fluor happen

05-03-2012 18:13 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn net geswitched van tandarts. Onze vorige was een zeer bekwaam man, maar gezien de afstand na verhuizing was het niet meer te doen. Bij deze nieuwe praktijk moesten alle kinderen meteen fluor happen, en waren ze verbaasd dat dit hun eerste keer was ( oudste kind wordt 15). Ook krijgen ze een soort laklaagje over hun tanden ( hebben ze ook nooit eerder gehad.

Onze vorige tandarts vond dit niet nodig, of vertelde iets in de trant van dat het effect nooit was bewezen ofzo. Hoe dan ook dit was hun eerste keer.

Dat fluor happen, helpt dat nou echt?
Bedoelt de tandarts misschien de tanden sealen? Hebben mijn ouders vroeger ook bij ons laten doen (we zijn met drie), ook in combi met fluor happen. Vond het altijd vreselijk maar het resultaat mag er zijn; alle drie zonder gaatjes of gekke dingen door het leven (met uitzondering van mijn persoontje, ik had direct na de bevalling 1 gaatje > das al weer 4,5 jaar geleden en verder dus niks meer). ik vind het dus wel degelijk iets doen voor je gebit.
Ik heb idd gefluorhapt.. Naast het feit of het nou nodig was of niet vond ik het hééérlijk ..

Ik heb nog nooit gaatjes gehad en *schaamschaam* vergeet toch wel eens 's avonds mijn tanden te poetsen. (Ben 22)

Baadt het niet, schaadt het niet?
Ik heb overigens iets in mijn groeven gekregen omdat ze erg diep waren.. Wellicht waard om te vermelden.
Ohw ja, de leeftijd er bij vermelden is misschien ook wel handig ja ik ben 28, broerlief 27 en zusje 25. En top gebitjes dus (wel twee x per dag poetsen, is er van jongs af aan ingestampt haha)
Ja, fluorhappen helpt zeker, ik heb het overigens tot heel lang gekregen. En sealen is ook goed omdat inderdaad de groepjes in de kiezen worden dichtgemaakt zodat daar geen gaatjes ontstaan doordat er etensresten in die groefjes blijven zitten.
Haha vond het altijd smerig, herinneringen.
En 15 zei je. Ik ben 16 en moest dat tot mijn 10e doen daarna niet meer.
quote:gewoonsuz schreef op 05 maart 2012 @ 18:24:

Ohw ja, de leeftijd er bij vermelden is misschien ook wel handig ja ik ben 28, broerlief 27 en zusje 25. En top gebitjes dus (wel twee x per dag poetsen, is er van jongs af aan ingestampt haha)Hier ook hoor .
Volgens dr. Oz helpt fluorhappen wel (was toevallig vorige week in de uitzending). Ik kreeg dat vroeger ook altijd bij de tandarts. Ook dat sealen werd regelmatig gedaan.
Hier iemand die vroeger mocht fluor happen en nu 2 vullingen heeft... ik ben 40.
Hier sealen vanaf 6 jaar bij nieuwe kiezen en flourhappen ook vanaf 6 jaar
Ik weet nog goed hoe ik in de stoel van de tandarts zat met de vreselijke fluorhap, tranen druppelden op mijn seventies spijkerbroek (wijde pijpen en een appel op de knie)

Daarna was het steevast kotsen. Een marteling vond ik het.
Fluor happen, sealen en groeven opvullen, tanden altijd goed gepoetst en onnoemelijk veel gaatjes, reden: door het "laagje" zagen ze de beginnende gaatjes te laat.
Ik heb altijd fluor moeten happen vroeger, tot 16 jaar. En ik ben ook geseald, meerdere kiezen. Nooit gaatjes gehad (ben 31). Huidige tandarts is altijd erg blij met mijn gebit.

Of ik dat ook had gehad zonder fluor en sealen? I don't know...
Ik heb ook fluor moeten happen, er staat me iets bij van dat dat tot 12 jaar was. Ik poetste gewoon goed, en toch altijd wel een gaatje. Blij dat ze nu witte vullingen hebben en onderhand bijna alle oude vullingen vervangen zijn, als ik mijn mond opensperde kwam het glimwerk je tegemoet
Hier geseald, maar fluorhappen dan weer niet. Wel fluortabletjes. En toch geen sterk gebit, moet altijd erg opletten met poetsen e.d., anders heb ik zo gaatjes.

Ik heb ook al eens gehoord dat sealen niet meer werd gedaan omdat het geen zin heeft. Ingewikkeld he, wisselende inzichten.
Wat is dat, fluorhappen?
Je hebt voor en tegenstanders.

Fluoride basis advies (ivorenkruis.nl) geeft aan dat 2x per dag poetsen met fluoride voldoende is.

Fluoride bij de tandarts heeft alleen zin vlak na de doorbraak van nieuwe tanden/kiezen, dan staat 't glazuur nog 'open' om het op te nemen.

Maar heeft alleen extra nu bij kids die caries/erosie gevoelig zijn.

Sealen heeft wel nut (bij diepe groeven) mits de sealants doorzichtig zijn en elk half jaar gecontroleerd worden. En natuurlijk goed aangebracht met cofferdam (rubber lapje). Anders sluit je juist bacterien in.
Sg: Fluorhappen is vies

Maar je krijg dan een bitje met fluor en daar moet je in happen. T bitje houdt je een x aantal minuten in je mond en versterkt de fluorlaag van je tanden.

Ik vons t altijd zooooo vies! Al dat gekwijl boven de wasbak. Nah..was blij dat ik er met mn 18e vanaf was. Maarr...nog nooit een gaatje of andere rare onzin gehad
Yep, hier ook. Bij de 'gewone' tandarts fluorhappen (drama!), maar toch een slecht gebit en veel gaatjes. Daarom, en om de angst, ging ik in behandeling bij de faculteit Tandheelkunde van het Radboud in Nijmegen. Daar hoefde het happen niet. Toen ik op mijn 17e terugging naar de 'gewone' tandarts, moest het weer wel. Tot mijn 18e.

Kortom: over het nut zijn de meningen verdeeld en mijn ervaring is dat het niet uitmaakt of je het wel of niet moet.

Overigens is mijn gebit lang niet meer zo slecht als in mijn jeugd.
Vroeger ook gehad, dat fluorhappen. Heb er nog steeds een tandartstrauma aan overgehouden. Die gebitjes zo veel minuten in je mond houden, met zo'n afzuigapparaat. Ze zijn er bij mij op mijn 13e of zo mee gestopt, omdat ik letterlijk kokhalzend en ademhappeld in de stoel zat. Brrr, de rillingen beginnen alweer als ik eraan terugdenk.

Of het helpt? Geen idee. Wel een heel sterk gebit, maar of dat door de fluor komt. Goed poetsen doet misschien ook wonderen. Mijn broer en zus hadden dezelfde tandarts en die hebben altijd wat en langer fluorgebitjes gehad.
Hier ook gefluorhapt hoor. Ik heb geen idee of het geholpen heeft. Voor ik mijn man leerde kennen dronk ik eigenlijk alleen maar thee en toen ik hem leerde kennen leerde ik ijsthee kennen (ja de zoete variant) en hop direct een flink aantal gaatjes....

Iedere tandarts heeft natuurlijk zijn eigen werkwijze. Wij hebben nu ook een nieuwe tandarts (oude is overleden) en ook een heel andere behandeling. Moet zeggen dat ik de nieuwe boven de oude prefereer. Veel vernieuwender.
Ik heb fluor moeten happen tot mijn 28/29e ongeveer. Ben nu 34. Ik heb tot mijn 25e geen gaatjes gehad.
Oh, ik krijg al een kokreflex als ik eraan denk. Heb het tot mijn 16e gemoeten (ben nu 31). Ook zijn mijn kiezen geloof ik 2 keer gesealed en heb tot de dag van vandaag nog nooit een gaatje gehad.
Schuin spaan en Zee gras planten potjes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven