Werk & Studie alle pijlers

rookbeleid tips gezocht

02-04-2012 21:16 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door mijn manager aan mij de opdracht om iets te bedenken omtrent het rookbeleid.

Het probleem speelt zich af op een nevenvestiging. Het rookbeleid dat nu van kracht is roken in de koffiepauze om 10 uur, lunch om 12 uur en middagpauze 14:30.

Echter op de nevenvestiging wordt dit niet juist nageleefd. Er zijn klachten ontvangen van klanten dat ze daar altijd staan te roken maar ook hebben collega's geklaagd die zelf niet roken.

De manager daar is hierop aangesproken meerdere malen maar nog steeds bestaat dit probleem. Manager is zelf ook een roker en geeft aan weleens buiten de pauze te roken omdat hij tijdens de pauze niet in de gelegenheid was door drukte of afspraken.

Daar is begrip voor maar in praktijk werkt dit dus niet want er wordt teveel gerookt ten koste van de klanten.

Aan mijn de taak om hiervoor een oplossing te bedenken. Ik ben zelf ook een roker en snap het probleem van de werknemer maar zeker ook van de werkgever.

Tips??
Ter info: ze roken buiten bij een fietsenstalling tegenover de parkeerplaats van de gasten.
Maar in hoeverre hebben de klanten er dan last van?
quote:kate27 schreef op 02 april 2012 @ 21:44:

Het betreft een klein hotel met een eetgelegenheid.

We hebben daar 25 medewerkers waaronder 21 rokers. Het probleem ligt vooral bij de receptie; onbemand door rookgedrag en door het horeca gedeelte: bediening en keukenpersoneel hebben 2 shifts: dus de ene shift heeft om 10:00 uur pauze de andere een kwartier later. In de avondshift hebben ze ook nog een keer pauze.

De medewerkers zeggen dat ze geen pauze konden nemen op dat tijdstip en bepalen vervolgens zelf de pauze iets later. Dit zou moeten kunnen maar in praktijk wordt er dan meerdere malen gerookt in plaats van een keer in de pauze.

Dat ze lak hieraan hebben is omdat er te weinig controle is en de manager niet het goede voorbeeld geeft.

Rookschema en alleen roken vind ik een goed idee!

Maar rookschema is ingewikkeld omdat iedereen onregelmatig werkt.

3 keer roken per shift en alleen vind ik een goede maar hoe controleer ik dat?

Kan toch moeilijk een rooklijst ophangen die ze moeten aftekenen.

Ze hebben zich gewoon aan de regels te houden.je snapt dat dit niks te maken heeft met slecht beleid maar met slecht managerschap..
quote:Ellsje schreef op 02 april 2012 @ 21:44:

Maar dit geldt alleen voor de koffiepauzes hoor! (2 keer 10 minuten) En die krijg ik gewoon doorbetaald. Mijn middagpauze (1 uur) mag ik geheel naar eigen inzicht invullen.Ja, je hebt recht op die twee keer tien minuten. En dan mag je dus doen wat je wil: koffie drinken, je maké-up bijwerken, poepen of roken.
quote:ster89 schreef op 02 april 2012 @ 21:49:

[...]

Ja, je hebt recht op die twee keer tien minuten. En dan mag je dus doen wat je wil: koffie drinken, je maké-up bijwerken, poepen of roken.Of als je een beetje opschiet alle 4
Je geeft zelf al aan waar het mis gaat: er is weinig controle en de manager geeft het verkeerde voorbeeld. Volgens mij is dat simpel op te lossen... Meer controle, desnoods met een aftekenlijst (als ze zelf de verantwoordelijkheid niet aankunnen...! En de manager een schop onder zijn gat geven (figuurlijk bedoel ik dan hè)!
Bij mijn vorige werkgever werd het roken helemaal verboden. Halen de rokers ook de tijd weer in die ze niet werken als ze rookpauze hebben?
quote:Ruza schreef op 02 april 2012 @ 21:50:

[...]

Of als je een beetje opschiet alle 4 Poepen gaat ook zo lastig zonder peuk erbij
quote:betjeklets schreef op 02 april 2012 @ 21:51:

Bij mijn vorige werkgever werd het roken helemaal verboden. Halen de rokers ook de tijd weer in die ze niet werken als ze rookpauze hebben?

Je hebt re-heeeecht op pauze!

In het geval van een acht uur tellende werkdag iig, en daar gaat het hier over.
Ja, je hebt recht op pauze, maar dat betekent niet dat je ook recht hebt op roken!
De klanten klagen hier over als ze komen aanrijden kunnen ze de rokers zien en we hebben inmiddels al meerdere klachten ontvangen dat ze daar altijd maar staan te roken.

Tevens is de receptie weleens onbemand doordat er iemand buiten de pauze staat te roken. Even snel sigaretje roken.

De fout ligt bij de manager maar ze roken nog meer als de manager afwezig is.

De paar niet rokende medewerkers klagen hier ook over en geven toe dat er teveel wordt gerookt.

Manager is heeft hier ook al een officiele waarschuwing voor gehad maar weinig veranderd. Probleem wordt niet opgelost.

Voor de rest heeft de manager andere kwaliteiten en willen ze hem niet kwijt.
quote:Ellsje schreef op 02 april 2012 @ 21:54:

Ja, je hebt recht op pauze, maar dat betekent niet dat je ook recht hebt op roken!Natuurlijk wel. Pauze is even vrije tijd. En dan mag je doen wat je wil.
quote:naomiloves schreef op 02 april 2012 @ 21:29:

Ik mag op mijn werk helemaal niet roken, dus 3 keer per dag vind ik best luxe. Er word wel stiekem gerookt als de managers weg zijn, maar als je geluk hebt, is er dan misschien 1 x tijd voor en dan net 5 minuten. Er blijven hier in ieder geval geen klanten staan, omdat iemand aan het roken is.Ik zou ontslag nemen dan wat een onzin, je mag toch zelf weten wat je doet in je pauzes.
In totaal hebben ze 1 uur pauze per dag waarvan een half uur onbetaald.
quote:kate27 schreef op 02 april 2012 @ 21:54:

De klanten klagen hier over als ze komen aanrijden kunnen ze de rokers zien en we hebben inmiddels al meerdere klachten ontvangen dat ze daar altijd maar staan te roken.

Tevens is de receptie weleens onbemand doordat er iemand buiten de pauze staat te roken. Even snel sigaretje roken.

Ja dit vind ik ook slecht, de zaak gaat hier ten koste van het rookgedrag van de mederwerkers. Ik zou zeggen roken in je pauze (en nastreven dat iedereen deze op tijd krijgt) en bij overtreding een officiële waarschuwing.
quote:ster89 schreef op 02 april 2012 @ 21:49:

[...]

Ja, je hebt recht op die twee keer tien minuten. En dan mag je dus doen wat je wil: koffie drinken, je maké-up bijwerken, poepen of roken.Bij een werkdag van 8 uur heb je recht op een halfuur pauze, dus die tien minuten heb je geen recht op. En als deze pauzes zijn doorbetaald, mag de werkgever zeggen dat je binnen blijft en dus niet rookt.
Tja, je kunt nog zoveel oplossingen bedenken maar het kijkt me dat de afspraken duidelijk genoeg zijn en ook heel redelijk als je drie keer per dag mag roken. Het is dus meer een kwestie van manager en personeel aanspreken.
Onze pauzes zijn dus géén vrije tijd, deze worden gewoon betaald!!
Al rook je al je longen kapot, het ziet er zo ordi uit als mensen buiten staan te roken. Bij mijn vorige werk werd er ook steeds langer pauze genomen en niet gewerkt. Vandaar het verbod. In je lunchpauze ga je dan maar ergens anders heen.
"Over pauzes is de wetgever kort en duidelijk. Als je een bepaalde tijd hebt gewerkt, heb je recht op pauze. Ook is er precies omschreven hoeveel pauze je moet krijgen.

Werk je langer dan vijf en een half uur aan één stuk, dan heb je recht op een pauze van een half uur. Als je langer dan acht uur werkt, dan wordt dat drie kwartier. Daar moet dan een pauze bij zijn die minimaal een half uur aaneen duurt. En als je tien uur aan een stuk werkt, dan wordt je minimale pauzetijd één uur. Ook hierbij moet minstens één pauze zijn die een half uur of langer duurt."

Dus in feite twee keer 7 minuten koffiepauze. Kun je best twee peuken in stoppen heur.

Bron: https://www.loonwijzer.nl ... -lang-moet-je-pauze-duren
quote:kate27 schreef op 02 april 2012 @ 21:54:

Dat moet dan opgelost worden door een andere rooklokatie.

Dat kan natuurlijk niet. Er is toch wel iemand die dan kan waarnemen?

De fout ligt bij de manager maar ze roken nog meer als de manager afwezig is.

De paar niet rokende medewerkers klagen hier ook over en geven toe dat er teveel wordt gerookt.

Manager is heeft hier ook al een officiele waarschuwing voor gehad maar weinig veranderd. Probleem wordt niet opgelost.

Voor de rest heeft de manager andere kwaliteiten en willen ze hem niet kwijt.Tja, en dat weet die manager waarschijnlijk. Hij weet dat hij er mee wegkomt!
quote:ster89 schreef op 02 april 2012 @ 21:59:

"Over pauzes is de wetgever kort en duidelijk. Als je een bepaalde tijd hebt gewerkt, heb je recht op pauze. Ook is er precies omschreven hoeveel pauze je moet krijgen.

Werk je langer dan vijf en een half uur aan één stuk, dan heb je recht op een pauze van een half uur. Als je langer dan acht uur werkt, dan wordt dat drie kwartier. Daar moet dan een pauze bij zijn die minimaal een half uur aaneen duurt. En als je tien uur aan een stuk werkt, dan wordt je minimale pauzetijd één uur. Ook hierbij moet minstens één pauze zijn die een half uur of langer duurt."

Dus in feite twee keer 7 minuten koffiepauze. Kun je best twee peuken in stoppen heur.

Bron: https://www.loonwijzer.nl ... -lang-moet-je-pauze-durenBij een werkdag van 8 uur heb je een halfuur pauze (meestal lunchpauze). Alleen als je langer dan 8 uur werkt, komt daar nog een kwartiertje bij.
@ster89op een werkdag van 8 uur hebben wij een middagpauze van 1 uur waarin je zoveel mag roken als je zelf wilt, want het is je eigen tijd... Daarnaast heb je 2 keer een doorbetaalde pauze van 10 minuten. Dit is dus de baas zijn tijd, vandaar dat je dan dus niet mag roken.
quote:Mariska76 schreef op 02 april 2012 @ 22:03:

[...]

Bij een werkdag van 8 uur heb je een halfuur pauze (meestal lunchpauze). Alleen als je langer dan 8 uur werkt, komt daar nog een kwartiertje bij.Verrek, ik ben verder gaan googlen en inderdaad.
Tja, ik zou het ook bij de manager zoeken. Je kunt nog zo'n mooi beleid bedenken, maar als hij/zij het niet gaat uitvoeren verandert er helemaal niets.

Rookhok: achter het pand een rookplek creeeren waar ze niet in het zicht van de gasten staan?

Volgens mij klagen gasten hier trouwens alleen om als ze niet voldoende geholpen worden...dan valt het op dat de staf ergens anders staat te roken.

3x per dienst en niet als er klanten wachten vind ik heel netjes. Ook dat ze hun telefoon mee moeten nemen zodat er direct gebeld kan worden als er iemand aan komt. En dan natuurlijk zorgen dat hun manager zich er ook aan houdt EN ze aanspreekt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven