Over enthausiaste border collie
vrijdag 16 maart 2012 om 16:16
hallo wij hebben een schat van een border collie van nu 6 maanden ze is in huis redelijk rustig en luistert thuis ook best goed. Maar als ik cursus heb wordt ze ineens een gigantische stuiterbal en heeft oog voor alles behalve mij heb al vanalles geprobeerd belonen met kip, worst of kaas het helpt niks. Misschien is de club te druk het is een hondensport vereniging die erg druk is dat betekent dat er tijdens cursus meerdere groepen op hè veld staan en er soms ook behendigheidtraining is. Ze wordt ook gestressed gaat overmatig plassen en hijgen. Misschien is het beter om maar niet in clubverband te trainen? Of heeft iemand nog tips om haar rustiger te krijgen ? Ik heb nu soms hè idee dat dit helemaal niet leuk is voor haar en ik vind dat ze er wel plezier in moet hebben anders leert ze ook niets. Buiten de club is ze veel rustiger en doet de oefeningen prima. Wie weet raad?
vrijdag 16 maart 2012 om 16:23
Tja, misschien vind je het niet leuk om te horen, maar Border Collies zijn niet altijd geschikt als hond voor in huis.
Ze zijn gefokt om schapen te bewaken en mee helpen verplaatsen. Daarbij rennen ze steeds om de schapen en leggen ze eigenlijk grote afstanden af.
Dat zit zo in het ras gefokt dat ze het bijna vanzelf kunnen.
Volgens mij raakt ze gestressed omdat ze bij de oefeningen van de anderen niet mee kan doen.
Ze zijn gefokt om schapen te bewaken en mee helpen verplaatsen. Daarbij rennen ze steeds om de schapen en leggen ze eigenlijk grote afstanden af.
Dat zit zo in het ras gefokt dat ze het bijna vanzelf kunnen.
Volgens mij raakt ze gestressed omdat ze bij de oefeningen van de anderen niet mee kan doen.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020
vrijdag 16 maart 2012 om 16:25
Bordercollies zijn honden die heel veel energie hebben. Je moet juist dingen met ze ondernemen, dat hebben ze nodig. Veel lopen en juist behendigheidstraining, ze hebben neem ik aan op de hondenclub kynologen? Ik denk dat je beter hun om hulp kunt vragen. Succes
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
vrijdag 16 maart 2012 om 16:28
Het zijn iig geen honden om altijd alleen maar in huis te houden. Dit is van nature een hond die gefokt is om actief te zijn. Heb je je van te voren niet ingelezen? Hoe is de situatie bij jullie thuis? Werken jullie, wat ondernemen jullie met haar op een normale dag?
Jullie hebben haar toch hopelijk niet aangeschaft omdat jullie het een mooie hond vinden?
Jullie hebben haar toch hopelijk niet aangeschaft omdat jullie het een mooie hond vinden?
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
vrijdag 16 maart 2012 om 16:29
Deze vraag moet je op de club stellen.
En bedenk dat je met een jonge hond loopt. Die zijn uber-enhousiast en willen alles meemaken. Zeker bij zulke soorten.
Ik denk trouwens dat dat overmatig plassen en hijgen ook uit enthousiasme is.
Neem je haar wel vaker mee naar drukke plekken? Rondje over de markt ofzo? En hoe is ze dan?
En bedenk dat je met een jonge hond loopt. Die zijn uber-enhousiast en willen alles meemaken. Zeker bij zulke soorten.
Ik denk trouwens dat dat overmatig plassen en hijgen ook uit enthousiasme is.
Neem je haar wel vaker mee naar drukke plekken? Rondje over de markt ofzo? En hoe is ze dan?
vrijdag 16 maart 2012 om 16:30
Ja dat weet ik maar in huis is ze rustig en ik ben al in gesprek met iemand die een eigen kudde schapen heeft en border collies om als ze 1 jaar is te kijken of ze schapen leuk vind. Ik wil graag dat of behendigheid met haar gaan doen maar dan moet de basis wel goed gaan. Ze heeft de puppy cursus gehaalt maar we gaan nu naar eg en dat wordt aandacht voor de baas erg belangrijk en dat is op de club althans erg moeilijk en soms zelfs onmogelijk. Overigens woon ik in het buiten gebied van maurik dus beweging ed krijgt ze genoeg maar ook geestelijk houden wij haar bezig hebben van de jonde puzzels en zo.
vrijdag 16 maart 2012 om 16:36
Op de BBC was eens een documentaire over Border Collies en daar werden ze al heel jong bij de schapen geïntroduceerd.
Vanaf dat ze 3 a 4 maanden zijn. Ze leerden via de andere honden wat de fluitsignalen van de herders betekenen; bijv. twee keer kort is; kudde naar recht, etc.
Verder kon ook iedere hond afzonderlijk "worden aangestuurd"
Vanaf dat ze 3 a 4 maanden zijn. Ze leerden via de andere honden wat de fluitsignalen van de herders betekenen; bijv. twee keer kort is; kudde naar recht, etc.
Verder kon ook iedere hond afzonderlijk "worden aangestuurd"
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020
vrijdag 16 maart 2012 om 16:36
Ik zou het er met de clubleiding over hebben. Die zouden toch tips voor je moeten hebben. Volgens mij moet het prima kunnen om te trainen met een border collie. Heb meerdere gezien, ook met behendigheid en dat doen ze erg goed en ze zijn erg leergierig.
Hoe goed heb je hem onder controle? Zelf heeft men mij daar geleerd om de hond beter onder controle te houden en dat lukte daarna prima. Ook mijn hond was daar zeer enthousiast en blafte veel, wat ie normaal niet deed. Dus ik denk dat het gewoon enthousiasme is en dat het beestje in de loop van de tijd vanzelf rustiger word. Trek je verder niets aan van opmerkingen over niet in huis houden van een border collie. Dit was je vraag niet.
Hoe goed heb je hem onder controle? Zelf heeft men mij daar geleerd om de hond beter onder controle te houden en dat lukte daarna prima. Ook mijn hond was daar zeer enthousiast en blafte veel, wat ie normaal niet deed. Dus ik denk dat het gewoon enthousiasme is en dat het beestje in de loop van de tijd vanzelf rustiger word. Trek je verder niets aan van opmerkingen over niet in huis houden van een border collie. Dit was je vraag niet.
vrijdag 16 maart 2012 om 16:38
De club zegt je moet niet teveel doen met haar thuis houd haar rustig maar dit doe ik al zoveel mogelijk. Als ik haar meeneem naar de stad is ze ook erg druk maar dat zakt na een poosje af en wordt ze iets rustiger.
Ik heb me zeker ingelezen en weet da het drukke honden zijn die graag geestelijk bezig zijn en da maakt ook niet uit maar als ik naar de andere borders op de club kijk van haar leeftijd zijn die ook druk maar hebben wel aandacht voor de baas en zij dus niet.
De trainer zegt dat ik gewoon moet doorzetten en dat ben ik zeker van plan maar ik vraag me af of ze het zo wel leuk heeft.
En of het dan nie beter is om 1op1 te trainen. Aan de Andere kant wil ik deze situatie niet ontlopen want dan leert ze het nooit. Maar goed ik dacht misschien heeft iemand een tip die ik nog niet geprobeerd heb.
Ik heb me zeker ingelezen en weet da het drukke honden zijn die graag geestelijk bezig zijn en da maakt ook niet uit maar als ik naar de andere borders op de club kijk van haar leeftijd zijn die ook druk maar hebben wel aandacht voor de baas en zij dus niet.
De trainer zegt dat ik gewoon moet doorzetten en dat ben ik zeker van plan maar ik vraag me af of ze het zo wel leuk heeft.
En of het dan nie beter is om 1op1 te trainen. Aan de Andere kant wil ik deze situatie niet ontlopen want dan leert ze het nooit. Maar goed ik dacht misschien heeft iemand een tip die ik nog niet geprobeerd heb.
vrijdag 16 maart 2012 om 16:43
quote:miranda1975 schreef op 16 maart 2012 @ 16:38:
De club zegt je moet niet teveel doen met haar thuis houd haar rustig maar dit doe ik al zoveel mogelijk. Dat zou juist niet mijn gedachte zijn. Ik zou haar voor de training het leplazarus laten rennen. Dan is ze uitgeraasd als de training begint. Gewoon een keer proberen, kijken of het werkt.
De club zegt je moet niet teveel doen met haar thuis houd haar rustig maar dit doe ik al zoveel mogelijk. Dat zou juist niet mijn gedachte zijn. Ik zou haar voor de training het leplazarus laten rennen. Dan is ze uitgeraasd als de training begint. Gewoon een keer proberen, kijken of het werkt.
vrijdag 16 maart 2012 om 16:45
vrijdag 16 maart 2012 om 16:51
quote:achnein schreef op 16 maart 2012 @ 16:43:
[...]
Dat zou juist niet mijn gedachte zijn. Ik zou haar voor de training het leplazarus laten rennen. Dan is ze uitgeraasd als de training begint. Gewoon een keer proberen, kijken of het werkt.Dit is ook mijn idee. Probeer het maar eens, je hebt niets te verliezen.
[...]
Dat zou juist niet mijn gedachte zijn. Ik zou haar voor de training het leplazarus laten rennen. Dan is ze uitgeraasd als de training begint. Gewoon een keer proberen, kijken of het werkt.Dit is ook mijn idee. Probeer het maar eens, je hebt niets te verliezen.
vrijdag 16 maart 2012 om 16:57
De hond is 6 maanden. dit betekend dat ze in de pubertijd komen. Net als kinderen, alles is leuk, spannend en intressant maar vooral baasje uitproberen (bloed, zweet en tranen maar ook stiekem lachen)
Dit is een periode waar je doorheen moet gaan. Gewoon de trainingen blijven volgen en consequent blijven. Niet slaan of zwaar straffen. Heeft een averechtse werking.
Heel veel plezier en succes met jullie hond.
Dit is een periode waar je doorheen moet gaan. Gewoon de trainingen blijven volgen en consequent blijven. Niet slaan of zwaar straffen. Heeft een averechtse werking.
Heel veel plezier en succes met jullie hond.
Als ik moet kiezen tussen vrede of gerechtigheid dan kies ik voor gerechtigheid.
vrijdag 16 maart 2012 om 16:57
Over wanneer te beginnen met schapendrijven zijn de meningen ook verdeeld ik ga vaak in de buurt bij ons kijken en dan neem ik haar mee ze ligt dan constant te kijken en het fluitje is ook erg interessant dus ik denk dat ze het wel leuk gaat vinden maar deze meneer zei tegen me dat het beter is te wachten tot ze 10maanden oud zijn en dan voorzichtig beginnen met introduceren bij de schapen. Vanaf 1 jaar begint dan de werkelijke training.
Het moe maken voor de cursus heb ik ook geprobeerd enige probleem is dat mijn border niet moe te krijgen is lol zodra ze dan weer op de club is is ze gelijk weer een stuiterbal. Ach ik neem het maar voor lief en en ga vrolijk verder op de club en ga niet opgeven want onze lieverd is alle bloed zweet en tranen meer dan waard.
Het moe maken voor de cursus heb ik ook geprobeerd enige probleem is dat mijn border niet moe te krijgen is lol zodra ze dan weer op de club is is ze gelijk weer een stuiterbal. Ach ik neem het maar voor lief en en ga vrolijk verder op de club en ga niet opgeven want onze lieverd is alle bloed zweet en tranen meer dan waard.
vrijdag 16 maart 2012 om 17:00
Ik heb zelf een border collie van inmiddels zes jaar. Ik zou haar zeker niet afmatten, voordat je naar cursus gaat. Het is een jonge hond, ze moet wel (juist!) de kans krijgen om al die indrukken daar te verwerken. Hoe doet ze het thuis met oefenen? Heeft ze dan wel aandacht voor je? En hoe vaak oefen je met haar?
Verder is het echt onzin dat je zou moeten gaan schapendrijven. Wel moet je haar het gevoel kunnen geven dat ze aan het werk is. Dat kan naar mijn inziens op heel veel manieren. Zo heb ik behendigheid gedaan met mijn hond. En "helpt" hij mij met het binnenhalen van de paarden. Maar ook met minder is hij tevreden hoor. Snoepjes door het huis verstoppen en zoeken bijvoorbeeld, dat vindt hij helemaal te gek! En de gewone tennisbal gooien blijft favoriet.
Border collies zijn geen gemakkelijke honden. Maar als alles wat je nu in haar investeert zal het meer dan waard zijn. Want het zijn echt wereldbeesten! Ze gaan voor je door het vuur!
Verder is het echt onzin dat je zou moeten gaan schapendrijven. Wel moet je haar het gevoel kunnen geven dat ze aan het werk is. Dat kan naar mijn inziens op heel veel manieren. Zo heb ik behendigheid gedaan met mijn hond. En "helpt" hij mij met het binnenhalen van de paarden. Maar ook met minder is hij tevreden hoor. Snoepjes door het huis verstoppen en zoeken bijvoorbeeld, dat vindt hij helemaal te gek! En de gewone tennisbal gooien blijft favoriet.
Border collies zijn geen gemakkelijke honden. Maar als alles wat je nu in haar investeert zal het meer dan waard zijn. Want het zijn echt wereldbeesten! Ze gaan voor je door het vuur!
vrijdag 16 maart 2012 om 17:13
Thuis luistert ze best goed en heeft dan wel aandacht voor me ik hoef dan maar te zeggen kijk is en dan Heb ik gelijk de aandacht. Alleen als ze ganzen ziet en ik zie het te laat dan is ze weg om ze eerst Ff weg te jagen als ik daarna roep komt ze gelijk. Ik wil ook graag behendigheid doen maar trainen met schapen lijkt me ook leuk.
Thuis train ik iedere dag een paar minuutjes loop dan alle oefeningen even na en die doet ze dan wel goed.
Voor de rest doe ik puzzels met haar enz.
Thuis train ik iedere dag een paar minuutjes loop dan alle oefeningen even na en die doet ze dan wel goed.
Voor de rest doe ik puzzels met haar enz.