Gezondheid alle pijlers

Revalideren na een herniaoperatie

31-08-2011 16:02 3705 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, binnenkort word ik geopereerd aan een hernia. Na een half jaar aanmodderen, constant op en neer heb ik uiteindelijk samen met de chirurg de knoop doorgehakt en ga ik onder het mes.

Best wel heel spannend, maar aan de andere kant kijk ik heel erg uit naar herstel en mijn normale leven weer oppakken. Nou ben ik eigenlijk op zoek naar mensen die ook een dergelijke operatie hebben ondergaan en vroeg ik me af hoe je het opbouwen na de operatie hebt aangepakt. De eerste zes weken is sowieso heel rustig aan weer opbouwen, maar hoe ben je daarna verder gegaan?
Nummerzoveel;

Dat is echt balen...! Slik je pijnstillers?

Zenuw oprekken deed bij mij ook superzeer! Alleen was dat met een andere rekoefening. (Op tafel zittend, benen over de rand laten hangen, en dan onderbeen recht vooruit steken; in verlengde van bovenbeen.) Daar heb ik toen ook de dag erna nog behoorlijk last van gehad. Maar het gaat dus wel over!

Maar ja, daar heb je nu ff niks aan...Knuffel dan nog maar één:
Mijn fysio doet trouwens af en toe ook een massage. Eerst dacht ik van: "O, lekker; 'n massage!", maar hij doet dan een litteken-bindweefsel-massage. Wat er op neerkomt dat hij precies op en om het litteken vrij hard gaat kneden, plukken en trekken aan de huid. Dat is ook nogal gevoelig; zowel op dat moment als de dag erna.

Hebben jullie dat ook gehad van jullie fysio?
Rustig aan dan hoor Nummerzoveel. Ik zou hem dan even laten. Of volgende keer misschien proberen op je rug, met opgetrokken knieën en voetzolen op de grond zeg maar. En dan heel rustig heen en weer wiegen met je heupen. Dat heeft hetzelfde effect, maar ik vind dat je dan wat beter kunt doseren. Liggen met platte benen en dan een voor een ke benen lang maken zeg maar, dat deed bij mij bijvoorbeeld echt pijn. Dan gebeurde er gewoon teveel in mijn rug. Balen voor nu

Ikbenik, ik zit even heel hard te denken maar ik weet het niet meer. Is dat niet erg.... Nee ik lieg, mijn fysio heeft me toen wel gemasseerd maar echt een stuk boven het litteken. Daar zat ik heel erg strak in mijn vel. Net of mijn huid te krap was, maar het litteken zelf niet. Voelt het de dag na de dag erna wel lekker? Anders zou het van mij niet hoeven. Mijn fysio masseert eigenlijk alleen als ik erom vraag. Net zoals vandaag weer mijn bil, omdat ik gek werd van de spanning. Anders doe ik gewoon lekker mijn rondje en hoef ik geen gepluk aan me.
Hier geen massage. Hij checkt wel regelmatig of het nodig is, maar niet dus. En ik moet er eerlijk gezegd ook echt niet aan denken!

@evi

Bedoel je wiebelen tijdens een bruggetje? Bruggetjes gaan bij nog wat moeizaam, dus daarbij wiebelen gaat het denk ik niet worden!

De oprekoefening bij mij was: liggen, knieen optrekken en voeten plat op de grond, dan het onderbeen strekken in het verlengde van het bovenbeen. En dan daarna het rechte been nog een stukje hoger tillen. Auwauwauw.....

@ikbenik

Ik heb mijn normale medicatie ingenomen (para + diclo), maar dat doet even erg weinig.
Nee bedoel ik niet, ik dacht dat je ook moest kwispelen. Dan moet je om en om naar links en naar rechts achterom kijken toch? Die kun je ook liggend doen, althans met hetzelfde effect. Dus op je rug liggen. Knieën optrekken, voeten op de grond maar billen blijven wel op de bank of op de grond waar je ook ligt. En dan rustig je heupen heen en weer wiegen zeg maar (dus je duwt om en om rustig je bil omlaag richting je hiel). Snap je hem nog?
@evi

Nee, ik moet recht vooruit kijken en dan echt mijn heupen/billen draaien naar links en rechts. God bewaar me dat ik daar ook mijn hoofd nog bij moet bewegen, want dat rekt vast nog meer!!!

Maar ik snap geloof ik wel wat je bedoelt met hoe het liggend moet. Ga ik proberen!
Mijn reactie even in 'vet-gedrukt':quote:nummerzoveel schreef op 23 maart 2012 @ 20:15:

Hier geen massage. Hij checkt wel regelmatig of het nodig is, maar niet dus. En ik moet er eerlijk gezegd ook echt niet aan denken! Nou dat voelt ook echt niet fijn. Toch is het wel te verdragen; meestal begint hij net 'toevallig' een praatje als hij met die massage begint, wrs gewoon om me een beetje af te leiden, en dat werkt wel.

De oprekoefening bij mij was: liggen, knieen optrekken en voeten plat op de grond, dan het onderbeen strekken in het verlengde van het bovenbeen. En dan daarna het rechte been nog een stukje hoger tillen. Auwauwauw.....ja; die had ik ook! idd AUW!!!

@ikbenik

Ik heb mijn normale medicatie ingenomen (para + diclo), maar dat doet even erg weinig.Hè, balen...Mss in combinatie met een wijntje oid...? Of zou dat juist heel erg fout zijn in combi met de pijnstillers? Als de pijn in je onderrug zit zou je een warme kruik kunnen proberen. Op je been heeft dat weinig effect...Hopelijk slaap je wel een beetje ondanks de pijn!
Hihi Nummerzoveel, geen hoofdgezwaai erbij dus ;) Ik hoop dat je wel een beetje hebt geslapen joh en dat de pijn vandaag een beetje wegtrekt!

Hier nu onder de douche. De kinderen liggen nog rustig in bed tv te kijken, dus moet ik gebruik van maken. Dan even met ze naar de bakker voor brood. Even bij mijn vriendin buurten op de terugweg en dan komt de oppas vanmiddag en gaan we naar een grote speeltuin. Die gaat vandaag voor het eerst weer open en met dit weer zal het wel druk zijn
Goedemorgen Evi! Je bent vroeg!

Ik werd wakker van de zon in mijn gezicht, heerlijk! Ik vind het op zo'n manier geen enkel probleem om vroeg wakker te worden De pijn was vanochtend nog steeds vreselijk, dus ik heb net wat pillen genomen in de hoop dat het dan wat zakt. Even afwachten nu dus.

Ik heb vannacht op zich wel OK geslapen. Ben vrij vroeg in slaap gevallen, maar wel een paar keer wakker geworden.

Wij willen vandaag de jacuzzi schoonmaken en het water verversen. Dat wordt de eerste keer (we hebben er in de winter niet meer ingezeten, maar toen moest hij wel vol blijven om vorstschade te voorkomen) dus ik ben benieuwd hoeveel of weinig werk het is.

Ik wens jou een hele fijne dag in de speeltuin! En iedereen een fijne dag in de zon natuurlijk!

@ikbenik

Nee, ik heb geen alcohol genomen, dat leek me niet verstandig icm pillen.
Goedemorgen! Ik las iets over de jacuzzi en moest even reageren. Wat hebben we een aantal maanden geleden afgesproken? Kom eraan hè Nummerzoveel . Zeg je even als jullie klaar zijn ;). Hoop dat dat wat verlichting voor je zal brengen! In de sauna vond ik het erg fijn in ieder geval. Maar jij weet vast hoe fijn het is.

Veel plezier in de speeltuin Evi! Laat ze maar lekker genieten.

Hier gaat de tuin eraan. We krijgen binnenkort een nieuwe schutting dus er moet nog heel veel werk verzet worden. Ik ben maar weer eens van de catering. Jongens, daar staat fris en hier is de senseo. Jullie weten wel hoe het werkt hè ;).

Hier gaat het goed verder. De tijd van de maand is weer aangebroken dus dat is dubbel feest. Maar ik geniet echt enorm van dit lekkere weer. Zo mag het voor mij altijd blijven. Alleen een beetje warmer in de avond.

Fijne dag dames!
Goedemorgen Schuit!

Hahaha, die afspraak, je hebt helemaal gelijk! Ik laat het weten zodra we klaar zijn. Weet nog niet zeker of ik zelf al durf te bubbelen, maar alleen al in het water zitten zal fijn zijn!

En jullie dus ook met de tuin aan de slag. Wat geeft dat toch altijd een troep! Succes met de catering vandaag, dat gaat vast lukken met jouw catermethode
Nou, inderdaad. Het ziet er nu al niet uit. Het wordt vast heel mooi .

Liggen zal ook vast fijn zijn. Kun je ook mini bubbeltjes aanzetten? Voor het idee ;)?
Nee, de minibubbelknop heb ik nog niet gevonden!
Een jacuzzi..?? DAT is luxe!

Wauw! Geniet er lekker van Nummerzoveel! Waarom denk je dat het bubbelen mss nog niet kan? Die belletjes doen toch geen pijn? (Denk ik? Maar ik heb nog nooit in een jacuzzi gezeten, alleen in bubbelbaden bij sauna's)

Schuit; hahaha! Sorrie, moest hier even hardop lachen van hoe je omschrijft van je 'catering-methodes' Kinderen keken me even raar aan. (*wat zit mama nu weer in zichzelf te lachen?WEIRD!*)
Morgen!

Nou we zitten hier bijna in een orkaan. De palmbomen staan scheef en ik kan geen raam open doen want die slaat meteen dicht! Dus het zal wel prachtig weer zijn bij jullie, heb ik toch wel weer goed geregeld hè!

Nummerzoveel wat naar van die pijn! Van die fysio sessie? Zenuw oprek, jeetje dat klinkt alleen al pijnlijk. Had fysio wel gewaarschuwd dat het pijnlijk zal zijn erna? (niet dat dat de pijn verminderd maar dan is het misschien minder frustrerend ofzo).

Evi geniet in de speeltuin!

Ik heb gisteren een stuk(je) gewandeld, dat ging best goed, alleen zit ik vandaag weer helemaal vast, dus misschien toch nog iets te veel gedaan. Naar mijn gevoel niet, gisteren dan, maarja het zal geen toeval zijn dat ik nu weer een beetje krom sta. Maar in vergelijking met een week geleden mag ik niet klagen.

Ik heb ook net tickets geboekt naar NL in mei, familie bezoekjes enzo, zoveel zin in want dat is wel het moeilijke van in het buitenland wonen, heb behoorlijke familie heimwee

Nou meiden geniet van jullie weekend in de zon!
Oh, wat een lekker zonnetje...!!! Echt heel lief dat je die hebt doorgestuurd, Syrah!

Vandaag de proef op de som; het ligbedje uit de schuur gehaald en in bikini in de zon tijdschriftjes gaan lezen.

Dat ging dus echt een stuk minder comfortabel vergeleken met een paar jaar terug, maarrrrr...het ging! Op de buik liggen was lastig (zeker op de ellebogen steunend proberen te lezen hield ik maar 2 minuten vol), maar op de zij en rug (heeeeel voorzichtig schuiven om om te draaien) lukte wel. Alleen een ramp met het opstaan tussendoor natuurlijk. Jeeetje; ik lijk wel 90 jaar!

Maar; gaan we niet over klagen natuurlijk; dit zonnetje doet wonderen voor m'n depressie!

Wat zijn jullie vandaag aan het doen? De voornemens w.b. (speel-)tuin en jacuzzi aan het uitvoeren? of toch wat anders?

Hoe is het vandaag met de (zenuw-)pijn Nummerzoveel...?
Oh Syrah, waait het zo hard joh! En rustig aan bewegen valt dus nog niet echt mee. Gelukkig wel een beetje beter, maar balen hè om dan een goede balans te kunnen vinden.

Jaja Nummerzoveel, zeg iets over de jacuzzi en je maakt heel wat in ons los. Ik hoop dat je niet te ver weg woont, want ik schuif ook aan hoor

Ikbenik, ik ben gisteren gemasseerd toen ik op mijn buik lag. Een kwartiertje en daarna kon ik niet meer opstaan. Ik schrok er echt van. Maar dan lig je natuurlijk op je buik op een soort keihard bed. Dus eerst een beetje bekken gekanteld en een beetje heen en weer gedraaid en toen pas kon ik heel rustig aan opstaan, maar herkenbaar dus dat oude gevoel.

Schuit, succes met de tuin!!

Hier wad het een heerlijke middag en bij nader inzien denk ik dat ik dit zelf had kunnen doen. ,aar goed een paar extra handen is sowieso fijn natuurlijk. De oudste heeft een paar uur lang met een soort waterpomp met baantje eraan in een heel grote zandbak gespeeld en de jongste heeft een beetje toegekeken. Heerlijk. Net nog naar de Mac geweest dus toen was het feestje compleet. Maar meiden wat een weertje zeg. Ik denk dat we dit gewoon heel hard hebben verdiend
Hier was het helaas iets minder weer. De wind was koud. Beetje een tegenvaller na een paar dagen weg waar we wel lekker in de zon konden zitten.

Hier gaat het verder goed. Wandelen gaat goed en ook zitten gaat beter. Ik kan ook mijn eigen wandelschoenen weer vast knopen.

Ik denk alleen dat we een nieuwe bank moeten hebben. De oude is 10 jaar oud en meer een hangmat dan een goed zitelement. Zelfs met lendesteunkussen kom ik er nauwelijks uit.

Het is dan alleen even puzzelen hoe het financieel moet, want ik wil onze buffer zo hoog mogelijk houden. We kunnen nauwelijks sparen en gaan misschien over een half jaar zelfs nog verder terug in inkomen als ik geen werk kan vinden.

Ik hoop dat jullie een goede dag hebben. Geniet van het weekend.
Goedemorgen weer allemaal!

Iedereen het weekend weer goed doorgekomen en met frisse tegenzin aan de slag...?

Hier gaat de eerste 'semi-genormaliseerde-week' weer van start;

vandaag de eerste keer sinds MAANDEN dat ik weer onderdeel uitmaak van het hele ochtendritueel. Ik heb dus géén jogging-slobber-broek aan maar een broek die van hetzelfde stofje is maar toch waarmee je je in de 'echte' wereld kunt vertonen, en dadelijk stap ik in de auto (jaja!) om de kinderen zelf naar school te brengen. En dan straks ze niet vergeten ook weer op te halen...!

Woensdag het 1ste gesprek met m'n neurochirurg. Wat moet ik me hierbij voorstellen? Moet ik alleen ff vertellen hoe ik vind dat het gaat? Moet ik voor hem testjes doen (benen optillen, bukken etc?) Is het slim om een vragenlijstje te maken..?
Bij mij stelde dat niks voor Ikbenik. Hij vroeg hoe het was met de pijn. Ik heb gevraagd of ik mocht zwemmen. En toen stond ik weer buiten.
Huh? En dat is alles...?
Ik wil weten of ik op m'n buik mag slapen (wat ik al wel kort doe), op de crosstrainer mag, of ik mag autorijden (wat ik dus al doe nu), mag zwemmen (goeie!), mag sporten, en of het 'normaal' is dat ik nog steeds wel eens er 'doorheen' ga...En dat ik me zo krakkemikkig voel als ik opsta. (of na even op de bank liggen en overeind komen.)
En dat ik dus nog steeds mijn benen niet kan strekken als ik op de tafelrand zit. (Of kan bukken.)
Ja, dat was in mijn geval alles.

Ik kan nu de laatste 2 weken weer wat bukken (vandaar ook weer eigen veters strikken). Het heeft allemaal tijd nodig, Ikbenik.
Idd, stel je niet te veel voor van de controle. Bij mij was het destijds ook niet meer dan "hoe gaat het" en even het litteken controleren. Ik mag donderdag ook en hoop ook groen autorijlicht te krijgen. Bij mij ging het de vorige keer met het autorijden helemaal mis, dus ik vind het echt heel spannend om straks weer in de auto te zitten.

Ik heb van het weekend echt veel pijn gehad. Zoveel dat Mr Zoveel zaterdag op een gegeven moment vroeg of er geen dokter bij moest komen. Straks komt de fysio weer, dus dan maar eens horen wat hij daar van zegt. Ik hoop dat we de zenuwoefeningen nog even op een laag pitje zetten.

Gister heb ik mijn verdriet verzopen in de jacuzzi. Wat was dat heerlijk zeg, voor het eerst sinds oktober. Moet wel zeggen dat het balanceren in zo'n ding ook nog best wat moeite kost. Maar afgezien daarvan was het zalig. En ik heb een gezond kleurtje opgepikt! Ik noem dat ding ook wel eens gekscherend een snelbruiner, want ik denk dat de kuip het zonlicht weerkaatst ofzo. Het gaat echt heel snel in dat ding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven