Geld & Recht alle pijlers

Waterschade en boze buurman

22-03-2012 10:04 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had gisteren een intimiderende onderbuurman aan de deur, ivm met een lekkage die twee weken geleden ontstaan is in een waterleiding onder mijn vloer. Hij heeft daar schade van. Hij had kennelijk verwacht dat ik mijn verzekering in had geschakeld om de schade die bij hem is ontstaan, te repareren. Ik ben niet eens bij hun binnen geweest, dus hoe had ik daar melding van kunnen maken? Ik heb het overigens wel aangegeven bij mijn woonhuisverzekering, maar die namen het gewoon ter kennisgeving aan. Ik heb alleen mijn eigen leiding en schade laten repareren, zodat de oorzaak nu is opgelost. Ik wil hem niet meer aan mijn deur hebben, dus ik ga een brief in zijn bus doen. Wat vinden jullie een betere brief:

“Ik heb geïnformeerd bij mijn aansprakelijkheidsverzekering en de procedure is als volgt: jullie moeten melding maken bij je inboedelverzekering. Daarbij zal een schadeformulier door jullie ingevuld moeten worden. Daarop geven jullie aan dat de schade veroorzaakt is door een lekkende leiding bij mij. Op dat schadeformulier komt ook mijn naam + handtekening en polisnummer te staan. Jullie inboedelverzekering zal vervolgens contact opnemen met mijn aansprakelijkheidsverzekering – verzekeringsmaatschappijen regelen dat onderling, net als, zoals ik gisteren al aangaf, bij een aanrijding. Ze zullen uiteraard ook onderzoek ter plaatse gaan doen.

PS: Ik wil Jan niet meer aan mijn deur hebben, dus voor een handtekening kan Ineke langskomen.”

Of, dezelfde brief, maar dan met eronder nog:

“Ik heb direct actie ondernomen om het lek, dat buiten mijn schuld is ontstaan, te laten onderzoeken en repareren. Ik ben dan ook niet gediend van een man met een intimiderende en beschuldigende houding aan mijn deur, die zelf geen enkel initiatief heeft genomen om zijn verzekering in te schakelen en kennelijk geen idee heeft hoe dit soort zaken geregeld worden.“
sugermiss

Als je de rest van mijn reactie leest snap je toch wel dat de verzekeringen daar onderling wel uitkomen?

Maar het lijkt mij dat je toch beter mondeling de zaken afhandelt dan schriftelijk.Ook al is de buurman een lompe boer.
Dat denk ik ook.

Kijk, is je buurman normaal gesproken al een lompe boer, dan is het nu even door de zure appel heen bijten. Is hij normaal gesproken erg vriendelijk, is er nu toch iets in de communicatie niet goed gegaan.

Ga vanavond langs, desnoods met iemand erbij, neem inderdaad een doosje chocolaatjes oid mee (ook al kan jij er niets aan doen) en praat met ze.
Doe het alsjeblieft aardiger zeg. Een boze toon, hoe begrijpelijk ook, verpest de relatie voorgoed.
it's a big club and you ain't in it
@Artemis: tja het is zo'n figuur die zelf ook totaal geen empathie toont. Voorbeeldje: ik kwam een keer 's ochtends beneden toen bleek dat mijn autoruit was ingeslagen en de radio etc eruit was gestolen. Hij presteerde het om in zijn auto (die achter die van mij stond) te stappen, terwijl ik verbijsterd naar mijn auto stond te kijken, niets te zeggen en weg te rijden. Ander voorbeeldje: er ligt sneeuw en het is zo glad dat mijn auto half op straat geparkeerd staat (ipv op de parkeerstrook) en ik niet meer voor- of achteruit kan. Hij parkeert achter mij, zegt zoiets als "ja dat heb je met die bmw's, mooi spul maar in de sneeuw is het niks waard met die achterwielaandrijving", geen enkele hulp aan te bieden en gewoon naar binnen te lopen.

Laatst heb ik ze ook nog een felicitatiekaart gestuurd omdat ze een zoontje hadden gekregen: geen reactie op gehad.
Okee, een botte hork dus. Jammer, maar je moet het er wel mee doen... Ik begrijp dat hij recentelijk ook vader is geworden? Brengt ook stress met zich mee. Niet dat jij er iets aan kan doen, maar misschien is het wel verstandig nu de wijste te zijn.

quote:marthe16 schreef op 22 maart 2012 @ 10:23:

Ik heb ze niet in het ongewisse gelaten, ik heb ze twee maal netjes gemeld dat de leiding bij mij gerepareerd zou worden, maar dat het geen eenvoudige lekkage was omdat onder de vloer zat. Ik had daar zelf dus ook niets van gemerkt, maar ze kwamen er zelf mee. Toen ben ik diezelfde avond nog gaan bellen met de loodgieter die er de volgende ochtend al was. Toen is "Jan" ook bij mij binnen geweest en heeft de loodgieter ook even gesproken. Daarna zijn er nog 3 bedrijven aan te pas gekomen voordat het kon worden opgelost. Dat heb ik tussendoor ook telefonisch gemeld aan Jan. Hij heeft geen één keer gevraagd naar verzekeringen of hoe we dat gingen oplossen. Gisteren stond hij dus ineens voor de deur, waarbij ik aangaf dat het ws onder aansprakelijkheid viel, en dat hij z'n verzekering moest bellen. Hij bleef me maar kwaad aan staan te kijken en toen ik de deur dicht wilde doen begon hij er vanaf de andere kant tegenaan te duwen. Dat vind ik dus geen normaal gedrag.

Tia Dalma en spijker: bedankt, goede adviezen!Je kunt toch zelf ook wel bedenken dat als ze lekkage komen melden dat hen dat was gebleken door het ontstaan van schade as gevolg daarvan? Als het water bij hen lvan het plafond angs de muren naar beneden loopt dan vraag je toch uit fatsoen of zij schade hebben en waar die uit bestaat? En dan neem jij toch het voortouw opm uit te zoeken hoe deze schade vergoed gaat worden?

Ik heb ze niet in het ongewisse gelaten, ik heb ze twee maal netjes gemeld dat de leiding bij mij gerepareerd zou worden, maar dat het geen eenvoudige lekkage was omdat onder de vloer zat. Ik had daar zelf dus ook niets van gemerkt, maar ze kwamen er zelf mee. Toen ben ik diezelfde avond nog gaan bellen met de loodgieter die er de volgende ochtend al was. Toen is "Jan" ook bij mij binnen geweest en heeft de loodgieter ook even gesproken. Daarna zijn er nog 3 bedrijven aan te pas gekomen voordat het kon worden opgelost. Dat heb ik tussendoor ook telefonisch gemeld aan Jan. Hij heeft geen één keer gevraagd naar verzekeringen of hoe we dat gingen oplossen. Gisteren stond hij dus ineens voor de deur, waarbij ik aangaf dat het ws onder aansprakelijkheid viel, en dat hij z'n verzekering moest bellen. Hij bleef me maar kwaad aan staan te kijken en toen ik de deur dicht wilde doen begon hij er vanaf de andere kant tegenaan te duwen. Dat vind ik dus geen normaal gedrag.

Tia Dalma en spijker: bedankt, goede adviezen!Ik zou er ook vanuit gaan dat dit initiatief bij jou vandaan komt. Omdat het water bij jou vandaan komt. Voor de gevolgen mag jij dan verzekerd zijn maar je blijft wel verantwoordelijk door schade die jij, jouw kinderen of jouw zaken veroorzaken.
Marthe, ondanks dat het niet de meest vriendelijke man is hoor jij dit gewoon netjes op te lossen. De schade en lekkage is ontstaan door iets wat in jouw huis stuk is gegaan. Is het dan echt zo moeilijk om het gewoon op een nette en duidelijke manier op te lossen?
@Habiti: je hebt geen gelijk. Ik kan daar namelijk geen initiatief toe nemen. Ik heb het me vanochtend nog eens uit laten leggen door mijn verzekeringsagente. Het is echt zo dat zij de schade zelf moeten melden. Ik kan het namelijk nergens melden, want het betreft niet mijn huis, maar het hunne. Bij een schademelding zul je overigens ook met details moeten komen, die ik echt niet kan verstrekken, want de onderburen hebben mij niet laten zien hoe het er bij hun uitziet. Ook had ik dan op z'n minst een handtekening van hun moeten hebben. Ze hadden dus zelf kunnen nagaan dat ik geen melding heb gedaan van de schade in hun huis. Nogmaals: dat moeten ze zelf doen.
En kun je dat de buren niet gewoon uitleggen?
Op eigen initiatief had je dit bespreekbaar kunnen maken met je buurman. Toen hij bij jouw, was had je hier afspraken over kunnen maken. Bijvoorbeeld dat jij jouw verzekering zal bellen om te vragen hoe je buurman de schade kan declareren. En dit weer kort te sluiten met de buurman. Jij hebt dan het initiatief genomen, wil hij vervolgens geen actie ondernemen dan is dat zijn pakkie aan.

Door het zo op zijn beloop te laten en niet te communiceren kunnen dit soort gevallen leiden tot burenruzie's.
nu is het een heel ander verhaal, buurman was dus wel op de hoogte... hmm misschien was het een ophoping van frustraties die er bij hem uit kwam? Ik zou er iig niet van gediend zijn als iemand aan mn deur gaat trekken en duwen, best bedreigend ook.

sorry TO, was er dus ten onrechte van uit gegaan dat hij niet op de hoogte was
life ain't a perfect story, write it while you live it
@Dahlia: ik heb gisteravond ook tegen hem gezegd dat ik mijn verzekering hier vandaag over zou bellen. Ik wist namelijk ook niet hoe dit precies geregeld moest worden, maar ik had al wel een sterk vermoeden dat het zo zou moeten als ik nu in de brief beschreven heb. Daarom raadde ik hem ook aan om zijn verzekering te bellen. Dat was hij dus niet van plan.

Wat ik vreemd vind is dat hij niet zelf allang heeft uitgezocht hoe dit werkt. Ik had het al druk genoeg met mijn eigen leiding en woonhuisverzekering.

Op jullie aanraden maak ik er trouwens een vriendelijker brief van, met een vleugje empathie erin, en zonder de PS. Ik ben ook niet de meest tactvolle persoon Het is overigens niet zo dat de boel bij hun blank staat hoor, zij hebben alleen "een vochtige muur" in de kinderkamer. Vervelend genoeg hoor, maar ik kan dat verder ook niet helpen.
quote:marthe16 schreef op 22 maart 2012 @ 11:16:

Vervelend genoeg hoor, maar ik kan dat verder ook niet helpen.Klinkt mij logischerwijs precies in de oren als toen de buurman jou zag staan met die auto-inbraak.
quote:marthe16 schreef op 22 maart 2012 @ 11:16:

@Dahlia: ik heb gisteravond ook tegen hem gezegd dat ik mijn verzekering hier vandaag over zou bellen. Ik wist namelijk ook niet hoe dit precies geregeld moest worden, maar ik had al wel een sterk vermoeden dat het zo zou moeten als ik nu in de brief beschreven heb. Daarom raadde ik hem ook aan om zijn verzekering te bellen. Dat was hij dus niet van plan.

Wat ik vreemd vind is dat hij niet zelf allang heeft uitgezocht hoe dit werkt. Ik had het al druk genoeg met mijn eigen leiding en woonhuisverzekering.

Op jullie aanraden maak ik er trouwens een vriendelijker brief van, met een vleugje empathie erin, en zonder de PS. Ik ben ook niet de meest tactvolle persoon Het is overigens niet zo dat de boel bij hun blank staat hoor, zij hebben alleen "een vochtige muur" in de kinderkamer. Vervelend genoeg hoor, maar ik kan dat verder ook niet helpen.

Ik ben erg hormonaal overbelast op dit moment, maar dat zou voor mij erg zwaar wegen, dat het in de kamer van mijn kind is. Daar zou ik ook meer last van hebben dan wanneer het in een andere kamer zou zijn.

* even om die kant van de zaak te belichten.
quote:Tia.Dalma schreef op 22 maart 2012 @ 11:18:

[...]

Klinkt mij logischerwijs precies in de oren als toen de buurman jou zag staan met die auto-inbraak. Precies, dus meer empathie verdient hij ook niet

Gisteren stond hij dus ineens voor de deur, waarbij ik aangaf dat het ws onder aansprakelijkheid viel, en dat hij z'n verzekering moest bellen. Hij bleef me maar kwaad aan staan te kijken en toen ik de deur dicht wilde doen begon hij er vanaf de andere kant tegenaan te duwen. Dat vind ik dus geen normaal gedrag.

Tia Dalma en spijker: bedankt, goede adviezen!

Dit is een typisch 1 kant van her verhaal post. Wie zegt me dat jij niet gewoon echt de deur voor zijn neus hebt dichtgegooid en jouw houding ook niet jofel was? Iemand gaat niet zomaar staan duwen denk ik dan, vooral niet als je vooraf al zoveel contact hebt gehad.

Wat al eerder is gezegd: hou het zakelijk en doe het face to face.
Bazinga!
Suc6 !!!
quote:marthe16 schreef op 22 maart 2012 @ 11:24:

[...]

Precies, dus meer empathie verdient hij ook niet.

Je pakt hem niet op, lees ik

En verder eens met Arte. Een vochtige muur is heel vervelend. Ten eerste komt dat uit het plafond gesijpelt. Ten tweede gaat je behang of andere wandafwerking volkomen naar de gallemiezen en ten derde levert lekkage een slecht leefklimaat op (denk aan schimmels en dergelijke). En dat alles in de kamer van een (pasgeboren) kind.

Maar niet jouw probleem dus. Jouw probleem is dat jij het al druk genoeg met je eigen sores hebt, en dat buurman ineens boos is!

Leef je iets meer in, en de problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon
Eens met Tia; ik denk dat je van de "oog om oog, tand om tand"-strategie moet afstappen om dit netjes met je buren te kunnen regelen.
Als je tegenover de buurman ook de 'Het is overigens niet zo dat de boel bij hun blank staat hoor, zij hebben alleen "een vochtige muur" in de kinderkamer. Vervelend genoeg hoor, maar ik kan dat verder ook niet helpen.' uitstraling hebt gehad, kan ik me wel indenken dat die man op zijn zachtst gezegd niet amused is en jouw behoorlijk arrogant vind.

En dan is het ook nog in de kamer van hun pasgeboren zoontje.

Kom op to, jij bent geen botte boer, jij bent een mens van vlees en bloed. Je kunt vast wel even over zijn nare gedrag heen stappen als je inziet dat je zelf ook niet de vriendelijkste bent geweest in dit geval.

Dus: even aanbellen als ze beiden thuis zijn, formulieren meenenemen en vertellen wat je verzekeringsagente jou heeft verteld en het samen oplossen.

En ondanks dat het niet jouw fout is, is het wel jouw verantwoordelijkheid en zou ik er toch mijn excuses voor aanbieden. Het is voor jou een kleine moeite en het zal voor hun (enorme schade in de kamer van pasgeboren zoontje) heel veel betekenen.

Het is nu aan jou om het netjes af te handelen of om het uit de hand te doen lopen. Je wilt vast niet morgen verhuizen dus doe je best om het een beetje leefbaar te houden.

(overigens zou ik je buurman hetzelfde adviseren hoor, ik ben nogal van het harmoniemodel)
Ik stoor me vooral aan het ge-je in je brief.

Het staat zo niet zakelijk.

Verder vind ik dat die hele brief in combinatie met het hele je/jij verhaal er eigenlijk alleen maar voor zal gaan zorgen dat de buurman nog kwader wordt.

Ik zou ook not amused zijn door het toontje.

Probeer eens oplossingsgericht te denken ipv in ja maar termen.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Summerdance: vind je dat ik hem met U aan moet spreken? Verder vind ik je reactie eerlijk gezegd nergens op slaan. Ik ben juist oplossingsgericht bezig, al vanaf het 1e moment dat de schade bij mij gemeld werd. Ik heb ze nu ook uitgebreid uitgelegd hoe en waar ze de schade kunnen melden (dat moeten ze bij hun eigen verzekering doen, voor degenen die voorstellen dat ik daar aan moet bellen met mijn formulieren - dat kan dus niet). Ik heb de brief overigens al in de bus gedaan, met een paragraaf erbij over dat ik het erg vervelend vind en zonder de PS.
Mwoah, volgens mij denk jij heel oplossingsgericht te zijn maar valt dat vies tegen. Lees de reacties hier nog eens na, misschien valt dan het kwartje.
Succes dan maar verder met je buren, Marthe.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven