Omelet als avondeten?

08-03-2012 11:40 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal,

Even een vraagje om inspiratie op te doen.

Het eind van de week nadert alweer bijna en ik heb van de boodschappen van afgelopen week nog 4 eieren, een half bakje champignons, 4 tomaatjes en een ui over.

En nu dacht de zuinige kant van mij dat ik daar vanavond, in plaats van de spaghetti met saus uit de diepvries, wel een omeletje van kon bakken. Dan kan de spaghettisaus in diepvries blijven voor een andere keer en hoef ik geen spullen weg te gooien.

Maar nu mijn vragen: eten jullie wel eens omelet als avondeten? Is 4 eieren met de hierboven genoemde ingredienten dan genoeg voor 2 personen? Doen jullie daar dan nog iets (rijst/brood) bij om het tot een heel maaltijd te maken? Hebben jullie verder nog tips om dit tot een lekker gerechtje te maken?
quote:eleine schreef op 08 maart 2012 @ 12:08:

[...]

Waarschijnlijk iets van tomaat met een beetje suiker. Foe Yong Hai achtig.Het leek inderdaad op Foe Yong Hai saus, ik denk dat dat het was.
Ik krijg ze niet omhoog, snap er niets van.

In de koekenpan op laag vuur, het beste kan je het eimengsel iets verdunnen maar zelf doe ik dat niet. De ingredienten erbij doen. Deksel erop dat het ook aan de bovenkant stolt. Op het laatst de geraspte kaas erop doen. (kan beide he, beetje erin en erop).

Wel oppassen dat de onderkant niet aanbakt.

Oh wacht, ik weet denk ik waar ik het wel kan vinden, die 2 fritata weet ik even niet maar heb nog een kookmap waar er eentje in kan zitten voor de oven.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik doe dit eigenlijk altijd met een lekker afbakbrood erbij. Heerlijk avondeten hoor, ik zou het doen.
Mijn moeder maakte dat altijd op de eerste dag van de vakantie op 't kampeergasstelletje.

Eerst ui'tje bakken, dan de tomaat in blokjes erbij, dan 't ei erbij, op 't laatst wat italiaanse kruiden, peper en zout.

Boterham in de broodrooster, en dan serveren op een warme boterham
Kijk alleen naar de oventijden end. De rest van het gerecht is namelijk een dieetmenu die ik een keer voor iemand had gepost. Ik gooi altijd alles erin wat ik over heb. Ui, ham/chorizo of wat dan ook, groente, champignons enz. Echt lekkere dingen. Maar voor de oven hou ik dit recept aan.

Kerstomaatjes clafoutis

(evt. als voorgerecht of bij de lunch, maar ik vind het zelf niet lekker als voorgerecht)

Ingredienten voor 2 personen

2-3 eieren

125 gr magere kwark

1 lente ui in ringen gesneden

2 eetlepels groene kruiden, fijngehakt (peterselie, basilicum, bieslook)

peper en zout

evt. wat tabasco/sambal of tomatentapenade/rode pesto, het kan wat pittigs hebben

circa 12 kerstomaatjes

1 eetlepel olijfolie

Meng in een kom de eieren en de kwark tot een glad beslag.

Voeg er de lente ui en de groene kruiden aan toe en breng het eimengsel op smaak met peper en zout. Zelf heb ik het wat pittiger gemaakt met wat tabasco.

Laat het beslag circa 10 min rusten.

Verwarm de oven voor op 189 graden.

Smeer 2 ovenvaste schaaltjes in met wat olie, verdeel de tomaatjes over de schaaltjes en druppel er wat olie over.

Verdeel het beslag over de tomaatjes.

Bak de clafoutis in ongeveer 25 min. gaar en licht bruin.

Het lekkerste is het met (stok)brood. Kan nog met wat rode saus geserveerd worden.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:beelicious schreef op 08 maart 2012 @ 12:19:

Mijn moeder maakte dat altijd op de eerste dag van de vakantie op 't kampeergasstelletje.

Eerst ui'tje bakken, dan de tomaat in blokjes erbij, dan 't ei erbij, op 't laatst wat italiaanse kruiden, peper en zout.

Boterham in de broodrooster, en dan serveren op een warme boterham

Ja lekker. Ui, tomaat, champignons, ham mmmm en veel kruiden.

Maar je kan het ook anders maken, met broccoli, zalm enz.

Ja je kan het op duizend manieren/ingredienten maken.

Ik maak het altijd als ik mijn koelkast lekker moet opruimen en een lekkere lunch wil hebben.
quote:Mylene_Valerie schreef op 08 maart 2012 @ 12:19:

Kijk alleen naar de oventijden end. De rest van het gerecht is namelijk een dieetmenu die ik een keer voor iemand had gepost. Ik gooi altijd alles erin wat ik over heb. Ui, ham/chorizo of wat dan ook, groente, champignons enz. Echt lekkere dingen. Maar voor de oven hou ik dit recept aan.

Kerstomaatjes clafoutis

(evt. als voorgerecht of bij de lunch, maar ik vind het zelf niet lekker als voorgerecht)

Ingredienten voor 2 personen

2-3 eieren

125 gr magere kwark

1 lente ui in ringen gesneden

2 eetlepels groene kruiden, fijngehakt (peterselie, basilicum, bieslook)

peper en zout

evt. wat tabasco/sambal of tomatentapenade/rode pesto, het kan wat pittigs hebben

circa 12 kerstomaatjes

1 eetlepel olijfolie

Meng in een kom de eieren en de kwark tot een glad beslag.

Voeg er de lente ui en de groene kruiden aan toe en breng het eimengsel op smaak met peper en zout. Zelf heb ik het wat pittiger gemaakt met wat tabasco.

Laat het beslag circa 10 min rusten.

Smeer 2 ovenvaste schaaltjes in met wat olie, verdeel de tomaatjes over de schaaltjes en druppel er wat olie over.

Verdeel het beslag over de tomaatjes.

Bak de clafoutis in ongeveer 25 min. gaar en licht bruin.

Het lekkerste is het met (stok)brood. Kan nog met wat rode saus geserveerd worden.

Dit klinkt goed!!! Lekker met wat gerookte zalm of kipfilet, hmmm! Ga ik van de week zeker een keer maken!

Ik eet regelmatig eieren met een hoop toevoegingen. Idd makkelijk om je koelkast leeg te maken, je kunt er van alles doorheen gooien!
Alles behalve 1 tomaat lekker fijn snijden en aanfruiten,de eieren breken in een schaaltje een klein beetje melk erbij doen en dan over de aangefruitte groente in de warme pan gieten,heel kort roeren om de groente te verdelen.

Als de ommelet gestold is deze draaien met behulp van een deksel en even laten bakken aan de andere kant.

Als je eventueel een blik ragout in huis hebt kan je die over de ommelet verdelen en mee verwarmen,dan heb je een behoorlijk vullende maaltijd.

Zonder ragout:

De laatste tomaat in plakjes snijden en over de ommelet verdelen.

serveren op (bruin) brood.
Je kunt het ei voor het bakken ook opkloppen met wat melk en kruiden er door. Als je bij de ui en de champignon dan wat voor gegaarde aardappels meebakken en daar dan eventueel nog wat erwtjes/boontjes uit de diepvries bij en daar dan later het ei over heen giet dat kan ook. Zelf even rekening houden met de minimale gaartijden van de ingrediënten.
quote:Mylene_Valerie schreef op 08 maart 2012 @ 12:19:

Jij hebt een secure oven zeg
Ik eet vaak omelet met groenten of Tortilla (spaanse omelet). Dat is weinig voor 2 mensen, vooral als jullie grote eters zijn. Je kan een stevige soep maken en vissticks of een hamlapje erbij doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven