen die ik nu heb zijn allemaal via-via gegaan.
Tuurlijk is het ook lastig voor hem, alleenstaand en zelfstandig. Maar dat is zijn verantwoordelijkheid. Daar hoef jij je niet door te laten "chanteren/manipuleren". Hij kan ook andere oplossingen zoeken, maar hij kiest voor deze. Eigen keuze toch?
Tja, lullig gezegd is zijn leven en hoe hij dat in richt jouw verantwoordelijkheid niet. Omgekeerd houdt hij daar ook niet veel rekening mee. Ik ben ook zelfstandige (zzp-er) , maar als mijn man zijn werk weg zou vallen of ik er alleen voor zou komen te staan met mijn dochter, zorg ik als de wiedeweerga dat ik het beter regel en dan zou ik hoogstwaarschijnlijk een vaste baan nemen.
Computer says nooooo
sinaasappellikeur; ik heb mijn oppas via oudermatch.nl, je kunt je daarop inschrijven. Ook via marktplaats loopt het vaak (vrienden). Misschien een idee?
Computer says nooooo
5 euro is al weinig, met minder zou ik zeker niet akkoord gaan. Je kan eens kijken op oppasbron of zoekoppas, als je je inschrijft krijg je steeds een mailtje met een oppasadres wat bij jouw zoekcriteria past. Of op marktplaats kan je ook even kijken.
Ik vind het vrij onbeschoft dat hij dat van je durft te vragen, of het niet voor minder kan.. Ik vind het al een laag tarief, zeker voor iemand van 28.

Wat flowerbombje zegt ben ik het mee eens, zo zou ik het ook doen.

Ik pas op kinderen van zo'n 5 verschillende gezinnen, bij de 1 kom ik regelmatig, bij de ander incidenteel. Ik doe geen huishoudelijk werk, ruim wel de vaat en troep van de kinderen op en doe veel leuke dingen met ze. Ik ben jonger dan jij en heb geen relevante opleiding, wel ruim 6 jaar ervaring met oppassen. Ik krijg 8 euro per uur, ook als ik 's avonds kom en de kinderen liggen al die tijd te slapen.

Kun je niet eens op internet speuren naar oppasadressen in de buurt en kijken wat die per uur betalen? Mocht de vader van je oppaskindje er dan moeilijk over doen, kun je altijd die vergelijking opgooien..
Jeetje, ik zou maar wat blij geweest zijn met een oppas als jij in mijn alleenstaande jaren voor mijn dochter! 5 euro per uur is echt heel erg netjes (los van wat je er allemaal nog naast doet), vind het eigenlijk onbeschoft dat ie ook maar probeert dit te drukken, ongelofelijk. Ik zou het ook zo aanpakken als flowerbombje zegt (en als je een kloon of tweelingzus in Drenthe hebt rondlopen, hoor ik het graag ;))
Wat denigrerend van die man.

Zou hier niet blij mee zijn.

Mijn eigen trots zou in jouw situatie mij in de weg zitten.

Laat hem eens een ander vinden voor dit lage bedrag.
Dat is het ook een beetje Galadriel, ik voel me ook wel persoonlijk gekrenkt zal ik maar zeggen. Ik kan zakelijk best hard zijn, maar dit is veel persoonlijker.

Ik vind ook zelf dat ik het gewoon waard ben en vind het dus ook gewoon kwetsend om dan dit te horen.
Marktplaats loopt over van de gastouders/oppassen/nanny's etc. Ik weet niet of het zin heeft om daar dan op te 'adverteren'.

Die andere sites ga ik even bekijken, die ken ik nog niet.
sinaasappellikeur, je moet het niet persoonlijk opvatten, echt niet, het gaat hem blijkbaar alleen om een paar stomme euro's. Stel dat je voor 4 euro op kwam passen, nou poeh poeh, wat schiet hij daar mee op, 5 euro winst op een avond? Dan drinkt ie maar 2 biertjes minder met z'n vrienden.

En misschien dat dit de weg vrijmaakt voor onderhandelingen?

"'Zeg Kees, naar aanleiding van jouw vraag over mijn oppastarief, heb ik me er eens in verdiept, en iemand met mijn ervaring zou eigenlijk meer moeten verdienen. Ik zat zelf te denken aan xx euro per uur.'' >stilte inlassen<
Je zou ook als gastouder kunnen gaan werken. Op die manier kun jij je tarief verhogen en vader het geld terug vragen van de belasting.

Vraagt wel iets meer van je wat betreft cursus enz. Maar je hebt wel een relevante opleiding.

Via een gastouderbureau kun je ook in contact komen met andere vraagouders.
Persoonlijk gekrenkt worden is altijd moeilijk,

En lastiger om over te beginnen.

Maar toch, hij zit fout. (in mijn opinie)

En dat mag hij echt wel horen.
een smsje terugsturen met die tarieven lijkt me een goed plan.

straks scheept hij je af met een fooi, referend aan dat gesprek van laatst.

en je bent echt hartstikke goedkoop meid, zeker voor wat je er allemaal nog naast doet.

mijn oppas kost me meer, heeft ze hier ook nog een logeerkamer, compleet met een eigen pc ( zelf doe ik het met een gammele laptop). maar ik ben al vreselijk blij met een betrouwbare oppas waar mijn kids dol op zijn.
wij slapen nooit.
Misschien ben ik nou gek hoor, maar hij heeft toch nog niks concreets gevraagd? Indirect, maar hoe indirect was dat?

Ik zou gewoon gaan komende maandag en als het indirecte genoeg aanleiding heeft gegeven, inderdaad erbij zeggen dat je het voor het normale tarief doet. Verder niet al te veel woorden aan vuil maken lijkt mij.

Ik vind je reactie ook een beetje overtrokken, dat je er al gelijk geen zin meer in zou hebben en je persoonlijk gekrenkt voelen (of er moet veel meer gezegd zijn dan je in je OP vermeldt).

Die man is alleen, wil graag wat dingen doen en probeert een goedkopere alternatief te bedenken, dat mag toch?
een goedkoper alternatief....hij moet toch begrijpen dat een goede, betrouwbare oppas het geld waard is?

ik zou niet met een gerust hart de deur uit kunnen als de oppas niet oke was.

hij begrijpt waarschijnlijk niet hoe belangrijk dat is.
wij slapen nooit.
quote:valentinamaria schreef op 24 februari 2012 @ 10:40:

een smsje terugsturen met die tarieven lijkt me een goed plan.

straks scheept hij je af met een fooi, referend aan dat gesprek van laatst.

en je bent echt hartstikke goedkoop meid, zeker voor wat je er allemaal nog naast doet.

mijn oppas kost me meer, heeft ze hier ook nog een logeerkamer, compleet met een eigen pc ( zelf doe ik het met een gammele laptop). maar ik ben al vreselijk blij met een betrouwbare oppas waar mijn kids dol op zijn.Wauw, ik wil jou als oppas-adres! Waar ik ga momenteel krijg ik 4 euro per uur, maar geen eten, soms moet ik de hele dag oppassen (van 10.00 tot 20.00 ofzo) en heeft ze twee porties eten klaarstaan: één voor het kind 's middags en één voor het kind 's avonds

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven