Werk & Studie alle pijlers

rookbeleid tips gezocht

02-04-2012 21:16 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door mijn manager aan mij de opdracht om iets te bedenken omtrent het rookbeleid.

Het probleem speelt zich af op een nevenvestiging. Het rookbeleid dat nu van kracht is roken in de koffiepauze om 10 uur, lunch om 12 uur en middagpauze 14:30.

Echter op de nevenvestiging wordt dit niet juist nageleefd. Er zijn klachten ontvangen van klanten dat ze daar altijd staan te roken maar ook hebben collega's geklaagd die zelf niet roken.

De manager daar is hierop aangesproken meerdere malen maar nog steeds bestaat dit probleem. Manager is zelf ook een roker en geeft aan weleens buiten de pauze te roken omdat hij tijdens de pauze niet in de gelegenheid was door drukte of afspraken.

Daar is begrip voor maar in praktijk werkt dit dus niet want er wordt teveel gerookt ten koste van de klanten.

Aan mijn de taak om hiervoor een oplossing te bedenken. Ik ben zelf ook een roker en snap het probleem van de werknemer maar zeker ook van de werkgever.

Tips??
quote:ster89 schreef op 02 april 2012 @ 22:05:

[...]

Verrek, ik ben verder gaan googlen en inderdaad.Ik heb ook nog even verder gegoogled en dat halfuurtje pauze mag je opsplitsen in twee keer een kwartier. Mag je toch nog twee keer een sigaretje roken
quote:Ellsje schreef op 02 april 2012 @ 22:04:

@ster89op een werkdag van 8 uur hebben wij een middagpauze van 1 uur waarin je zoveel mag roken als je zelf wilt, want het is je eigen tijd... Daarnaast heb je 2 keer een doorbetaalde pauze van 10 minuten. Dit is dus de baas zijn tijd, vandaar dat je dan dus niet mag roken.

Dan nog vind ik het vreemd... Het heet toch pauze? Wat is het verschil tussen een bakkie pleur en een peuk?

Ik heb op verschillende locaties gewerkt en altijd 's ochtends een kwartier, 's middags een halfuur en in de namiddag nog een kwartier pauze gekregen bij een acht uur durende werkdag. Als de werkdag < 8 uur was altijd een kwartier, in te richten naar eigen inzicht.

Als je een ommetje wil maken voor frisse lucht kan dat wel maar niet roken? Vreemd....
quote:Ellsje schreef op 02 april 2012 @ 22:04:

Daarnaast heb je 2 keer een doorbetaalde pauze van 10 minuten. Dit is dus de baas zijn tijd, vandaar dat je dan dus niet mag roken.Het is de vraag of de werkgever daar een redelijk belang bij heeft. Is dat niet zo, dan mag hij het niet verbieden lijkt me.
Overigens heb ik geen vaste tijden of pauzes en zou ik in theorie zo vaak kunnen roken als ik wil, maar het blijft meestal bij een sigaretje in de pauze (als ik de tijd heb om te pauzeren en even naar buiten te gaan oid) en heel soms eentje rond een uur of 5 als ik nog even een uur of 2 aan de slag wil daarna. Daar kun je als roker prima aan wennen hoor!
Ik heb volledig rookverbod in mijn bedrijfspand en ook voor de voordeur/op het parkeerterrein. Ik wil niet dat mijn klanten door een haag van rokende medewerkers moeten lopen om binnen te komen. Verder heeft iedereen evenveel minuten (onbetaalde) pauze per dag, hoe die worden verdeeld over de dag zal me een biet zijn. In de praktijk betekent het dat mensen snel tussendoor bij de achteruitgang of in de fietsenstalling een sigaret roken. Heel toevallig kijk ik precies op die achterdeur uit vanuit mijn kantoor. Is echt toeval, ik kon bij de tekeningen van de architect niet bedenken dat juist die plek een soort van gedoogzone voor rokers zou worden. Of dat gevolgen heeft voor het rookgedrag weet ik niet.

Van zo'n halfslachtig beleid van in kamer x en y mag je dan en dan bij die en die maanstand 2 minuten en 12 seconden roken enz... Daarvan kun je niet anders verwachten dan dat niemand zich daar aan houdt. Volgens mij werkt het het beste als je duidelijk bent, overal rookverbod op 1 plek na. Een afgesloten ruimte binnen of anders buiten een plek aanwijzen.

Ik vind het trouwens ook wel heel erg makkelijk van je manager om zich er op deze manier zelf met een Jantje van Leiden vanaf te maken. Gaat hij straks wel achter je rookbeleid staan? Of gaat hij het zelf, net als nu, ook weer met voeten treden? Dan kun je net zo goed je tijd ergens anders in steken... Dan is welk rookbeleid in welke vorm dan ook gedoemd te mislukken.
Bij ons mogen de medewerkers zelf bepalen wanneer ze roken. Sommigen nemen geen regulieren pauzes maar roken steeds iedere keer 5 minuten. In totaal een half uur op een dag. Ik vind het altijd zo ranzig... nu er niet gerookt wordt in de panden zelf ruik je het direct als iemand zo'n ding opgestoken heeft. Brrr. Maar bij ons is het eigen verantwoordelijkheid en die wordt eigenlijk ook altijd genomen. Er wordt hard gewerkt dus dat peukje moet kunnen. Al is die geur echt verschrikkelijk.

Overigens is het bij ons een no-go als er klanten zijn en niets wordt onbemand achter gelaten. Daar zijn afspraken over gemaakt en daar houdt een ieder zich aan.
Bij huidige werkgever is de rookplek verplaatst van de voordeur naar de achterzijde van het pand. Ik vond het echt niet kunnen!!
Op mijn huidige werk heb ik een halfuur pauze bij 7 of 8 uur werk en mag ik verder roken wanneer ik wil, mijn manager is niet de moeilijkste. Maar echt niemand zal de balie onbemand achter laten!
@ster89 dat ommetje mag ook niet hoor! Je mag 10 minuten in de kantine zitten (of staan of dansen of je wenkbrauwen epileren, poepen, whatever) maar je mag niet weg!
Stel we voeren nieuwe regels in en een medewerker houdt zich hier niet aan. Deze krijgt een waarschuwing en valt weer in herhaling.

Wat voor een sanctie zou je hierop kunnen leggen?
quote:Ellsje schreef op 02 april 2012 @ 22:11:

@ster89 dat ommetje mag ook niet hoor! Je mag 10 minuten in de kantine zitten (of staan of dansen of je wenkbrauwen epileren, poepen, whatever) maar je mag niet weg!oh, ik heb ooit vakantiewerk gedaan met zulk beleid. ik vond die pauzes echt vreselijk...zat je elkaar met een kop koffie maar een beetje aan te turen. En inderdaad, de deur mocht niet open, hoe lekker warm het buiten ook was

(dit vind ik echt een mooi voorbeeld van je medewerkers behandelen alsof het kleuters zijn trouwens. Ik zou zelf niet in zo'n bedrijf kunnen werken)
@webs nou... Wij zitten altijd alleen en een deur naar buiten is er niet eens.....
quote:kate27 schreef op 02 april 2012 @ 22:12:

Stel we voeren nieuwe regels in en een medewerker houdt zich hier niet aan. Deze krijgt een waarschuwing en valt weer in herhaling.

Wat voor een sanctie zou je hierop kunnen leggen?Ik zou het daar helemaal niet in zoeken, hoewel je natuurlijk vanalles kunt bedenken. Laat hun manager het beleid uitvoeren en spreek hem aan op evt. herhalingen. Tenzij je 24u per dag iemand wil laten posten naast het pand natuurlijk
Ander beleid gaat niet werken in deze situatie.

Zorg dat je een andere rookplek maakt (buiten het zicht van klanten) en voor de rest zorgen dat gewoon op tijd pauze gehouden kan worden. Nu houden ze pauze op andere tijden zeggen ze, omdat het op het geplande tijdstip niet kon. Maar in feite kan het op dit tijdstip ook niet, want blijkbaar is er een onbemande balie (of keuken?). Dus ik snap niet waarom dat excuus geaccepteerd wordt.

En mamager moet vooral het goede voorbeeld geven en ook alleen in de pauze roken (dan moet hij zijn afspraken maar anders plannen). En verder natuurlijk mensen erop aanspreken om te zorgen dat de afspraken nageleefd worden.
quote:Ellsje schreef op 02 april 2012 @ 22:11:

@ster89 dat ommetje mag ook niet hoor! Je mag 10 minuten in de kantine zitten (of staan of dansen of je wenkbrauwen epileren, poepen, whatever) maar je mag niet weg!Echt heel vreemd.. Omdat je anders niet meer terugkomt ofzo? Als iedereen steeds te laat komt en dat de reden is dat je niet weg 'mag' zou ik zeggen: waarschuwing bij de tweede keer en bij de derde keer moven. Ik zou dit echt niet pikken..
quote:ster89 schreef op 02 april 2012 @ 22:16:

[...]

Echt heel vreemd.. Omdat je anders niet meer terugkomt ofzo? Als iedereen steeds te laat komt en dat de reden is dat je niet weg 'mag' zou ik zeggen: waarschuwing bij de tweede keer en bij de derde keer moven. Ik zou dit echt niet pikken..

Omdat ze geen deur hebben, geeft ze net aan

Verder helemaal eens!
Nee, omdat wij maar met zijn tweeën werken, uit oogpunt van veiligheid en in geval van drukte enzo... Maar volgens mij is dit topic niet door mij geopend, dus misschien kunnen we oplossingen voor kate27 bedenken?
quote:_Webs_ schreef op 02 april 2012 @ 22:13:

[...]

oh, ik heb ooit vakantiewerk gedaan met zulk beleid. ik vond die pauzes echt vreselijk...zat je elkaar met een kop koffie maar een beetje aan te turen. En inderdaad, de deur mocht niet open, hoe lekker warm het buiten ook was

(dit vind ik echt een mooi voorbeeld van je medewerkers behandelen alsof het kleuters zijn trouwens. Ik zou zelf niet in zo'n bedrijf kunnen werken)

Ik heb een tijdje bij een groot warenhuis gewerkt. Roken mocht in de rookruimte(baaaah) en naar buiten mocht niet(ook al opende de deur van de kantine naar een prachtig balkon), nooit niet, ook niet als het 30 graden was.

Nou, ik was na 3 maanden weg. Sorry hoor, ben je hondje niet.
Een betaalde pauze lijkt me een gunst van je werkgever en wellicht dat hij daarom mag bepalen wat je daarin doet? Kan me verder zo voorstellen dat als mensen aan de wandel gaan, dat ze dan niet altijd op tijd terug zijn en dat dat dan weer gezeik oplevert met de andere collega's die niet zijn gaan wandelen.

Geen ervaring mee overigens, ik ben gekke Henkie niet dat ik pauzes door betaal.
quote:Ellsje schreef op 02 april 2012 @ 22:19:

Nee, omdat wij maar met zijn tweeën werken, uit oogpunt van veiligheid en in geval van drukte enzo... Maar volgens mij is dit topic niet door mij geopend, dus misschien kunnen we oplossingen voor kate27 bedenken?

Daar kan ik me alweer wat meer bij voorstellen.. Maar je zegt net dat je met zijn 'allen' in die ruimte zit? Dan kan er toch best iemand weg om even een peuk te roken denk ik dan...

Wat betreft de drukte: klanten kunnen bij ons altijd wel even wachten hoor.. Aan die vijf minuten zal het niet liggen.
quote:leentjedb schreef op 02 april 2012 @ 22:20:

Een betaalde pauze lijkt me een gunst van je werkgever en wellicht dat hij daarom mag bepalen wat je daarin doet? Kan me verder zo voorstellen dat als mensen aan de wandel gaan, dat ze dan niet altijd op tijd terug zijn en dat dat dan weer gezeik oplevert met de andere collega's die niet zijn gaan wandelen.

Geen ervaring mee overigens, ik ben gekke Henkie niet dat ik pauzes door betaal. ;-)

Tsja, te laat is het verpesten voor jezelf denk ik dan.
@ster ik zei niet "met zijn allen" hoor, dat was webs
En ik ben erg blij met de doorbetaalde pauzes hoor, ik heb een prima werkgever :-)
quote:Ellsje schreef op 02 april 2012 @ 22:23:

@ster ik zei niet "met zijn allen" hoor, dat was websexcuus in dat geval
quote:ster89 schreef op 02 april 2012 @ 22:21:

[...]

Wat betreft de drukte: klanten kunnen bij ons altijd wel even wachten hoor.. Aan die vijf minuten zal het niet liggen.Mijn medewerkers halen het echt niet in hun hoofd om dit tegen mij te zeggen. De klant is koning. Ik betaal mijn medewerkers om die klant te bedienen. Roken, prima. Maar alleen als het werk het toelaat. En niet andersom.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven