Werk & Studie alle pijlers

Een slechte productmanager..

17-03-2012 16:15 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste vivadames,

Vorig jaar startte een bedrijf een nieuw dochteronderneming waarvoor ik werkzaam ben.

Een paar maanden na de start van dit nieuw project nam mijn excollega ontslag. Er werd een nieuwe mannelijke collega aangenomen. Hij kreeg de functie 'productmanager'.

We groeien sterk. Zo hebben we de afgelopen maanden 3 nieuwe collega's erbij. We hebben ieder ons eigen taken, maar werken wel in een teamverband. (Dat moet wel.)

Wat de 3 nieuwe collega's meteen opviel was het drukke, chaotische gedrag van onze productmanager. En hij is ONTZETTEND lang van stof. Hij werkt, naar ons idee, niet effectief genoeg. Daarom hebben we "de dagplanning" geïntroduceerd: een overzicht met tijden wie wat aan het doen is en wanneer. Ook hebben we momenten ingelast, waarop hij ons dergelijke statussen kan opvragen. Ik heb hem ook gevraagd hoe het komt dat hij niet de dingen heeft gedaan die hij soms ons belooft in een vergadering. Zijn antwoord: "ja, ik wil heel graag al die dingen doen, maar ik kom er niet aan toe".

Bij elk gelegenheid dat hij er even niet is, praten we de irritaties van ons af. Wat wij ook niet meer leuk vinden.

Je wil je productmanager natuurlijk niet tegen je hebben.. En het moet wel leuk blijven voor ons 5en.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Of heeft er iemand ervaring met zo'n manager?
Hebben jullie dit al eens met hem besproken in een eerlijk en duidelijk gesprek? Zo niet vind ik dat roddelen verre van professioneel!
Nou, niet zo aanpakken iig. Kijk hoe je SAMEN tot een oplossing kan komen ipv de man zo te dirigeren.
Ik heb het aangegeven in een individueel gesprek. Ik kreeg alleen vage antwoorden en het idee dat hij het zelf niet door heeft.

Bovendien werk ik parttime. De tijden dat ik er dan ben, probeer ik me er niet mee bezig te houden. Iedereen klaagt ook tegen mij aan, waarschijnlijk omdat ik er het langst werk.
quote:fruitcandy schreef op 17 maart 2012 @ 16:25:

Ik heb het aangegeven in een individueel gesprek. Ik kreeg alleen vage antwoorden en het idee dat hij het zelf niet door heeft.

Bovendien werk ik parttime. De tijden dat ik er dan ben, probeer ik me er niet mee bezig te houden. Iedereen klaagt ook tegen mij aan, waarschijnlijk omdat ik er het langst werk.Klagen is nooit constructief. Klagen leidt vaak tot blikvernauwing: omdat niemand het klagen een halt toeroept, vervalt men in klagen uit gewoonte. Men ziet dan niet eens meer hoe de realiteit is, maar gaat uit van een negatief beeld van de realiteit zonder te checken of dit wel overeenkomt met de werkelijkheid.
Een roddel ("wat een mooie rode broek heeft hij vandaag aan") op z'n tijd is prima. Maar niet structureel en ook niet over iemand z'n functioneren. Het is moeilijk omdat het jullie leidinggevende betreft. Ik weet niet wat het beleid in jullie bedrijf is - maar doe *in een vertrouwelijk gesprek* navraag bij HR hoe hiermee om te gaan. Let wel. Ga niet alleen op onderzoek uit, want je wilt straks er niet alleen voor staan en dat je collega's doen alsof hun neus bloedt. Doe alles in teamverband zonder dat iemand de woordvoerder is.
quote:waranaka schreef op 17 maart 2012 @ 16:31:

[...]Klagen is nooit constructief. Klagen leidt vaak tot blikvernauwing: omdat niemand het klagen een halt toeroept, vervalt men in klagen uit gewoonte. Men ziet dan niet eens meer hoe de realiteit is, maar gaat uit van een negatief beeld van de realiteit zonder te checken of dit wel overeenkomt met de werkelijkheid.

Ik denk dat wanneer iemand (veel te veel) klaagt, dat het niet gaat omdat diegene een klacht heeft maar omdat diegene gehoord / gezien / gewaardeerd wil worden.
Is hij een collega of jullie leidinggevende?
Wat is de werkrelatie? Is hij jullie baas?

Heb je een goed zicht op zijn werkzaamheden? Of alleen op de zaken die hij jullie belooft op te leveren?

Wat is het probleem dat hij lang van stof is voor jullie?
quote:paloma schreef op 17 maart 2012 @ 16:37:

Een roddel ("wat een mooie rode broek heeft hij vandaag aan") op z'n tijd is prima. Maar niet structureel en ook niet over iemand z'n functioneren. Het is moeilijk omdat het jullie leidinggevende betreft. Ik weet niet wat het beleid in jullie bedrijf is - maar doe *in een vertrouwelijk gesprek* navraag bij HR hoe hiermee om te gaan. Let wel. Ga niet alleen op onderzoek uit, want je wilt straks er niet alleen voor staan en dat je collega's doen alsof hun neus bloedt. Doe alles in teamverband zonder dat iemand de woordvoerder is.

Ja, ik wil dit graag opgelost zien. Want door dat geklaag zie ik dat we erop gaan concentreren, wat het alleen maar erger maakt. Dat heb ik ook gezegd tegen m'n collega's. De collega's zijn ook nieuw en ik vermoed dat ze misschien bang zijn om hem nu al aan te spreken over zijn gedrag. (Maar roddelen kan nog wel.. )

We hebben nog een baas boven hem.. Maar als we al meteen een gesprek met hem aangaan om te kijken wat het beleid zou zijn, lijkt het alsof we 'm verraden.
quote:Primabella schreef op 17 maart 2012 @ 16:46:

Wat is de werkrelatie? Is hij jullie baas?

Heb je een goed zicht op zijn werkzaamheden? Of alleen op de zaken die hij jullie belooft op te leveren?

Wat is het probleem dat hij lang van stof is voor jullie?

Hij is een collega met de functie Productmanager. Hij is verantwoordelijk voor de hele afdeling, targets die gehaald moeten worden, winst, personeel etc. Boven hem hebben we nog een baas.

We hebben goed zicht op zijn werkzaamheden. We kunnen ook zien wat hij precies doet. We zien ook dat hij bijv. op Facebook zit, terwijl wij hard werken om de deadline te halen. Van mij mag hij op FB zitten, maar als je niet effectief genoeg werkt, vind ik het tijdverspilling en doet het ook afbreuk aan zijn geloofwaardigheid, wanneer hij ons dirigeert en aan zijn leidinggevende functie.

En tja over dat 'lang van stof zijn'. Vergaderingen of gesprekken kunnen zó ontzettend lang duren en mogen we weer gaan overwerken om de deadline te halen. Niet geheel prettig.. Vandaar dat we momenten hebben ingelast, waar hij dingen mag vragen aan ons.
quote:fruitcandy schreef op 17 maart 2012 @ 17:09:

[...]Ja, ik wil dit graag opgelost zien. Want door dat geklaag zie ik dat we erop gaan concentreren, wat het alleen maar erger maakt. Dat heb ik ook gezegd tegen m'n collega's. De collega's zijn ook nieuw en ik vermoed dat ze misschien bang zijn om hem nu al aan te spreken over zijn gedrag. (Maar roddelen kan nog wel.. )

We hebben nog een baas boven hem.. Maar als we al meteen een gesprek met hem aangaan om te kijken wat het beleid zou zijn, lijkt het alsof we 'm verraden.Wellicht zou je eerst kunnen proberen om afstand te nemen van het continue geroddel. Reageer er niet negatief op. Blijf neutraal en zeg zo min mogelijk. Ga naar het toilet of haal koffie voor iedereen als de klaagmuur zich optrekt. Jullie zitten in een vicieuze cirkel en wellicht als 1 zich uit de roddel kring trekt, volgen er meer. Ik heb geen glazen bol maar houd er rekening mee, dat als "dit probleem" is opgelost - dat een ander probleem zich voordoet. Het leven is niet zonder problemen of zonder reden om te klagen. Er is altijd iets. Dus voordat je aan de bel trekt, weet waar je aan begint. Be careful what you wish for - you might get it. Pick your battles .
Is hij jullie manager? jullie leidinggevende? dan moeten jullie niet de problemen willen oplossen maar dat aan hem overlaten.

Is hij lang van stof waardoor jullie je deadline niet halen dan is dat zijn probeem.

Het lijkt nu wel of jullie hem proberen te managen ipv hij jullie'

M.a.w. laat het probleem daar waar het hoort.

ophet moment dat jullie toch jullie werk doen en de deadlines halen ongeacht of hij wel of niet zijn taken doet dan zit er wat hem betreft geen probleem
Als je wilt dat er iets verandert, dan zal de productmanager toch aangesproken moeten worden. Niet met stille hints, maar met duidelijke feedback. En niet een keertje, maar gewoon een poosje heel regelmatig op momenten dat er iets gebeurt wat ook anders kan. Bijv als een vergadering dreigt uit te lopen en dat overwerk tot gevolg heeft, geef dan in de vergadering aan dat de vergadering dreigt uit te lopen en je niet kunt overwerken die dag. Op die manier leg je het probleem terug, ipv het zelf op te lossen (en in stand te houden) door over te werken.

Let wel goed op dat je alleen feedback geeft over zaken die voor jullie relevant zijn. Als hij op Facebook zit, dan is dat zijn zaak. Misschien werkt hij ook langer door, of doet thuis nog regelmatig wat oid. Het is aan zijn manager om zijn functioneren te beoordelen en niet aan jullie. Houd het dus bij zaken die jullie raken, zoals bijv het overwerken doordat de vergadering uitloopt.
En idd, doe niet mee met het geroddel. Als je collega's beginnen, zeg dan dat ze dat tegen hem moeten uitspreken ipv naar elkaar.
quote:nummerzoveel schreef op 17 maart 2012 @ 17:53:

Als je wilt dat er iets verandert, dan zal de productmanager toch aangesproken moeten worden. Niet met stille hints, maar met duidelijke feedback. En niet een keertje, maar gewoon een poosje heel regelmatig op momenten dat er iets gebeurt wat ook anders kan. Bijv als een vergadering dreigt uit te lopen en dat overwerk tot gevolg heeft, geef dan in de vergadering aan dat de vergadering dreigt uit te lopen en je niet kunt overwerken die dag. Op die manier leg je het probleem terug, ipv het zelf op te lossen (en in stand te houden) door over te werken.

Let wel goed op dat je alleen feedback geeft over zaken die voor jullie relevant zijn. Als hij op Facebook zit, dan is dat zijn zaak. Misschien werkt hij ook langer door, of doet thuis nog regelmatig wat oid. Het is aan zijn manager om zijn functioneren te beoordelen en niet aan jullie. Houd het dus bij zaken die jullie raken, zoals bijv het overwerken doordat de vergadering uitloopt.

Dat is precies wat we doen. We geven al een tijdje bij vergaderingen ook aan hoeveel tijd we hebben als we een deadline hebben. Tevens hebben we een dagplanning gemaakt en deze expliciet op ons kantoor gehangen.

Vaak gaat hij opeens lange gesprekken aan om 5 uur 's middags terwijl we alles willen afronden..
Dan zeg je dus 'Het spijt me, maar ik heb nu geen tijd om het hier uitgebreid over te hebben, want ik ben aan het afronden en ga zo naar huis. Schikt het jou morgenochtend om half 9 om hierover verder praten?'
quote:newimprovedkitty schreef op 17 maart 2012 @ 17:46:

Is hij jullie manager? jullie leidinggevende? dan moeten jullie niet de problemen willen oplossen maar dat aan hem overlaten.

Is hij lang van stof waardoor jullie je deadline niet halen dan is dat zijn probeem.

Het lijkt nu wel of jullie hem proberen te managen ipv hij jullie'

M.a.w. laat het probleem daar waar het hoort.

ophet moment dat jullie toch jullie werk doen en de deadlines halen ongeacht of hij wel of niet zijn taken doet dan zit er wat hem betreft geen probleem

Ja een productmanager.. Helaas schuift hij ook alle taken en bepaalde problemen op ons af. Als we een deadline niet halen, hebben we met z'n allen een probleem. Bovendien vragen mijn collega's en ik ons vaker af wat zijn dagtaken precies zijn. Ik weet het, het klinkt echt heel raar om je dat af te vragen bij je productmanager.

Mijn vorige collega (die voor hem werkte) controleerde bijv. alle eindstukken, had een beter overzicht in alles en had alles op tijd af.

Maar naar ons idee doet hij vrij weinig, behalve een beetje "overzicht houden" en de rust verstoren door zijn chaotische gedrag zodat we afgeleid zijn. Ik wil niet tijdens een gesprek met hem beschuldigen van het niks doen, maar wil wel verheldering. Want blijkbaar verwachten mijn collega's en ik iets van hem, anders zou er niet geklaagd worden.
Zet voor volgend overleg een vergaderpunt op de agenda 'tijd besparen'. Bespreek dat jullie allemaal ervaren, dat tijd niet optimaal gebruikt kan worden. Benoem, wat hij kan doen, zodat jullie allemaal de deadlines halen.
Door de manier waarop je schrijft, krijg ik toch sterk de indruk dat jij wilt dat de productmanager verantwoording aan jou af gaat leggen. Dat hoeft hij niet te doen, daar heeft hij een leidinggevende voor. En dus zul jij het gesprek anders in moeten steken, want anders zit hij vermoedelijk al op de kast voordat jij je zegje hebt gedaan. En terecht!
Mooie post van Pietjebel en Nummerzoveel.

In deze volgorde een mooie samenvatting:

quote:nummerzoveel schreef op 17 maart 2012 @ 21:48:

Door de manier waarop je schrijft, krijg ik toch sterk de indruk dat jij wilt dat de productmanager verantwoording aan jou af gaat leggen. Dat hoeft hij niet te doen, daar heeft hij een leidinggevende voor. En dus zul jij het gesprek anders in moeten steken, want anders zit hij vermoedelijk al op de kast voordat jij je zegje hebt gedaan. En terecht!quote:Pietjebel schreef op 17 maart 2012 @ 19:05:

Zet voor volgend overleg een vergaderpunt op de agenda 'tijd besparen'. Bespreek dat jullie allemaal ervaren, dat tijd niet optimaal gebruikt kan worden. Benoem, wat hij kan doen, zodat jullie allemaal de deadlines halen.
Hoi iedereen,

Bedankt voor jullie reacties!

@nummerzoveel: Je hebt wel gelijk, we horen 'm niet te controleren, dat moet hij juist doen bij ons.

Ik hoop dat de sfeer snel beter wordt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven