Moestuin

12-03-2012 13:32 28 berichten
Wij gaan binnenkort onze tuin aanpakken. Voor de globale indeling van de tuin heb ik al een soort plattegrond gemaakt en al veel sfeerplaatjes verzameld. In onze nieuwe tuin zou ik graag een stuk moestuin hebben. We hebben geen grote tuin, klein stukje met groenten en fruit dus. Ik heb alleen geen idee waar te beginnen. Ik vind zoveel informatie op internet en in tijdschriften dat ik niet weet wat ik ermee moet. Ik zou allereerst antwoord willen op een aantal basisvragen, zoals:

- moet een moestuin echt een stuk grond in de tuin zijn, of kun je groenten en fruit ook in potten/bakken planten?

- dient er veel/weinig zon te zijn in de moestuin?

- wat ik o.a. wil planten: rode bessen, frambozen, tomaat, aardappel, sla, basilicum en munt. Kun je dit zomaar allemaal combineren op een stuk grond?

- in tuincentra zie ik zaadjes, maar ook plantjes. Wanneer kies je ervoor om zaadjes te planten/kiemen en wanneer kies je voor plantjes?
Alle reacties Link kopieren
quote:Maja82 schreef op 14 maart 2012 @ 08:19:

Vraagje over courgetteplanten. Ik had ergens op het forum gelezen dat je die het beste in pot kan zaaien en kweken.

Nu heb ik 2 potjes (12 cm) met 3 plantjes.

Hoeveel courgetten komen er ongeveer een 1 plant?

Hoe groot moet de definitieve pot per plant zijn?

En wanneer kunnen ze naar buiten? (komend weekend overpotten en naar buiten of kan ik beter wachten tot ze groter zijn in de definitieve pot en dan pas in april naar buiten?)Een courgetteplant heeft veel ruimte nodig. Per plant heb je wel een pot of plantzak nodig van zo'n 40 cm doorsnee. Een plant kan wel 50 vruchten dragen in 1 seizoen! Ik zou dus niet teveel planten. Tenzij je je hele familie wilt onderhouden met courgettes. Vanaf half mei kun je ongeveer de plant naar buiten brengen.
Heeft iemand nog een tip wat je kan doen als je moestuintje door slakken wordt opgegeten? Ik houd niet zo van hele chemische bestrijdingsmiddelen maar vorig jaar is er weinig van mijn tuintje overgebleven...
Alle reacties Link kopieren
Ja, die slakken zijn lastig, ze kruipen zelfs bij de muren op naar mijn dakterras. Je kunt het beste zoveel mogelijk slakken s' avonds met de hand weghalen wanneer er net een buitje is geweest. Als het vochtig is gaan ze massaal op pad, dus dat opruimen schiet dan lekker op. Je kunt ook een slakkenval gebruiken, dat is een bakje of iets dergelijks waar je bier of wat water met gist in doet, de slakken komen op het gist af en verdrinken in het vocht. Als je ze liever levend houdt dan kun je koffiedik om je planten heen strooien of kapotte eierschalen. Ze houden er niet van om hier overheen te kruipen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven