Bang voor honden

30-03-2012 20:15 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Ik ben al mijn hele leven bang voor honden, ben meerdere keren gebeten, waarvan de laatste keer nu bijna 2 jaar geleden. Ik weet dat ik er iets aan moet gaan doen, want ik wil bijvoorbeeld niet dat kinderen (die ik ooit hoop te krijgen) mijn angst overnemen bijvoorbeeld. Terwijl ik weet dat ik er wat aan moet doen, vind ik het tegelijkertijd ook heel erg eng en lastig om er iets aan te doen. Je angsten onder ogen komen is nou eenmaal iets wat niet makkelijk is.

Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben en al door dit proces heen zijn gegaan. Ik denk dat de eerste stap nu is naar de huisarts gaan en kijken of hij me door kan verwijzen naar iemand. Hoe hebben andere mensen dit aangepakt?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
quote:Liselotte4 schreef op 30 maart 2012 @ 20:41:

[...]

Daar ben ik het niet mee eens. Honden blijven dieren en kunnen ook wel eens hun dag niet hebben. Ik let altijd erg goed op als een hond in de buurt van mijn dreumes komt. Meestal zorg ik dan dat ik tussen hond en kind in sta. Mijn kind mag ook geen honden aaien die ik niet ken.

Zelf ben ik als kind twee keer gebeten door zo'n hij-doet-niks-hoor-hond. Heb er echter geen angst voor ontwikkeld. Overigens vind ik dat niet de schuld van de hond, maar van de eigenaar.

Zo bedoel ik het niet...

Ik bedoel,een hond gaat je niet verraden,sodemieteren,kwetsen...

Ik heb zelf een enorm grote ervaring met honden(Heb zelf honden,doe vrijwilligerswerk in dierenasiel en hondenschool)Weet wel dat een hond een consequante opvoeding nodig heeft en dat je altijd op hem/haar moet letten.En idd,ofwel is het de schuld van het baasje dat een verkeerde opvoeding gaf,oftewel heeft de hond een rode cocker syndroom want het ligt NOOIT aan het ras(punt geen discussie).Er bestaan geen gevaarlijke rassen maar wel gevaarlijke bazen.
Als je honden niet kent is het niet gek dat je ze eng vindt. De meeste honden zijn lieve lobbesen maar niet allemaal. Je moet ze leren lezen. Ik ben gek op honden en maak graag contact met ze. Laatst kwamen we ergens en er lag een hond. Mijn vriend tegen mij meteen: kijk een hond, zullen we erheen? Ik: nee laat maar, ik vertrouw hem niet. Nog geen 5 min. later zie ik hem giga uitvallen tegen iemand die hem probeerde te aaien. Maar die blik in de ogen moet je wel leren herkennen.

En kijken naar dingen als lage staart en oren plat naar achter, dat zijn geen goede tekenen. Voorpoten omlaag en kont omhoog is juist graag willen spelen.

En een hond niet over de kop aaien, is heel dominant, vinden ze niet fijn. Beter aan de zijkant of nek. Of in de buik als ze op hun rug liggen, dat vinden ze geweldig maar dat doen ze alleen als ze je vertrouwen. Maar bijv een kat vindt dat juist helemaal niks!

Dat soort dingen kun je onder begeleiding leren en dan leer je ze echt waarderen. Echt, er zijn zulke geweldige beesten bij!

Als ik in het bos ga hardlopen doen sommige honden trouwens echt heel vervelend. En baasjes doen daar zelden wat aan. Dat vind ik zo irritant!
quote:Nova78 schreef op 30 maart 2012 @ 21:06:

[...]

Wat een onzin. Jij weet duidelijk niet waar je over praat en uit je post laat je blijken dat je een hondenfobie/angst compleet niet serieus neemt.Tijd dat ik jou berichten eens ga blokkeren want je werkt op mn zenuwen.
@hockeymeisje, een vriendin die hondengek was heeft eens de tijd genomen om me uit te leggen wat ik verkeerd had gedaan en waarom ik gebeten werd. Zo vertelde ze mij dat je een hond niet over zijn hoofd moet aaien. Kan hij als bedreigend ervaren. Door deze tips weet ik beter wat ik moet doen. Dat geeft mij vertrouwen. De tip die eerder werd gegeven om even te bellen met zo'n hondengedragsschool lijkt mij een goede.

Zelf kijk ik ook af en toe naar dat beroemde programma met die hondentrainer. Dogwhisperer? Zorgt ook dat ik beter weet wat ik moet doen.
@sennatjuh: sorry! Heb ik je post verkeerd begrepen. Ben het helemaal met je eens dat het nooit aan de hond ligt, maar vaak aan de opvoeding en ook aan de manier waarop die wordt benaderd.
quote:Liselotte4 schreef op 30 maart 2012 @ 20:41:

[...]

Mijn kind mag ook geen honden aaien die ik niet ken. Dat lijkt mij per definitie het eerste dat je een kind moet leren mbt honden. Dat je zoiets altijd eerst aan het baasje moet vragen bijvoorbeeld. Lijkt me buiten het kind, overigens ook voor de hond en het baasje veel prettiger.
quote:sennatjuh schreef op 30 maart 2012 @ 21:44:

[...]

Tijd dat ik jou berichten eens ga blokkeren want je werkt op mn zenuwen.Wat een heerlijke constructieve en intelligente bijdrage lever je weer aan dit forum!
quote:zazu_ schreef op 30 maart 2012 @ 21:54:

[...]

Dat lijkt mij per definitie het eerste dat je een kind moet leren mbt honden. Dat je zoiets altijd eerst aan het baasje moet vragen bijvoorbeeld. Lijkt me buiten het kind, overigens ook voor de hond en het baasje veel prettiger.Helemaal mee eens zazu. Het valt me alleen wel op hoe weinig kinderen dat mee krijgen.
Als de kleinkinderen hier zijn letten we heel goed op, we sluiten onze hond niet op, dat wekt alleen jaloezie in de hand en aaien mag alleen als we erbij zijn. Nou hebben we geen pitbull of Stafford maar een hond blijft een hond, groot of klein maakt niet uit.
verba volant, scripta manent.
Ik ben ook bang voor honden. Doorgekregen van mijn moeder. Sterker nog, ik ben bang voor alle dieren. Ik heb nooit geleerd hoe ik er mee om moet gaan.

Goed dat je hulp zoekt. Ik heb een aantal vrienden met honden, dat vind ik meestal wel even eng. Ik probeer me te bedenken dat de honden geen kwaad in hun zin hebben en ik ook niet. Dat zolang ik niks geks doe, zij geen reden hebben om mij te bijten.
Ik ben zelf als kind ook in mijn gezicht gebeten.

Maar heb nu zelf een rottweiler.

Ben ook erg voorzichtig al doet ze nooit geen vlieg kwaad.

Ik heb een zoontje van 4 maar die is nooit samen met de hond alleen, als ik even boven ben en mijn zoontje beneden gaat de hond in de gang. Je weet t toch nooit, het blijven beesten.

Maar vervelend inderdaad dat je zo'n fobie hebt.

Ik hoop dat je goede hulp kan krijgen zodat je over je angst heen kan komen.

Heel veel sterkte!
Bedankt voor al jullie reacties, weet niet meer wie wat heeft geschreven dus maar even een beetje een algemene reactie.

Mijn angst is al zolang ik me kan herinneren en nooit door mijn ouders gevoed oid. Twee jaar geleden ben ik voor mijn huis 'aangevallen' door twee pitbulls (oid ken de soorten niet goed, maar geen lieve kleine hondjes) en dat heeft me een beetje over het randje geduwd qua angst en heeft het dus echt wel veel erger gemaakt.

Zolang ik geen honden om mij heen heb kan ik daar ook heel rationeel over zijn. Ik weet dat mijn grootste probleem is dat ik honden niet kan 'lezen' en ze dus niet goed begrijp. Dus dat is iets wat ik zeker wil leren. Daarnaast zit die angst er al zo lang en steeds dieper dat alleen leren wat de signalen van een hond zijn denk ik niet genoeg is (of denk ik nu te overdreven?).

Het is mij trouwens niet heel lang geleden wel een keer gelukt toen ik met een kleintje (niet mijn eigen kindje) over straat liep om rustig te blijven toen er een loslopende hond ons tegemoet kwam. Gelukkig zat hier een goed baasje bij en die lijnde de hond ook gelijk aan toen hij mij + kleintje zag lopen. Maar dat kost wel heel veel moeite en dat doe ik vooral voor die kleine (en is maar 1x voorgekomen).

Verder doen de teksten 'hij doet niets' of 'hij ruikt dat je bang bent' echt niet veel goeds voor mij. Het feit dat de hond het doorheeft maakt het alleen maar enger en ik vertrouw dieren gewoon niet blindelings want ze kunnen altijd verassen.

Ik ga mezelf maar even over die enorme drempel heenzetten en beginnen met de huisarts bellen as maandag. (nu heb ik het hier gezegd, nu moet ik wel )

Nogmaals bedankt voor jullie berichten!
Tuurlijk ligt het soms wel aan de hond. Meestal niet, maar er zijn wel degelijk van nature agressieve honden, net als mensen. Je kunt niet alle honden voor 100% vertrouwen, het blijven dieren. En soms zijn ze niet agressief maar wel lomp en onbesuisd in hun enthousiasme.

De meeste honden zijn gelukkig wel helemaal betrouwbaar.
Ik was tussen 4 en 7 doodsbenauwd voor een hond. Ik weet niet waarom. Waarschijnlijk omdat honden erg groot zijn als je zelf zo klein bent. Mijn ouders zeiden dat ik bang werd omdat ik omver werd gelopen door een hond.

Mijn angst voor honden nam volgens mij geleidelijk af. Op een gegeven moment was ik alleen voor grote honden bang. Later voor geen enkele hond meer, ook niet voor rassen waar veel mensen bang voor zijn, want ik negeer het ras, maar kijk naar het karakter. Dus ben ik ook niet bang voor Duitse herders (dat zijn m.i. zeer betrouwbare honden), Dobermann Pinchers, Rottweilers, bouviers en zelfs niet voor pitbull terriërs, omdat deze honden niet erg groot zijn.
World of Warcraft: Legion
Ik kan me herinneren dat ik een keer in de trein zat. Schuin tegenover mij twee vrouwen. Een ervan had een hond. Ze kletsten over die hond. Ik kon niet thuisbrengen wat voor ras die hond was, totdat...

Vrouw: Wat voor een hond is het?

Vrouw met hond: Een pitbull terriër.

Ik bespeurde bij mijzelf geen enkele angst, hoewel die hond geen muilkorf had. En hoe komt dat. Die hond zit naast de stoel van zijn baasje (die vrouw dus) en deed niks. Het enigste wat ie deed is nieuwsgierig om zich heen kijken.
World of Warcraft: Legion
Wat een herkenning voor mij in dit topic! Ik vind je ontzettend dapper TO dat je hulp gaat zoeken. Ik wil dat ook maar kan de stap maar niet zetten..

Bij mij is het zo erg dat ik omfiets als ik er 1 los zie lopen, ook ga ik aan de andere kant van iemand lopen als we langs een hond moeten ook al is de hond aangelijnd. Het is zo erg dat ik amper in een bos kom omdat ze daar vaak los lopen. Het Reichswald durf ik wel omdat het in Duitsland verplicht is je hond aan te lijnen.

Ik heb mijn angst van mijn moeder overgenomen en ben zelf een keer bijna gebeten. Overal zijn honden en het is echt niet grappig als je een soort radar hebt om je omgeving te scannen of er honden zijn of dat er 1 niet aangelijnd jouw kant op komt.

Dus ja ik moet er wat aan doen, I know. Ik lees graag hoe het met jou gaat TO als je de stap gaat zetten. Wilde je hier ook even een hart onder de riem steken ik weet hoe moeilijk het is om zo bang te zijn.
Ook hier veel herkenning hockeymeisje.

Ik roep ook al jaren dat er iets aan moet gaan doen.

Het heeft mij ervan weerhouden dat ik met mijn kinderen ging wandelen in het park, vroeg op de eerste dag in een nieuwe klas (ik ben leerkracht) wie er een huisdier had, en daarna welk huisdier, zodat ik precies wist wie er een hond had. Gelukkig hebben mijn kinderen het niet overgenomen. Als er een hond langsliep (het engste zijn de honden die loslopen) probeerde ik heel rustig te blijven, ze te aaien, of in ieder geval niet aan te kijken.

Voor veel mensen is het lastig om te begrijpen.

Totdat ik het vergelijk met iemand die bang is voor spinnen, en dat ze zich dan voor moeten stellen dat er een spin op je afkomt, en er dan iemand roept: "Maar hij doet niets hoor!"Vaak snappen ze het gevoel dan wel beter.

Knap van je dat je er echt iets aan wilt gaan doen, ik blijf dus meelezen..
Echt waar, ga voor EMDR: dan ben je er waarschijnlijk het snelst vanaf. Omdat je een paar keer bent gebeten zit er in je hoofd een combinatie 'hond- gevaar' vast. Dat is goed te behandelen met EMDR, zonder dat je direct aan een hond wordt blootgesteld. Je kunt de gebeurtenissen waarin je gebeten bent als trauma zien en dat is te behandelen met EMDR. Veel mensen met een fobie durven er niks aan te doen, omdat ze te bang zijn om blootgesteld te worden aan het ding waar ze bang voor zijn. Dat hoeft dus niet bij EMDR. Het zou kunnen zijn dat er wel een combinatie met cognitieve gedragstherapie gebruikt wordt, maar de angst is dan veel sneller onder controle te krijgen als er ook EMDR wordt gebruikt.

Nou ja, zoals ik al zei: www.emdr.nl

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven