Kat heeft rood tandvlees
woensdag 7 maart 2012 om 22:19
Onze kat heeft achter in zijn mond een beetje rood tandvlees, hij heeft hier last van. We waren onlangs al bij de dierenarts en die vertelde over het schoonmaken van de tanden en kiezen dit zou 350 dollar gaan kosten. Is er misschien ook iets wat je bij de dierenspeciaalzaak kan kopen en het zelf doen? Of toch maar gewoon een afspraak gaan maken. Tips graag:)
woensdag 7 maart 2012 om 22:24
Onze kat heeft dat ook en krijgt daar als we met hem naar de dierenarts gaan antibiotica voor, want ze heeft tandvleesontsteking. Omdat dat op de lange termijn niks oplost hebben we ook een pasta meegekregen die we af en toe op haar tandjes moeten proberen te smeren ( als experiment, het is eigenlijk voor honden), maar 350 euro hoor!
Moet je kat onder narcose voor de behandeling?
Moet je kat onder narcose voor de behandeling?
woensdag 7 maart 2012 om 22:25
Dierenarts natuurlijk. Tandvlees is ontstoken en net als bij mensen kan dat allerlei problemen veroorzaken.
Het onstaan van tandplak en daaropvolgend ontstekingen kun je in het vervolg wel enigszins voorkomen door ook harde brokken of rauw voer te geven, dat helpt het gebit schoon te houden. Alleen zacht, blikvoer zorgt al snel voor tandsteen en ontstekingen.
Het onstaan van tandplak en daaropvolgend ontstekingen kun je in het vervolg wel enigszins voorkomen door ook harde brokken of rauw voer te geven, dat helpt het gebit schoon te houden. Alleen zacht, blikvoer zorgt al snel voor tandsteen en ontstekingen.
woensdag 7 maart 2012 om 22:38
350 dollar!! Ik zou sowieso even rondbellen of het overal zoveel kost. Hier zijn ook wel dierenartsen die voor gebitsreiniging + kuurtje antibioticum veel geld vragen (als in: 200 euro), maar bij een schappelijk dierenarts is het misschien maar 90 euro of zo. En als er alleen wat tandsteen of plaque op de achterste kiezen zit kan dit soms zonder narcose verwijderd worden. (Ook afhankelijk van de kat, wij blijven wel graag heel!) Dus second opinion is ook een goed idee.
woensdag 7 maart 2012 om 22:46
woensdag 7 maart 2012 om 22:55
Dan zou ik adviseren om rauw voer te proberen. 2 van onze katten hebben ook last van wat rood tandvlees. Ze krijgen gewone brokjes (orijen),dat staat er altijd. 's avonds krijgen ze rauw voer namelijk barf. En we hebben speciale dental brokken van royal canin,verkrijgbaar bij de dierenarts.
Die geven wij tussendoor als snoepjes. Zijn grote harde brokken waar ze flink op moeten kauwen.
Alleen natvoer geven zou ik ten zeerste afraden. Dan hebben ze niets om op te kauwen.
Die geven wij tussendoor als snoepjes. Zijn grote harde brokken waar ze flink op moeten kauwen.
Alleen natvoer geven zou ik ten zeerste afraden. Dan hebben ze niets om op te kauwen.
woensdag 7 maart 2012 om 23:12
Uit onderzoek is gebleken dat of katten nou blikvoer, brokjes of kvv eten ze evenveel of even weinig last van gebitsproblemen hebben. Alleen de speciale brokken voor het gebit (die extra groot zijn) schijnen wel enig effect te sorteren. De meeste katten slikken brokjes trouwens heel door (check kattenkots maar eens).
Barfen met je kat is de enige manier om ze echt aan het scheuren en kauwen te krijgen (of het verorberen van eigengejaagde muis).
Barfen met je kat is de enige manier om ze echt aan het scheuren en kauwen te krijgen (of het verorberen van eigengejaagde muis).
donderdag 8 maart 2012 om 01:09
Onze kat krijgt droog voer, ik ga dadelijk naar een dierenspeciaalzaak misschien heeft die nog een paar tips.
Waar maken jullie de tanden mee schoon? Ik vind het ook nog zielig je kunt zien aan zijn bekken trekkerij dat hij er last van heeft. Dit is pas sinds vandaag, maar ik vind het eigenlijk van de zotte om 350 dollar te betalen. De cleaning van mijn gebit is goedkoper dan die van onze poes.
Waar maken jullie de tanden mee schoon? Ik vind het ook nog zielig je kunt zien aan zijn bekken trekkerij dat hij er last van heeft. Dit is pas sinds vandaag, maar ik vind het eigenlijk van de zotte om 350 dollar te betalen. De cleaning van mijn gebit is goedkoper dan die van onze poes.
donderdag 8 maart 2012 om 05:21
donderdag 8 maart 2012 om 07:26
Wat een geld he! Bij die van mij zijn een paar maanden geleden iets van 9 tanden/kiezen uitgehaald. 150,- ik moest overstappen op harde brokken en maar een beetje zacht. Nu was ik er laatst weer en ze constateerde dat nu de rest er toch ook maar uitmoest! Nouja en dan overstappen op zacht.. Wat een drama, arm beest.. Hij is helaas niet zo makkelijk dat ik kan poetse maar de DA raadde dit wel aan, misschien heeft jouw kat er baat bij?
donderdag 8 maart 2012 om 09:09
Bij mensen kost dat gemiddeld ¤25 per tand of kies. Bij de kat dus $350 incl narcose. Lijkt me een koopje!
Bij de dierenarts haal ik zelf 't tandsteen weg bij mijn kat. Eerst een moeilijk verhaal over er zit niet zo veel en dan moet hij onder narcose. Ik zeg ik zou me ernstig zorgen maken als ik zo veel tandsteen zag bij een mens. Dus haal het even weg nu zonder narcose. Dierenarts keek me raar aan. Dus ik houd de kater tegen me aan entrek zijn lip omhoog zodat je de laatste kiezen ziet.. Pak 't instrument van haar over en haal 't tandsteen weg. Vol verbazing keek ze me aan. Vroeg eerst waar ik werk, in de tandheelkunde dûh! En kreeg gelijk een baan aangeboden haha. Maar goed ikweet natuurlijk niet of andere katten zich ook zo makkelijl laten behandelen haha. Dus dat maar afgewezen. Op de nota stond dan ook alleen 't consult en de vaccinatie, geen gebitsreiniging.
Bij de dierenarts haal ik zelf 't tandsteen weg bij mijn kat. Eerst een moeilijk verhaal over er zit niet zo veel en dan moet hij onder narcose. Ik zeg ik zou me ernstig zorgen maken als ik zo veel tandsteen zag bij een mens. Dus haal het even weg nu zonder narcose. Dierenarts keek me raar aan. Dus ik houd de kater tegen me aan entrek zijn lip omhoog zodat je de laatste kiezen ziet.. Pak 't instrument van haar over en haal 't tandsteen weg. Vol verbazing keek ze me aan. Vroeg eerst waar ik werk, in de tandheelkunde dûh! En kreeg gelijk een baan aangeboden haha. Maar goed ikweet natuurlijk niet of andere katten zich ook zo makkelijl laten behandelen haha. Dus dat maar afgewezen. Op de nota stond dan ook alleen 't consult en de vaccinatie, geen gebitsreiniging.
donderdag 8 maart 2012 om 11:18
Wij geven de kat elke dag een stukje rauw vlees om op te kauwen, En daarnaast een beetje Orozyme tandpasta. Tandenpoetsen lukt niet echt, maar die tandpasta likt ze graag op en schijnt ook zonder poetsen wel wat te helpen.
Onze vorige kat had tandvleesproblemen en we hebben uiteindelijk veel moeten laten trekken , dus dat willen we nu graag voorkomen.
Onze vorige kat had tandvleesproblemen en we hebben uiteindelijk veel moeten laten trekken , dus dat willen we nu graag voorkomen.