beenham

03-04-2012 08:34 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb bij de supermarkt een gemarineerde beenham gekocht maar weet eigenlijk niet hoe ik hem klaar moet maken. Ik zat te denken aan de oven maar hoelang en hoeveel graden?

Heeft iemand tips voor mij?
Ligt er mede aan hoe groot die is. Staat er niets op de verpakking?
Er staat dat je hem moet braden maar ik heb daar geen pan voor, hij weegt net iets meer dan 700 gram.
Ik zou hem op 180 graden een uur doen, eventueel na een half uur inpakken en op 140 verder garen, blijft die sappig van.
Oke moet ik de ham eerst aanbraden of gewoon zo erin doen?
Zit er ook nog bot in? Dan zou ik hem iets langer doen.

Je zou hem ook rustig op 160 kunnen laten garen, zolang je er maar zeker van bent dat de kern goed verhit is geweest. Dus dan wel lang geboeg.
Aanbraden is vaak wel wat lekkerder, maar niet nodig, als je de oven voorverwarmd op bv 200, dan de ham erin schuift en terug schroeft naar 160 heb je ook een soort van baklaagje.
De kersthammen gaan bij mij ook nooit de pan in van te voren, dat gaat prima
Halverwege de baktijd even de ham bedruipen met vocht wat in de braadslee is gevallen. en omdraaien voor gelijkmatige garing.
Er zit geen bot in, ik doe hem dan op 160 graden en dan een uur ongeveer gok ik. Ik hoop dat het lukt. Bedankt voor de tips in ieder geval.
Haha jij hebt vast dezelfde supermarkt in de buurt als ik

Wij hebben hem gisteren gebraden in de braadpan. Dan word de ham minder droog, en dus lekkerder.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Hij was trouwens in 1,5 uur gaar.
quote:mali30 schreef op 03 april 2012 @ 09:08:

Haha jij hebt vast dezelfde supermarkt in de buurt als ik

Wij hebben hem gisteren gebraden in de braadpan. Dan word de ham minder droog, en dus lekkerder.Aanbraden van te voren werkt ook, of de ham in een goed hete oven schuiven en terug draaien naar lagere temp, dan hou je hem ook sappig..
Een beetje voor- of na- verwarmen in de magnetron wil ook nog wel eens helpen bij het grillen.
Haha zou best kunnen mali, ze waren in de reclame en het zag er zo lekker uit. Ik heb een koekenpan en een hapjespan maar daar kan je volgens mij niet in braden. Dus daarom lijkt de oven mij het handigst.
Waarom zou je niet kunnen braden in een hapjespan?
Ik had laatst beenham kort aangebakken in de pan (net een beetje bruin/krokant van buiten) En dan iets van 3 kwartier in de oven. Maar dat is ook afhankelijk van de dikte natuurlijk.
Ik herinner me trouwens dat mijn moeder en oma het altijd gewoon in de pan braden. En dat was wel veel lekkerder dan mijn oven-beenham. Sappiger vooral
Je kan prima braden in een hapjespan hoor
De ham was ook nog vacuüm verpakt en op de achterkant daarvan stonden de oveninstructies, lekker snugger haha. Hij is wel heel goed gelukt en smaakt heerlijk! Voor herhaling vatbaar!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven