Mode & Beauty alle pijlers

Mode-onbewust!

13-03-2012 16:26 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zo heb ik geen idee wat vintage is.Ik kan niet combineren.Geen creatief oog.Hoe doen jullie dat? Enne, wtf is dat Vintage nou :x
Vintage is gewoon tweedehands.
Vintage is toch gewoon tweedehands, maar dan duur?

Allereerst moet je de sterke en zwakke punten van je figuur goed kennen. Dit doe je door voor de spiegel te staan. En eventueel advies te vragen aan vriendinnen. Je kunt je kledingkeuze daarop afstemmen. Een hotpants als je korte benen hebt bijv, is niet zo'n goede keuze. Een kort jurkje weer wel. Hiervoor kun je trouwens veel tips vinden op internet.

Vervolgens kijk je welke kleuren je het beste staan. Dit is een kwestie van veel uitproberen, meningen vragen, kan ook in een goede kledingzaak.

Combineren: proberen eens van de standaard af te wijken. Kijk bij paspoppen in leuke winkels, in tijdschriften en op straat. Hoe doen anderen het? Vervolgens probeer je weer verschillende dingen uit.

Algemene tips: niet te veel (zichtbare) kledingstukken combineren; gebruik één neutrale basiskleur en één of twee meer opvallene kleuren, met sjaaltjes, kettingen e.d. kun je je outfit al snel opleuken; zorg dat je goede bijpassende schoenen/laarzen hebt.

Bedoel je zoiets?
Vintage is 2e hands... altijd gedacht dat het een bepaalde stijl was :x Weer wat geleerd

Als ik weer eens ga shoppen komen bovenstaande tips van pas, dank je
quote:secret__key schreef op 13 maart 2012 @ 16:37:

Vintage is 2e hands... altijd gedacht dat het een bepaalde stijl was :x Weer wat geleerd

Als ik weer eens ga shoppen komen bovenstaande tips van pas, dank je

Ja het is wel een soort stijl. Als ik jou nu mijn netgekochte topje verkoop is het geen "vintage".

Het staat meer voor "oud". Dus een gave levi spijkerbroek die vroeger van je moeder is geweest. Een jurkje met petticoat van je oudtante.. etc.
Vintage is niet hetzelfde als tweedehands hoor. Wat je allemaal in de kledingwinkel tegenkomt is niet perse vintage.

Zie artikel: Vintage
Lang leven wikipedia Ik begrijp het nu enigzins, maar blijf toch moeite houden met de term. En vooral: hoe herken je het als je vintage "zoekt". Niet dat ik zo iemand ben die van de mode is, maar ik hoor er zo vaak van en dacht "nu moet ik het toch eens weten!"
Als je er helemaal niet in thuis bent denk ik dat je het maar moeilijk kunt herkennen. Er bestaan trouwens heel veel (online) winkeltjes die vintage verkopen. Misschien kun je daar eens kijken voor inspiratie.
Tip: kijk eens naar What not to wear op TLC, begint om half 9 op een doordeweekse avond, dacht ik. Puur afkijken, maar heb er veel van geleerd.

Wat ook de moeite loont is op internet je figuur opzoeken (peer, appel, hourglass) en daarbij tips zoeken! Dan weet je ongeveer waar je op moet zoeken. Ik leer het met vallen en opstaan!

Succes!
Boven in Het Vintage Topic staat een beschrijving van de term, ik zal het copy-pasten voor je: "Vintage omvat oude kleding, schoeisel en accessoires waarvoor een hernieuwde belangstelling bestaat. Meestal gaat het om designerkleding of met de hand gemaakte kledingstukken die typisch zijn voor een bepaalde tijdgeest en die een zekere stilistische waarde hebben"

Doorgaans wordt hiermee kleding van voor mid jaren 80 bedoelt, van een bepaalde kwaliteit/uit een hoger kledingsegment en is al dan niet gedragen. Veel vintage stukken zijn namelijk ook afkomstig uit oude partijen. Het woord 'vintage' staat in het algemeen trouwens voor de waardering van 'dat van een bepaalde kwaliteit van vroeger'... zo heb je ook vintage auto'sm wijn...etc..

Men die statements maakt als 'vintage is gewoon tweedehands' moeten zich er zelf eerst in verdiepen, en misschien geen gebrekkig antwoord geven aan iemand die vraagt naar uitleg. Als je niet weet waar je het over hebt, kan je beter niks zeggen ;) het is namelijk een zeer incompleet antwoord, en ook niet per defenitie waar.

Als je vintage wilt gaan herkennen; veel naar goede vintage zaken gaan (daar is al voor je geselecteerd) en films/series/blogs over modegeschiedenis kijken ervaring baart kunst is dit geval. Het zijn verschillende stijlen, veranderend door de decenia heen... maar je moet er van houden. En als je het kunt waarderen is het een ontzettend leuke tak van de mode om je in te verdiepen, want elk mooi stuk is uniek.
Vintage is oude rommel en superhip op dit moment voor ALLE mensen die een 'individuele' stijl nastreven.

Wees blij dat je modeonbewust bent; niks zo hol als de mode-industrie
quote:tzippa schreef op 13 maart 2012 @ 17:19:

Vintage is oude rommel en superhip op dit moment voor ALLE mensen die een 'individuele' stijl nastreven.

Wees blij dat je modeonbewust bent; niks zo hol als de mode-industrie

Mooi man!

Vintageliefhebbers distantiëren zich juist van de mode-industrie. Vintage betekent voor mij: meer dan 25 jaar oud en van goede kwaliteit. En liefst in een uitgesproken stijl (hoedjes uit de jaren '30, jasjes uit de jaren '60, mooie shirtdresses uit de jaren '80, dat werk).

Vintage behoeft geen grote reclamecampagnes, gaat niet mee met de modeseizoenen en is minder belastend voor het milieu dan nieuwe kleding. Had ik Fair Trade al genoemd? En inderdaad: ieder stuk is meestal uniek (al werden er vroeger ook tig dezelfde jurken gemaakt). Bovendien is het betaalbaar en is de zoektocht leuk.

Maar het loont de moeite je er eerst in te verdiepen en te bedenken wat je leuk zou vinden om te dragen. Veel lezen en kijken dus

www.tantepatent.blogspot.com
Life is too short not to be chique!
quote:fiftiesdarling schreef op 13 maart 2012 @ 17:15:

Men die statements maakt als 'vintage is gewoon tweedehands' moeten zich er zelf eerst in verdiepen, en misschien geen gebrekkig antwoord geven aan iemand die vraagt naar uitleg. Als je niet weet waar je het over hebt, kan je beter niks zeggen ;) het is namelijk een zeer incompleet antwoord, en ook niet per defenitie waar.

Onzin; vintage ís tweedehands. Wat voor verhaal je vervolgens over vertelt, en wat voor waarde je daar vervolgens aan hecht, is persoonlijk. Jij mag het allemaal heel bijzonder en speciaal vinden. Voor mij heeft het geen betekenis en ik heb wel wat beters te doen dan zeldzame ouwe troep te gaan zoeken, dus voor mij is vintage gewoon tweedehands.
quote:Aureel schreef op 14 maart 2012 @ 07:29:

[...]

Onzin; vintage ís tweedehands. Wat voor verhaal je vervolgens over vertelt, en wat voor waarde je daar vervolgens aan hecht, is persoonlijk. Jij mag het allemaal heel bijzonder en speciaal vinden. Voor mij heeft het geen betekenis en ik heb wel wat beters te doen dan zeldzame ouwe troep te gaan zoeken, dus voor mij is vintage gewoon tweedehands.

Dat is, nogmaals, niet eens per defenitie waar. Tweedehands = tweedehands, het woord 'vintage' staat niet synoniem voor tweedehands. Een vintage product kán tweedehands zijn, maar dit is (in veel gevallen) niet eens ter sprake. Hoe kan een vintage wijn bijvoorbeeld tweedehands zijn? Bij deze de uitleg voor het woord 'vintage' uit een woordenboek: "representing the high quality of a past time: vintage cars; vintage movies."

Met kleding kan het wel, maar is het ook vaak niet zo. Veel vintage is zogenaamd 'dead stock' of 'old stock' wat betekent dat het stuks zijn uit oude winkelvoorraden; ergo nooit gedragen = niet tweedehands.

Jíj stelt bij deze dus vintage gelijk aan tweedehands... noem het een gebrek aan kennis. Of een expliciete keuze om vintage per definitie tweedehands te noemen. Een derde optie is dat je alleen maar in aanraking geweest ben met mensen/winkels die de term misbruiken, er zijn inderdaad wel eens kringlopen/tweedehands winkels die groot 'vintage' op het raam zetten... waar echter geen origineel stuk van voor de jaren 80, van een bepaalde kwaliteit te vinden is. Maar dat is dan, nogmaals, niet de lading van 'vintage.' Dat jij de kunde en kwaliteit van items die officieël onder de noemer 'vintage' vallen niet waardeert, is een keuze en je goed recht. Je hoeft het ook niet mooi te vinden, dát is smaak.

De TS vraagt naar wat het is, en wat de trend 'vintage' nu inhoud. En in essentie heeft dat dus vrij weinig met tweedehands te maken. Het kan er slechts een aspect van zijn, en in het geval van een tweedehands vintage stuk.... spreekt dat alleen maar voor lading van het woord 'vintage' gezien de hoge kwaliteit ervoor heeft gezorgd dat een kledingstuk al 60 jaar in dergelijke conditie kan bestaan. Waarbij het woord 'troep' (en dit is wel mijn mening) wat mij betreft dus volledig de plank misslaat... zeker komende uit deze tijd waarin de gaten in een deel van je kledingstukken vallen als je het 3x hebt gedragen. Dergelijke opmerkingen over 'troep' (wederom mijn mening) zijn wat mij betreft dus ook een beetje naïef.... statements gebaseerd op een gebrek aan daadwerkelijke kennis. En het is niet erg dat je niet over de kennis beschikt, zeker als het je niet interesseert... maar geef dan geen antwoord op een vraag van iemand die er meer over wil weten.
Edina en fiftiesdarling;

Ik weet er idd heel weinig vanaf en reageerde een beetje uit meligheid, sorry. Als mijn tas stuk is en mensen zeggen; "he, je tas is helemaal stuk, zou je niet een nieuwe kopen", antwoord ik standaard met; nee, dit is vintage maar dat is flauw...

Na jullie toelichting, begrijp ik het begrip vintage ook een stuk beter en ik kan het goed begrijpen dat je wild wordt van een mooi stukje handwerk van 30 jaar terug, echt!

Edit; het stukje over dat ik de mode-industrie hol vindt is geen meligheid. Ik vind de commerciële mode-indusrie zum kotsen!
Dat vind ik persoonlijk ook! Vandaar dat ik me hard maak voor dat wat er al is uit de modegeschiedenis....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven