Ik voel me schuldig

08-03-2012 13:59 174 berichten
Hoi ,

Zoals de titel al zegt.. Ik voel me ergens schuldig over. Aan de ene kant totaal onterecht, aan de andere kant blijf ik het "zielig" vinden.

edit: Het is een heel verhaal geworden zie ik.

Short facts: Man steelt fiets, wordt tegengehouden, is zó bang dat hij er van zit te knarsetanden, moet langdurig op knieën zitten met armen in de lucht, ik heb geholpen bij burgerarrest en voel me schuldig.

Een situatie schets :

Ik kwam van college en fietste onder een viaduct door. Ik zag daar een man staan die een burgerarrest uitvoerde. Hij stond naast een (ik denk Somalische) man die op zijn knieën, handen omhoog, met zijn hoofd naar de muur zat. De man heeft een oude joggingbroek aan met een fleecevest. Het is winter. Er lagen 2 nieuwe fietsen naast hen.

Ik vroeg wat er gebeurd was en de man antwoorde:"Ik zag deze meneer deze fiets uit de handen van een mevrouw rukken en ik ging er achteraan. Ik heb hem net ingehaald en heb net de politie gebeld."

Ik vraag of de man het prettig vindt als ik even blijf staan. Ondertussen begint de meneer op zijn knieën te knarsetanden. Het kwijl loopt langs zijn kin en zijn ogen schieten vol tranen. Hij wil gaan verzitten en de meneer die hem had "gepakt" schreeuwt dat hij moet blijven zitten. Hij staat nog steeds te stuiteren van de adrenaline en is met de politie aan de telefoon.

Na 5 minuten komt er op eens een vrouw aanlopen die heel hard schreeuwt "Ik zei toch dat ze je pakken zouden, hondenlul!". Ze is dolblij dat ze haar splinternieuwe fiets terug heeft. Ik ben ook blij voor haar. Mijn fiets is vaak gestolen en ik vind dat zo'n naar gevoel. Maar als ik naar de man kijk voel ik iets steken. Het kwijl druipt inmiddels over zijn shirt en de tranen stromen stil over zijn wangen. Hij is hartstikke bang.

Als er in totaal een minuut of 10 verstreken is, bedenk ik me ineens dat die man waarschijnlijk pijn heeft aan zijn knieën en armen. Hij spreekt geen woord Nederlands en kan ons dat waarschijnlijk niet duidelijk maken! Hij mag gaan zitten, tegen de muur aan.

3 minuten later komen er 2 politieagenten aan. Ze zijn erg blij met "ons burgerarrest". Hardhandig trekken ze de man omhoog, zeggen wat dingen als "Jaahaaa meneertje, je dat toch NIET dat je dáár mee weg kwam" en "Dát is balen he!", boeien hem en stoppen hem in de auto. Ruwer dan had gehoeven. De man werkt mee.

De man die de achtervolging inzette krijgt een stevige handdruk en de mevrouw van de fiets staat er op dat ze hem een bos bloemen mag komen brengen. Ik zeg dat ik er vandoor ga en groet de meneer, mevrouw en de agenten.

Als ik langs de politieauto fiets zie ik hem zitten. Inmiddels loopt het snot ook uit zijn neus en hij is nog steeds hevig aan het knarsetanden. Er schieten mij allerlei scenario's door mijn hoofd. Waarom deze man hier is, wat voor leven hij gehad heeft, of hij kinderen heeft, wat er door zíjn hoofd heen gaat, hoe bang hij is, of hij veel pijn heeft aan zijn knieën en armen.

En ik voel me schuldig.

Het is inmiddels al een paar maanden geleden, maar eens in de zo veel tijd zie ik hem in mijn gedachten weer op zijn knieën heen en weer wiebelen.. Gezicht onder het slijm en tranen.. Het grijpt me dan aan..

Wat vinden jullie?
quote:dolores007 schreef op 08 maart 2012 @ 16:25:

[...]

Volgens mij ben jij iemand met een zacht karakter en zou je zelf nooit een ander wat aan doen... omdat je geweten dat gewoon niet toe zou laten.. dus dat siert je wel enorm vind ik.Ik zou inderdaad nooit een ander expres leed aan willen doen. Dan zou ik echt niet met mezelf kunnen leven. Lief van je . Ik zou alleen wel willen dat ik qua deze situatie wat meer in mijn gevoel door kon dringen.
quote:scheelschaapje schreef op 08 maart 2012 @ 16:25:

Dolores, dat is idd heel naar, vooral omdat je diegene nog tegenkomt.

Heb ik ook ooit gehad maar die situatie was eigenlijk grappig: ik woonde in een studentenhuis en ik kwam er achter dat 1 van de meiden ondergoed van me had gejat...wie jat er nu iemands ondergoed?! ik vond het dus voral genant voor haar, maar het kwetste wel dat ze me had bedrogen. ondergoed is natuurlijk niets vergeleken met een portemonnee.

Ik kom haar het liefst zo min mogenlijk tegen, ik wil niet dat ze aan mijn kinderen zit die alleen konden eten als ik geld zou lenen! en ik hoef die kop zoiezo liever niet te zien, ze duikt al weg als ze mij ziet in de stad, want ze weet dat ik het weet... dat voelt ze gewoon! waarom duik je anders meerdere malen weg?

Iel iel iel, wie steelt er nou ondergoed?

Had ze die wel uitgewassen dan hahahhaa
quote:dolores007 schreef op 08 maart 2012 @ 16:26:

[...]

Maar er zitten geen fietsen in die voedselpakketten

Trouwens, wat moet een Somalieër met een fiets? Ik lach me altijd te pletter, hier heb je op een parkeerplaats Fietscursussen voor Allochtonen. Zie je echt zo'n heel rijtje hoofddoekjes met reflectorjasjes achter zo'n Geitenwollensok aanrijden. En overeind geholpen worden, of aangeduwd.

Maar het zijn altijd meiden of vrouwen. Nooit mannen. Echt, respect voor die dames.
Wat hebben die lui toch met fietsen? Toen we hier 'n asielcentrum hadden werden er ook opeens veel fietsen gestolen en bij 'n politieinval in het kamp werden die allemaal teruggevonden. Blij dat we 'n vervolgkamp hebben kunnen tegenhouden met onze gemeente. Het zorgt alleen maar voor extra criminaliteit en hoge kosten voor de maatschappij om die lui hier binnen te laten.
quote:eleine schreef op 08 maart 2012 @ 16:28:

[...]

Ik zou inderdaad nooit een ander expres leed aan willen doen. Dan zou ik echt niet met mezelf kunnen leven. Lief van je . Ik zou alleen wel willen dat ik qua deze situatie wat meer in mijn gevoel door kon dringen.

Als je een beeldenker en een gevoels mens bent, dan houd je deze dingen... maar goed.. zo verkeerd vind ik dat niet.

Als iedereen zo was dan had je deze ellende niet... alleen soms is het heel naar om zo door het leven te moeten.

Gevoel te hebben bij iedereen... want sommige mensen maken dan misbruik van je, of blijven je pijn doen.

En ik kan het weten, want ben net zo als jij.
quote:Nastik schreef op 08 maart 2012 @ 16:29:

[...]

Trouwens, wat moet een Somalieër met een fiets? Ik lach me altijd te pletter, hier heb je op een parkeerplaats Fietscursussen voor Allochtonen. Zie je echt zo'n heel rijtje hoofddoekjes met reflectorjasjes achter zo'n Geitenwollensok aanrijden. En overeind geholpen worden, of aangeduwd.

Maar het zijn altijd meiden of vrouwen. Nooit mannen. Echt, respect voor die dames.

Dat heb ik ook vaak gezien joh! hahahahaha, een an die zn vrouw leert fietsen van de week zag ik een vrouw met kind vallen... pakt eerst fietsie op, en dan pas het kind!

Die man rijd terug voor een fluitje.... nahhhh. zon verjaardags fluitje van 1 cent!

En bang dat iemand dat fluitje stal joh!
quote:very__cherry schreef op 08 maart 2012 @ 16:27:

Ik heb alleen de OP gelezen, en ik wil even kwijt dat ik het een mooie eigenschap vind van je, dat je verder kan kijken dan de moraal, dan wat mag en niet mag, verder dan het vergrijp. Houd die eigenschap vast. Maakt je een mooi mens.Maar door dat soort mensen kunnen die asielzoekers hier wel hun gang blijven gaan. Want ach, zo zielig, laten we nog maar 'n lading vluchtelingen naar Nederland komen...
Alle reacties Link kopieren
Eleine, misschien helpt het dat je jezelf niet schuldig hoeft te voelen voor je compassie met de dader. Wat ik al eerder zei, het maakt je alleen maar een mooi mens.

Dus stop met je schuldig te voelen, voel je (be)vrij(dt)!
quote:elninjoo schreef op 08 maart 2012 @ 16:29:

Wat hebben die lui toch met fietsen? Toen we hier 'n asielcentrum hadden werden er ook opeens veel fietsen gestolen en bij 'n politieinval in het kamp werden die allemaal teruggevonden. Blij dat we 'n vervolgkamp hebben kunnen tegenhouden met onze gemeente. Het zorgt alleen maar voor extra criminaliteit en hoge kosten voor de maatschappij om die lui hier binnen te laten.

Nou... wij hebben een heel dorp hoor!

Ik zei tegen mn vent, heyy... kijk schat in die wijk wil ik wel wonen ziet er zo mooi uit nieuwbouw, alles was mooi.

Zegt mn vent ja, lekker tussen asiel...

Ik wist dat dus niet.. maar het was wel zo!

Een hele buurt!
quote:elninjoo schreef op 08 maart 2012 @ 16:32:

[...]

Maar door dat soort mensen kunnen die asielzoekers hier wel hun gang blijven gaan. Want ach, zo zielig, laten we nog maar 'n lading vluchtelingen naar Nederland komen...

Maar als iedereen zo was geweest, dan hadden we die fietsenstelers ook niet:)

En zij zou ook niet worden aangenomen.

Dat is geen werk voor gevoelige mensen wat dat betreft.
Heb alleen de OP gelezen maar dit is wat bij mij opkomt:

De Somalier realiseert zich waarschijnlijk niet dat hij 'alleen maar' opgepakt wordt voor fietsendiefstal. Hij staat doodsangsten uit omdat in zijn land veel harder gestraft wordt voor ieder vergrijp.

Een Nederlander in dezelfde situatie weet dat ie mee moet naar het bureau, dat hem lichamelijk geen of weinig pijn gedaan zal worden. Dat áls ie al de cel in moet hij gewoon eten krijgt en gewoon zijn vrouw en kinderen weer terugziet na een tijdje.

Deze man had geen idee wat hem te wachten stond en vreesde misschien het ergste. Of er kwamen oude herinneringen boven, kan ook.

Ik denk dat jij je niet schuldig moet voelen. We kunnen moeilijk alle fietsendieven laten lopen omdat ze misschien een zwaar verleden hebben.
quote:dolores007 schreef op 08 maart 2012 @ 16:34:

[...]

Maar als iedereen zo was geweest, dan hadden we die fietsenstelers ook niet:)

En zij zou ook niet worden aangenomen.

Dat is geen werk voor gevoelige mensen wat dat betreft.

Hahaha nee, maar ik zou mezelf ook niet in die positie brengen. Gelukkig heb ik een beroep gekozen dat ik ten alle tijden MOET uitvoeren. Criminelen of niet ..

@VeryCherry, bedankt Het is misschien ook wel een goede eigenschap, maar blijkbaar wel 1 waar ik balans in moet vinden.
quote:xalliesuper2point0 schreef op 08 maart 2012 @ 16:32:

Eleine, misschien helpt het dat je jezelf niet schuldig hoeft te voelen voor je compassie met de dader. Wat ik al eerder zei, het maakt je alleen maar een mooi mens.

Dus stop met je schuldig te voelen, voel je (be)vrij(dt)!

Hahaha ja dat ging inmiddels ook een beetje een rol spelen ja :P!

Maar ik voel me gelukkig al een stuk beter door jullie reacties .
quote:Moonlight82 schreef op 08 maart 2012 @ 16:35:

Heb alleen de OP gelezen maar dit is wat bij mij opkomt:

De Somalier realiseert zich waarschijnlijk niet dat hij 'alleen maar' opgepakt wordt voor fietsendiefstal. Hij staat doodsangsten uit omdat in zijn land veel harder gestraft wordt voor ieder vergrijp.

Een Nederlander in dezelfde situatie weet dat ie mee moet naar het bureau, dat hem lichamelijk geen of weinig pijn gedaan zal worden. Dat áls ie al de cel in moet hij gewoon eten krijgt en gewoon zijn vrouw en kinderen weer terugziet na een tijdje.

Deze man had geen idee wat hem te wachten stond en vreesde misschien het ergste. Of er kwamen oude herinneringen boven, kan ook.

Ik denk dat jij je niet schuldig moet voelen. We kunnen moeilijk alle fietsendieven laten lopen omdat ze misschien een zwaar verleden hebben.

Maar dan denk ik weer, als het zo is dat die man zo bang was omdat hij denkt dat hem wat word aangedaan, of dat hij zijn gezin nooit meer ziet...

Waarom dan toch zo dom zijn een fiets te stelen? is dat je dan zo veel waard?... een fiets? dat je het risico loopt om verot geslagen te worden?.. dat risico liep hij toch wel... gelukkig voor hem was dat mijn moeder niet.
quote:dolores007 schreef op 08 maart 2012 @ 16:38:

[...]

Maar dan denk ik weer, als het zo is dat die man zo bang was omdat hij denkt dat hem wat word aangedaan, of dat hij zijn gezin nooit meer ziet...

Waarom dan toch zo dom zijn een fiets te stelen? is dat je dan zo veel waard?... een fiets? dat je het risico loopt om verot geslagen te worden?.. dat risico liep hij toch wel... gelukkig voor hem was dat mijn moeder niet.Dat is inderdaad wel weer raar..
quote:eleine schreef op 08 maart 2012 @ 16:37:

[...]

Hahaha nee, maar ik zou mezelf ook niet in die positie brengen. Gelukkig heb ik een beroep gekozen dat ik ten alle tijden MOET uitvoeren. Criminelen of niet ..

@VeryCherry, bedankt Het is misschien ook wel een goede eigenschap, maar blijkbaar wel 1 waar ik balans in moet vinden.

Ja zo heeft een ieder wel een sterk en een zwak punt.

Je sterke punt, is ook gelijk je zwakste punt.

Maar in jou werk is dat vast geen probleem.

Mij zouden ze het werk ook niet laten doen.
quote:eleine schreef op 08 maart 2012 @ 16:40:

[...]

Dat is inderdaad wel weer raar..Ja toch! dan moet hij dat niet doen als hij dr zo bang van word.
Ik vind een groot deel van de aannames die hier gedaan worden echt stuitend. Deze man, die niemand kent, alleen TO en die heeft alleen maar beschreven wat zij gezien en ervaren heeft, is inmiddels door de aanames hier veranderd in een lafaard die alleen vrouwen aanvalt, die agressief de fiets uit de handen van die mevrouw heeft getrokken, die drugs gebruikt (qat), die een draaideurcrimineel is die vast even later weer een fiets is gaan stelen of iemand is gaan beroven. Er is niets in het hele verhaal dat erop wijst dat dit zo geldt voor deze manier.

Ik snap dat dit soort zwart witte simpele aannames helpen om geen mededogen te voelen met anderen, maar dat vind ik dan weer geen eigenschap om trots op te zijn. Kortzichtigheid ook niet.

Alle buitenlanders zijn....

Alle nederlanders zijn botte en lompe boeren is net zo'n wijsheid. Zijn jullie het daar dan ook mee eens?
Oké hier mag een slotje op, ook weer opgelost...
quote:aikidoka schreef op 08 maart 2012 @ 16:42:

Ik vind een groot deel van de aannames die hier gedaan worden echt stuitend. Deze man, die niemand kent, alleen TO en die heeft alleen maar beschreven wat zij gezien en ervaren heeft, is inmiddels door de aanames hier veranderd in een lafaard die alleen vrouwen aanvalt, die agressief de fiets uit de handen van die mevrouw heeft getrokken, die drugs gebruikt (qat), die een draaideurcrimineel is die vast even later weer een fiets is gaan stelen of iemand is gaan beroven. Er is niets in het hele verhaal dat erop wijst dat dit zo geldt voor deze manier.

Ik snap dat dit soort zwart witte simpele aannames helpen om geen mededogen te voelen met anderen, maar dat vind ik dan weer geen eigenschap om trots op te zijn. Kortzichtigheid ook niet.

Alle nederlanders zijn botte en lompe boeren is net zo'n wijsheid. Zijn jullie het daar dan ook mee eens?

Als je het op zo'n manier samenvat heb je altijd gelijk.

Maar dan moet je even overnieuw lezen, want het is nergens gezegt dat alle buitenlanders zo zijn.

En zelf voel ik me niet aangesproken over die aanname's, maar het is gewoon een hypokriete klootzak, en dat mag ik toch aannemen als je net een vrouw besteelt van haar fiets, en gaat janken en kwijlen en snotteren als je gepakt word door een man... die je niet slaat.
quote:xalliesuper2point0 schreef op 08 maart 2012 @ 16:45:

Oké hier mag een slotje op, ook weer opgelost... Haha
Feit is dat het een dief is. Had je het ook opgenomen aikidoka, voor deze dief als het een Nederlander was geweest en men aannames had gedaan over zijn motieven, zijn strafblad etc?

En niemand heeft het hier over álle buitenlanders, alleen elninjoo over het asielzoekerscentrum. Dus misschien even wat minder als een dolle stier op een rode lap reageren?
Aikidoka, hij zal dan vriendelijk gevraagd hebben of hij de fiets mocht lenen, die aanname ligt veel meer voor de hand natuurlijk. Het was vast de eerste keer dat hij een fiets wilde lenen en hij heeft nooit meer de behoefte om van iemand een fiets te lenen. Kan je je in deze aannames dan beter vinden?
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:aikidoka schreef op 08 maart 2012 @ 16:42:

Alle nederlanders zijn botte en lompe boeren is net zo'n wijsheid. Zijn jullie het daar dan ook mee eens?Deze man maakt zelf het vooroordeel over zijn afkomst waar. Een Somalier is hier in de meeste gevallen of als vluchteling of als illegaal en als ze dan nog stelen ook, dan geen greintje medelijden ermee!
Dames, dames jullie reageren allemaal offtopic

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven