Geld & Recht alle pijlers

Werken, levert het iets op?

24-02-2012 20:36 55 berichten
Mijn moeder heeft een baantje gevonden voor 6 uur per week en nu vroeg ze zich af of het eigenlijk wel zin heeft financieel gezien. En ik heb werkelijk waar geen flauw idee....

Waar moet je eigenlijk rekening mee houden? Zorgtoeslag krijgen ze (bijna) niet, omdat mijn vader ong. 51.000 bruto per jaar verdient. Maar er was toch ook zoiets als "aanrechtsubsidie"? Raakt ze dat nu kwijt? En zijn er nog meer dingen waar ze rekening mee moet houden? Ze zal ongeveer 2000 euro netto per jaar gaan verdienen.

Heeft iemand hier verstand van? Ik duidelijk niet

(Het gaat mij om de financiële kant van het verhaal, niet om de voldoening van het werk. Dat is niet de reden dat ze gaat werken.)
anoniem_119896 wijzigde dit bericht op 24-02-2012 20:55
Reden: Bedragen klein beetje aangepast, bleken niet helemaal te kloppen.
% gewijzigd
quote:achnein schreef op 24 februari 2012 @ 21:15:

[...]

Dat betekent dus dat ze niets verdient, want ze gaat maar 2000 euro verdienen. Die krijgt ze nu dus ook.Duidelijk dus, kunnen ze beter een voordeelurenkaart kopen of op dingen gaan bezuinigen om te besparen.
Alle reacties Link kopieren
quote:galadriel schreef op 24 februari 2012 @ 21:08:

Ze begint met 6 uur, wie weet waar ze eindigdtJa zoiets jeukt me..sorry, niet persoonlijk.
quote:achnein schreef op 24 februari 2012 @ 21:00:

[...]

Nee hoor, niets ernstigs. Gelukkig maar. Ze hebben alleen veel onkosten ivm de reiskosten voor mijn vader om op zijn werk te komen en reiskosten ivm mantelzorg voor mijn opa.Een mantelzorger kan een extraatje krijgen van 250 euro (op jaarbasis). Dat kun je op de belastingaangifte regelen meen ik. Daar kun je mee beginnen. En ik weet niet of een mantelzorger eventueel de benzinekosten kan aftrekken? Ik laat mijn papieren invullen door de accountant dus geen idee . Daarnaast kunnen ze misschien overwegen om een gasinstallatie in de auto te laten bouwen. Dat kost een paar euro en je betaalt een beetje extra wegenbelasting, maar gas staat op 70 cent ongeveer, dat is een euro minder, dus als het kan qua auto denk ik dat ze daar nog meer aan hebben dan aan een baantje voor je moeder.
quote:exces schreef op 24 februari 2012 @ 21:33:

[...]

Een mantelzorger kan een extraatje krijgen van 250 euro (op jaarbasis). Dat kun je op de belastingaangifte regelen meen ik. Daar kun je mee beginnen. En ik weet niet of een mantelzorger eventueel de benzinekosten kan aftrekken? Ik laat mijn papieren invullen door de accountant dus geen idee . Daarnaast kunnen ze misschien overwegen om een gasinstallatie in de auto te laten bouwen. Dat kost een paar euro en je betaalt een beetje extra wegenbelasting, maar gas staat op 70 cent ongeveer, dat is een euro minder, dus als het kan qua auto denk ik dat ze daar nog meer aan hebben dan aan een baantje voor je moeder.

Het mantelzorgcompliment heb ik dit jaar gekregen. Hier komt altijd een brief van via de SVB. Reiskosten zijn niet aftrekbaar.

Bedankt voor je tip voor het ombouwen!
quote:achnein schreef op 24 februari 2012 @ 21:15:

[...]

Dat betekent dus dat ze niets verdient, want ze gaat maar 2000 euro verdienen. Die krijgt ze nu dus ook.nou, dat betekent dus dat ze vanaf nu zelf die 2000 euro verdient in plaats van 'wij' dat voor haar verdienen. Lijkt me ook een goede reden, en een prettiger gevoel, dat je zelf werkt voor het geld ipv dat anderen voor je werken.
quote:cryptorchid schreef op 24 februari 2012 @ 21:57:

[...]

nou, dat betekent dus dat ze vanaf nu zelf die 2000 euro verdient in plaats van 'wij' dat voor haar verdienen. Lijkt me ook een goede reden, en een prettiger gevoel, dat je zelf werkt voor het geld ipv dat anderen voor je werken.

Bedankt voor je vriendelijke reactie

Fijn dat je kunt oordelen zonder mijn moeder te kennen.
@ Achnein, volgens mij is het zo dat wanneer je niet meer als 300,- per maand verdiend je gewoon nog 169 (zoiets toch)toeslag krijgt. Alles wat je erboven gaat verdienen word ingehouden...
anoniem_130339 wijzigde dit bericht op 24-02-2012 22:07
Reden: bedrag wijzigen vanwege twijfel
% gewijzigd
quote:mamapino schreef op 24 februari 2012 @ 22:05:

@ Achnein, volgens mij is het zo dat wanneer je niet meer als 300,- per maand verdiend je gewoon nog 177 toeslag krijgt. Alles wat je erboven gaat verdienen word ingehouden...Heb je enig idee waar ik dit kan vinden?

[...]

nou, dat betekent dus dat ze vanaf nu zelf die 2000 euro verdient in plaats van 'wij' dat voor haar verdienen. Lijkt me ook een goede reden, en een prettiger gevoel, dat je zelf werkt voor het geld ipv dat anderen voor je werken.sympathiek.....
Pfff even gezocht kan je hier wat mee :Dit
Ik bedoel het niet sneu, het lijkt mij écht een prettiger gevoel om je eigen geld te verdienen. Maar op het scherm komt het al snel hard over, dat snap ik ook. Succes voor je moeder met haar keuze!
quote:cryptorchid schreef op 24 februari 2012 @ 22:34:

Ik bedoel het niet sneu, het lijkt mij écht een prettiger gevoel om je eigen geld te verdienen. Maar op het scherm komt het al snel hard over, dat snap ik ook. Succes voor je moeder met haar keuze!
anoniem_119896 wijzigde dit bericht op 24-02-2012 22:57
Reden: Gewist, ik heb geen zin om me te verdedigen.
% gewijzigd
Toch nog maar even ingelogd

als je moeder gaat werken verliesst ze de maandelijkse hef,korting

ik zou het dan niet doen hoor als ik haar was .rekenmaar eens uit ongeveer een maandloon van 250 eu min de hefkorting=zonde

het zijn maar 6 uurtjes kan ze beter idd haar tijd beter besteden en misschien ergens anders op bezuinigen.

succes
Kijk hier even Uitleg heffingskorting

Dat is een uitleg over de algemene heffingskorting, en hoe dat werkt als je gaat verdienen.

De cijfers zijn niet meer correct, maar de inhoud nog wel.
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Iedereen heeft recht op algemene heffingskorting!!!!!

Je moeder verliest hem dus helemaal niet!!!!!

Hij wordt dan gebruikt om de belasting te betalen zoals dat bij ieder werkend mens gebeurd.

Dan is dus tot aan de 5000 euro ongeveer de belasting al betaald. Verdiend ze minder en is de algemene heffingskorting niet op? Krijgt ze de rest uit betaald!

Werken levert altijd iets op!!!!!!
Liselore, ik snap je niet. Het lijkt toch gewoon te zijn dat ze die 2000 euro die ze nu als heffingskorting krijgt, dan zelf gaat verdienen? Dan levert het toch niets op? Als ze niet werkt krijgt ze het ook. Meer dan 2000 euro gaat ze niet verdienen.

Of begrijp ik je nu helemaal verkeerd?
Ik weet niet of je moeder recht heb op heffingskorting met het inkomen van je vader.
@Redband Voor zover ik weet wel hoor.
@jojanneke66 Bedankt!
quote:achnein schreef op 25 februari 2012 @ 10:37:

@jojanneke66 Bedankt!

Graag gedaan! Ik weet dat het lastige materie is, daarom heb ik er ook al eens uitgebreid op zitten zweten om het zo helder mogelijk neer te zetten.

Succes ermee.
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
quote:achnein schreef op 25 februari 2012 @ 09:43:

Liselore, ik snap je niet. Het lijkt toch gewoon te zijn dat ze die 2000 euro die ze nu als heffingskorting krijgt, dan zelf gaat verdienen? Dan levert het toch niets op? Als ze niet werkt krijgt ze het ook. Meer dan 2000 euro gaat ze niet verdienen.

Of begrijp ik je nu helemaal verkeerd?

Ja iedereen heeft recht op algemene heffingskorting. Als je werkt wordt de algemene heffingskorting gebruikt om de eerste belasting te betalen. Algemene heffingskorting is zo'n 2000 euro en dekt dus de eerste 5000. Oftewel verdien je 5000euro bruto zorgt de algemene heffingskorting ervoor dat je dit ook netto hebt. of al je belasting kan terug vragen na afloop van het jaar.

Maak je de algemene heffingskorting niet op, kun je de rest laten uit betalen. dus als ze 2000 euro gaat verdienen moet ze daar ongeveer zo'm 660 euro belasting over betalen.

dan heeft ze dus 2000 verdiend en van de algemene heffingskorting is ook 1340 over en ook dat krijgt ze uitbetaald

[...]

nou, dat betekent dus dat ze vanaf nu zelf die 2000 euro verdient in plaats van 'wij' dat voor haar verdienen. Lijkt me ook een goede reden, en een prettiger gevoel, dat je zelf werkt voor het geld ipv dat anderen voor je werken.Dus jij stort het geld terug wat je van de belasting krijgt?
Hoho liselore, nu ga je wel erg kort door de bocht. Om de resterende heffingskorting uit te kunnen laten betalen heb je wel een partner nodig met inkomen van een bepaalde hoogte. Als alleenstaande kun je fluiten naar je centen. Niet iedereen heeft dus recht op uitbetaling.
Je hebt het over 2000 netto, maar belangrijker is wat ze bruto gaat verdienen. Stel ze verdient 3.000 bruto, dan krijgt ze dit netto uitbetaald doordat ze nog onder het bedrag van de algemene heffingskorting blijft. Eigenlijk betaal je over 3.000 bruto ongeveer 1.000 belasting. Dus ze heeft dan 1.000 van haar algemene heffingskorting verbruikt en heeft dan nog recht op ongeveer 1.000 algemene heffingskorting. Bijelkaar verdient ze dan 4.000 netto ipv de 2.000 die ze nu krijgt.
quote:loulouise schreef op 26 februari 2012 @ 12:03:

Hoho liselore, nu ga je wel erg kort door de bocht. Om de resterende heffingskorting uit te kunnen laten betalen heb je wel een partner nodig met inkomen van een bepaalde hoogte. Als alleenstaande kun je fluiten naar je centen. Niet iedereen heeft dus recht op uitbetaling.

Moeder van TO heeft een partner.

Hoho zelf! Ik zeg ook niet dat iedereen recht heeft op uitbetaling! Iedereen heeft recht op algemene heffingskorting.

Als alleenstaande heb je als het goed is inkomen meer dan 5000 euro (anders krijg je bijstand) en heb je dus algemene heffingskorting in je te verminderde te betalen belasting verwerkt!

Iedereen heeft recht! of verwerkt in je te betalen belasting of als er voldoende belasting wordt betaald door een partner, via betaling Belastingdienst.

Het stoort mij echt enorm dat er mensen reageren die geen idee hebben waar ze het over hebben en dan toch advies gaan zitten geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven