Moestuin

12-03-2012 13:32 28 berichten
Wij gaan binnenkort onze tuin aanpakken. Voor de globale indeling van de tuin heb ik al een soort plattegrond gemaakt en al veel sfeerplaatjes verzameld. In onze nieuwe tuin zou ik graag een stuk moestuin hebben. We hebben geen grote tuin, klein stukje met groenten en fruit dus. Ik heb alleen geen idee waar te beginnen. Ik vind zoveel informatie op internet en in tijdschriften dat ik niet weet wat ik ermee moet. Ik zou allereerst antwoord willen op een aantal basisvragen, zoals:

- moet een moestuin echt een stuk grond in de tuin zijn, of kun je groenten en fruit ook in potten/bakken planten?

- dient er veel/weinig zon te zijn in de moestuin?

- wat ik o.a. wil planten: rode bessen, frambozen, tomaat, aardappel, sla, basilicum en munt. Kun je dit zomaar allemaal combineren op een stuk grond?

- in tuincentra zie ik zaadjes, maar ook plantjes. Wanneer kies je ervoor om zaadjes te planten/kiemen en wanneer kies je voor plantjes?
Alle reacties Link kopieren
Zaadjes kun je doen wanneer je binnen de ruimte hebt (en het geduld hebt) om de plantjes voor te trekken.

Moestuin planten vinden het over het algemeen wel fijn wat uurtjes zon te hebben, zodat je groente en fruit rijp wordt, maar niet in de brandende zon.

Sommige soorten moestuinplanten kunnen ook prima in een bak, je moet over het algemeen wel wat meer water geven.

De planten die jij noemt kunnen wel op een stuk grond, maar met sommige soorten (in ieder geval aardappel maar tomaat en sla misschien ook) moet je er op letten dat je ze geen twee jaar na elkaar op dezelfde plek zet.
Ik zou even naar de boekhandel/bieb gaan, er zijn hele leuke boeken over moestuinieren in de handel.
Hoeveel ruimte heb je voor de tuin?

Als je en rode bessen en frambozen wilt heb je best wat ruimte nodig. Dit worden flinke struiken. Voor aardappelen heb je ook een aardig veldje nodig. Het advies is om groente elk jaar op een andere plek te zaaien c.q. planten.

Sla, tomaat, paprika e.d. kunnen ook in een pot. Echter is mijn ervaring dat ze het in de volle grond veel beter doen, in een pot droogt de grond snel uit. Dus is watergeven echt noodzakelijk.

Een leuke pot met diverse kruiden staat gezellig en ruikt lekker. Maar dus wel goed watergeven.

Zon is wel noodzakelijk. Maar een hele dag felle zon is ook niet goed.

Je kunt e.e.a. gewoon naast elkaar zetten. Wel zijn er combinaties die niet geadviseerd worden.

Ik koop zowel zaadjes als plantjes. Het is net wat je wilt.
Ik heb trouwens zelf een kleine moestuin (ik weet niet hoe groot die van jou wordt), maar mijn ervaring is dat een framboos erg gaat woekeren en het liefst mijn hele tuin in beslag zou nemen.
quote:Muisje32 schreef op 12 maart 2012 @ 13:32:

Wij gaan binnenkort onze tuin aanpakken. Voor de globale indeling van de tuin heb ik al een soort plattegrond gemaakt en al veel sfeerplaatjes verzameld. In onze nieuwe tuin zou ik graag een stuk moestuin hebben. We hebben geen grote tuin, klein stukje met groenten en fruit dus. Ik heb alleen geen idee waar te beginnen. Je kan het jezelf zo moeilijk of makkelijk maken als je wilt. Makkelijkste stop zaadjes in de grond en kijk of er wat gebeurt. Ik vind zoveel informatie op internet en in tijdschriften dat ik niet weet wat ik ermee moet. Ik zou allereerst antwoord willen op een aantal basisvragen, zoals:

- moet een moestuin echt een stuk grond in de tuin zijn, of kun je groenten en fruit ook in potten/bakken planten? Kan best, maar grotere planten hebben grotere potten nodig. Ook moet je in potten meer kunstmest toevoegen omdat de voedingsstoffen in de pot opraken en meer water geven(bijna dagelijks).

- dient er veel/weinig zon te zijn in de moestuin? Sommige planten willen rond het middaguur wat schaduw, maar over het algemeen is meer zon meer beter. Vooral voor zoete producten als aardbeien en tomaten.

- wat ik o.a. wil planten: rode bessen, frambozen, tomaat, aardappel, sla, basilicum en munt. Kun je dit zomaar allemaal combineren op een stuk grond? Geen idee.Maar frambozen en tomaten hebben een klimsteun nodig, en sla, bsilicium en munt zijn kleinere plantjes, zorg dat ze zon krijgen.

- in tuincentra zie ik zaadjes, maar ook plantjes. Wanneer kies je ervoor om zaadjes te planten/kiemen en wanneer kies je voor plantjes? Zaadjes zijn goedkoper maar meer risico. Nu is de juiste tijd om te beginnen met (binnen) zaaien, jonge plantjes kun je ook in de zomer nog plantenKom ook eens kijken op ons Kleine Moestuin topic, en check www.makkelijkemoestuin.nl
Oh, en munt heeft wortels die de wijde wereld over willen groeien, ze komen overal in je tuin, dus zet die in een pot of gebruik anti-worteldoek.
Ik lees inmiddels ook het topic: Een vierkante meter moestuin. Hier lees ik veel over voorzaaien. Wat is dit precies? Zaadjes binnen zaaien en laten uitgroeien tot plantjes die uiteindelijk naar buiten kunnen?

Ik wil uiteindelijk niet meer dan 1-1,5 vierkante meter besteden aan moestuin. Framboos is dus misschien niet zo'n goed idee begrijp ik. Maar rode bessen en framboos kunnen misschien ook wel op een ander plekje in de tuin omdat het volgens mij meer struiken zijn.

@Dahlia, je hebt het over een pot met diverse kruiden. Kunnen meerdere kruiden bij elkaar in één pot? Inderdaad ook lekker voor de geur ja! Ik heb wel eens gehoord dat munt nogal schijnt te woekeren?
quote:Muisje32 schreef op 12 maart 2012 @ 13:32:

- moet een moestuin echt een stuk grond in de tuin zijn, of kun je groenten en fruit ook in potten/bakken planten?

Je kunt groente en fruit ook in potten/kuipen verbouwen. Je hebt ook speciale 1m2 moestuin stejes verkrijgbaar bij de boerenwinkel de w. weet niet of ik die mag noemen.

- dient er veel/weinig zon te zijn in de moestuin?

Je moet wel zon hebben, maar te veel zon is ook niet goed. zeker niet als je water geeft, gaat het blad verbranden als er doorlopend zon opstaat.

- wat ik o.a. wil planten: rode bessen, frambozen, tomaat, aardappel, sla, basilicum en munt. Kun je dit zomaar allemaal combineren op een stuk grond? je kan het wel allemaal planten/zaaien, maar je moet er wel rekening mee houden dat niet alles bij elkaar en naast elkaar kan/wil groeien.

sla, tomaat en aarbei kun je goed bij elkaar/naast elkaar zetten.

tomaat en framboos NIET naast aardappel. en de sla liever ook niet.

Basilicum kun je prima bij tomaat planten.- in tuincentra zie ik zaadjes, maar ook plantjes. Wanneer kies je ervoor om zaadjes te planten/kiemen en wanneer kies je voor plantjes?

Is denk ik maar net ook wat je zelf wilt. wij hebben een combi van beide. een paar plantjes en daar naast zaaien we , odat we steeds groenten achter elkaar hebben. zo zijn die niet/nooit tegelijlker tijd klaar.

we vinden planten soms een beetje gemakzucht, maar een ieder zijn/haar eigen keuze. de kids hier vinden beiden prachtig.

mocht je vragen hebben moet je het maar zeggen.

we hebben zelf een moestuin van 200m2 waar we groente/kruiden/fruit en aardappels op verbouwen.

voor aardappels moet je even kijken of je pootaardappels kunt vinden(verkrijgbaar bij tuincentra etc). die kun je ook in verschillende soorten en verpakkingen krijgen. wil je 1 kilo of 5 kilo pootaardappels in 1 kiloverpakkingen zitten al snel 25 stuks en ja je hebt dat 25 planten waar aan ieder aardappels komen.
quote:MissMartine schreef op 12 maart 2012 @ 13:49:

Oh, en munt heeft wortels die de wijde wereld over willen groeien, ze komen overal in je tuin, dus zet die in een pot of gebruik anti-worteldoek.Bij een pot zorgen dat hij niet door de gaatjes onder in de pot alsnog in de volle grond terecht komt en bij anti-worteldoek uitkijken voor bovengrondse uitlopers die buiten je antiworteldoek voet aan de grond proberen te krijgen.
Haha MissMartine we waren tegelijkertijd aan het typen! Antwoord op de vraag over munt heb ik dus al, die komt dus apart in een pot te staan. Bedankt voor je uitgebreide reactie! Het kleine moestuin topic had ik inderdaad ook gevonden, maar gezien het aantal pagina's heb ik die nog even links laten liggen!
quote:Caro_22 schreef op 12 maart 2012 @ 13:46:

Ik heb trouwens zelf een kleine moestuin (ik weet niet hoe groot die van jou wordt), maar mijn ervaring is dat een framboos erg gaat woekeren en het liefst mijn hele tuin in beslag zou nemen.Framboos kun je ook goed tegen het huis of de schutting aan zetten, kwestie van 1 stoeptegel weghalen. Dan kan hij niet heel groot worden. Wel snoeien in het najaar.
kijk ook hier een keertje. hebben wij ook veel aan gehad.

http://www.plantaardig.com/groenteninfo/
quote:Muisje32 schreef op 12 maart 2012 @ 13:54:

Haha MissMartine we waren tegelijkertijd aan het typen! Antwoord op de vraag over munt heb ik dus al, die komt dus apart in een pot te staan. Bedankt voor je uitgebreide reactie! Het kleine moestuin topic had ik inderdaad ook gevonden, maar gezien het aantal pagina's heb ik die nog even links laten liggen!Er staat een hoop informatie! Maar lees alleen de laatste 5 a 6 pagina's, je bent namelijk niet de enige die met het naderende voorjaar voor het eerst behoefte tot een moestuin voelt!
quote:MissMartine schreef op 12 maart 2012 @ 13:55:

[...]

Framboos kun je ook goed tegen het huis of de schutting aan zetten, kwestie van 1 stoeptegel weghalen. Dan kan hij niet heel groot worden. Wel snoeien in het najaar.Super goed idee!
@ Djurresmama, wat is zo'n 1m moestuin precies? Is dat een soort bak met een vaksverdeling? Zet je dit in de grond, of heeft de bak een bodem?
quote:Muisje32 schreef op 12 maart 2012 @ 13:58:

@ Djurresmama, wat is zo'n 1m moestuin precies? Is dat een soort bak met een vaksverdeling? Zet je dit in de grond, of heeft de bak een bodem?

is idd een soort bak, lijkt wel op een zandbak, met vakverdeling. verkrijgbaar bij de boerenbond/welkoop. soms ook wel bij gamma o.i.d.

je kunt hem wel googlen.zijn genoeg voorbeelden van.

maar als je handig bent(of manlief) kun je dit ook heel goed zelf maken met planken(is wel zo goedkoper).

je kan hem in je tuin zetten, maar er zijn mensen die hem ook op tegels zetten.

er zit geen bodem in. maar die zou je zelf ook kunnen maken met worteldoek. goed vastspannen en vastnieten.
Dit is een leuke site over 1m moestuinieren, hier worden er rasters gemaakt zonder bodemplaat.
[quote]Muisje32 schreef op 12 maart 2012 @ 13:52:

Ik lees inmiddels ook het topic: Een vierkante meter moestuin. Hier lees ik veel over voorzaaien. Wat is dit precies? Zaadjes binnen zaaien en laten uitgroeien tot plantjes die uiteindelijk naar buiten kunnen?

Wij zaaien ze nu binnen in een bakje maar wat later in het voorjaar kun je ze ook zo buiten zaaien in volle grond. liefst wel mengen met bemeste tuinaarde. en zaaien in zaai en stekgrond wekt hier het beste.als de plantjes wat groteer zijn kun je ze verpotten en laten afharden waar het minder warm is bijv. de bijkeuken) en daarna overdag naar buiten. als ze groot genoeg zijn uitplanten.

Ik wil uiteindelijk niet meer dan 1-1,5 vierkante meter besteden aan moestuin. Framboos is dus misschien niet zo'n goed idee begrijp ik. Maar rode bessen en framboos kunnen misschien ook wel op een ander plekje in de tuin omdat het volgens mij meer struiken zijn.

kun je heel goed ergens anders in de tuin neer zetten. rode bes als die vol besjes zit en doek erover heeen doen. vogels vinden ze heerlijk

http://www.moestuinforum.nl/

hier kun je ook veel vragen stellen
Wat een leuke website van de makkelijke moestuin! Wat gebruiken jullie als aarde? Ik lees op de site over een aarde-mix van 3 soorten, maar er staat ook meteen bij dat 1 soort erg moeilijk te verkrijgen is... andere tips voor goede aarde?
eeeeehhh, gewoon potaarde. Het boeit me niet genoeg om me erg in de technische details te verdiepen of er veel geld aan uit te geven. Zoals ik al zei, ik maak het mezelf zo moeilijk als ik wil!
Goeie potgrond, handje koemestkorrels bij de planten die daar van houden.

Ik ben binnen al het e.e.a. aan het voorkweken. Mijn courgette komt nu al op (veel te vroeg!)
houd er rekening mee dat tomaten het niet goed doen als er regen op ze valt. ze groeien wel, maar na een paar keer regen gaan ze dood.... Zorg voor je tomaten dus voor een soort afdakje, en als je ze water geeft, dat je het laag geeft,e cht aan de aarde. En ohja, houd echt de afstand aan die op het zakje staat, ik had ze veeeeeel te dicht bij elkaar staan en heb iedereen die ik kende opgezadeld met tomaten plantjes, haha!
Vraagje over courgetteplanten. Ik had ergens op het forum gelezen dat je die het beste in pot kan zaaien en kweken.

Nu heb ik 2 potjes (12 cm) met 3 plantjes.

Hoeveel courgetten komen er ongeveer een 1 plant?

Hoe groot moet de definitieve pot per plant zijn?

En wanneer kunnen ze naar buiten? (komend weekend overpotten en naar buiten of kan ik beter wachten tot ze groter zijn in de definitieve pot en dan pas in april naar buiten?)
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-03-2012 10:17
Reden: spam
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven