Huizenjacht perikelen

29-03-2012 19:02 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste huizenjagers,

Om ook een ander geluid te horen dan de topics van huizenverkopers, start ik dit topic om ervaringen uit te wisselen over de andere kant - de koperskant. Ik huur al jaren een woning, maar ben wel op zoek naar een koopwoning, maar omdat ik de tijd heb kijk ik rustig rond. Ik heb de laatste 2 jaar ongeveer 10 bezichtigingen gehad. Gisteren nog een. Wat me opvalt is hoe leugenachtig het er aan toe gaat in makelaars land. Tenminste, dat denk ik. De laatste 2 bezichtigingen werden afgesloten met de makelaars-mededeling dat er meerdere gegadigden waren die zelfs al probeerden hun financiering rond te krijgen. En dat beweren ze met droge ogen. Het voorlaatste huis wat ik bekeek staat nu nog steeds te koop, en dat was maanden geleden. Verder valt het me op dat er nog steeds huizen op de markt komen die niet af zijn, dus geen goede afwerking hebben. Vandaag de dag verkoop je alleen maar als je huis er spic en span uitziet. Heb ik dan zo'n ander idee bij spic en span? Ik zie afgebladderde verf, loszittend behang, losse kapjes, loze spijkers, gele plekken op de muur, afgeragde trappen en deuren, niet onderhouden tuinen, vanalles. En dit wordt gepresenteerd als helemaal af. De makelaar van gisteren had geen brochure voor me. Een andere makelaar wist geen WOZ waarde te noemen, bladerde in zijn papieren en mompelde dat hij het niet wist. Verder wilde een andere makelaar de tuindeur niet openmaken omdat hij dacht dat ik verder niet geinteresseerd was. Ik krijg soms bijna medelijden met de verkopers, wat een klungels huren ze in om hun huis te verkopen. En dan heb ik het nog niet over de niet realistische vraagprijzen. Voor het grootst mogelijke krot wordt nog steeds de jackpot gevraagd. Als dan het beruchte 6+maanden stempeltje op funda komt kan de prijs ineens toch wel 20.000 omlaag. Kortom, het lijkt me leuk om meer ervaringen te lezen van kopers over hun huisbezoeken en contacten met makelaars.
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
Hebben jullie trouwens ervaring met de hypotheekshop?

En beviel dat?
@annana, nu we hier met kopers posten, en dus geen verkopers beledigen, mag ik vragen hoeveel % je bod onder de vraagprijs zal zijn?

Ik heb geen ervaring met de hypotheekshop, ik ga naar de Rabo.
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
quote:_Webs_ schreef op 29 maart 2012 @ 21:14:

[...]

oh ja, er staat hier een ultiem groothoekvoorbeeld op funda. Het is dat het niet netjes is om het adres te laten zien Maar de ronde klok aan de muur lijkt bijna even lang als de eettafel

Ach, om eerlijk te zijn vind ik dat makelaarstaaltje altijd wel grappig. Je weet gewoon dat karakter=oud, eigen stijl aangeven = valt uit elkaar etc.etc.En niet te vergeten de karakteristieke elementen, oftewel, windveren die tot op het bot verrot zijn

En dan de groothoeklens , wat doen die mensen zichzelf daarmee aan?
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:annana schreef op 30 maart 2012 @ 11:32:

En beviel dat?Ik heb een scherpe offerte van ze gehad, kan niet zeggen, dat ik er ontevreden mee ben.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:Cameron10 schreef op 30 maart 2012 @ 11:35:

@annana, nu we hier met kopers posten, en dus geen verkopers beledigen, mag ik vragen hoeveel % je bod onder de vraagprijs zal zijn?

Ik heb geen ervaring met de hypotheekshop, ik ga naar de Rabo.

Om te beginnen sowiezo 15 %.

Die lucht moet er eerst uit.
Lang geleden, toen internet nog niet bestond en makelaaars nog van die leuke bakjes met foldertjes in hun zaak hadden staan, stonden op die foldertjes de afmetingen van de vertrekken vermeld.

Ik snap niet waar dat gebleven is.

Dat zou veel gesodemieter schelen voor mensen die nu worden misleid door groothoeklensfotografie.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Makelaars waren vroeger overigens niet beter, hoor. Ik heb als potentiële koper eens een makelaar gewezen op een asbest schoorsteenpijp. Geen kleintje ook.

Die had hij zelf nog niet ontdekt .
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Euhm, even rekenen.

Toen wij gingen kijken, hadden ze de prijs al 11% verlaagd. Wij doen nu nog een bod dat 11% lager is dan de verlaagde prijs..

Dat is dus 21% van de originele vraagprijs eraf.
quote:_Webs_ schreef op 29 maart 2012 @ 19:28:

Volgens mij is de beste manier om een makelaar te kiezen er eens eentje als koper op te bellen en te kijken hoe hij je een huis verkoopt. Als je een intieme relatie met z'n voicemail opbouwt en hij je zsm een huis weer uit werkt, kun je beter investeren in een ander!

Als wij ons huis gaan verkopen, ga ik eerst terug naar de makelaar die het huis aan ons heeft verkocht (en dan maar hopen dat diegene er dan nog werkt). We hebben veel makelaars meegemaakt in onze zoektocht naar een koophuis, en deze sprong er echt met kop en schouders bovenuit (samen met nog een andere). Veel makelaars vind ik wat verveeld overkomen, alsof ze er niet echt willen zijn. Verder heb ik ook slordige makelaars meegemaakt, die niet op de hoogte zijn van de ins and outs van het betreffende huis.

Al met al zijn we nooit afgegaan op de (soms niet zo) mooie verkoopstrategieën van makelaars, maar op ons eigen gevoel en feitenonderzoek.
quote:Eindeloos schreef op 30 maart 2012 @ 11:41:

[...]

Om te beginnen sowiezo 15 %.

Die lucht moet er eerst uit.

Ik vind je erg kort door de bocht:

Hangt dat niet af van vraagprijs tov wat je krijgt? En de woz waarde bijvoorbeeld? En hoe veel het huis al in prijs gezakt is in de afgelopen tijd?

Wij hebben onlangs een bod gehad van 16% onder de vraagprijs en dat is toch wel even slikken. Vraagprijs is net onder de 3 ton. Vergelijkbare woningen staan voor meer te koop. Grootste verschil is zelfs 60.000 euro. Die woning is even groot, heeft een kleinere tuin op noorden (wij op zuiden). Er is alleen veel verschil in afwerking, dat andere huis is veel luxer afgewerkt.

Een reële verkoopprijs is 275.000 en dat is onder de WOZ waarde.

Het bod ligt nu ter beoordeling bij een instantie ivm een bijzonder koopconstructie. Wij kunnen onze woning nl zeker verkopen in het najaar voor nagenoeg de verkoopprijs, dat is jaren geleden al afgesproken.
quote:annana schreef op 30 maart 2012 @ 11:58:

Euhm, even rekenen.

Toen wij gingen kijken, hadden ze de prijs al 11% verlaagd. Wij doen nu nog een bod dat 11% lager is dan de verlaagde prijs..

Dat is dus 21% van de originele vraagprijs eraf.Maar dan doe je toch gewoon een bod van 11% onder de vraagprijs.
Bij onze huizenjacht afgelopen jaar viel het mij ook op dat de meeste makelaars niet echt ter zake kundig zijn. Ik ben zelf bouwkundig ingenieur dus gelukkig zie ik snel genoeg dat bepaalde mis zijn, maar als ik de makelaar op zijn blauwe ogen moest geloven bij ieder huis dat ik heb gezien dan had ik best een miskoop gedaan.

Eén huis dat ik heb gezien stond te koop als 'helemaal af' met de bijbehorende strakke groothoeklens-foto's. Nu keken wij dit huis min of meer om te vergelijken met een ander huis, maar toen we binnenkwamen bleek het dak te lekken, bleken de gipswanden niet op de juiste manier aangebracht te zijn (dus scheuren in de muren) en bleek de keuken niet goed aangelegd te zijn. Toen wij dus aan de makelaar aangaven dat dit niet overeenkwam met de foto's en het beeld geschetst op funda haalde hij zijn schouders op.

Wij hebben uiteindelijk een huis / bouwval gekocht van een makelaar die eerlijk was over alle gebreken en die ook geen onzin verkocht met zijn foto's. Eerlijkheid duurt het langst, zullen we maar zeggen.
quote:bertje_ schreef op 30 maart 2012 @ 12:06:

[...]

Een reële verkoopprijs is 275.000 en dat is onder de WOZ waarde.

.Ik durf helemaal niet te zeggen wat wel/niet een reeele verkoopprijs is. Maar het heeft wel alles te maken met vraag en aanbod en wat de gek ervoor wil betalen. Als dat niet meer is dan 200.000, dan is dat de reeele verkoopprijs. (Gaat er natuurlijk niet om wat 1 persoon ervoor er zou willen betalen, maar de kopers als groep.)
Oh ja, wij hebben ons huis gekocht voor 3% onder de vraagprijs. Het was een goede vraagprijs (ze waren al ¤50.000,- gezakt eerder) dus wij hebben niet ver eronder geboden.

De WOZ-waarde was overigens twee keer zo hoog als we betaald hebben en de taxatie was ook hoger dan de vraagprijs.
Bertje, ik vind een bod van 16% onder de vraagprijs op die prijs helemaal niet gek. Je moet natuurlijk wel meewegen wat je ervoor krijgt in relatie tot concurrenten maar toch.

Ik heb in de laatste 2 jaar 2 keer een bod uitgebracht, het laatste lag 10% onder de vraagprijs, maar de verkopers reageerden quasi gepikeerd. Dus die deal ging niet door. Ik snap wel dat het slikken is als je moet toeleggen en je geld verliest, maar alle signalen wijzen erop dat het toch die richting uit gaat. Als je tijd hebt kun je volgens mij veel geld "verdienen".
De WOZ waarde van het huis dat we op het oog hebben, is iets hoger dan wat we nu bieden..

Die waarde was aanzienlijk gedaald in vergelijking met vorig jaar...
O ja, de WOZ waarde. Die loopt een jaar achter. Voor mij een reden om daar geen rekening mee te houden. Gemeenten vogelen daar ook enorm mee, dus het is zeker geen ijkpunt.
Ik vind de WOZ waarde vooral interessant i.v.m. de te betalen belastingen..

Uiteindelijk zijn de huizenprijzen in Nederland natuurlijk van de zotte en is het maar wat de gek ervoor geeft...

(Als je bekijkt wat een huis kost qua bakstenen, cement, etc.)
@hiesje, als je als koper aan een makelaar vraagt of hij vanuit zijn meldplicht nog mededelingen wil doen, moet hij al die gebreken opnoemen. Ontzettend slecht natuurlijk als hij het gewoon niet weet.
.
quote:annana schreef op 30 maart 2012 @ 11:32:

En beviel dat?

Heel vriendelijk en goed geholpen. Maar we wilden een niet al te hoge rente. Ze vond een hypotheek, maar dat kon allemaal niet volgens haar. Ze ging toen gelijk naar een hypotheek met een veel hogere rente, en sloeg heel wat stappen over. Dat vond ik nogal vreemd.

Daarna zijn we naar de hypotheker gegaan, en daar konden we dus wel de hypotheek krijgen voor die lage rente. Alles wat ze bij de hypotheekshop hadden aangegeven, klopte niks van.

Maar goed: ze gaan natuurlijk voor dat wat hen het meeste oplevert.

Ik vond het personeel bij de hypotheker dan weer minder. Maar dat interesseerde me niet zo: het gaat om mijn portemonnee niet of ik gezellig kan koffiedrinken met de mensen daar.
En ik heb juist een slechte ervaring bij de hypotheker. Ze hadden geen kennis van zaken en hebben ons een hypotheekverstrekker geadviseerd die juist heel streng bleek met zijn voorwaarden. Combineer dat met een huis met veel gebreken en een ongebruikelijke thuissituatie en je krijgt gewoon geen hypotheek. Wij zijn halsoverkop overgestapt naar Finenzo twee weken voor de geplande overdracht en die heeft alsnog de hypotheek rond gekregen bij een andere verstrekker en tegen een lagere rente.
wij hebben/hadden nog steeds goede ervaringen met de hypotheker. Dit is een franchise organisatie dus kan per verstiging natuurlijk erg verschillen.
Ik zie de hele hypotheekmarkt eigenlijk een beetje hetzelfde als de makelaarswereld.

Ik heb nu een goede hypotheek, en ik moest zelf een beetje door het gebazel heen kijken.
quote:Tinkeldel schreef op 30 maart 2012 @ 13:07:

Ik zie de hele hypotheekmarkt eigenlijk een beetje hetzelfde als de makelaarswereld.

Ik heb nu een goede hypotheek, en ik moest zelf een beetje door het gebazel heen kijken.

Zo zie ik het ook inderdaad. In 2010 ons huis verkocht (binnen 3 maanden voor 4% onder de vraagprijs) en een reele prijs gevraagd. Een goede makelaar gezocht en gevonden, zodat we de hele verkoop met een gerust hard aan hem konden overlaten en zelfs met de aankoop van onze nieuwe paleis heeft hij ons geholpen met het uitvoeren van de taxatie als tegenprestatie. Tijdens de aankooponderhandelingen heeft hij meer dan zijn courtage van de verkoop voor ons terugverdiend, door zakelijk te blijven. Onze scherpe blik werd toch vertroebeld door het droomhuis. Ons droomhuis gekocht voor een bedrag dat 12% onder de vraagprijs lag.

Hypotheek laten afsluiten via Vereniging Eigen Huis naar volle tevredenheid.

Ik begrijp (en onderken) dat er binnen de makelaardij een hoop gekungeld wordt en heb daar zelf ook voorbeelden van. Aan de andere kant werd ik soms ook lichtelijk geirriteerd door kijkers. Een op funda duidelijk zichtbare open trap in de woonkamer werd tijdens de bezichtiging ineens een issue, tuinligging zuidoost werd ineens tijdens de bezichtiging een no-go. Dus een beetje meer voorbereiding van kopers zou ook welkom zijn. We hebben tegenwoordig streetview, google maps en voldoende openbare bronnen om goed voorbereid op pad te gaan.
Dansen is leuker dan lopen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven