Werk & Studie alle pijlers

rookbeleid tips gezocht

02-04-2012 21:16 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door mijn manager aan mij de opdracht om iets te bedenken omtrent het rookbeleid.

Het probleem speelt zich af op een nevenvestiging. Het rookbeleid dat nu van kracht is roken in de koffiepauze om 10 uur, lunch om 12 uur en middagpauze 14:30.

Echter op de nevenvestiging wordt dit niet juist nageleefd. Er zijn klachten ontvangen van klanten dat ze daar altijd staan te roken maar ook hebben collega's geklaagd die zelf niet roken.

De manager daar is hierop aangesproken meerdere malen maar nog steeds bestaat dit probleem. Manager is zelf ook een roker en geeft aan weleens buiten de pauze te roken omdat hij tijdens de pauze niet in de gelegenheid was door drukte of afspraken.

Daar is begrip voor maar in praktijk werkt dit dus niet want er wordt teveel gerookt ten koste van de klanten.

Aan mijn de taak om hiervoor een oplossing te bedenken. Ik ben zelf ook een roker en snap het probleem van de werknemer maar zeker ook van de werkgever.

Tips??
Waar roken ze dan? En hoe hebben de klanten er last van?
Een (dicht) rookhok maken of een binnenplaats/achterkant bombarderen tot rookplaats?
Bij ons geldt: roken doe je in je eigen tijd. Dit betekent dus dat er alleen in de middagpauze gerookt mag worden (want de koffiepauzes worden doorbetaald). Is even wennen, maar nu is er niemand mee die er problemen mee heeft.
Je mag toch zelf weten hoe je je (koffie) pauze besteed?
Enne, manager zou hierin het goede voorbeeld moeten geven!!! Dus niet meer roken buiten de pauzes!
Waarom wordt het beleid niet nageleefd? Als het is omdat in de praktijk niemand de tijd heeft om op die tijd te roken, is een nieuw/ veranderd beleid misschien handig. Als het is omdat het niemand (bij wijze van) een r**t interesseert, lijkt het me dat een nieuw beleid ook geen zin heeft.

Mogelijkheden om probleem op te lossen:

* Drie andere tijden uitkiezen waarop mensen wel tijd hebben om te gaan roken.

* Zeggen dat mensen 3x per dag mogen roken (wanneer ze zelf denken dat ze tijd hebben.

* Indien klanten er last van hebben (doordat ze bv door rookplek moeten lopen)-> rookplek ergens anders maken.

* Indien klanten er last van hebben doordat ze niet geholpen worden omdat iedereen staat te paffen-> zeggen dat mensen niet mogen roken als er klanten zijn/ verwacht worden.

* Om de beurt roken/ rookschema maken zodat er altijd iemand voor klanten is. (Blijven mensen ook niet zo lang weg; alleen roken is minder gezellig).

Best bizar overigens dat hier gezeik over komt; lijkt me dat personeel ook best zelf kan nadenken over wat gepast/ handig is!
Als ik in mijn koffiepauze niet zou mogen roken zou ik het tot op de bodem uitzoeken...
Wat voor bedrijf is het? Ik vind niets ergers dan winkelpersoneel dat buiten staat te roken. Is een rookruimte uit het zicht een oplossing?
Ga resultaatgericht werken ipv arbeidstijdgericht, stel desnoods targets in.Rookplek verkassen zodat klanten er geen last van hebben
quote:Ellsje schreef op 02 april 2012 @ 21:21:

Bij ons geldt: roken doe je in je eigen tijd. Dit betekent dus dat er alleen in de middagpauze gerookt mag worden (want de koffiepauzes worden doorbetaald). Is even wennen, maar nu is er niemand mee die er problemen mee heeft.

Wat is dit nou weer voor onzin? Of ik nou in mn rookpauze 5 min sta te roken of 5 min mn wenkbrauwen ga epileren daar heeft mijn baas geen last van.

Bij mij roken in de koffiepauze's en de lunchpauze, maar als het echt heel stil is op het werk kan een xtje extra ook in overleg.

Er wordt gerookt aan de achterkant van het gebouw zodat klanten en bezoekers er geen last van hebben/het niet zien.

En dat vind ik een prima beleid.
quote:Mac123 schreef op 02 april 2012 @ 21:26:

Wat voor bedrijf is het? Ik vind niets ergers dan winkelpersoneel dat buiten staat te roken. Is een rookruimte uit het zicht een oplossing?toen ik nog in de detailhandel werkte was de afspraak dat je of in de rokersruimte ging zitten(sommige werkgevers hebben dat maar dat is eigenlijk erg vervelend omdat je dan ook niet buiten MAG roken en ik hou niet van binnen roken) of even je naamplaatje of iets anders dat herkenbaar van de zaak was afdeed en even de hoek om liep om te roken.
Ik mag op mijn werk helemaal niet roken, dus 3 keer per dag vind ik best luxe. Er word wel stiekem gerookt als de managers weg zijn, maar als je geluk hebt, is er dan misschien 1 x tijd voor en dan net 5 minuten. Er blijven hier in ieder geval geen klanten staan, omdat iemand aan het roken is.
quote:naomiloves schreef op 02 april 2012 @ 21:29:

Ik mag op mijn werk helemaal niet roken, dus 3 keer per dag vind ik best luxe. Er word wel stiekem gerookt als de managers weg zijn, maar als je geluk hebt, is er dan misschien 1 x tijd voor en dan net 5 minuten. Er blijven hier in ieder geval geen klanten staan, omdat iemand aan het roken is.

Waarom mag jij in hemelsnaam niet in je pauzes roken van je baas?

Als mijn baas me gaat vertellen wat ik wel en niet mag doen in mijn pauze dan mag hij ook al mijn pauze's gaan uitbetalen hoor. En zelfs dan, je pauze is van jou, om even bij te komen. De een doet dat met een sigaret, de ander door te facebooken.
Ik ga ook nooit voor de winkel staan maar maak een ommetje.

En ik heb gewoon recht op pauze dus dan bepaal ik zelf wel wat ik doe..
quote:ster89 schreef op 02 april 2012 @ 21:31:

Ik ga ook nooit voor de winkel staan maar maak een ommetje.

En ik heb gewoon recht op pauze dus dan bepaal ik zelf wel wat ik doe..

Precies. Mijn collega's en excollega;s doen de meest uitlopende dingen in hun pauze: boodschappen, wandeling, even met kind knuffelen op de creche(ja, echt) terrasje pakken, huiswerk maken, facebooken.

En ja, ik besteed een deel van mijn pauze aan roken. Niemand z'n zaak behalve die van mij. Ik val niemand er mee lastig, sta netjes buiten uit het zicht van bezoekers, gooi mn peuk netjes weg in de prullenbak en neem een kauwgompje. Who cares?
@Ruza Ik krijg ook mijn pauzes doorbetaald, dus dat scheelt dan weer wel.

Het is bij ons vaak zo druk, dat er soms niet eens tijd is voor pauze. Zeker niet op de normale pauzetijden zoals tussen de middag en rond 5 uur. Meestal is het snel tussendoor iets eten en dan weer door.

En wat het roken betreft, word dus wel stiekem gedaan, maar er hangen hier ook overal camera's voor de veiligheid, dus waarschijnlijk weten ze wel dat het gebeurd. Vaak word het afval wegbrengen als excuus gebruikt om even naar buiten te kunnen.
@Ruza wij zijn maar met zijn tweeën, dus als iemand zijn wenkbrauwen staat te epileren druk ik op een belletje en komt diegene mij helpen. Als diegene buiten staat te roken gaat dit niet, vandaar dat we dit op deze manier hebben afgesproken.
Nja als het zo druk is houdt het op. En in sommige gevallen maak ik ook voor werkgever een uitzondering en werk een pauze door.

Ik weet niet waar je werkt maar je hebt gewoon RECHT op zo en zo veel pauze he?? En als dat niet kan dan moet je werkgever maar meer personeel aannemen, niet jou je pauze agnemen.

En wat is de reden dat je werkgever het roken verbiedt?
Ik heb tot nu toe alleen mogen roken IN mijn pauzes(3), buiten, uit het zicht van de hoofdingang.

Buiten de pauzes om mag er niet worden gerookt.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:Ruza schreef op 02 april 2012 @ 21:36:

[...]

Precies. Mijn collega's en excollega;s doen de meest uitlopende dingen in hun pauze: boodschappen, wandeling, even met kind knuffelen op de creche(ja, echt) terrasje pakken, huiswerk maken, facebooken.

En ja, ik besteed een deel van mijn pauze aan roken. Niemand z'n zaak behalve die van mij. Ik val niemand er mee lastig, sta netjes buiten uit het zicht van bezoekers, gooi mn peuk netjes weg in de prullenbak en neem een kauwgompje. Who cares?Precies. Als mijn werkgever voor mij denkt te kunnen bepalen of ik wel of niet rook dan is het hek van de dam.
quote:Tickel schreef op 02 april 2012 @ 21:40:

Ik heb tot nu toe alleen mogen roken IN mijn pauzes(3), buiten, uit het zicht van de hoofdingang.

Buiten de pauzes om mag er niet worden gerookt.bij ons ook. Maar op de dagen dat we de helft van de tijd uit het raam zitten te staren en boter kaas en eieren spelen uit verveling mag er dus best een extra keer gerookt worden.
Het betreft een klein hotel met een eetgelegenheid.

We hebben daar 25 medewerkers waaronder 21 rokers. Het probleem ligt vooral bij de receptie; onbemand door rookgedrag en door het horeca gedeelte: bediening en keukenpersoneel hebben 2 shifts: dus de ene shift heeft om 10:00 uur pauze de andere een kwartier later. In de avondshift hebben ze ook nog een keer pauze.

De medewerkers zeggen dat ze geen pauze konden nemen op dat tijdstip en bepalen vervolgens zelf de pauze iets later. Dit zou moeten kunnen maar in praktijk wordt er dan meerdere malen gerookt in plaats van een keer in de pauze.

Dat ze lak hieraan hebben is omdat er te weinig controle is en de manager niet het goede voorbeeld geeft.

Rookschema en alleen roken vind ik een goed idee!

Maar rookschema is ingewikkeld omdat iedereen onregelmatig werkt.

3 keer roken per shift en alleen vind ik een goede maar hoe controleer ik dat?

Kan toch moeilijk een rooklijst ophangen die ze moeten aftekenen.

Ze hebben zich gewoon aan de regels te houden.
Maar dit geldt alleen voor de koffiepauzes hoor! (2 keer 10 minuten) En die krijg ik gewoon doorbetaald. Mijn middagpauze (1 uur) mag ik geheel naar eigen inzicht invullen.
quote:Ellsje schreef op 02 april 2012 @ 21:38:

@Ruza wij zijn maar met zijn tweeën, dus als iemand zijn wenkbrauwen staat te epileren druk ik op een belletje en komt diegene mij helpen. Als diegene buiten staat te roken gaat dit niet, vandaar dat we dit op deze manier hebben afgesproken.Ik ben bereid 3x zo snel en hard te werken om mijn collega's een fatsoenlijke pauze te laten hebben en andersom ook. Dat kwartiertje overleef je echt wel en ik heb nog nooit een klant meegemaakt die daar geen begrip voor had.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven