Over enthausiaste border collie
vrijdag 16 maart 2012 om 16:16
hallo wij hebben een schat van een border collie van nu 6 maanden ze is in huis redelijk rustig en luistert thuis ook best goed. Maar als ik cursus heb wordt ze ineens een gigantische stuiterbal en heeft oog voor alles behalve mij heb al vanalles geprobeerd belonen met kip, worst of kaas het helpt niks. Misschien is de club te druk het is een hondensport vereniging die erg druk is dat betekent dat er tijdens cursus meerdere groepen op hè veld staan en er soms ook behendigheidtraining is. Ze wordt ook gestressed gaat overmatig plassen en hijgen. Misschien is het beter om maar niet in clubverband te trainen? Of heeft iemand nog tips om haar rustiger te krijgen ? Ik heb nu soms hè idee dat dit helemaal niet leuk is voor haar en ik vind dat ze er wel plezier in moet hebben anders leert ze ook niets. Buiten de club is ze veel rustiger en doet de oefeningen prima. Wie weet raad?
vrijdag 16 maart 2012 om 17:20
quote:miranda1975 schreef op 16 maart 2012 @ 17:13:
Alleen als ze ganzen ziet en ik zie het te laat dan is ze weg om ze eerst Ff weg te jagen als ik daarna roep komt ze gelijk. Ik had op de puppycursus een teckel in mijn groep die dat ook deed. Dat baasje stond steeds voor paal omdat de hond er vandoor ging bij de minste afleiding. Misschien helpt het als je naar een cursus gaat waar maar één groep tegelijk wordt getraind?
Alleen als ze ganzen ziet en ik zie het te laat dan is ze weg om ze eerst Ff weg te jagen als ik daarna roep komt ze gelijk. Ik had op de puppycursus een teckel in mijn groep die dat ook deed. Dat baasje stond steeds voor paal omdat de hond er vandoor ging bij de minste afleiding. Misschien helpt het als je naar een cursus gaat waar maar één groep tegelijk wordt getraind?
vrijdag 16 maart 2012 om 18:39
quote:Jorina schreef op 16 maart 2012 @ 16:23:
Ik las even snel de titel en dacht dat er stond; euthanasie...
Verder geen tips, sorry.
Hier idem, .........................
en ook geen tips.
Ik las even snel de titel en dacht dat er stond; euthanasie...
Verder geen tips, sorry.
Hier idem, .........................
en ook geen tips.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
vrijdag 16 maart 2012 om 20:04
Lijkt me volkomen normaal voor zo'n jonge border! Uiteindelijk worden de meeste borders wel baasgericht; ze willen graag voor je werken. Maar ze is nu aan het ontdekken en de hormonen beginnen nu ook langzaam te werken en dat combineert lastig met naar de baas luisteren.
Op hondenscholen zeggen ze dat je moet zorgen dat je leuker en interessanter bent dan de omgeving, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Is je hond gemotiveerd voor voer, spel of iets anders (zoals je stem of een aai)? Als je hond voergemotiveerd is neem je naar de cursus mee wat ze het allerlekkerst vindt, bij spel het leukste speeltje, etc..
Ik zou je aanraden wél te gaan werken met je hond. Ze is te jong voor behendigheid ivm de groei, maar niet te jong om kennis te maken met de schapen, te speuren, of andere dingen te doen die niet belastend zijn voor de gewrichten.
En verder is het nu een kwestie van wie de langste adem heeft .
Op hondenscholen zeggen ze dat je moet zorgen dat je leuker en interessanter bent dan de omgeving, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Is je hond gemotiveerd voor voer, spel of iets anders (zoals je stem of een aai)? Als je hond voergemotiveerd is neem je naar de cursus mee wat ze het allerlekkerst vindt, bij spel het leukste speeltje, etc..
Ik zou je aanraden wél te gaan werken met je hond. Ze is te jong voor behendigheid ivm de groei, maar niet te jong om kennis te maken met de schapen, te speuren, of andere dingen te doen die niet belastend zijn voor de gewrichten.
En verder is het nu een kwestie van wie de langste adem heeft .
vrijdag 16 maart 2012 om 22:26
Ik heb ook een border collie. Hij taalt helemaal niet naar schapen, hij wil er niets van weten! Als ik hem hier in de polder uitlaat probeert hij wel de paarden in de wei bij elkaar te drijven (hardstikke gevaarlijk). Hij mag nu daar niet meer los lopen. verder is hij in huis hardstikke rustig. Hij is al tevreden met gezelschap. Gelukkig zit hij niet al te veel alleen overdag. Bij hem lukte het ook niet op cursus, ik ben er tenslotte mee gestopt. Hij was snel afgeleid en angstig.
zaterdag 17 maart 2012 om 14:53
De hond is aan het puberen, dat ze binnen rustig is, is in jouw voordeel, maar dat ze buiten druk is, ja daar is het een border collie voor, en dan nog aan het puberen ook.
Probeer haar ook goed uit te laten en met andere honden te laten spelen buiten de cursus om, ze wordt waarschijnlijk al flink enthousiast als ze ziet dat ze in de auto mee mag, dan weet ze al dat ze op cursus gaat.
Kortom meer mee nemen in de auto, niet alleen naar de cursus, meer mee nemen naar hondenuitlaatgebieden, en de hond lekker laten puberen, dan gaat het helemaal goed komen.
Probeer haar ook goed uit te laten en met andere honden te laten spelen buiten de cursus om, ze wordt waarschijnlijk al flink enthousiast als ze ziet dat ze in de auto mee mag, dan weet ze al dat ze op cursus gaat.
Kortom meer mee nemen in de auto, niet alleen naar de cursus, meer mee nemen naar hondenuitlaatgebieden, en de hond lekker laten puberen, dan gaat het helemaal goed komen.