Werk & Studie alle pijlers

Werken onder schooltijd

26-02-2012 21:09 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongste is bijna 4 en ik wil weer wat gaan werken. I.v.m. gezondheid van 1 van de kinderen kan en wil ik geen naschoolse of vakantieopvang voor ze regelen. Ook moet het mogelijk zijn om een van de kinderen af en toe een dagje thuis te houden, dus 5 dagen in de week werken kan niet en flexibiliteit is erg belangrijk.

Ik heb een goede opleiding maar kan/wil daar dus momenteel niets mee doen, kind gaat voor. Dat vind ik ook geen probleem maar omdat ze straks natuurlijk 5 dagen op school zitten allebei wil ik ook thuis geen duimen zitten draaien en er moet ook hoognodig weer wat extra geld binnenkomen.

Nu zoek ik dus naar ideeën om binnen schooltijden te werken. Ik heb o.a. onderzocht of ik geen gastouder kan worden, al een gastouderbureau benaderd en ik denk dat ik mijn diploma wel om kan zetten zodat het ook legaal mogelijk is. Moet dan wel kinder EHBO halen maar dat vind ik geen probleem. Ik ben ook dol op kleine kinderen dus het lijkt me ook leuk om te doen. Heb veel opgepast en kinderen en ouders waren altijd enthousiast. Nadeel is dat ik mijn huis weer moet volhangen met veiligheidsmaatregelen, soms zelf verder gaand dan ik destijds voor onze eigen kinderen heb gedaan én dat het gewoon erg weinig verdiend als je het legaal wilt doen. Ik zou 4 euro bruto per kind verdienen, als je daar 3 aan overhoudt netto vind ik het echt een hongerloontje. Dan moet je al wel 3 kinderen opvangen om er een beetje aan over te houden en dat vind ik in combinatie met mijn eigen 2 kinderen dan best wel veel, die moeten ook van school gehaald worden en dat krijg ik dan niet op relaxte wijze voor elkaar. Hoe leuk ik kinderen ook vind, vraag ik me af of ik het daar voor wil doen en mijn hele huis voor wil verbouwen.

Ik kan ook zelf op zoek gaan naar kinderen en het dan via een goedkoper gastouderbureau doen maar de vraag is hoe ik dan aan kinderen kom, op marktplaats staan al 7 officiele gastouders die nog plek hebben.

Ik heb er ook aan gedacht om in de thuiszorg aan de slag te gaan gewoon schoonmaakwerk want ik heb geen verpleegkundige achtergrond. Ook prima als het geld in het laatje brengt. Alleen weet ik niet of ik dan alle vakanties vrij kan zijn.

Het liefst wil ik 3 dagen per week werken.

Misschien heeft iemand nog goede ideeën om op respectabele manier aan geld te komen, of ervaring met bovengenoemde werkzaamheden.
Kun je niet naar een uitzendbureau gaan en daar je wensen neerleggen? Misschien dat ze daar nog ideeën hebben of mogelijkheden zien waar je zelf niet aan gedacht hebt.
Uitzendbureau is inderdaad goede tip.

Verder redelijk flexibel: thuiszorg, schoonmaak, callcenter.
Als gastouder heb je ook niet alle vakanties vrij hoor, vergis je daar niet in.

Het is lastig om tips te geven als ik niet weet wat je gestudeerd hebt natuurlijk.
In de zorg (helpende) of thuiszorg en dan flexibel overdag, s avonds of in het weekend werken. Wel is een goede afstemming met je partner nodig. En kan hij niet 1x per week om 15.00 uur het schoolplein staan (ouderschapsverlof bijvoorbeeld)? Schept ook weer mogelijkheden.
Ik vind het geen probleem om kinderen in de vakanties op te vangen, dan hoef ik mijn eigen jongens niet ergens anders onder te brengen.

@ helene, ik kom uit het middelbaar onderwijs. Zou wel een hele kleine baan moeten zijn waarbij ik alleen 's ochtends kan werken zodat ik ze 's middags weer op tijd kan ophalen. Man kan helaas niet minder gaan werken dus het is helaas (vindt hij ook) geen optie dat hij de kinderen van school haalt. Ze zijn trouwens al om 14.30 uur vrij hier. En dan zit ik ook nog met de flexibiliteit die vereist wordt als je in vergaderperiodes zit. Dat komt niet vaak voor, maar je moet er wel rekening mee houden natuurlijk. Bij mijn vorige werkgever was het ook niet mogelijk om alleen 's ochtends te werken i.v.m. teamvergaderingen.
Heeft iemand enig idee wat je per uur verdiend in de thuiszorg?

@ appeltje, misschien zou ouderschapsverlof 1 middag in de week nog kunnen inderdaad, zal het eens met mijn man overleggen.
Uitzendbureau zal ik eens binnenlopen.
Nicolientje, is iets als onderwijs- of klassenassistent een optie?

Anders administratief medewerker, bijles geven.

Of inderdaad ongeschoold werk. Post bezorgen is ook redelijk onder schooltijd te plannen.
Hou er wel even rekening mee dat je in de thuiszorg ook niet alle schoolvakanties vrij hebt. Hier in de regio is tenminste alles omgegooit, heb je een verlofmandje waaruit je je vrije dagen kunt halen. Zijn deze uren op, heb je pech gehad en dus geen vakantie meer tot het volgende kalenderjaar.
Ook in de thuiszorg zijn er mensen die op je rekenen en kun je het niet zomaar een dag af laten weten omdat je kind een dagje thuis is, tenzij je in een invalpoule ofzo zit op een nul-urencontract of oproepbasis. Een vaster dienstverband brengt verplichtingen met zich mee aan de werkgever waar je niet zomaar even onderuit kan. Niet vaker dan incidenteel in ieder geval. En ook als oproepkracht moet je er wel rekening mee houden dat als je te vaak nee zegt, dat je minder vaak benaderd zal worden.

Ik denk dat je toch even naar je eisenpakketten moet kijken, je kunt niet alles hebben.
Ik heb wel een site voor je, voor schoonmaak werk. Verdien je 12.50 netto per uur en kan je zelf aangeven hoeveel je wil werken, maar weet niet of ik dat zomaar hier neer mag zetten.
Flexibiliteit is vaak makkelijker te vragen als je al een tijdje bij een werkgever werkt. Als dat voor je man geldt, zou ik de flexibiliteit dus meer bij hem zoeken. Jij kan dan een (evt. ook redelijk flexibele) baan voor een x aantal uren nemen waar je op zeker moment, als je je sporen verdiend hebt, ook om meer flexibiliteit kan vragen.

Hoe is je vangnet? Heb je aan andere opties gedacht dan opvang door jou of je man?
Ga in therapie!
Ik poets gewoon privé. Ik kan werken wanneer ik wil. Nouja, binnen bepaalde grenzen natuurlijk want als ik 3x zomaar tussendoor afbel hoeft het natuurlijk niet meer. Qua belasting kun je tot 600 euro bijverdienen, dan wordt je belasting betaald uit de loonheffingskorting, ik werk elke ochtend 3 uurtjes, heb 1x per 2 weken een vrije ochtend dus 550 per maand, als ik de vakanties dan nog aftrek blijf ik meer dan keurig binnen de grenzen.

Het voordeel is; ik kan mijn eigen adressen accepteren of afwijzen, bij de thuiszorg krijg je ook te maken met adressen waar je liever niet komt.

Ik heb als afspraak staan; kind op school afzetten, dan doorrijden. Ergens tussen half negen en negen uur ben ik er dan (een tandartsafspraak om acht uur is dan geen probleem), om 12 uur ben ik klaar, om kwart over weer bij school. Ideaal. Niet mijn droombaan. Maar de lijst met voordelen is vele malen langer dan de lijst met nadelen.
Nicolientje, over een andere boeg misschien.

Is het een idee om te kijken naar een gastouder aan huis die flexibel kan zijn in geval van vakanties of ziekte?

Dan zou jij wellicht een of meer hele dagen kunnen werken in je vakgebied. Dat levert netto denk ik meer op en je speelt jezelf meteen weer in de kijker voor als je ooit meer wilt werken.
Is thuiswerk een idee? Er zijn hier op het forum diverse topics over geopend.
Toen mijn broertje en ik op de basisschool zaten deed mijn moeder ook schoonmaakwerk bij mensen thuis. E 12.50 per uur kun je daar nu wel voor krijgen. Als je de kinderen 1 of 2 dagen laat overblijven kun je wel 2 of 3 adressen op een dag doen (0900-1200 + 1300-1500 ofzo). Of inderdaad 4 ochtenden.
Met jouw eisenpakket zal het vinden van een baan moeilijk worden. Het uitzendbureau is niet de oplossing want werkgevers die personeel inhuren via een uitzendbureau willen graag werknemers die zo flexibel mogelijk zijn bij deeltijdbanen of gewoon fulltimers.

De meeste kans maak je denk ik met schoonmaakwerk.
Ik heb de optie zelf een gastouder nemen ook overwogen hoor, moet dan wel een hele goede zijn. Ik zal me ook eens gaan verdiepen in schoonmaakwerk.

Het eisenpakket is trouwens wel noodgeboren hoor, liever zou ik hier ook niet mee zitten en gewoon lekker gaan werken en de kinderen 2 dagen naar de opvang doen. Helaas is niet elk kind daar geschikt voor.

Heeft iemand een tip hoe je aan schoonmaakwerk komt? Marktplaats, briefje bij AH?

@ glittergirl2011, zou je de site willen vermelden misschien, staan wel meer sites vermeldt op dit forum, ik denk niet dat het een probleem is. Als dat wel zo is dan brult er wel iemand denk ik...
Bijles geven (je hebt pedagogische achtergrond, toch?), overblijf op de basisschool, thuiswerk, webwinkel?
@ digijuf, bijles of huiswerkbegeleiding geven, heb ik ook aan gedacht. Dat zou ik eventueel 's avonds thuis kunnen doen. Heb met beide ervaring trouwens.

Bij thuiswerk kan ik me niet zo heel veel voorstellen, iemand enig idee hoe je daar aan komt?
In elk geval erg bedankt voor het meedenken tot nu toe, waardeer ik erg. En hoe meer tips en ideeën hoe beter.

Heeft iemand een idee hoe het belastingtechnisch zit met inkomsten uit bijles e.d.? Moet je bijles aangeven of mag je tot een bepaald bedrag gewoon bijverdienen?
Webwinkel vind ik ook prima, maar volgens mij is er op dat vlak al zoveel.
andere functies op een middelbare school? invalleerkracht, computerlokaalwacht, bibliothecaresse, administratief medewerkster, congerge?

of bijles geven met een online component, dan kunnen kids je via skype ook vragen stellen. je bepaalt dan zelf wanneer je online bent, bijv tussen 9 en 14 en 19 en 21.
@MissMartine, andere functies op een middelbare school is ook een plan, dan denk ik wel aan posities waar je niet als invalkracht voor de klas hoeft want dat is geen feest. Maar in de administratie of in de bibliotheek lijken me erg leuke functies.

Het idee om iets online te doen, vind ik ook een goed plan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven