Geld & Recht alle pijlers

Bouwdepot.

05-03-2012 19:19 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen! Even een vraagje over mijn zojuist afgesloten hypotheek.

Een poosje terug heb ik een hypotheek afgesloten met een bouwdepot van 10000 euro. Nu blijkt na het nodige rekenwerk dat we toch 15000 euro nodig zijn.

We hebben de hypotheek bij de aegon via een assurantiekantoor verkregen.

Dit assurantiekantoor zegt dat het hele huis opnieuw getaxeerd moet worden als we het willen verhogen, terwijl dit in december ook al gebeurd is en toen werd bekend dat het bouwdepot gemakkelijk afgesloten kon worden.

In juni gaat de hypotheek in.

Weten jullie of het echt zo omslachtig is om het depot te verhogen?
in deze onzekere periode wat betreft huizenprijzen kan ik me best voorstellen dat men het huis opnieuw wil taxeren. Zij zullen ook hun risico af moeten dekken.
Vroeger was het zo dat een taxatie 6 maanden geldig was, als dit nog steeds is. Dan klopt het wat de tussenpersoon zegt.
Heb je hoger ingeschreven dan je aan hypotheek nodig hebt bij het afsluiten?

Banken zijn nu eenmaal strenger geworden tijdens de huidige huizenmarkt en dat is niet zo vreemd.
maar kan het ook helemaal fout hebben, ben er al even tussen uit ;)
Vind het overigens ook een beetje dom. Je kunt ook zaken van te voren goed berekenen, dan had je hier nu niet mee gezeten.
Kun je die 5.000 euro die je tekortkomt niet uit eigen middelen bijleggen? Scheelt je een hoop gedoe en kosten adviseur. Want die zal hiervoor weer geld gaan rekenen. En ja, banken worden steeds strenger en ik vrees dat het inderdaad erg omslachtig en duur is om 5.000 euro extra bouwdepot te regelen. .
Waarom heb je een bouwdepot? Is het puur voor de rente of financier je er ook een badkamer, keuken, laminaat oid mee?
Zie QR
een bouwdepot is tegewoordig heel normaal, wij hebben ook een hypotheek bij aegon lopen, we hadden een bouwdepot en er moest ook nog 6000 euro bij, ik heb de taxateur gebeld en gevraagd of dat dat moglijk was, hij heeft het bedrag toen aangepast en het rapport naar aegon opgestuurd, misschien kun je dat doen dat je even beld naar de taxateur dat kan je weer een hoop tijd schelen
Dat is inderdaad het verschil, tegenwoordig is het "normaal". Vroeger, pak 'm beet tien, vijftien jaar geleden, werd er gespaard en werd pas iets verbouwd als je er geld voor had.

Ik zou voor 5000 euro nooit een bouwdepot verhogen. Dan maar even sparen totdat je het zelf kunt betalen.
Loopt je hypotheek nu al of ben je nog in de offerte fase. Als hij al loopt kan t nog lastig worden. Ik weet uit mijn hoofd ook niet hoeveel de minimale extra hypotheek is bij aegon maar dat zou zomaar 10000 kunnen zijn. Of dit mogelijk is zal weer helemaal opnieuw moeten worden bepaald. En dan mag je max 104% van de waarde van je woning ( na verbouwing) lenen, dit kan dus problemen geven omdat een verbouwing zelden oplevert wat hij kost.

Kan je niet een wozkrediet nemen? Rente is maar iets duurder en je hoeft geen kosten te maken. Daarnaast kan je ook boetevrij weer inlossen.
ik zou eerst sparen voordat ik ga verbouwen, maar ja, ik ben zo opgevoed dat je geen schulden moet maken en leven naar het inkomen dat je hebt.

Wij hebben wel een hypotheek (bijna volledig aflossingsvrij, dat mocht 4 jaar geleden nog), maar we lossen zelf ieder jaar af, zodat we aan het einde van de rit (als we met pensioen gaan) bijna alles afgelost hebben.
quote:Nova78 schreef op 05 maart 2012 @ 21:15:

Dat is inderdaad het verschil, tegenwoordig is het "normaal". Vroeger, pak 'm beet tien, vijftien jaar geleden, werd er gespaard en werd pas iets verbouwd als je er geld voor had.

Ik zou voor 5000 euro nooit een bouwdepot verhogen. Dan maar even sparen totdat je het zelf kunt betalen.Precies! Kwestie van instelling en keuzes maken.
Zie QR
quote:mariap schreef op 05 maart 2012 @ 21:55:

ik zou eerst sparen voordat ik ga verbouwen, maar ja, ik ben zo opgevoed dat je geen schulden moet maken en leven naar het inkomen dat je hebt.

Wij hebben wel een hypotheek (bijna volledig aflossingsvrij, dat mocht 4 jaar geleden nog), maar we lossen zelf ieder jaar af, zodat we aan het einde van de rit (als we met pensioen gaan) bijna alles afgelost hebben.

Als je een opknappertje koopt met een goedkope aanschafwaarde (bijv. 180.000) en een bouwdepot waarvan je een verbouwing kunt betalen die de waarde van de woning navenant doet stijgen (bijv 20.000)...

Dan ben je toch even slim uit als dat je een bewoonbaar huis had gekocht met een duurdere aanschafwaarde (200.000)?

Waarom is het volkomen normaal om een hypotheek te nemen voor het tweede huis, maar is het ineens gek als je je in de eerste situatie begeeft omdat je dan 'eerst maar zelf had moeten sparen',

terwijl je totale hypotheeksom én de waarde van het uiteindelijke huis in beide gevallen precies hetzelfde kan zijn?

Wie zegt dat TO een bouwdepot heeft voor zoiets als een nieuwe badkamer? Misschien gaat het wel over een hoognodige en duidelijk waarde-vermeerderende verbouwing.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:kaasfondue schreef op 05 maart 2012 @ 20:08:

Waarom heb je een bouwdepot? Is het puur voor de rente of financier je er ook een badkamer, keuken, laminaat oid mee?

Wij hebben 10 jaar geleden een hypotheek afgesloten van 250.000 euro,waarvan 50.000 bouwdepot.

Hiervan hebben we de hele zolderverdieping(uit 1935) opgeknapt( nieuw dak,dakkapellen,afwerking,muurkasten,verwarming,airco),en daar 2 slaapkamers gemaakt voor de kinderen.

Kleinere uitgaven van eigen spaargeld.
Broedkippetje, je hebt wel gelijk in jouw voorbeeld. Zo had ikhet nog niet bekeken.

Wij hebben overigens in het verleden ook en opknappertje gekocht en konden toen van de overwaarde van onze eigen appartementen de hele verbouwing (¤ 100.000) betalen. Maar ja, dat was in de gouden tijden 10 jaar geleden! Nu komt dat bijna niet meer voor denk ik.

Nu sparen we voor elke aanpassing aan onze huidige woning:

wensenlijst:

nieuwe keuken

aanbouw achter

De afgelopen jaren hebben we al veel besteed aan isolatie, cv ketel en nieuwe kozijnen/ramen. Elk jaar iets. Voor de komende grotere wensen moeten we iets langer sparen!
Ja, maar dat is dus een veelvoorkomende denkfout. Een verbouwing van ¤20.000 levert namelijk nooit een meerwaarde op van datzelfde bedrag.

Investeren in dingen als badkamer, keuken e.d. doe je voor je eigen woongenot. Als de woning groter wordt, levert dat wel meerwaarde op, maar ook maar een percentage van de kosten.
Ja dat is zo Pauline. Wij hebben in ons huidige huis bijv. een hele dure keuken zitten, maar wij vinden hem spuuglelijk! Het is dat alles goed functioneert en dat we andere wensen hadden/hebben om voor te sparen, maar deze keuken levert beslist geen meerwaarde op voor het huis!

TO: kijk dus uit wat je doet met je bouwdepot, besteed het alleen aan zaken die (zoveel mogelijk) meerwaarde creeëren voor je huis (zoals dakkapellen/uitbouw etc.)
Lucky123, ja het is echt zo omslachting om je hypotheek te verhogen. Zoals ik lees uit je post is je hypotheek nog niet gepasseerd (loopt dus nog niet).

Je wilt meer gaan verbouwen en dat is in die eerste taxatie niet verwerkt. Dus zal er een nieuwe taxatie moeten komen waarbij rekening gehouden wordt met 15.000 verbouwing (ipv de eerdere 10.000) en uit die taxatie zal dan weer moeten blijken hoeveel de waarde na verbouwing is. Je moet dan weer voldoen aan de eis dat je financiering (die nu dus 5000 meer wordt) wel binnen de norm van 106% van de waarde van de woning na verbouwing blijft (want 5000 meer verbouwen betekent niet zomaar 5000 meer waarde zoals je ws al wel begrepen had).

Hou er daarnaast ook rekening mee dat je wel meer gegevens opnieuw aan zult moeten leveren, dwz een nieuwe werkgeversverklaring en salarisstroken. Wat je nl doet is gewoon een nieuwe (hogere) financiering aanvragen. Daarvoor moet een nieuwe offerte komen en het is dus ook een nieuw beoordelings- en toetsmoment. Dus alle stukken moeten weer recent zijn (werkgeversverklaring en salarisstrook max 3 maanden oud) en de inkomenstoets vindt plaats op de normen van 2012. als je inkomenstechnisch erg op de grens zat, kan dat evt ook nog een probleem zijn.

Dus nee, het is niet zo simpel als je denkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven