
Belastingaangifte 2011
maandag 13 februari 2012 om 14:38
Ik heb gisteren de belastingaangifte 2011 ingevuld en wederom krijgen we een flink bedrag (tegen de 3000 euro) terug. Volgens manlief is het goed zo, maar ik snap niet dat we zoveel terug kunnen krijgen.
We hebben bijna 20.000 aan hypotheekrente betaald, ongeveer 3000 euro Eigenwoningforfait, dus 17.000 aftrekbaar.
In totaal krijgen we hiervan 9200 euro terug (= voorlopige teruggave, wat je per maand al krijgt + de 3000 die we nu nog gaan krijgen).
Dat kan toch nooit zoveel zijn (=54%)??
Salarissen in 2011 man: 66.000 mijn salaris 41.000.
Wie snapt dit? Overigens kregen we de laatste jaren steeds veel geld terug.
We hebben bijna 20.000 aan hypotheekrente betaald, ongeveer 3000 euro Eigenwoningforfait, dus 17.000 aftrekbaar.
In totaal krijgen we hiervan 9200 euro terug (= voorlopige teruggave, wat je per maand al krijgt + de 3000 die we nu nog gaan krijgen).
Dat kan toch nooit zoveel zijn (=54%)??
Salarissen in 2011 man: 66.000 mijn salaris 41.000.
Wie snapt dit? Overigens kregen we de laatste jaren steeds veel geld terug.
woensdag 22 februari 2012 om 19:50
quote:astrape schreef op 22 februari 2012 @ 09:46:
Mag ik hier mijn vraag ook stellen?
Ik weet het antwoord eigenlijk al, maar toch voor de zekerheid: vorig jaar heb ik voor m'n werk een bepaald kledingstuk moeten aanschaffen, ruim 800 euro kostte dat. Ik heb geen vergoeding van mijn werkgever gekregen. Ik kan het uitsluitend voor werk gebruiken, hooguit misschien een keer privé met een verkleedfeestje
Klopt het dat deze kosten niet (meer) aftrekbaar zijn?Klopt. (Uitgaande van een dienstbetrekking).
Mag ik hier mijn vraag ook stellen?
Ik weet het antwoord eigenlijk al, maar toch voor de zekerheid: vorig jaar heb ik voor m'n werk een bepaald kledingstuk moeten aanschaffen, ruim 800 euro kostte dat. Ik heb geen vergoeding van mijn werkgever gekregen. Ik kan het uitsluitend voor werk gebruiken, hooguit misschien een keer privé met een verkleedfeestje

woensdag 22 februari 2012 om 20:23
Ik viel bijna van mijn stoel toen ik de aangifte in had gevuld. Bijna 7500 euro terugkrijgen?! Dat wordt een lekkere vakantie deze zomer
Maar nu twijfel ik natuurlijk wel of het klopt.... klinkt het logisch? In grote lijnen: hypotheekrente na aftrek forfait ongeveer 10000 euro. Inkomens ongeveer 35000 en 28000. Ouderschapsverlofkorting is niet zoveel, 600 euro. Kan dit dan kloppen?

donderdag 23 februari 2012 om 00:34
Uw gegevens ingevoerd in de VA2011 levert een teruggaaf op van bijna ¤ 6500. Hierbij ben ik ervan uitgegaan dat u een kind heeft jonger dan 12 jaar (combinatiekorting) Er is dus een 'gat' van ¤ 500.
De teruggaaf op een rij:
* hypotheekrente teruggaaf (saldo inkomsten werk en woning): ¤ 4200.
U heeft hierbij dus geen voorlopige teruggaaf!
* iack: ¤ 1665 (op laagste inkomen)
* ouderschapsverlofkorting: ¤ 600
Totale teruggaaf: ¤ 6465
De teruggaaf op een rij:
* hypotheekrente teruggaaf (saldo inkomsten werk en woning): ¤ 4200.
U heeft hierbij dus geen voorlopige teruggaaf!
* iack: ¤ 1665 (op laagste inkomen)
* ouderschapsverlofkorting: ¤ 600
Totale teruggaaf: ¤ 6465
donderdag 23 februari 2012 om 06:43
Dank je, fisbel.
Wij hebben inderdaad geen voorlopige teruggaaf gehad voor de hypotheekrente. Die 10000 was na aftrek forfait, kan daar misschien het verschil in onze berekening in zitten? We hebben een woz van 250000, betaalde rente 12200.
Maareh, met 6500 ben ik ook blij hoor! Vorig jaar was het ongeveer 4000, maar onze dochter is pas eind 2010 geboren, dat scheelt blijkbaar.
Wij hebben inderdaad geen voorlopige teruggaaf gehad voor de hypotheekrente. Die 10000 was na aftrek forfait, kan daar misschien het verschil in onze berekening in zitten? We hebben een woz van 250000, betaalde rente 12200.
Maareh, met 6500 ben ik ook blij hoor! Vorig jaar was het ongeveer 4000, maar onze dochter is pas eind 2010 geboren, dat scheelt blijkbaar.
donderdag 23 februari 2012 om 08:22
Dus als je nu een kind hebt en je werkt allebei, dan zou de inkomensafhankelijke combinatiekorting het verschil kunnen verklaren.
(En die inkomensafhankelijke combinatiekorting stijgt met het inkomen van de minstverdienende partner; hoe meer deze werkt, hoe hoger die wordt, tot een bepaald maximum)
Mooi bedrag!
(En die inkomensafhankelijke combinatiekorting stijgt met het inkomen van de minstverdienende partner; hoe meer deze werkt, hoe hoger die wordt, tot een bepaald maximum)
Mooi bedrag!
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
donderdag 23 februari 2012 om 08:22
Nog een belastingaangiftevraag! Tot nu toe wist ik niet dat ik kosten voor mn studie mocht aftrekken, dus dat ga ik nu voor het eerst doen. Ik krijg geen stufi, dus ik mag ook mn collegegeld aftrekken. Nu vraag ik me af welk bedrag ik moet pakken. Schooljaar 2010/2011 stond ik fulltime ingeschreven, schooljaar 2011/2012 sta ik deeltijd ingeschreven. Ik betaal het collegegeld gespreid over het jaar.
Hoe zit het, moet ik letterlijk de delen pakken die ik in 2011 betaald heb, dus een deel van het voltijdbedrag van 2010/2011 en een deel van het deeltijdbedrag van 2011/2012? Of maakt het niet uit dat ik een soort gespreid-betalen-regeling heb met in delen betalen, en geldt het 2011/2012 collegegeld gewoon als de kosten voor 2011?
Hoe zit het, moet ik letterlijk de delen pakken die ik in 2011 betaald heb, dus een deel van het voltijdbedrag van 2010/2011 en een deel van het deeltijdbedrag van 2011/2012? Of maakt het niet uit dat ik een soort gespreid-betalen-regeling heb met in delen betalen, en geldt het 2011/2012 collegegeld gewoon als de kosten voor 2011?
donderdag 23 februari 2012 om 09:43
Pinks, volgens mij kun je alleen de kosten aftrekken die ook daadwerkelijk in 2011 zijn betaalt. Zo had ik dat een paar jaar geleden gedaan. Voor de zekerheid zou ik even de belasting telefoon bellen, want op de site van de belastingdienst zie ik studiekosten niet meer tussen de aftrekposten staan voor 2012. Wel voor 2011.
Doubt kills more dreams than failure ever will
donderdag 23 februari 2012 om 09:45
@pinks: het gaat om het jaar waarin de daadwerkelijke betalingen hebben plaatsgevonden. Dus inderdaad deel voltijdbedrag 2010/2011 en deel deeltijdbedrag 2011/2012.
Naast collegegeld mag je ook andere studiekosten aftrekken. Denk aan boeken en ander studiemateriaal, deel van je computer/laptop. Voor dat laatste even goed in de voorwaarden kijken. Voor studiekosten geldt in 2011 een drempel van 500 euro (maar daar zit je met collegegeld natuurlijk al wel overheen). In 2012 wordt de drempel verlaagd naar 250 euro (weet niet of dat al definitief is of dat het plannen zijn).
Als je een fiscaal partner hebt die een hoger inkomen heeft, kun je bij de verdeling aan het einde van het programma ook de aftrekpost-studiekosten naar je fiscaal partner verschuiven.
Als je in voorgaande jaren vergeten bent studiekosten als aftrekpost op te voeren (en dat wel had gemogen), kun je dat alsnog proberen. Briefje sturen naar de belastingdienst met toelichtend overzicht van je studiekosten. Ik heb dat ook wel eens gedaan (ging over een andere post en kleiner bedrag), en uiteindelijk toch nog geld terug gekregen.
Naast collegegeld mag je ook andere studiekosten aftrekken. Denk aan boeken en ander studiemateriaal, deel van je computer/laptop. Voor dat laatste even goed in de voorwaarden kijken. Voor studiekosten geldt in 2011 een drempel van 500 euro (maar daar zit je met collegegeld natuurlijk al wel overheen). In 2012 wordt de drempel verlaagd naar 250 euro (weet niet of dat al definitief is of dat het plannen zijn).
Als je een fiscaal partner hebt die een hoger inkomen heeft, kun je bij de verdeling aan het einde van het programma ook de aftrekpost-studiekosten naar je fiscaal partner verschuiven.
Als je in voorgaande jaren vergeten bent studiekosten als aftrekpost op te voeren (en dat wel had gemogen), kun je dat alsnog proberen. Briefje sturen naar de belastingdienst met toelichtend overzicht van je studiekosten. Ik heb dat ook wel eens gedaan (ging over een andere post en kleiner bedrag), en uiteindelijk toch nog geld terug gekregen.
donderdag 23 februari 2012 om 09:48
voor 2012 en verder zijn er plannen rondom studiekosten. Die houden ook verband met veranderingen in de studiefinanciering. Die plannen zijn nog niet goedgekeurd, dus ik kan me voorstellen dat ze daarom nog niets kunnen publiceren.
Binnenkort krijgen master-studenten geen studiefinanciering meer (komt sociaal leenstelsel voor in de plaats) en met wil voorkomen dat al deze studenten studiekosten zullen gaan aftrekken van de inkomstenbelasting (want dan heeft de besparing op studiefinanciering geen effect). Dus daarom is er een voorstel om de aftrek-studiekosten te wijzigen. Maar dus nog geen definitieve besluiten hierover.
Binnenkort krijgen master-studenten geen studiefinanciering meer (komt sociaal leenstelsel voor in de plaats) en met wil voorkomen dat al deze studenten studiekosten zullen gaan aftrekken van de inkomstenbelasting (want dan heeft de besparing op studiefinanciering geen effect). Dus daarom is er een voorstel om de aftrek-studiekosten te wijzigen. Maar dus nog geen definitieve besluiten hierover.
donderdag 23 februari 2012 om 09:51
Top, want voor mn vorige studiejaar betaalde ik meer collegegeld, dus dan wordt mn aftrekpost hoger!
Ik heb geen fiscaal partner. Ik heb braaf bonnetjes van mn studiematerialen bewaard maar doe dat pas sinds 2011, dus studiekosten van eerdere jaren alsnog aftrekken gaat helaas niet lukken. Ik weet domweg niet meer welke kosten ik heb gemaakt, omdat ik eerst niet wist dat ik dat af kon trekken.
Ik heb geen fiscaal partner. Ik heb braaf bonnetjes van mn studiematerialen bewaard maar doe dat pas sinds 2011, dus studiekosten van eerdere jaren alsnog aftrekken gaat helaas niet lukken. Ik weet domweg niet meer welke kosten ik heb gemaakt, omdat ik eerst niet wist dat ik dat af kon trekken.
donderdag 23 februari 2012 om 09:56
@Pinks: in voorgaande jaren kun je natuurlijk wel collegegeld opvoeren (is waarschijnlijk toch de grootste post). Betalingen kun je terugvinden via bankafschriften. Misschien dat je via bankafschriften ook nog studiematerialen kunt achterhalen (bijv. als je begin van het jaar boeken hebt aangeschaft en je pinpas hebt gebruikt).
donderdag 23 februari 2012 om 10:50
quote:Mugske schreef op 23 februari 2012 @ 09:48:
voor 2012 en verder zijn er plannen rondom studiekosten. Die houden ook verband met veranderingen in de studiefinanciering. Die plannen zijn nog niet goedgekeurd, dus ik kan me voorstellen dat ze daarom nog niets kunnen publiceren. Aha vandaar, het leek even alsof het geschrapt was!
voor 2012 en verder zijn er plannen rondom studiekosten. Die houden ook verband met veranderingen in de studiefinanciering. Die plannen zijn nog niet goedgekeurd, dus ik kan me voorstellen dat ze daarom nog niets kunnen publiceren. Aha vandaar, het leek even alsof het geschrapt was!
Doubt kills more dreams than failure ever will
vrijdag 24 februari 2012 om 01:29
Mugske en VivaFleur: Het Belastingplan 2012 is natuurlijk allang aangenomen. Hoe zou je anders de VA 2012 kunnen aanvragen, wijzigen, stopzetten?
De Tweede Kamer nam het Belastingplan 2012 met algemene stemmen aan op 17 november 2012. Gevolgd door algemene instemming op 20 december 2012.
En over studiekosten / scholingsuitgaven lees ik eerlijk gezegd bar weinig. Op bladzijde 36 (hoofdstuk 3.3.5) is te lezen dat de drempel naar ¤ 250 omlaaggaat. Dit ivm het vitaliteitssparen dat er aan zit te komen.
Lees: hier
De Tweede Kamer nam het Belastingplan 2012 met algemene stemmen aan op 17 november 2012. Gevolgd door algemene instemming op 20 december 2012.
En over studiekosten / scholingsuitgaven lees ik eerlijk gezegd bar weinig. Op bladzijde 36 (hoofdstuk 3.3.5) is te lezen dat de drempel naar ¤ 250 omlaaggaat. Dit ivm het vitaliteitssparen dat er aan zit te komen.
Lees: hier
dinsdag 20 maart 2012 om 22:51
In navolging van andere zou ik ook graag mijn vra(a)g(en) stellen .. eigenlijk denk ik ook dat het gewoon een gevalletje "dikke pech" is, maar misschien dat iemand toch nog een tip heeft.
Wij hebben in 2011 een kindje gekregen, dus dacht "we hebben recht op IKACK!" .. maar nu is het zo dat hij is geboren op 02 juli .. en volgens mij is dat dus "dikke pech" .. nu hebben we daardoor ook geen kinderbijslag gekregen in 2011 .. zou er nog een andere "post" zijn waar ik kosten kan invullen? Scheelt nu namelijk 2000 euro, dat ie 2 dagen te "laat" is geboren .. Iemand enig idee?
(Mogen duidelijk zijn dat ik het gewoon even "dubbelcheck" want uiteraard zijn we dusdanig blij met onze zoon dat het niet echt een ding is!)
Andere vraag: wij hadden in 2011 twee huizen dwz 1 huis en een huis in de verkoop. Hebben dus over beide hypotheekrente betaald, maar per 01 dec. is dit huis verkocht (Joehoe!), alleen nu komen we dus nergens tegen dat we de rentes e.d. van dat huis kunnen invullen .. klopt dit?
(Is wel van belang voor ons, omdat we een voorlopige teruggaaf hebben gekregen, dus zou vervelend zijn als het niet klopt.)
Sorry voor de vele vragen .. doe de belastingaangifte voor het eerst zelf met mijn partner. Voorheen laten invullen, maar toen kwam er ook niets "spannends" uit, en vond ik het nog redelijk duur, dus dachten het zelf wel te kunnen, maar toch beetje lastig door die 2 huizen-kwestie ..
Wij hebben in 2011 een kindje gekregen, dus dacht "we hebben recht op IKACK!" .. maar nu is het zo dat hij is geboren op 02 juli .. en volgens mij is dat dus "dikke pech" .. nu hebben we daardoor ook geen kinderbijslag gekregen in 2011 .. zou er nog een andere "post" zijn waar ik kosten kan invullen? Scheelt nu namelijk 2000 euro, dat ie 2 dagen te "laat" is geboren .. Iemand enig idee?
(Mogen duidelijk zijn dat ik het gewoon even "dubbelcheck" want uiteraard zijn we dusdanig blij met onze zoon dat het niet echt een ding is!)
Andere vraag: wij hadden in 2011 twee huizen dwz 1 huis en een huis in de verkoop. Hebben dus over beide hypotheekrente betaald, maar per 01 dec. is dit huis verkocht (Joehoe!), alleen nu komen we dus nergens tegen dat we de rentes e.d. van dat huis kunnen invullen .. klopt dit?
(Is wel van belang voor ons, omdat we een voorlopige teruggaaf hebben gekregen, dus zou vervelend zijn als het niet klopt.)
Sorry voor de vele vragen .. doe de belastingaangifte voor het eerst zelf met mijn partner. Voorheen laten invullen, maar toen kwam er ook niets "spannends" uit, en vond ik het nog redelijk duur, dus dachten het zelf wel te kunnen, maar toch beetje lastig door die 2 huizen-kwestie ..
woensdag 21 maart 2012 om 01:17
Voor de iack moet het kind vóór 1 juli zijn geboren. Bij geboorte op of na 1 juli wordt niet voldaan aan het halfjaarscriterium. Probeer het maar uit in de aangifte. Wijzig de datum en klik op heffingskortingen in het overzicht.
Voor is de betaalde hypotheekrente over de beide woningen (1 leegstaand en 1 bewoond) aftrekbaar. U vult uw huidige woning gewoon in zoals altijd (hoofdwoning) De leegstaande woning vult u als volgt in: U klikt in het hoofdmenu op: Eigenwoningforfait in bijzondere situaties. Er komen 5 mogelijkheden te voorschijn. De eerste vinkt u aan: u bent verhuisd. Uw oude woning stond leeg en was nog niet verkocht. Voor periode vult u in: 01-01 tot 01-12 Voor het EWF is er geen bijtelling: ¤ 0 derhalve.
Bij aftrekbare rente en financieringskosten eigen woning vult u de betaalde hypotheekrente over twee woningen in.
Voor is de betaalde hypotheekrente over de beide woningen (1 leegstaand en 1 bewoond) aftrekbaar. U vult uw huidige woning gewoon in zoals altijd (hoofdwoning) De leegstaande woning vult u als volgt in: U klikt in het hoofdmenu op: Eigenwoningforfait in bijzondere situaties. Er komen 5 mogelijkheden te voorschijn. De eerste vinkt u aan: u bent verhuisd. Uw oude woning stond leeg en was nog niet verkocht. Voor periode vult u in: 01-01 tot 01-12 Voor het EWF is er geen bijtelling: ¤ 0 derhalve.
Bij aftrekbare rente en financieringskosten eigen woning vult u de betaalde hypotheekrente over twee woningen in.
woensdag 21 maart 2012 om 11:09
Ook ik heb een vraagje:
Wij zijn fiscaal partners. Moet je dan samen aangifte doen of kan het ook apart? Is er een reden waarom je dit apart zou doen? Mijn ouders doen namelijk al jaren apart aangifte en ik snap eigenlijk niet waarom.
Ik heb dit jaar ziektekosten gemaakt, ongeveer 2500. Klopt het dat de drempel heel hoog is en ik hier dus niks van terug krijg?
Mijn inkomen is 12.000 en dat van mijn partner 46.000 (dit haal ik na reactie weer weg, dus liever niet quoten)
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Wij zijn fiscaal partners. Moet je dan samen aangifte doen of kan het ook apart? Is er een reden waarom je dit apart zou doen? Mijn ouders doen namelijk al jaren apart aangifte en ik snap eigenlijk niet waarom.
Ik heb dit jaar ziektekosten gemaakt, ongeveer 2500. Klopt het dat de drempel heel hoog is en ik hier dus niks van terug krijg?
Mijn inkomen is 12.000 en dat van mijn partner 46.000 (dit haal ik na reactie weer weg, dus liever niet quoten)
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
woensdag 21 maart 2012 om 23:58
De grens specifieke zorgkosten voor uw beider inkomens bedraagt: ¤ 2542. U komt met ¤ 2500 specifieke zorgkosten net niet in aanmerking voor belasttingteruggave via zietekosten.
Voor particuliren is er vrijwel nooit voordeel te behalen als er gescheiden aangfite wordt gedaan.Aftrekposten kunnen bij gezamenlijke aangifte optimaal worden verdeeld.
Bij ondernemers is de regel: gescheiden aangifte.
U raad ik gezamenlijke aangite aan. Maar fiscaal partners kunnen er ook voor kiezen om gescheiden aangifte te doen.
De (tatale) drempel voor de ziektekosten blijft echter gelijk: ¤ 2542
Voor particuliren is er vrijwel nooit voordeel te behalen als er gescheiden aangfite wordt gedaan.Aftrekposten kunnen bij gezamenlijke aangifte optimaal worden verdeeld.
Bij ondernemers is de regel: gescheiden aangifte.
U raad ik gezamenlijke aangite aan. Maar fiscaal partners kunnen er ook voor kiezen om gescheiden aangifte te doen.
De (tatale) drempel voor de ziektekosten blijft echter gelijk: ¤ 2542


donderdag 22 maart 2012 om 10:12
@Pennelien: loongegevens e.d. kloppen volgens mij.
Als je verder geen andere bezitingen hebt (beleggingen, 2e huis, geld op je betaalrekening, contant geld, geld op buitenlandse rekening etc), dan hoef je je spaarrekening niet op te geven. In het aangifte programma komt dat naar voren bij box 3. Het programma vraagt of je bezittingen hebt. Daar vul je 'ja' in, want je hebt spaargeld. Vervolgens wordt gevraagd of dit bedrag op 1 januari 2011 hoger was dan de drempel. In jou geval vul je daar 'nee' in. Let op het gaat om de waarde van je bezittingen op 1 januari 2011 (dit is anders dan in vorige jaren).
Als je verder geen andere bezitingen hebt (beleggingen, 2e huis, geld op je betaalrekening, contant geld, geld op buitenlandse rekening etc), dan hoef je je spaarrekening niet op te geven. In het aangifte programma komt dat naar voren bij box 3. Het programma vraagt of je bezittingen hebt. Daar vul je 'ja' in, want je hebt spaargeld. Vervolgens wordt gevraagd of dit bedrag op 1 januari 2011 hoger was dan de drempel. In jou geval vul je daar 'nee' in. Let op het gaat om de waarde van je bezittingen op 1 januari 2011 (dit is anders dan in vorige jaren).

zaterdag 24 maart 2012 om 00:44
quote:grizzella schreef op 22 maart 2012 @ 09:02:
Ik heb mijn aangifte al begin maart verstuurd, en vorige week een verzoek gehad voor controle van het banknummer. betekent dit dat het geld snel komt of duurt het gewoon tot mei voor ze gaan betalen?
Controle bankrekening is een standaard check. Zegt niets over het moment van uitbetalen van de voorlopige aanslag (teruggaaf)
Pennelien: volgens mij krijg je een leuk bedrag terug.
Ik heb mijn aangifte al begin maart verstuurd, en vorige week een verzoek gehad voor controle van het banknummer. betekent dit dat het geld snel komt of duurt het gewoon tot mei voor ze gaan betalen?
Controle bankrekening is een standaard check. Zegt niets over het moment van uitbetalen van de voorlopige aanslag (teruggaaf)
Pennelien: volgens mij krijg je een leuk bedrag terug.