Andijvie ingevroren.

13-03-2012 16:14 35 berichten
Hallo,

Vorige week heb ik stamppot rauwe andijvie gegeten. In de supermarkt waren alleen nog maar van die grote zakken te koop, en die heb ik dan ook gekocht.

Omdat ik nog veel over had, heb ik het eigenlijk zonder na te denken ingevroren. Vandaag wilde ik graag weer stamppot rauwe andijvie eten, maar ik vraag me af of ik het gewoon nog kan gebruiken?

Word het dan - omdat het bevroren is- niet heel drassig?
Alle reacties Link kopieren
Oh wat leuk! Je vraag gaat echt over andijvie
iedereen weet toch dat je rauwe andijvie niet kan invriezen...

Dat word snot
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Weet je wat ik me nou afvraag..

Kan je ook iets lekkers met andijvie maken?
Dat wordt een snotterig papje!
Je mag geen andijvie rauw invriezen en dan uithalen om gekookt of ongekookt te eten, je kan er flink ziek van worden.
Probeer het te bakken in plaats van op te warmen bij de aardappels in de pan. Misschien dat er dan nog iets te redden valt..

Maar ook snotterige andijvie kan heel lekker zijn hoor de smaak blijft behouden, je gebruikt nu alleen een lepel in plaats van een vork

@dubbelvla jij houdt niet van andijviestamppot gok ik? Probeer eens rauwe andijvie salade met mandarijn. Jummie!
oowh.. dan behoor ik dus niet tot iedereen

Wist het namelijk niet, en heb het dus ook gewoon ingevroren.

Dat word dus wat anders eten vanavond...
quote:redband schreef op 13 maart 2012 @ 16:26:

Je mag geen andijvie rauw invriezen en dan uithalen om gekookt of ongekookt te eten, je kan er flink ziek van worden.Daar heb ik nog nooit van gehoord! En ik ben er ook nog nooit ziek van geworden, maar dat kan toeval zijn natuurlijk..
Ik las ergens op internet dat je het bevroren door je aardappelen heen kan stampen, maar of dat nou zo'n suc6 is....
spinazie doe je toch ook niet rauw in de vriezer?
Ingevroren andijvie is in principe niet meer lekker,helaas maar zonde van de groente..quote:dubbelvla schreef op 13 maart 2012 @ 16:25:

Weet je wat ik me nou afvraag..

Kan je ook iets lekkers met andijvie maken?

Ja dubelvla,dat kan!

Aardappels koken en de andijvie 25 seconden blancheren en meteen koudspoelen,op een vergiet zetten en laten uitlekken.

Een pakje spekjes uitbakken met wat paprika en kerrie en die stamp je samen met de andijvie een klontje boter en een klein scheutje melk door de aardappels heen.

Eventueel kan je er nog een stevig gebakken speklapje naast serveren als extra vlees.

Van het overgebleven spevet maak je een kommetje jus van.

Eventueel kan je een klein beetje nootmuskaat over de stamppot strooien,maar dat is smaakgebonden.

Eestmakelijk
Klinkt lekker Dunschiller!
quote:_ninthe_ schreef op 13 maart 2012 @ 16:35:

Klinkt lekker Dunschiller!Dank je
quote:redband schreef op 13 maart 2012 @ 16:31:

spinazie doe je toch ook niet rauw in de vriezer?Niet? Oeps.. Nou dan halen we die zak maar uit de vriezer en gooien we die maar snel weg...
quote:redband schreef op 13 maart 2012 @ 16:31:

spinazie doe je toch ook niet rauw in de vriezer?Meestal niet nee.. maar het kan wel. Net zoals je spinazie ook gewoon nog een keer mag opwarmen. Dat dat niet mag is een fabeltje. Het vormt pas een risico als je er gigantische hoeveelheden van eet. Een bord vol opgewarmde spinazie kan dus prima. En voor andijvie geldt dat ook.
quote:nimnim schreef op 13 maart 2012 @ 17:12:

[...]

Meestal niet nee.. maar het kan wel. Net zoals je spinazie ook gewoon nog een keer mag opwarmen. Dat dat niet mag is een fabeltje.Het vormt pas een risico als je er gigantische hoeveelheden van eet. Een bord vol opgewarmde spinazie kan dus prima. En voor andijvie geldt dat ook.

Nou,daar ben ik het dus echt niet mee eens, van een 2e opwarmronde kan je volgens mij toch echt behoorlijk ziek worden.

Ik kook dagelijks en doe dat al ruim 29 jaar, ook ik ben vroeger eigenwijs geweest en ben tegen de ideeen van oudere en meer wetende mensen ingegaan en ben een aantal keren behoorlijk beroerd geweest ( ook van vaker dan 1 keer opgewarmde spinazie ).

Het is natuurlijk eigen keuze,maar ik zou het zelf niet meer op tafel zetten.
Gewoon precies genoeg koken voor 1 avond, dan hoef je er niet eens over na te denken
P.S. Enig idee hoe ziek je kan worden/zijn van een voedselvergiftiging?

Ik heb het tot nu toe gelukkig niet persoonlijk meegemaakt,maar heb wel mensen met voedselvergiftiging meegemaakt ( niet van door mij bereid voedsel ) en dat wil je echt niet meemaken,dan maar een paar euro verpest en desnoods een eenvoudige andere maaltijd.
quote:dunschiller schreef op 13 maart 2012 @ 17:19:

[...]

Nou,daar ben ik het dus echt niet mee eens, van een 2e opwarmronde kan je volgens mij toch echt behoorlijk ziek worden.

.

Het nitriet wat daarbij vrijkomt is vrijwel te verwaarlozen (als in, om ziek van te worden). Vroeger dachten ze daar anders over. Je kunt spinazie prima een tweede keer verwarmen. Het maakt echter wel wat uit hoe lang je dit doet. Even snel in de magnetron is beter dan langzaam in een pannetje bijv.

Edit:

Hier staat dat bijvoorbeeld.
quote:nimnim schreef op 13 maart 2012 @ 17:22:

Gewoon precies genoeg koken voor 1 avond, dan hoef je er niet eens over na te denken

Veel mensen vinden het niet gastvrij omdat er niemand "zo maar" kan aanschuiven, maar ik kook altijd al " op maat "

In principe is het voor ons genoeg en wat er eventueel overblijft is niet noemenswaardig,en indien mogelijk heeft de hond daar een lekkere bek aan.

Weggooien is hier een zeer zeer grote uitzondering.
dan raad ik jullie aan om naar het voedingsadviescentrum te mailen dat alles achterhaald is.

Jullie eten maar zoals jullie het willen, als ik het maar niet hoef.
quote:redband schreef op 13 maart 2012 @ 17:29:

dan raad ik jullie aan om naar het voedingsadviescentrum te mailen dat alles achterhaald is.

Jullie eten maar zoals jullie het willen, als ik het maar niet hoef.Je hebt gezien dat de link die ik gaf van het voedingscentrum komt? :D
[quote]zazu_ schreef op 13 maart 2012 @ 17:26:

..... [...]

Doe vooral wat je zelf wil,ik hou je niet tegen,echter houd ik me aan de mij bekende regels en stoor me ook niet aan wat een ander ervan vind,alleen kom ík dan niet bij je eten
Rauwe spinazie doe je niet in de vriezer, en dan koken en opeten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven