Speentje afwennen
woensdag 14 maart 2012 om 12:39
Mijn dochter van ruim 15 maanden slaapt al vanaf het begin met een speentje. Sinds ze een maand of zes is, is ze die overdag wel afgewend, er is immers zoveel te zien en te doen, geen tijd voor een speen!
's Nachts wil ze hem wel echt in, als ze hem verliest dan wordt ze wakker en gaat huilen. Dan moet je dus je bed uit om een speentje te zoeken, en dan slaapt ze weer verder. Omdat ze een heel moeilijke, onrustige slaper is, en we dus meestal niet veel uurtjes slaap maken per nacht, is ieder rustig uur meegenomen. Alleen, ik vind het wel heel jammer dat ze wakker wordt van het missen van de speen. Er liggen er vijf in haar bed, maar slaapdronken kan ze die niet terugvinden. Een lampje zodat ze ze kan zien werkt niet, daar wordt ze te wakker van en dan is er geen houden meer aan.
Aan de ene kant denk ik, ach, wat boeit het die speen. Aan de andere kant, als ze dan een keer lekker slaapt is het zo zonde dat ze dan wakker wordt en huilt om de speen die ze mist... voor haar, en voor ons ook.
Is het te vroeg om de speen te gaan afwennen? Omdat je haar nog niet kunt uitleggen dat de speen weggaat (weggeven aan de fee, sinterklaas, een nieuwe baby of whatever)? Op welke leeftijd hebben jullie de speen afgewend, en op welke manier? En in het geval van cold turkey... hoe lang duurde het voordat het gewend was?
's Nachts wil ze hem wel echt in, als ze hem verliest dan wordt ze wakker en gaat huilen. Dan moet je dus je bed uit om een speentje te zoeken, en dan slaapt ze weer verder. Omdat ze een heel moeilijke, onrustige slaper is, en we dus meestal niet veel uurtjes slaap maken per nacht, is ieder rustig uur meegenomen. Alleen, ik vind het wel heel jammer dat ze wakker wordt van het missen van de speen. Er liggen er vijf in haar bed, maar slaapdronken kan ze die niet terugvinden. Een lampje zodat ze ze kan zien werkt niet, daar wordt ze te wakker van en dan is er geen houden meer aan.
Aan de ene kant denk ik, ach, wat boeit het die speen. Aan de andere kant, als ze dan een keer lekker slaapt is het zo zonde dat ze dan wakker wordt en huilt om de speen die ze mist... voor haar, en voor ons ook.
Is het te vroeg om de speen te gaan afwennen? Omdat je haar nog niet kunt uitleggen dat de speen weggaat (weggeven aan de fee, sinterklaas, een nieuwe baby of whatever)? Op welke leeftijd hebben jullie de speen afgewend, en op welke manier? En in het geval van cold turkey... hoe lang duurde het voordat het gewend was?
woensdag 14 maart 2012 om 14:16
Zo'n harde speen heeft mijn nichtje al zeker 2 jaar, maar die fiept daar nog net zo hard mee als met een zachte speen (en die is inmmiddels bijna 5....). Inknippen lijkt me niet heel veilig. Misschien toch maar gewoon uitzingen....???
Toevallig hadden wij het gisteren aan tafel ook over het afwennen. Ze krijgt hem al nooit buiten haar bed, en ik las ergens dat je eigenlijk voor de eerste verjaardag speenloos moet zijn. Dochter (15mnd) slaapt eindelijk sinds een week of 2 heel aardig. Ze heeft als ze gaat slapen een speen in haar mond, een in iedere hand en er liggen er nog twee aan de andere kant van haar bed, mocht ze besluiten om te gaan draaien. Het is volgens mij meer ritueel geworden dan dat ze zuigbehoefte heeft. Maar afpakken durf ik eigenlijk nog niet, ik vind haar nog zo klein... En ik weet zeker dat we dan weer een slapelozen periode tegemoet gaan!
Toevallig hadden wij het gisteren aan tafel ook over het afwennen. Ze krijgt hem al nooit buiten haar bed, en ik las ergens dat je eigenlijk voor de eerste verjaardag speenloos moet zijn. Dochter (15mnd) slaapt eindelijk sinds een week of 2 heel aardig. Ze heeft als ze gaat slapen een speen in haar mond, een in iedere hand en er liggen er nog twee aan de andere kant van haar bed, mocht ze besluiten om te gaan draaien. Het is volgens mij meer ritueel geworden dan dat ze zuigbehoefte heeft. Maar afpakken durf ik eigenlijk nog niet, ik vind haar nog zo klein... En ik weet zeker dat we dan weer een slapelozen periode tegemoet gaan!
woensdag 14 maart 2012 om 14:28
Ik vind het op zich ook helemaal niet erg dat ze een speen nog wil hebben, maar dat ze hem s nachts niet kan terugvinden. En dan dus gaat huilen. Is ze eindelijk eens niet ziek, in een sprongetje of iets dergelijks, zou ze lekker kunnen slapen, lukt dat niet door die suffe speen. Vandaar mijn gedachte: afwennen, dan mist ze hem niet meer. Maar misschien eerst de lichtgevende eens proberen anders.
woensdag 14 maart 2012 om 14:30
Mijn dochter is sinds ze een maand of 26 was van der speen af. Ze had hem al vanaf de eerste verjaardag alleen met slapen. Had het een paar mnd daarvoor ook al een keer geprobeerd maar toen werkte het niet. Maar opeens zei ze dat haar speentje vies was. Ik kon niets ontdekken dus heb haar gezegd dat ik hem niet kon schoonmaken. Ze vroeg mama, ga je een nieuwe kopen. Ik zei toen nee joh je bent toch al heel groot, jaaaaaa zei ze toen. En grote meisjes hebben geen speen hè. Even later heb ik hem in de limoen sap gedaan ( lekker zuur) en toen nog een keer gegeven. Nou de speen was echt vies volgens haar. Heb haar toen zelf de speen laten weggooien en voilà tijdperk speen was achter de rug. Nu als ze een foto ziet met een speen zegt ze zelf dat zij hem niet meer heeft omdat ze een grote meid is en geen baby. Ik denk wel dat je zoiets pas kan doen als ze je echt begrijpt. 15 mnd is daar te vroeg voor. Ik denk ook niet dat als ze de speen alleen met slapen heeft dat dat echt een probleem is. Die kleuters die je soms ziet lopen met een speen dat lijkt me nou echt niet goed. Zou gewoon kijken wanneer jij denkt dat ze er aan toe is en niet te veel pushen. Als je te vroeg start pakt ze straks haar duim en dat kan je echt niet afleren..
Succes!
Succes!
woensdag 14 maart 2012 om 14:48
quote:liesse schreef op 14 maart 2012 @ 13:20:
Alle spenen een stukje afknippen. Schijnt niey lekker te sabbelen en leggen ze 'm zelf weg. Geen ervaring wel meerdere malen gehoord.Als mijn zoon (toevallig ook 15 maanden) zijn speen niet lekker meer vindt, gaat ie gewoon zeuren totdat er een andere komt.. Evenals met verkoudheid, dan kan hij namelijk ook niet lekker sabbelen..
Alle spenen een stukje afknippen. Schijnt niey lekker te sabbelen en leggen ze 'm zelf weg. Geen ervaring wel meerdere malen gehoord.Als mijn zoon (toevallig ook 15 maanden) zijn speen niet lekker meer vindt, gaat ie gewoon zeuren totdat er een andere komt.. Evenals met verkoudheid, dan kan hij namelijk ook niet lekker sabbelen..
woensdag 14 maart 2012 om 15:43
Ik snap je probleem trouwens wel Soley, niet zozeer het feit dat ze een speentje heeft, maar dat ze er 's nachts wakker van wordt
Wij hebben een keer naast haar bedje gestaan en gezien dat ze niet eens wakker wordt als ze om haar speen huilt. Ze wordt pas echt wakker als ze hem vervolgens niet kan vinden. Maar omdat ze niet wakker is vindt ze hem dus ook niet. Ook lichtgevende spenen (geprobeerd) of spenen met een doekje werkten niet, omdat ze niet wakker genoeg werd om ze te vinden.
Hier ging het ineens vanzelf, nu dus sinds twee weken. Ze houdt ze ook tijdens het slapen in haar handje en sabbelt om-en-om op de linker of de rechter. Heeft ze zelf bedacht
Wij hebben een keer naast haar bedje gestaan en gezien dat ze niet eens wakker wordt als ze om haar speen huilt. Ze wordt pas echt wakker als ze hem vervolgens niet kan vinden. Maar omdat ze niet wakker is vindt ze hem dus ook niet. Ook lichtgevende spenen (geprobeerd) of spenen met een doekje werkten niet, omdat ze niet wakker genoeg werd om ze te vinden.
Hier ging het ineens vanzelf, nu dus sinds twee weken. Ze houdt ze ook tijdens het slapen in haar handje en sabbelt om-en-om op de linker of de rechter. Heeft ze zelf bedacht
woensdag 14 maart 2012 om 18:25
Onze dochter is volgende week een jaar en we willen graag de speen afleren (die ze overigens altijd alleen in bed heeft gekregen). Onze belangrijkste reden: ze heeft nu geen zuigbehoefte meer (niet zoals toen ze een baby was) en het wordt nu een gewoonte. Terwijl het slecht is voor de tanden, voor het ademen door de mond, grotere kans op verkoudheid en oorontstekingen. Het beste is wel om er consequent in te zijn; maar dat levert wel gehuil op. Wij gaan dan wel regelmatig naar haar toe om te troosten. Ondanks dat ze zo klein zijn, hebben ze echt wel een eigen wil!
Disclaimer: ik wil hier niet de wel-of-niet-laten-huilen-discussie gaan opstarten, maar TO onze reden en het advies van ons cb meegeven
Disclaimer: ik wil hier niet de wel-of-niet-laten-huilen-discussie gaan opstarten, maar TO onze reden en het advies van ons cb meegeven
.
woensdag 14 maart 2012 om 19:49
quote:Soley schreef op 14 maart 2012 @ 13:33:
Harde dikke speen? Waar haal je die, cherryoncream? Dochter zit wel steeds op de speen te bijten als ze nog of net wakker is. Kan ook zijn omdat ze nu net weer tandjes doorkrijgt.Bij de DA drogist. ( maar ik denk dat ie ook wel bij kruidvat of etos te koop is. )
Harde dikke speen? Waar haal je die, cherryoncream? Dochter zit wel steeds op de speen te bijten als ze nog of net wakker is. Kan ook zijn omdat ze nu net weer tandjes doorkrijgt.Bij de DA drogist. ( maar ik denk dat ie ook wel bij kruidvat of etos te koop is. )
zaterdag 17 maart 2012 om 21:31
Wij hebben 3 dochters, de oudste was bijna 3 toen de consultatie-bureau arts tegen haar zei dat ze door het gesabbel op de speen de letter 's' niet goed kon zeggen (ze sliste) en dat ze al zo groot was en hem beter weg kon doen. Bij thuiskomst zelf speen in de vuilnisbak gegooid en klaar. Een enkel keertje nog om gevraagd (lange autorit b.v., en de eerste 2 nachten in bed) maar niet eens om gehuild. Terwijl ze echt niet zonder leek te kunnen! Dochter 2 was even oud, zelfde geprobeerd: Drama! Erg veel om de speen gezeurd, vaak gehuild, een tijd moeilijker in kunnen slapen. Geen drama-nachten verder hoor, ze sliep wel gewoon. Nu is ze al ruim 4 en eigenlijk wil ze hem nog steeds terug! Lijkt wel een roker die gestopt is en de rook opsnuift/een trekje van een ander neemt. Als ze de speen van haar kleine zusje (1,5 jr) ergens vindt, stopt ze hem stiekem in haar mond. Ik vind het wel een beetje sneu, maar ga hem toch niet weer teruggeven, was ook niet blij toen ze laatst van oma wel een speentje had gekregen omdat ze er om zeurde..
En nu nr 3.. Toch maar nu beginnen? Ze kan het woord in elk geval nog niet zeggen..
En nu nr 3.. Toch maar nu beginnen? Ze kan het woord in elk geval nog niet zeggen..
zondag 18 maart 2012 om 22:08
Ik zou de speen aan zo'n koordje met een clipje aan haar slaapzak vastmaken. Als ze dat eenmaal weet, kan ze hem in halfslaap weer in haar mond doen, dat heb ik mijn kinderen heel vaak zien doen, en daar heeft ze met 15 maanden ook de coordinatie voor. Hoe lang laat je haar huilen 's nachts? Misschien ga je wel te snel. Bij onze jongste waren we ook doodop na maandenlang 5x per nacht de speen terugbrengen. We bedachten dat we hem gingen laten huilen. Afijn, hij heeft 5 min gehuild en dat was het. Vanaf die nacht stopte hij zelf de speen terug.
Bij beide kinderen ging het afwennen heel makkelijk. Oudste zei zelf " en nu ga ik zonder speen slapen". Hij was net vier jaar. En dat ging dus meteen goed. Jongste hebben we bij ruim drie jaar een kado beloofd, en dat ging ook meteen goed. Terwijl we dat nooit verwacht hadden. Wij waren dus vrij laat met afwennen, ik vind dat je het jezelf niet te moeilijk moet maken in de slopende fase die kleine kinderen heet. En ik heb eens van een tandarts gehoord dat je je nog geen zorgen hoeft te maken over de speen zolang kinderen nog niet wisselen.
Bij beide kinderen ging het afwennen heel makkelijk. Oudste zei zelf " en nu ga ik zonder speen slapen". Hij was net vier jaar. En dat ging dus meteen goed. Jongste hebben we bij ruim drie jaar een kado beloofd, en dat ging ook meteen goed. Terwijl we dat nooit verwacht hadden. Wij waren dus vrij laat met afwennen, ik vind dat je het jezelf niet te moeilijk moet maken in de slopende fase die kleine kinderen heet. En ik heb eens van een tandarts gehoord dat je je nog geen zorgen hoeft te maken over de speen zolang kinderen nog niet wisselen.