Gezondheid alle pijlers

Help! PMS???

14-02-2012 15:10 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben moeder van twee kinderen (4 en 2 jaar) en een paar maanden geleden heb ik een miskraam gehad in de 16e week van de zwangerschap.

Na de geboorte van mijn eerste kindje kon ik ineens niet meer goed tegen de pil, zweetaanvallen, benauwdheid, onbehagelijk gevoel. Verschillende soorten geprobeert en uiteindelijk één gevonden met weinig bijwerkingen. Na de bevalling van ons tweede kindje, hetzelfde verhaal maar geen enkele pil leek ik goed te verdragen. Na de miskraam ben ik al maanden thuis, door een samenloop van omstandigheden overspannen met de miskraam als verdrietige druppel... Erg veel spanning in mijn lijf, ik kon werkelijk niks meer, niet eens voor mijn kids zorgen en dat doet pijn... Nu ben ik heel wat behandelingen verder en ben ik weer met werken begonnen maar toch lukt het mij maar niet om mij weer 'goed' te gaan voelen, terwijl ik eigenlijk rationeel alles wel weer op orde heb. Ik heb echt gewoon goede fijne dagen maar iedere keer ook perioden waarin ik me behoorlijk depri, moe, hartkloppingen, gejaagd gevoel en ongeduldig voel. Niet fijn voor mezelf maar ook niet voor mijn gezin. Onlangs vroeg ik mij af of dit niet met mijn menstruatie cyclus te maken zou kunnen hebben... En toen ben ik gaan zoeken op internet, ik stuitte op de term PMS en heb vrijdag een afspraak bij de huisarts om dit voor te leggen. Ik zou graag in contact komen met vrouwen die zich in mijn verhaal herkennen... Dus alsjeblieft, reageer, zodat ik het wat beter kan plaatsen!! Thanks!!
Ik heb me ook tijden slecht gevoeld na de bevalling. Ik heb niet zoiets heftigs meegemaakt als jij, maar voor mij was er ook een hoop a/d hand ( verhuizing met 36 weken, daarvoor klussen, bekkeninstabiliteit en daarna een huilbaby).

Prikkelbaar, geirriteerd, gejaagd, vnl weg uit huis willen om de kinderen niet in de buurt te willen hebben, slaapstoornissen.

Ging ook gepaard met betere en slechtere dagen. Bij mij speelden hormonen een grote rol. Na het starten met de pil was dit allemaal heel snel beter. Maar dat lijkt geen oplossing voor jou.

Ik denk dat het wel goed is als je een bloedonderzoek krijgt. Dat is bij mij toen wel gedaan omdat dingen als vitB tekort, schildklierproblemen ook dit soort klachten kunnen geven en ook vaak ontstaan na een bevalling ( wat een miskraam toch een soort is)
Herkenbaar! Depressieve gevoelens, ruzie maken met mensen,moeilijk kunnen slapen,en mensen die me erop wezen dat ik misschien wel ongesteld moest worden ? wat nou ongesteld?? echt weer typische mannen opmerkingen!(dacht ik!) maar ik ben er eens op gaan letten en het klopte precies met de cyclus! De eerste week na de menstruatie ging het redelijk tot goed en dan ging het steeds verder weer bergafwaarts tot de week vlak voor de menstruatie dan was het weer hetzelfde liedje!

Ik ben ook op google gaan kijken en kwam tot twee conclusie's of ik was vervroegd in de overgang of ik had last van PMS.

Ik heb een afspraak gemaakt bij mijn huisarts en die bevestigde mijn vermoedens. Ik ben nu weer begonnen met de pil deze moet ik door slikken , ik heb net mijn eerste strip erop zitten en ben begonnen met de tweede( gaat nog niet zoals het moet volgens mij want ik heb nog steeds last van bloedingen ?) ik moet zeggen dat het met het humeur een stuk beter is gegaan deze maand!

Maar goed jij schrijft dat je niet tegen de pil kan? mijn huisarts zei me dat als de pil geen uitkomst bood dat hij me dan eventueel een heel lichte AD voor kon schrijven misschien is dit dan wel een oplossing voor jouw probleem?

succes bij je HA
Thanks voor de snelle recaties!! Ik vind het zo frustrerend!! Je wilt je gewoon lekker voelen! Ik wil inderdaad ook graag rust, even geen drukte van de kids om mij heen terwijl dat juist is wat ik 'normaal' heerlijk vind!

Ben idd benieuwd wat de huisarts zegt... ik wil best nog een keer de pil proberen en dan idd doorslikken, hoop iig snel iets te vinden wat echt werkt want dit is echt niet tof.

Ik ben blij met jullie reacties, want ik voel me zo onbegrepen.. (ik begrijp mezelf ook niet echt goed maar ja ) en dan is het fijn om te merken zijn dat er meer vrouwen zijn die hier mee worstelen. Werden de depri gevoelens bij jullie snel minder na het starten met de pil??

@kittepit... pfff een huilbaby, das ook echt niet mis. Onze tweede zoon slaapt sinds zijn geboorte heel beroerd (hij is nu ruim twee en hij slaapt pas sinds een maand echt door...). Maar een huilbaby houdt je écht dag en nacht bezig, heftig hoor!
Zoals ik al eerder schreef ik ben deze maand pas begonnen weer met de pil en net met de 2de strip begonnen om voor het eerst in mijn leven door te slikken( ben altijd nogal ouderwets geweest met te denken dat dat nooit goed kon zijn voor je lichaam?) maar dit doe ik nu op aanraden van de HA dus het zal wel goed zijn dan denk ik maar ?

En ik moet zeggen deze maand heb ik me minder neerslachtig gevoeld? of dat nu tussen de oren zit ? ik heb geen flauw idee ? de HA zei dan ook tegen me dat ik dit eerst maar eens een maandje of drie moest proberen want ik heb ook al gelezen dat het bij veel vrouwen een tijdelijke oplossing kan zijn en dus dat ze na een tijdje weer gewoon ondanks het slikken van de pil weer klachten krijgen? Ik wacht het nog maar even af dan ? Ik weet wel dat mijn libido overduidelijk minder is geworden nu dat ik de pil weer slik en ik ben aangekomen daar baal ik dan wel weer van ! Maar goed als je een AD gaat slikken horen deze bijverschijnselen er ook bij zucht.....

Elders in een Topic wat hier ook over ging werd ook al aangeraden dat er iemand was die shit kan ff niet op de naam komen zo snel maar met naalden (je weet wel ?hahaha) net zoals stoppen met roken eraf kan komen ? maar goed ik ben nog maar net begonnen met dokteren dus ik weet het allemaal ook nog niet ?
Ik haal dit topic maar even omhoog, i.p.v. een nieuwe aan te maken.

Of ik officieel PMS heb weet ik niet, maar de dagen voor mijn menstruatie voel ik me meestal zo vreselijk.

Dinsdag is het weer zover, en sinds gisteren ben ik misselijk, heb ik buikpijn en hoofdpijn, ben ik duizelig en zó moe.

Ook iets prikkelbaarder dan normaal (al valt het wel mee, van de lichamelijke klachten heb ik meer last..

Wie heeft er ook zo'n last van en heeft zin om mee te praten (klagen)?
Vind het jammer dat mamalaura niet even laat weten wat de huisarts dan zei.

Noodles slik je de pil? die haalt de meeste lichamelijke ongemakken wel weg vooral als je doorslikt.
quote:koninkje schreef op 26 februari 2012 @ 12:42:

Noodles slik je de pil? die haalt de meeste lichamelijke ongemakken wel weg vooral als je doorslikt.

Nee, ik kan niet zo goed tegen de hormonen in de pil.

Dan lijkt het wel of ik de hele maand PMS heb nu is het nog beperkt tot een paar dagen voordat mijn menstruatie begint.

Ik ben het inmiddels ook wel gewend hoor, en er zijn ergere dingen. Maar toch, het is wel fijn om er af en toe even lekker over te klagen..
ik heb eens gehoord dat mensen een lage doserig AD voorgeschreven krijgen, alleen in de weken dat het zwaar is. Weet niet hoe het precies zit, maar geloof prozac en dan week 2 t/m week 4 van je cyclus. Het zou iets te maken hebben met een daling van een bepaald hormoon, waardoor er in je hersenen iets gebeurt met de neurotransmitters, met als gevolg dat je allerlei PMS klachten hebt.

Misschien heb je met zo'n dosering geen last van bijwerkingen zoals een laag libido.

En heb wel eens gehoord dat bepaalde vitaminen kunnen helpen...
Ik voel het 7 tot 9 dagen voor mijn menstruatie. Heb erg last van mijn borsten, mijn rug en buik. Voel me ook wat down, nergens zin in. Heeeel kort lontje... Volgens mij is er geen oplossing voor dit probleem.
Welke dingen heb jij al geprobeerd scorpione?

de lichamelijke ongemakken zijn wel op te lossen met pijnstillers, kruidenmiddeltjes etc. maar de geestelijken?? heb ik ook geen antwoord op helaas...
Ooh, meiden!

Wat herkenbaar!

Het zijn echt je hormonen!!

Zelf heb ik er ook ervaring mee gehad, maar nu gelukkig niet meer:)

Heb AD geprobeerd, verschillende pillen, maar kon niet tegen de oestrogeen die daar in zit.

Dus heb progesteron geslikt, geweldig!!

Er is een pms poli in Flevoland volgens mij, daar werken ze ook met de Jazz-pil en/ of progesteron.

En steeds meer huisartsen en gyneacolgen schrijven dit voor. Helaas is PMS of PMD if PND nog een ondergesmeeuwd gebied, moët meer onderzoek naar gedaan worden!

Kijk ook eens op oestrogeendominantie of Google kraamtranen, Eileen Engels. Verhelderend!'

Meiden, sterkte!!

Er is een oplossing...!!!!
Die oplossing werkt niet voor iedereen Eva. Zo simpel is het niet.
Ooh, maar mijn tips zijn ook helemaal niet zo simpel. Heb er jaren naar gezocht wat mij kon helpen...

Natuurlijk is het niet voor iedereen DE oplossing, daar heb je gelijk in. Maar ik heb wel gezien dat hormonale disbalans je psychisch EN lichamelijke problemen kunnen geven.

Mag ik vragen wat jou helpt koninkje? Heb je wel eens progesteron geprobeerd? Of verschillende pillen (met of zonder oestrogeen?). Gezien je antwoord denk ik het wel...ben benieuwd.. Heb nl. van progesteron nog nooit negatiefs gehoord. En wil wel graag weten of er mensen zijn waarbij dat niet hielp.

Sorry, ben misschien wat enthousiast over mijn post.. Maar ik ben zoooooo positief veranderd.. En weer de ouwe Eva geworden door de hormonen. Zelfs mijn psycholoog heeft excusses aangeboden, dat ik 2 jaar lang psychisch ben behandeld,terwijl alle geestelijke klachten een lichamelijke oorzaak hadden!!!gewoon een hormoon disbalans! Foutje bedankt!

Wil graag mensen laten zien dat ze deze weg met hormonen ook kunnen proberen, hen zelf van alles geprobeerd, en alles hielp een beetje..maar NU, nu voel ik me weer heerlijk, en dat gun ik heeel veel vrouwen!!!
Wil niet zeggen dat sommige vrouwen hormonaal in balans zijn en dat hun problemen wel psychisch zijn en heel goed baat hebben bij psychische hulpverlening!! Dat onderschat ik zeker niet!!

Het is eigenlijk de vraag, is het een psychisch of lichamelijk probleem.. En die moet je eerst vinden voordat je de juiste therapie zoekt.
Eva 32 wat slik jij dan? Duphaston toevallig?
Niet iedereen kan tegen hormonen Eva en dan is dus progesteron ook geen oplossing.

Slik jij Duphaston?

Ik heb al het een en ander geprobeerd. Doe nu weer poging met Yasmin. maar slaap heel slecht sinds ik het slik

Slik jij de hele maand progesteron of twee weken voorafgaand aan de menstruatie?
Wat een goeie tips zie ik hier voorbij komen!

ik heb voor vrijdag een afspraak bij de huisarts gemaakt.

Maar in ieder geval fijn om te lezen dat ik niet de enige ben
vraag me alleen af wanneer je nou oestrogeendominatie hebt? zie wel symptomen maar straks blijkt het de tegenovergestelde variant te zijn, is dat progestoron-dominatie? Hoe weet je nou of je misschien niet daar een teveel van hebt?
@ scorpione; ik herken dat inderdaad al een dag of 9 ervoor. maar wel zonder pil dan. Slik jij de pil wel/niet?
ik ben dus begonnen met Yasmin. zo'n dag of tien nu. maar ik ben sindsdien echt hondsmoe en slaap slecht, beetje duizelig soms .

Gaat dit over en wanneer?
Ik heb de eerste 3 maanden wat bijwerkingen gehad. (meer pukkeltjes enzo) daarna waren de tijdelijke bijwerkingen over.
Noodles wat zei de doc?
TO, Vraag je huisarts om een bloedonderzoek om de werking van je schildklier na te kijken. Google maar eens op traag werkende schildklier en kijk of je je kunt vinden in de symptomen. Bij veel vrouwen werkt de schildklier tijdelijk minder na een zwangerschap.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven