Geld & Recht alle pijlers

Vrekkentopic - Deel V

23-02-2012 10:09 3026 berichten

En het vrekken gaat door!

Voor meer tips over besparen:

Deel I

Deel II

Deel III

Deel IV

Vrekwaardig eten

Alle reacties Link kopieren
Fame; bedankt voor je opmerking dat je het niet vies vindt!
Bij mij gaat het wasmiddel ook niet heel hard. Ben alleen en denk dat ik gemiddeld 2 wasjes per week draai. En ik gebruik een half dopje. De hoeveelheid die de fabrikant voorschrijft (of in de dop stopt) is toch teveel.

Douchen ook maar 5 minuten. Tenzij 1 keer in de week uitgebreid met scrubben en scheren en haarmasker.

Ik heb verschillende 'potjes' (op mijn moneyou spaarrekening) en daar gaat het goed mee.

Maar op mijn gewone betaalrekening gaat het niet goed. Ik heb een gedeeltelijke uitkering en die krijg ik sinds kort per maand ipv per week. En toen kreeg ik dus opeens 3 weken niets en zakte 500,- in het rood.

Het is dus een cash-flow probleempje en niets structureels (want op de lange termijn kom ik gewoon uit met mijn budget).

En nu zit ik te twijfelen of ik even een maand extreem zuinig ga doen op boodschappen enzo. Ik wil niet aan mijn spaarrekening zitten.

Maar ik twijfel. Of ik mezelf volgende maand een boodschappenbudget van 100,- geef (1 persoon). Even bikkelen en zuinig doen, scheelt me zo 75-80 euro. Ook de auto laten staan en nergens naar toe kan me veel schelen. Weer 75,. Kan ik al een boel bijtrekken. En ik werk ook weer betaald, dus krijg ook weer meer inkomen. Dan zou ik in 1 tot 2 maanden weer bij moeten zijn.

Maar ergens vind ik het zo ongezellig en moet ik de motivatie nog even vinden.
quote:hiltje schreef op 25 maart 2012 @ 22:34:

Maar ergens vind ik het zo ongezellig en moet ik de motivatie nog even vinden.Maar je kunt het over 3 weken rechttrekken zeg je. Dan doe je toch van allebei een beetje: en wat zuiniger aan, maar ook niet té, zodat je het makkelijk weer kunt rechttrekken binnenkort. Heb je toch je best gedaan en kun je trots op jezelf wezen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Nou, ik kan het niet in drie weken rechttrekken, zal wel 2 maanden worden.

Ik heb net wel mooi winst gemaakt. Ik ben een schoenenfreak en marktplaatsshopper. En ik heb net 2 paar schoenen op MP verkocht waar ik winst op heb gemaakt. Een paar die ik zelf in de winkel voor 25,- heb gekocht (179 nieuwprijs!), maar me te klein was, heb ik net voor 40 verkocht. En een paar designschoenen waar ik via MP 35 voor betaalde, waar ik niet op kon lopen en die ik voor 50,- weer heb verkocht.

Maar dat geld boek ik gelijk naar mijn 'leuke dingen'-potje, want dat is hobby.

In de normale portemonnee moet ik nog wat bijtrekken. Ga mijn best doen, komende tijd!
Gelukkig blijft het voorlopig mooi weer. Misschien kun je dan vaker op de fiets gaan ipv met de auto. Dat bespaard al weer de nodige euries Hiltje.
Maar hiltje het werkt toch door? Door nu even zuinig te doen heb je straks weer meer te besteden.
quote:Atelier_madame schreef op 25 maart 2012 @ 23:23:

Maar hiltje het werkt toch door? Door nu even zuinig te doen heb je straks weer meer te besteden.

JaJaJa......ik zit in dubio. Ik heb er enerzijds geen zin in....in de broekriem aantrekken en mijn inkomen is wat hoger geworden maar hoeveel hoger weet ik niet, dus ik weet ook niet hoe groot het probleem precies is. Duurt nog wel een maand voordat ik dat weet.

En aan de andere kant vind ik het ook wel een uitdaging om eens een maandje heel zuinig te gaan en het is nu ook eigenlijk wel nodig.

Ook ivm de discussie dat ik het knap en krap vond als mensen met 2 personen voor 50,- aten. Dan moet ik het met 25,- per week kunnen doen.
Hiltje, betekent het verplaatsen van de uitbetaling ook dat je minder geld ontvangt of komt het alleen maar op een ander tijdstip binnen?
quote:zeester65 schreef op 25 maart 2012 @ 22:33:

wassen doe ik veel te veel gemiddeld 8 wassen in de week voor 2 personen. 2 keer handoeken. 2 keer donkere was/ 1 keer beddengoed. 1 keer tenniskleding, 1 mooie was. 1 witte was en een rode was. ik snap niet dat sommigen zo weinig wassen

Nou, ik weet niet of ik 5 meningen kan extraheren, maar voor 2 personen lijkt dit idd echt ontzettend veel.

Nu ben ik het tegenovergestelde (dus ik denk dat we moeten middelen en de overige 'gezinnen' zaten ook inderdaad ongeveer op 4;)), maar ik doe voor één persoon 1x in de week alles bhv witte was op 30 of 40 graden en 1x in de 2 weken witte was (maar deze krijg ik bijna nooit vol, wat dus niet zo goed is voor de wasmachine). Ik snap bijv. niet dat je elke week met 2 personen een rode was kunt hebben, of is de helft van je kleding rood? Maar dat kan niet, want je draait ook nog eens wit én 2x donker. Of tenniskleding; met al die dingen voor 2 man, daar vul je toch geen trommel mee?

En daarnaast gaat een handdoek bij mij niet in de was nadat ik mijn schone lijf één keer heb drooggedept. Dat doen velen wel en jij vast ook met 2 trommels handdoeken per week, maar daar snap ik dus echt niks van.

Maar goed anyway, oorspronkelijk was het punt of je nu echt kon besparen op wasmiddel, omdat dit sowieso al bijna niks kost (per week/maand/wasbeurt, niet per pak dat je moet kopen natuurlijk), maar de meesten lijken dus ook erg lang te doen met een fles/pak.
@Zazu, ik vind het ook wel erg veel wassen voor 2 personen, dan heb je geen volle wasmachines maar halve wasjes lijkt mij Zeester.

Nadat ik me heb afgedroogd met een handdoek wordt ie te drogen gelegd op de badrand en de eerstvolgende keer dat ik douche gebruik ik die handdoek om alle tegeltjes af te drogen na het douchen. Dit scheelt een hoop kalkaanslag, dus poetsen.

Ook worden eerdere gebruikte handdoeken bij ons even op de grond gelegd om op te stappen na het douchen, dan wordt de vloer ook niet zo nat. Dus op die manier gebruik ik ze "dubbel".

Ik doe ook best lang met mijn flessen wasmiddel. Ik doe het wasbolletje ook nooit helemaal vol, met een half bolletje gaat het prima. Wasverzachter gebruik ik niet, azijn trouwens ook niet. Volgens onze wasmachinemeneer is dat juist niet goed voor je machine en tast het zuur in de azijn de rubbers aan.

Tegen de kalk was ik 2x per jaar een lege trommel met een of ander antikalkmiddel wat de machine reinigt.
In de gebruiksaanwijzing van mijn wasmachine staat dat hij voor minimaal 3/4e gevuld moet zijn. Volgens mij had dat iets met de levensduur van de trommel te maken die anders sneller kapot kan gaan ofzo. Ik heb me er eigenlijk maar gewoon aan gehouden en aangenomen dat dat waar was, dus vandaar dat ik op zo weinig wasjes uitkom. Want er past best veel in.

Wasverzachter gebruik ik overigens ook niet. Ik heb liever niet dat mijn kleding een of ander slecht chemisch bloemengeurtje heeft (ja, slechts mijn mening ).
quote:nellaaa schreef op 25 maart 2012 @ 23:48:

Hiltje, betekent het verplaatsen van de uitbetaling ook dat je minder geld ontvangt of komt het alleen maar op een ander tijdstip binnen?

Het komt alleen op een ander tijdstip binnen. Eerst kreeg ik per week betaald en had dus altijd net genoeg. Nu krijg ik het per maand betaald, maar eerst kreeg ik dus 3 weken niets. Dus dat is een eenmalig gat geweest van wel kosten maar (nog) geen geld. En ik had dus niet genoeg reserve/buffer op die rekening om dat op te vangen. Nu schiet ik dus 1 keer per maand de rode cijfers in, totdat er weer gestort wordt.

Ik ga toch eens proberen zo zuinig mogelijk te doen.
Hiltje, ik snap heel goed het gevoel van niet aan je spaargeld willen zitten, maar puur economisch gezien is het echt heel onverstandig om rood te staan op de ene rekening terwijl je spaargeld hebt op de andere rekening. Rood staan is namelijk hartstikke duur, je betaalt veel meer rente dan je krijgt! Dan kan je er beter voor kiezen om even twee maanden rood te gaan staan bij jezelf, dus boek dat geld over van je spaarrekening en schrijf het op, zodat je het wel weer terug moet storten.

Over even heel zuinig doen of niet, ik snap het probleem niet zo. Als de betalingen van wekelijks naar maandelijks gaan, dan heb je toch nooit langer dan 3 weken een probleem? Want daarna krijg je in één keer alles. Dus als je nu ineens 2 maanden nodig hebt om de roodstand weg te werken, is er toch iets anders aan de hand lijkt me zo.
Zeg maar Spijker.
quote:spijk-er schreef op 26 maart 2012 @ 08:45:

Want daarna krijg je in één keer alles. Dus als je nu ineens 2 maanden nodig hebt om de roodstand weg te werken, is er toch iets anders aan de hand lijkt me zo.

Als je normaal 250 euro per week krijgt en daarmee rondkomt en dat wordt verandert. Dan krijg je dus:

week 0: 250 euro (oude regeling)

week 1: niets

week 2: niets

Week 3: niets

Week 4: 1000 euro.

In de afgelopen weken heb je echter wel 250 pw uitgegeven dus 750 in de min. Daar komt 1000 bij dus + 250. Daar kun je weer geen 3 weken mee vooruit.
@ TO: ik zou ook het bedrag wat je in de min staat van je spaarrekening afhalen en dan wat zuiniger aandoen, zodat je je spaarrekening met datzelfde bedrag weer aan kunt vullen.
Misprincesa dat klopt niet volgens mij. Want het geld van week 1 t/m 3 is nu toch 'weg'? Ze krijgt toch niet ineens minder, toch alleen op een ander moment?
Zeg maar Spijker.
quote:spijk-er schreef op 26 maart 2012 @ 08:52:

Misprincesa dat klopt niet volgens mij. Want het geld van week 1 t/m 3 is nu toch 'weg'? Ze krijgt toch niet ineens minder, toch alleen op een ander moment?

Week 4 krijgt ze toch 1000 (250x4).

Probleem is er dus alleen als ze achteraf wordt betaald (dat is vrij standaard) en niet vooraf.
rode was zit de wasmachine niet vol maar ik wil toch elke week mijn rode broek aan en die doe ik niet bij een andere was in. heb geen zin in roze kleren

het zelfde met witte kleren daar komt ook niets anders bij in
Ik vind 8x wassen ook super veel voor 2 personen. Ik doe er denk ik 3 of 4 (hou het niet echt bij).
quote:Missprincesa schreef op 26 maart 2012 @ 08:52:

@ TO: ik zou ook het bedrag wat je in de min staat van je spaarrekening afhalen en dan wat zuiniger aandoen, zodat je je spaarrekening met datzelfde bedrag weer aan kunt vullen.dat zou ik ook doen
Maar Zeester, draai je dan een hele was voor 1 rode broek? Kun je die dan niet even op de hand doen? Vies zal hij niet echt worden, dus luchten of even door een sopje slaan voor frisheid?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
4 wassen red ik niet. zweet door medicijnen heel erg veel dus veel handoeken en kleren kunnen maar een dag aan. beddengoed moet in de zomer zelfs 2 keer
wij doen met ons 2en en een babietje met 250 euro per maand voor boodschappen. Dat is dus ook met flesvoeding en dierenvoeding. Alleen mijn man luncht elke dag op zijn werk. Dat kost hem nog eens 50 euro extra per maand.
quote:himalaya schreef op 26 maart 2012 @ 09:04:

Maar Zeester, draai je dan een hele was voor 1 rode broek? Kun je die dan niet even op de hand doen? Vies zal hij niet echt worden, dus luchten of even door een sopje slaan voor frisheid?nee 1 broek. 1 hempje 1 shirtje 1 bloesje dat kan niet met de hand/. ik zweet zo veel dan krijg ik het niet schoon.
quote:Vergeetmenietje1980 schreef op 26 maart 2012 @ 09:06:

wij doen met ons 2en en een babietje met 250 euro per maand voor boodschappen. Dat is dus ook met flesvoeding en dierenvoeding. Alleen mijn man luncht elke dag op zijn werk. Dat kost hem nog eens 50 euro extra per maand.Dan vind ik dat hij best goedkoop luncht op zijn werk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven