Waas
maandag 27 februari 2012 om 18:48
Ik heb sinds m'n jeugd (mn 10e ofzo) het gevoel dat er een soort 'waas' zit tussen mij en de buitenwereld. Het is heel moeilijk te beschrijven, maar het is alsof er een afstand is tussen de dingen en mijzelf. Heel soms raak ik iets aan, om te voelen dat het er is. misschien kan ik het het beste beschrijven als wanneer je moe bent en de dingen langs je heen gaan. of dat ik heel erg in mezelf gekeerd ben.
maar het is niet dat ik het gevoel heb dat ik niet leef, en heb er ook niet echt "last" van, maar denk dat ik wel iets mis. Herkennen mensen dit? Ik wil graag ervaringen delen, of weten wat t is, of wat ik er aan kan doen...
maar het is niet dat ik het gevoel heb dat ik niet leef, en heb er ook niet echt "last" van, maar denk dat ik wel iets mis. Herkennen mensen dit? Ik wil graag ervaringen delen, of weten wat t is, of wat ik er aan kan doen...
maandag 27 februari 2012 om 19:42
Herkenbaar, had het toen ik erg ziek was, heb het bij vlagen nog. Ik zag de wereld precies door een raam. Het is er wel maar je zit er niet midden in, ook al sta je midden op straat. Het heet trouwens depersonalisatie / derealisatie, niet dissociatie. Het is naar de buitenwereld toe gekeerd alsof er een barriere is tussen jou en de rest van de wereld, dissociatie is het loskoppelen van emoties van andere cognitieve processen (vb herinneringen).
Als je het als storend ervaart zou ik naar de huisarts stappen ermee, die kan je doorverwijzen naar een psychiater. Psychiater kan je testen op allerlei dingen en medicatie geven om het wat te verbeteren
Als je het als storend ervaart zou ik naar de huisarts stappen ermee, die kan je doorverwijzen naar een psychiater. Psychiater kan je testen op allerlei dingen en medicatie geven om het wat te verbeteren
maandag 27 februari 2012 om 19:55
quote:ikwilterug schreef op 27 februari 2012 @ 19:06:
Herkenbaar, ik heb geen waas maar leef in mijn bubbel.
Soms handig (daarom is het ook ontstaan) vaak zeer lastig.
hmm, ja dacht ik ook meteen, ook bij mij is het ergens ontstaan, waar het me wel goed uitkwam!
voor TO, probeer eens te kijken of het voor jou ook een bescherming is misschien.. en ik weet dat het gelijk zo naar klinkt maar met iemand praten kan nooit kwaad..! Meen ik echt..!
Herkenbaar, ik heb geen waas maar leef in mijn bubbel.
Soms handig (daarom is het ook ontstaan) vaak zeer lastig.
hmm, ja dacht ik ook meteen, ook bij mij is het ergens ontstaan, waar het me wel goed uitkwam!
voor TO, probeer eens te kijken of het voor jou ook een bescherming is misschien.. en ik weet dat het gelijk zo naar klinkt maar met iemand praten kan nooit kwaad..! Meen ik echt..!
maandag 27 februari 2012 om 20:00
maandag 27 februari 2012 om 20:09
Dat was even mijn eerste "opgeluchte" post... maar ik realiseer me dat het voor een aantal van jullie het misschien een grotere last is dan voor mij. Sorry daarvoor.
Verder heb ik niemand waarmee ik het kan bespreken.. heb t wel eens geprobeerd, maar niemand begrijpt wat ik bedoel. Mijn vader vindt bijvoorbeeld dat ik er niet te veel bij stil moet staan.
Verder heb ik niemand waarmee ik het kan bespreken.. heb t wel eens geprobeerd, maar niemand begrijpt wat ik bedoel. Mijn vader vindt bijvoorbeeld dat ik er niet te veel bij stil moet staan.