Gezondheid alle pijlers

Revalideren na een herniaoperatie

31-08-2011 16:02 3705 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, binnenkort word ik geopereerd aan een hernia. Na een half jaar aanmodderen, constant op en neer heb ik uiteindelijk samen met de chirurg de knoop doorgehakt en ga ik onder het mes.

Best wel heel spannend, maar aan de andere kant kijk ik heel erg uit naar herstel en mijn normale leven weer oppakken. Nou ben ik eigenlijk op zoek naar mensen die ook een dergelijke operatie hebben ondergaan en vroeg ik me af hoe je het opbouwen na de operatie hebt aangepakt. De eerste zes weken is sowieso heel rustig aan weer opbouwen, maar hoe ben je daarna verder gegaan?
Nog maar even w88 met boeken dan, Iba....

Misschien kunnen we met alle herniasisters met ambulances aan huis opgehaald worden en getransporteerd naar een soort rug-vriendelijk tien-sterren-hotel...? Lekker floaten in zwaartekracht-loze zoutwatercabines, dagelijkse massages, zonnetje, 3 man personeel op één klant, Krijgen we mss wel groepskorting!
Klinkt wel aantrekkelijk Ikbenik.
Hihi, ja, hè?

Het zal geen hangmatje-tussen-palmbomen worden (lig je toch niet helemaal ergonomisch verantwoordt in), maar ik stel me dan wel tevreden met een pocketvering-Aupingbedje op het strand, naast de met riet bedekte bar... Eén lief meneertje naast me met een plantenspuit vol mineraalwater voor wat koelte en gelijkmatige bruining...Ander meneertje voor de voetmassage...Meneertje 3 is voor de extraatjes zoals het brengen van drankjes en hapjes, en het helpen omkeren. (Moet natuurlijk heeeel voorzichtig gebeuren.)

Ik zal eens kijken in mijn polisvoorwaarden van mijn ziektekostenverzekering. Het moet natuurlijk NIET zo zijn dat ik hierop TOE moet leggen, hè...? Dit is niet iets waar ik voor kies; ik zal ermee moeten leren leven...
Wat is het een lekker weer ineens...!

Heb zojuist een heel mooi uitgebreid ommetje gemaakt, door een parkje, kids mee met step en skeelers; super! Hopelijk zijn jullie ook lekker aan de wandel en aan het genieten! Even wat eten en dan ga ik denk ik nog een andere kant in wandelen.
Ikbenanoniem, als je man dan behandeld wordt, kun je dan wel met hem mee?

Ikbenik, het weer is heerlijk! En ik ben juist heel erg een vakantiemens, mijn vriend heeft er nooit echt behoefte aan en vindt het daarom ook zonde van het geld. Maar die gaat eigenlijk voor mij mee.

Schuit, nee vakantie is eigenlijk het enige moment dat ik volledig kan ontspannen. Inderdaad letterlijk weg van alles en iedereen en zon is wel een voorwaarde.

Hier een dag dat het echt wel weer redelijk gaat. Duimen jullie mee dat het van gaat wel, gaat beter wordt in plaats van gaat minder
Ik duim voor "gaat-beter!" voor je Eef!
Je bent een schat
@Evi: Nee, ik denk niet dat ik mee kan als mijn man naar Davos gaat.

Hoe is het gegaan? Hopelijk wordt het een "het wordt beter".
Ikbenanoniem, wel heftig of niet? Is hij dan twee maanden volledig weg? En dat gaat op basis van een wachtlijst, dus dan zou hij in principe elk moment opgeroepen kunnen worden?

Het is goed gegaan, heb best een hoop gedaan, maar merk dat ik er nu zo op gefocust ben, kan ik beter niet doen, maar hoop dat ik hetnu even vast kan houden. Vandaag een lekkere dag gehad. Vanmorgen met mijn moeder en de kleinste een pannenkoek gaan eten en vanmiddag lekker een stuk gefietst. Wat een weertje zeg
Ha dames,

Goedemorgen op deze zonovergoten morgen

Gaat alles goed bij jullie? Hier gaat alles goed. Vannacht wel een rotnacht gehad. De kleinste sliep heel onrustig en daarvan werd de oudste ook wakker. Met als gevolg dat ik weer eens oud en vertrouwd tussen twee kinderen in heb geslapen. Maar goed, verder klaag ik niet. Vanmiddag naar de fysio en hoop dat het bewegen weer wat lekkerder gaat dan vrijdag. Twijfel een beetje of ik er op de fiets heen zal gaan. Dat is denk ik zo'n klein half uurtje. Op zich lukt dat wel, maar dat moet ik dan natuurlijk ook terug plus dat ik daarheen ga om tebewegen. Maar op zich wel lekkerder dan in de auto.
Goedemorgen!

Heerlijk he, dat zonnetje! Ik heb net even wat buiten in het zonnetje gedronken. Ben niet te lang blijven zitten, want het is al snel kouder dan je denkt door de wind. Maar het was heerlijk. Zo hier ook fysio, ik heb er helemaal zin zin. Jij ook fysio-ze, Evi!
Jaaa het is echt lekker! Ik denk dat ik zo ga fietsen. Heb net even gekeken maar het is 6,7 km, dus dat lukt best denk ik. Heerlijk dat zonnetje! Jij ook veel succes bij de fysio Nummerzoveel!
Het was hier mooi, maar is inmiddels dicht getrokken. Ik ben blij dat we vroeg hebben gelopen.

@Evi: Mijn man moet inderdaad minimaal 2 aaneengesloten maanden blijven, misschien 3 of 4. En ja, dat is wel heftig. Wanneer hij moet weten we niet. Hij heeft een tijd terug aangegeven dat ik geopereerd ben en me nog niet met alles kan redden. Daar houden ze dus wel rekening mee.

Hebben jullie nog veel last van de rug bij gewoon bewegen? Of last van stijfheid?

Succes bij de fysio.
Eigenlijk gaat bewegen hier meestal heel goed, geen last dan althans niet dusdanig dat het niet fijn voelt. Vorige week voelde het voor het eerst niet lekker, maar dat was na die prik, dus wellicht dat er wat zwelling of irritatie zat ofzo. 's Ochtends voel ik trouwens wel stijf. Dat had ik voor de operatie niet.

Ikbenanoniem, dat klinkt heftig hoor
Is je fietsrit goed gegaan Evi?

Ja, was lekker weer vanmorgen, Nummerzoveel; echt bijna lente. Ik heb m'n wandelingetje ook op het goede moment gedaan; het trekt nu helemaal dicht.

Ikbenanoniem; heftig, hoor! Jullie krijgen het dubbel voor je kiezen...!

Vanmorgen stond er iemand onverwacht aan de deur. Ik gooide in een slaapdronken reflex mijn benen over de rand van het bed, kwam overeind en * PATS!!!! * AUWAUWAUW!!! Mijn hele onderrug zat weer 'op slot'...!

Daarna gedurende 2 minuten geprobeerd (teruggevallen op het bed) om dit proces nog eens voorzichtig over te doen, maar dan volgens de 'goede-opsta-techniek'; dat ging toen ietsje beter, maar sindsdien heb ik de hele dag al een gammele pijnlijke rug. (Ik was trouwens te laat bij de deur; aanbeller was al weg.)

Herkennen jullie dit ook? Dat het er -nog steeds- bij een onverhoedse beweging ineens "in" kan schieten...???

Ikbenanoniem; 's ochtends is het normaal gesproken steeds wat stijf; dan moet ik eerst even voorzichtig 'verkennen' of de rug vandaag stabiel is of niet. En ook bij even in dezelfde houding zitten of liggen is het daarna weer moeilijk om in beweging te komen. En ik douche altijd in bad; dat is ook altijd lastig; om over die badrand heen te stappen.
Hè getsie ikbenik. Ik heb wel soms dat ik denk van hèhè ik voel niks en dan draai ik of ik maak een beweging en dan zit het er weer wel. Heel vervelend, maar niet zo heel heftig als jij omschrijft. Maar volgens mij waren er toen wel mensen bij mij in de groep die het ook hadden. Dat ze opnieuw door hun rug gingen of dat het er inderdaad weer in schoot

Hier niet gaan fietsen. Ik wil steeds heel veel als het net een beetje beter gaat en bedacht me dat twee keer op de fiets naar school en 1 x lopend plus een uur fysio misschien net weer een beetje teveel zou zijn. Met de fysio ook afgesproken alles even hetzelfde te doen deze week en als dat goed gaat ga ik er volgende week een extra dag naar mijn werk.
Evi: SUPER!!! Vind ik ECHT heel knap van je! Pas-op-de-plaats!

Soms is de beste stap vooruit, er eentje die even stilstaat!
Ik heb niet vaak zo'n moment dat het in de rug schiet. Vorige week tilde ik iets verkeerd en dat merkte ik wel.

Ik ben niet echt stijf, maar heb soms wel het gevoel dat de ruggengraat niet helemaal "in lijn" ligt. Een beetje raar gevoel, kan het ook niet anders omschrijven. Het doet geen pijn, maar het voelt vreemd, anders. Misschien is dat een gevoel in de spieren.
Dat is een ander gevoel dan dat het er echt 'in' schiet. Ik heb ook wel dat ik het 's ochtends even af moet checken, of het wel stabiel is, ofzoiets, en soms dat het strammer is dan anders.

Maar ik schrok van dat het er toch weer ineens in kan schieten blijkbaar. Zo voelde dat nl ook toen ik halverwege december er ineens doorheen ging, en ik zo'n 3 weken plat heb gemoeten. Later heb ik dat verklaard met dat ik toen blijkbaar die acute hernia heb gekregen met sequesters. Maar dat is nu weggehaald dus dan zou dat nu wel 'over' moeten zijn, als het dat idd was....
Goedemorgen meiden. Waar is het zonnetje toch gebleven? Het is niet koud, maar ik mis de vrolijkheid van de zon! Daar kan een mens toch snel aan wennen!

Hier gaat het wisselend met opstaan en bewegen. De ene dag ben ik strammer dan de andere. Ik merk ook dat fysio veel verschil maakt. Hij test elke keer hoever ik al kan gaan en neemt me dan net over de grens mee ipv dat hij me vlak daarvoor laat stoppen. En dat betekent dan een dag later weer meer pijn. :'(
Nummerzoveel; oei, is dat dan wel 'goede-pijn'..? (Zoals je na een keer flink sporten kunt hebben; dat je spieren even protesteren de dag erna?) Of heb je het idee dat de fysio echt iets forceert...?

Tja, het zonnetje laat zich hier ook niet zien. Balen hoor. Dat went idd erg snel!
Nee, het is echt zenuwpijn. Hij vraagt me dan iets te doen en als ik dan aangeef dat het zeer doet, dan zegt hij dat we er nog even mee moeten wachten.
Nummerzoveel, zo moet je er toch ook een beetje achterkomen.

Inderdaad balen van het weer. Ik heb het heel de dag koud gehad. Had me ook een beetje te koud gekleed.

Ikbenik, bedankt

Hier ging het vandaag wel weer redelijk. Fijn dus. En verder niet zoveel te melden. Tot later maar weer.
Hallo Allemaal,

Ik zie net dit forum en ik vroeg me af of degene met een Hernia wel eens naar een chiropractor zijn geweest. Ik heb er hele goeie ervaring mee en heb daarmee een operatie kunnen vermijden. De chiropractor waar ik kom maakt wel gebruik van een speciale techniek, de Cox decompressie techniek, dit doet geen pijn en voelt zeer prettig aan, alsof je rustig word opgestrekt.

Succes allemaal
Ha Mikeys, bedankt voor je tip. Hier helaas zelf niet zo'n goede ervaring en ook van heel dichtbij niet, maar dat is met kraken en klinkt anders dan wat jij omschrijft. Moet zeggen dat dat er zeker voor gezorgd heeft dat ik liever niet meer aan me laat zitten zeg maar. Wel heel fijn dat jij er zo'n goede ervaring mee hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven