herkenbare pers. stoornis?
donderdag 8 maart 2012 om 20:01
Ik vraag me af of iemand in de volgende eigenschappen een persoonlijkheids.stoornis herkent. Ik heb iemand gekend en ben er niet uit wat diegene nou zo 'vreemd' maakte. Het zou mij helpen om te begrijpen. Het leken bijna 2 verschillende personen.
Diegene kwam over als:
vriendelijk
empatisch
vrolijk
zelfverzekerd
competent
maar ook als:
snel wisselende stemmingen
in zichzelf gekeerd
geremd
seksistische grapjes maken (wat totaal niet bij hem paste)
onzeker
koud/ koel
manipuleren
de ander op het verkeerde been zetten, zodat diegene aan zichzelf gaat twijfelen
+ aantrekken en weer terugtrekken, onvoorspelbaar
Nou ja, geen idee of daar een specifiek label op te plakken is, maar ik wil het graag begrijpen, want het is verwarrend om met zo iemand om te gaan.
Diegene kwam over als:
vriendelijk
empatisch
vrolijk
zelfverzekerd
competent
maar ook als:
snel wisselende stemmingen
in zichzelf gekeerd
geremd
seksistische grapjes maken (wat totaal niet bij hem paste)
onzeker
koud/ koel
manipuleren
de ander op het verkeerde been zetten, zodat diegene aan zichzelf gaat twijfelen
+ aantrekken en weer terugtrekken, onvoorspelbaar
Nou ja, geen idee of daar een specifiek label op te plakken is, maar ik wil het graag begrijpen, want het is verwarrend om met zo iemand om te gaan.
donderdag 8 maart 2012 om 20:11
Sowieso kan je op basis van deze summiere informatie geen labeltje plakken en al helemaal geen ingewikkelde diagnose stellen als een persoonlijkheidsstoornis.
Op basis van deze beschrijving zou ik zeggen een gemiddeld mens met positieve en negatieve eigenschappen en stemmingen. Wie gedraagt zich nu 24/7 hetzelfde?
Op basis van deze beschrijving zou ik zeggen een gemiddeld mens met positieve en negatieve eigenschappen en stemmingen. Wie gedraagt zich nu 24/7 hetzelfde?
You know how I know? Because I reeaally think so!
donderdag 8 maart 2012 om 20:19
donderdag 8 maart 2012 om 20:21
Je kunt op basis van een opsomming van gedrag- en/of karaktereigenschappen absoluut geen persoonlijkheidsstoornis stellen. Ook geen andere stoornis overigens.
Een persoonlijkheidsstoornis is niet iets dat even op een forum kan worden vastgesteld! Daarvoor is gedegen psychiatrisch onderzoek nodig, iets waar het merendeel van de vivaforummers niet voor opgeleid is. En daarnaast dus nogmaals: op basis van wat informatie op papier kun je nooit een diagnose stellen.
Ik word onderhand echt doodmoe van iedereen hier (en ook op andere plekken trouwens) die zomaar op mensen uit hun omgeving een stempeltje willen plakken omdat ze toevallig ooit eens gehoord hebben van een borderline persoonlijkheidsstoornis/autisme/add/schizofrenie etc.
Je begrijpt iemand niet? Prima, deal ermee of ga die persoon uit de weg. Je bent geen psychiater of psycholoog, houd je dan ook buiten dat vakgebied.
Een persoonlijkheidsstoornis is niet iets dat even op een forum kan worden vastgesteld! Daarvoor is gedegen psychiatrisch onderzoek nodig, iets waar het merendeel van de vivaforummers niet voor opgeleid is. En daarnaast dus nogmaals: op basis van wat informatie op papier kun je nooit een diagnose stellen.
Ik word onderhand echt doodmoe van iedereen hier (en ook op andere plekken trouwens) die zomaar op mensen uit hun omgeving een stempeltje willen plakken omdat ze toevallig ooit eens gehoord hebben van een borderline persoonlijkheidsstoornis/autisme/add/schizofrenie etc.
Je begrijpt iemand niet? Prima, deal ermee of ga die persoon uit de weg. Je bent geen psychiater of psycholoog, houd je dan ook buiten dat vakgebied.
donderdag 8 maart 2012 om 20:31
quote:mali30 schreef op 08 maart 2012 @ 20:21:
Altijd dat geneuzel over is hij narcist of niet...
Al die betreffende TO's hadden psychiaters moeten worden als ze zo graag met labeltjes willen smijten!
Altijd dat geneuzel over is hij narcist of niet...
Al die betreffende TO's hadden psychiaters moeten worden als ze zo graag met labeltjes willen smijten!
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
donderdag 8 maart 2012 om 21:11
quote:mup1986 schreef op 08 maart 2012 @ 20:21:
Je kunt op basis van een opsomming van gedrag- en/of karaktereigenschappen absoluut geen persoonlijkheidsstoornis stellen. Ook geen andere stoornis overigens.
Je begrijpt iemand niet? Prima, deal ermee of ga die persoon uit de weg. Je bent geen psychiater of psycholoog, houd je dan ook buiten dat vakgebied.Hélemaal mee eens.....
Je begrijpt iemand niet? Prima, deal ermee of ga die persoon uit de weg. Je bent geen psychiater of psycholoog, houd je dan ook buiten dat vakgebied.Hélemaal mee eens.....
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
donderdag 8 maart 2012 om 21:38