herkenbare pers. stoornis?

08-03-2012 20:01 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af of iemand in de volgende eigenschappen een persoonlijkheids.stoornis herkent. Ik heb iemand gekend en ben er niet uit wat diegene nou zo 'vreemd' maakte. Het zou mij helpen om te begrijpen. Het leken bijna 2 verschillende personen.

Diegene kwam over als:

vriendelijk

empatisch

vrolijk

zelfverzekerd

competent

maar ook als:

snel wisselende stemmingen

in zichzelf gekeerd

geremd

seksistische grapjes maken (wat totaal niet bij hem paste)

onzeker

koud/ koel

manipuleren

de ander op het verkeerde been zetten, zodat diegene aan zichzelf gaat twijfelen

+ aantrekken en weer terugtrekken, onvoorspelbaar

Nou ja, geen idee of daar een specifiek label op te plakken is, maar ik wil het graag begrijpen, want het is verwarrend om met zo iemand om te gaan.
Zoek eerst eens op google wat een persoonlijkheidsstoornis is...
Dat ben ik! Zonder PMS en met PMS

Tja, lijkt mij ook verwarrend, maar kan je helaas niet helpen aan een diagnose/ idee.
En daarbij kan niemand daar hier iets over zeggen over deze specifieke situatie.
Ach, ik had al wat gegoogled en hier op het forum wordt regelmatig de diagnose narcist gesteld, had ik aan gedacht, maar klopt niet helemaal.
Sowieso kan je op basis van deze summiere informatie geen labeltje plakken en al helemaal geen ingewikkelde diagnose stellen als een persoonlijkheidsstoornis.

Op basis van deze beschrijving zou ik zeggen een gemiddeld mens met positieve en negatieve eigenschappen en stemmingen. Wie gedraagt zich nu 24/7 hetzelfde?
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:Polleke78 schreef op 08 maart 2012 @ 20:06:

Dat ben ik! Zonder PMS en met PMS

PMS heeft ie niet of zou hij eigenlijk een vrouw zijn? Verklaart een hoop.
Kijk in de DSM IV
Hoort dit topic niet op relaties?
You know how I know? Because I reeaally think so!
ik bedoel iemand met 2 gezichten
quote:lila01 schreef op 08 maart 2012 @ 20:09:

Ach, ik had al wat gegoogled en hier op het forum wordt regelmatig de diagnose narcist gesteld, had ik aan gedacht, maar klopt niet helemaal.Dat is ook een stuk goedkoper hier denk ik. Een psychiater is zijn geld blijkbaar niet waard.
Nou daar heb je je label; iemand met twee gezichten dus, klaar.
Je kunt op basis van een opsomming van gedrag- en/of karaktereigenschappen absoluut geen persoonlijkheidsstoornis stellen. Ook geen andere stoornis overigens.

Een persoonlijkheidsstoornis is niet iets dat even op een forum kan worden vastgesteld! Daarvoor is gedegen psychiatrisch onderzoek nodig, iets waar het merendeel van de vivaforummers niet voor opgeleid is. En daarnaast dus nogmaals: op basis van wat informatie op papier kun je nooit een diagnose stellen.

Ik word onderhand echt doodmoe van iedereen hier (en ook op andere plekken trouwens) die zomaar op mensen uit hun omgeving een stempeltje willen plakken omdat ze toevallig ooit eens gehoord hebben van een borderline persoonlijkheidsstoornis/autisme/add/schizofrenie etc.

Je begrijpt iemand niet? Prima, deal ermee of ga die persoon uit de weg. Je bent geen psychiater of psycholoog, houd je dan ook buiten dat vakgebied.
Altijd dat geneuzel over is hij narcist of niet...

Al die betreffende TO's hadden psychiaters moeten worden als ze zo graag met labeltjes willen smijten!
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Eens met mup1986.
PDDNOSTVVARAENTROS te samen..........................
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
JA! Heel herkenbaar. Het is een man! Sterkte ermee.
quote:mali30 schreef op 08 maart 2012 @ 20:21:

Altijd dat geneuzel over is hij narcist of niet...

Al die betreffende TO's hadden psychiaters moeten worden als ze zo graag met labeltjes willen smijten!
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
waarom een persoonlijkheidsstoornis?

Waarom niet goed in de vel even minder goed in de vel? Waarom niet gewoon het karakter van die persoon?
De theatrale persoonlijkheidsstoornis!
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Maleficent schreef op 08 maart 2012 @ 20:38:

De theatrale persoonlijkheidsstoornis!Je bedoelt TO?
Nou zeg mag iemand even wat vragen. Open een topic over de zin/onzin van etikettering anders. Alsof er niet genoeg bullshittopics te vinden zijn zeg. Als iemand een etiket nodig heeft so be it.
quote:mup1986 schreef op 08 maart 2012 @ 20:21:

Je kunt op basis van een opsomming van gedrag- en/of karaktereigenschappen absoluut geen persoonlijkheidsstoornis stellen. Ook geen andere stoornis overigens.

Een persoonlijkheidsstoornis is niet iets dat even op een forum kan worden vastgesteld! Daarvoor is gedegen psychiatrisch onderzoek nodig, iets waar het merendeel van de vivaforummers niet voor opgeleid is. En daarnaast dus nogmaals: op basis van wat informatie op papier kun je nooit een diagnose stellen.

Ik word onderhand echt doodmoe van iedereen hier (en ook op andere plekken trouwens) die zomaar op mensen uit hun omgeving een stempeltje willen plakken omdat ze toevallig ooit eens gehoord hebben van een borderline persoonlijkheidsstoornis/autisme/add/schizofrenie etc.

Je begrijpt iemand niet? Prima, deal ermee of ga die persoon uit de weg. Je bent geen psychiater of psycholoog, houd je dan ook buiten dat vakgebied.Hélemaal mee eens.....
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
quote:lila01 schreef op 08 maart 2012 @ 20:01:

+ aantrekken en weer terugtrekken, onvoorspelbaar

Noem ik altijd het elastiekjes-effect. Wordt heel goed omschreven in 'Mannen van Mars/Vrouwen van Venus'. Het hoort bij mannen, heeft niks met een stoornis te maken.
quote:autumn schreef op 08 maart 2012 @ 20:58:

Nou zeg mag iemand even wat vragen. Open een topic over de zin/onzin van etikettering anders. Is toevallig net gedaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven