Gazon onderhouden

23-03-2012 12:04 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn gazon ziet er niet meer zo mooi uit.

Nu heb ik een verticuteerhark, mest, kalk en graszaden gekocht om het allemaal weer mooi te krijgen.

Alleen, kan ik dit allemaal tegelijk doen, of moet ik vandaag (bijv.) verticuteren, volgende week mesten, daarna kalk en daarna zaden.

Als er een bepaalde volgorde in moet zitten, wat is die dan. Kan het niet vinden op internet.
Mijn buurvrouw, die al jaaaaaaren een gazon onderhoud, vertelde mij dat je moet wachten tot de laatste vorst om te zaaien.

Na dat verticuteren moet je het aanharken. Zou daarna pas mesten.
Eerst verticuteren. Over de volgorde mest en kalk zijn de meningen verdeeld.

Het is nog te vroeg om te zaaien. Vanaf half april is het beter ivm de temperatuur. Het lijkt nu wel aangenaam en dat is het ook. Volgende week wordt het weer een graad of 11 overdag en dat is echt te koud voor gras zaaien.

Ik verticuteer half april en bemest en zaai dan gelijk. Ik maak een mengsel van mestkorrels, graszaad en zand. Verzanden is ook goed voor je gras. Ik gebruik geen kalk, de grond is niet zuur, kan best wel wat zuurder. Kalk maakt de grond minder zuur.

Aangezien de mos bij mee weeldig groeit ben ik de afgelopen dagen vast begonnen met het verwijderen van mos.
Kalk had al gemoeten geloof ik. Met wat je hebt gekocht kan het gazon weer mooi groen worden.

Ons gazon was eens helemaal geel/ mos / onkruid etc . Gezaaid hebben we niet gedaan.
Je begint met het cultiveren of verticuteren. Daarmee maak je de boel los en luchtig. Vervolgens voeg je kalk en mest toe en sproei je de tuin goed nat ,het mest voed dan direct de bodem en daaroverheen strooi je het graszaad uit. Hou er wel rekening mee dat je niet in de felle zon gaat sproeien ivm verbranding van het gazon. Ga bij voorkeur na 4 uur aan de gang. Alles kun je gewoon in 1 dag doen. Er hoeft geen dag tussen de handelingen in te zitten. Wat wel belangrijk is , is dat je er wel op let dat de grond waarin je net gezaaid hebt vochtig blijft want alleen dan kan het zaad ontkiemen.
Oh ik had begrepen dat zaaien ook al kon, maar daar wacht ik dan nog even mee.

Met kalk ben ik dus te laat?

Ik kan nu in ieder geval alvast verticuteren en mesten? (of met mesten toch beter wachten tot het zaaien?)
Ik heb vorige week na een regenbui mosdoder op mijn gazon gestrooid. Dit moet even inwerken tot as zondag en dan kan ik verticuteren. Daarna strooi ik zaden op de dode plekken en ik ga het bemesten als het weer gaat regenen, dan kan het lekker intrekken. Als je het op droog gras strooid gaat je gras dood als de zon erop brand.

Succes met tuinieren.
http://www.7-stappenplan.nl/
Computer says nooooo
Bij hebben al geverticuteerd en gezaaid, gras komt nu hartstikke mooi groen weer op.

Wij gebruiken trouwens mosdoder en bemesting in 1, werkt tot op heden prima. Moet wel zeggen dat onze tuin op het zuidwesten ligt, dus het is vrij vroeg in het jaar warm en zonnig in onze tuin.
Volgens mij kun je als je wilt prima zaaien hoor. Goed vochtig houden wel. Gras ontkiemt bij 16graden, maar wat nu niet op komt, komt later wel.
Computer says nooooo
Oke dan doe ik het gewoon allemaal vandaag. Desnoods zaai ik eind april wat bij.

Wil het gewoon af hebben :p
Oh, en ik wens je sterkte met de hark, ik ben geen slappeling, maar vond het echt heel zwaar gaan.

Wij lenen sindsdien de elektrische verticuteerder van mijn schoonouders.
Nog een (beetje domme) vraag, dat verticuteren, hoe doe je dat precies? Is het de bedoeling dat ik de hark in de grond laat vallen/gooi en hem dan trek, of moet ik hem elke keer opnieuw in de grond laten vallen?
Of meer gebruiken als hark en dus niet de grond ingaan?
Je moet er juist wel goed mee te grond in gaan. Het is heel zwaar werk. Je moet proberen de grond en de wortels wat los te krijgen namelijk en het mos er uit. En wees niet bang als je grasveld er na je verticuteerwerk werkelijk niet uitziet, das altijd zo

Edit: ik hoop dat je een vrij klein gazon hebt, anders zou ik je echt aanraden om voor een middagje een machine te huren bij de bouwmarkt/tuincentrum.
Dus de grond inslaan en dan trekken?

Of er inslaan, eruit halen en iets verderop er weer inslaan?
Oeh, verticuteren met een verticuteerhark, dat is zwaar werk (en levert je waarschijnlijk, mits goed uitgevoerd, minimaal 1 dag spierpijn op) Het is de bedoeling dat je het 2 x doet: 1 x in de lengte en 1 x in de breedte. Flink harken, zodat alle mos en dood gras eruit komt. Er staan volgens mij voorbeeldfilmpjes van op Youtube. Is vandaag wel een mooie dag om mee te beginnen

Oh, ik zou trouwens wel wat kalk strooien (liefst combi kalk-magnesium) na het verticuteren. Hier is het effect van kalk-magnesium erg goed te zien na enkele weken.

Ik laat zelf altijd dat kalk-magnesium mengsel enkele (lees: 3-4) weken in te grond trekken en dan pas ga ik zaaien en mesten (met organische mest, dat is ook erg goed voor het bodemleven en dan hoef je slechts 2x per jaar te mesten en geen risico op verbranding door de zon) Succes!
quote:Missprincesa schreef op 23 maart 2012 @ 13:39:

Dus de grond inslaan en dan trekken?

Of er inslaan, eruit halen en iets verderop er weer inslaan?http://www.youtube.com/watch?v=BDTGqdZGQns

Ik heb het filmpje zelf niet gekeken, dus geen idee of het goed is, maar vast wel ;)
Jullie maken me wel erg bang voor dat verticuteren. Gazon is niet erg groot, 5 bij 5 ofzo?

Heb ik in ieder geval mijn beweging weer gekregen voor vandaag :p

Ik heb verticuteren geyoutubed, maar het meeste is met een machine en dan kan ik het nog niet zien.

Wel eentje gevonden met een hark, maar daar lijkt die man alleen het mos aan te harken (en niet echt de grond in te gaan?)
Dit filmpje bedoelde ik.
Nu ja, je hoeft niks er 'in te slaan', maar je moet wel goed de messen in de grond drukken en met kracht trekken. Het werkt op zich wel zo als gewoon harken, alleen moet je wel de grond in en niet alleen een beetje aaien over het gras. Het komt wel goed, gewoon beginnen. Als je er moe van wordt, doe je het vast goed ;) En 5 bij 5 moet met een hark wel te doen zijn.
quote:zazu_ schreef op 23 maart 2012 @ 13:48:

Nu ja, je hoeft niks er 'in te slaan', maar je moet wel goed de messen in de grond drukken en met kracht trekken. Het werkt op zich wel zo als gewoon harken, alleen moet je wel de grond in en niet alleen een beetje aaien over het gras. Het komt wel goed, gewoon beginnen. Als je er moe van wordt, doe je het vast goed ;) En 5 bij 5 moet met een hark wel te doen zijn.Oke, ga ik NU aan de slag.
Succes, wij hebben een machine, maar hebben dan ook ruim 100m2 gras. De machine "snijdt" echt in de grond, dus een beetje rustig harken is er niet bij ben ik bang voor je

Het eerste jaar dat wij dit deden schrokken we ons dood, het gras zag er verschrikkelijk uit. We dachten dat het nooit meer goed zou komen, maar gelukkig hadden we de hele zomer een prachtig gazon.

Wij doen ieder jaar het eerste mooie weekend van maart een rondje: eerst verticuteren, dan mest en kalk. Sinds vorige weekend (toen heeft mijn man alles gedaan) heeft het nauwelijks geregend, dus vanavond gaat de sproeier er op, om de mest en kalk goed zijn werk te laten doen.

Soms doen we eind september het rondje nog een keer, afhankelijk van hoe het er uit ziet op dat moment.

Succes met je gazon!
5x5 meter zou ik ook door een machine laten doen . Ik heb een verticuteerhark en heb daarmee net wat lelijke stukjes gedaan, maar na zo'n 5 vierkante meter ben ik al wel moe hoor

Edit: oh wacht, als ik dat filmpje zie dan doe ik geloof ik toch iets fout. Wat ik doe is meer omploegen Ik vond het al zo'n K*klus
Gezien de oppervlakte kun je dit prima met een hark doen. Het is werk. Je mag best flink wat schade maken. HEt is de bedoeling dat je alle mos en oude gras eruit haalt. Bij verticuren worden ook de gezonde wortels gesneden, dat is goed voor het gras. Bij verticuteren komt er veel afval vrij en het grasveld heeft ineens een heel ander aanzicht.

Aangezien ik ruim 300m2 gras heb, heb ik een machine aangeschaft.

Kalk strooien, mits nodig, kan nu prima. Om te weten of dit noodzakelijk is kun je een PH tester kopen en testen of het nodig is.

Voor bemesten en zaaien is het echt te vroeg. Dit werkt het best als de grond een temparatuur van 12 graden heeft bereik. Uiteraard wordt niet de toplaag bedoeld, maar de grond op 5 a 10 cm diepte. Meestal is dit rond half april het geval.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven