Werk & Studie alle pijlers

Verplicht naar school.

02-04-2012 20:08 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben getrouwd met een man die 2 dochters heeft uit een eerder huwelijk.

Mijn man heeft vanaf zijn 16de gewerkt, en heeft nooit opleidingen kunnen doen. Hierdoor vind hij school heel belangrijk.

Zijn oudste dochter is met 18 van school gegaan omdat ze zwanger was, het huis was te klein. Niet om het feit dat ze jong zwanger was, nee omdat ze stopte met school. De vader van het kind is er inmiddels van door, en betaald geen alimentatie. Ondanks dat ze 40 uur per week schoonmaakt heeft ze het niet breed, het enigste wat haar vader er over zegt:''Het is haar eigen schuld, ze had haar opleiding maar moeten afmaken.''

Zijn jongste dochter gaat nog wel naar school , het HBO , ze is bezig met afronden. En zoals het nu lijkt gaat ze straks naar de universiteit.Je kan merken dat ze geen zin meer heeft om naar school te gaan, maar ze moet van haar vader. Natuurlijk heb je met een volwassen dochter hier weinig over te zeggen, dus hebben ze het op een dealtje gegooid, Ze zou een splinter nieuwe lease Mercedes krijgen , als ze maar naar de universiteit zou gaan , mocht ze de universiteit afronden koopt hij hem voor haar. Wat mijn man met zijn geld doet is zijn ding.

Maar toch vind ik het verkeerd dat hij haar op zo'n manier omkoopt om naar school te gaan.

Zou ik hier terecht wat van kunnen zeggen? En zo ja, hoe zou ik het moeten brengen?
Ik zou er echt met hem een gesprek over aangaan. Hij is zelf blijkbaar nogal gefrustreerd over het feit dat hij niet gestudeerd heeft en probeert dat nu goed te maken via zijn dochter. En dat gaat te ver. En het zijn oudste zo kwalijk nemen dat zij niet zijn droom heeft nagejaagd , kan natuurlijk ook niet.

Dit gaat verder dan school belangrijk vinden.
Ik zou het wel met hem bespreken, het is je man dus je kunt toch met hem discussiëren hier over? hij moet zelf weten wat hij met het geld doet, maar je kunt iig hem wel laten weten hoe jij hier over denkt.

ik vind het triest voor de oudste, ook al heeft ze de situatie zelf gecreerd. Wat je je man zou kunnen vragen, is wat hij belangrijker vindt: de jongste die al een hoge opleiding heeft, een nog hogere opleiding laten halen. een toevoeging die wel leuk is maar dat niet heel veel meer toevoegt nadat ze het hbo alheeft gehaald....of oudste, die nog niets heeft, helpen om een basisopleiding (en meer) te laten halen zodat zij ook nog iets kan maken van haar leven.

hij heeft zijn oudste dochter 'opgegeven' , is dat echt fair? ziet hij dat zelf wel in?
The past may be in tatters
But today is all that matters
Fijn dat jij dat voor de oudste dochter bepaalt dat ze makkelijk door had kunnen leren
Misschien kan ze dat ook wel, wij kennen die dochter toch niet? Ik wou dat mijn ouders wat meer gepusht hadden.
quote:Mariska76 schreef op 02 april 2012 @ 20:53:

Misschien kan ze dat ook wel, wij kennen die dochter toch niet? Ik wou dat mijn ouders wat meer gepusht hadden.Nou aangezien ze op haar 18e een kind kreeg, denk ik niet dat het makkelijk zou zijn geworden.
Doorleren als alleenstaande ouder terwijl je 40 uur in de week werkt is helemaal niet makkelijk! Maar het kan wel. Ik vraag me dan ook af wat papa voor deze dochter doet om haar te steunen of te helpen. En dan bedoel ik niet alleen materieel maar wat doet hij om haar aan te moedigen? Helemaal niks. De Mercedes zal me aan mijn reet roesten maar hij behandelt zijn dochters niet gelijk en dat vind ik niet eerlijk. Niet alles hoeft op de weegschaal maar ik vind het verschil hier wel heel groot.
quote:kaetje schreef op 02 april 2012 @ 20:57:

Doorleren als alleenstaande ouder terwijl je 40 uur in de week werkt is helemaal niet makkelijk! Maar het kan wel. Ik vraag me dan ook af wat papa voor deze dochter doet om haar te steunen of te helpen. En dan bedoel ik niet alleen materieel maar wat doet hij om haar aan te moedigen? Helemaal niks. De Mercedes zal me aan mijn reet roesten maar hij behandelt zijn dochters niet gelijk en dat vind ik niet eerlijk. Niet alles hoeft op de weegschaal maar ik vind het verschil hier wel heel groot.helemaal eens...
The past may be in tatters
But today is all that matters
Er is volgens mij maar 1 baby van de dochter die op haar 18de een kind heeft gehad.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:viva-amber schreef op 02 april 2012 @ 21:19:

Er is volgens mij maar 1 baby van de dochter die op haar 18de een kind heeft gehad.Je hebt gelijk. Las je post verkeerd.
quote:gruffalo schreef op 02 april 2012 @ 20:50:

Ik zou het wel met hem bespreken, het is je man dus je kunt toch met hem discussiëren hier over? hij moet zelf weten wat hij met het geld doet, maar je kunt iig hem wel laten weten hoe jij hier over denkt.

ik vind het triest voor de oudste, ook al heeft ze de situatie zelf gecreëerd. Wat je je man zou kunnen vragen, is wat hij belangrijker vindt: de jongste die al een hoge opleiding heeft, een nog hogere opleiding laten halen. een toevoeging die wel leuk is maar dat niet heel veel meer toevoegt nadat ze het hbo al heeft gehaald....of oudste, die nog niets heeft, helpen om een basisopleiding (en meer) te laten halen zodat zij ook nog iets kan maken van haar leven.

hij heeft zijn oudste dochter 'opgegeven' , is dat echt fair? ziet hij dat zelf wel in?

Helemaal mee eens!

Geef oudste dochter de kans om ook een opleiding te voltooien, en daarmee haar levensstandaard en dat van haar kind te verhogen. Jongste dochter heeft nota bene al een mooi diploma.
Dus hij vroeg haar wat ze wil hebben en toen kwamen ze op een Mercedes? Wat een raar verhaal....Of het zijn gewoon mafketels...
quote:mir1973 schreef op 02 april 2012 @ 20:08:

Mijn man heeft vanaf zijn 16de gewerkt, en heeft nooit opleidingen kunnen doen. Hierdoor vind hij school heel belangrijk.

En zoals het nu lijkt gaat ze straks naar de universiteit.Natuurlijk heb je met een volwassen dochter hier weinig over te zeggen, dus hebben ze het op een dealtje gegooid, Ze zou een splinter nieuwe lease Mercedes krijgen , als ze maar naar de universiteit zou gaan , mocht ze de universiteit afronden koopt hij hem voor haar. Wat mijn man met zijn geld doet is zijn ding.Gewoon uit interesse: wat voor baan heeft je man zonder opleiding weten te vinden dat hij een splinternieuwe lease Mercedes voor een van zijn dochters kan kopen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:viva-amber schreef op 02 april 2012 @ 20:32:

Zet het geld vast als studiefonds voor de baby...ipv mercedes

Hoezo? Om het even héél cru te zeggen, hij heeft zich toch de pleuris gewerkt om dit blijkbaar te kunnen betalen? Waarom zou hij voor zijn oudste dochter die verantwoordelijkheid moeten nemen. Geef beide dochters dezelfde kansen voor een opleiding (een mercedes voor de een, en geld voor een oppas voor de ander) en laat de jonge moeder dán zelf maar sparen voor de baby.

Overigens kan ik het me van een vader als deze niet voorstellen dat hij het type opa is dat voor zijn kleinkind niets opzij zet voor later.
quote:mir1973 schreef op 02 april 2012 @ 20:43:

Zijn oudste dochter(die met het kind) is op het vmbo niet geslaagd. Ze deed iets voor leerlingen zonder diploma op het MBO , niveau 1. Vanaf daar zou ze door kunnen gaan naar niveau 2, en zo naar 3,4 en dan HBO. Kortom ze had makkelijk kunnen door leren.

Kan je echt naar school s'avond ? of zijn dat alleen van die LOI opleidingen?

De manier waarop het met die jongste ging (die van de universiteit)

is de manier waarop het ging.

Iedere keer als hij haar ziet, wat standaard 1 keer in de week is, gaat het over school, niet alleen even geïnteresseerd vragen, nee er boven op. Ze krijgt goed op haar flikker als ze ziek is, of omdat ze om een andere rede even niet op school was. En toen er te spraken kwam wat ze na het HBO ging gebeuren, zei ze dat ze graag wou werken, misschien in Amerika of zoiets rondtrekken, hij zat er boven op NEE dat gebeurt niet!! Je gaat naar de universiteit. Toen ze nogmaals zei dat ze dat niet wou . Vroeg hij wat wil je hebben? En toen is de Mercedes te sprake gekomen. Op een toontje van :''Als jij je groente op eet, mag jij vanavond een snoepje.'' Waar ik me me helemaal aan dood ergerde was dat zijn oudste er bij zat, en hij haar aan heeft gekeken van, tja eigen schuld dat je er geen 1 krijgt.Tjah, hier wordt het verhaal weer een beetje anders van zeg :-/ .. Hij stimuleert haar dus niet positief, hij dwingt haar? En als dat niet werkt koopt hij haar dus idd om. Uit je OP haalde ik bij lange na niet dat het op deze manier verliep.
Ik lees hier eigenlijk twee versies van hetzelfde verhaal. Is het verhaal nu niet heel erg gekleurd door jouw ergernis?

Die dochters zijn volwassen, als het hen echt niet zint dan kunnen ze op eigen benen gaan staan en het huis uit gaan. Ik vraag me af waarom ze het dan niet doen.

Ergens snap ik die vader nog steeds, hij wil dat zijn kinderen het goed hebben en daar hoort een opleiding bij als je betere kansen wil. En ja, hoe cru het ook is, dat die oudste dochter nu als schoonmaakster werkt is omdat ze haar eigen toekomst in de ijskast heeft gezet door te stoppen met haar opleiding. Ze had zelf meer controle over de situatie dan jij misschien wil inzien. Net zoals de andere dochter wel controle heeft over de situatie. Ze moet alleen een keuze willen maken.
Ik vind trouwens niet dat er sprake is van dwang, hij pusht haar wel wat niet zo fijn is, maar uiteindelijk zegt die dochter wel toe dat het zo loopt in ruil voor een auto. Tjah.. zoals ik al zei, die dochter weet zelf wel wanneer het voor haar genoeg en wat ze moet doen als ze het thuis zat is. Blijkbaar is het niet erg genoeg om het huis uit te gaan als ze er een auto voor krijgt. Het is maar welke waarden je iemand mee geeft.
Ik weet een heel klein beetje hoe lastig het is om door te leren als je een gezin hebt. Mijn man doet namelijk een opleiding in de avonduren naast ons werk, huishouden en 2 kleine kindjes. We hebben 1 auto en als we niet op de avonden dat hij naar school moet konden eten bij onze ouders dan werd het heel lastig en was de lol er snel af. Ik kom op 1 van de dagen om kwart over vijf thuis en een half uur later moet mijn man dan al weer in de auto zitten. Ik ben echt blij dat we steun hebben van onze ouders. Zonder hadden we het ook wel gered maar dat zij achter ons staan maakt het wel echt makkelijker. En als je dan alleen bent heb je 's avonds ook nog oppas nodig. Hoe pa zijn andere dochter stimuleert moet hij zelf maar weten maar ik denk dat de oudste meer gebaat is bij praktische hulp en positieve stimulans dan bij negativiteit en niks doen.
quote:Mariska76 schreef op 02 april 2012 @ 20:53:

Misschien kan ze dat ook wel, wij kennen die dochter toch niet? Ik wou dat mijn ouders wat meer gepusht hadden.Waarom? In the end of the day is het nog altijd je eigen verantwoordelijkheid. Ook als puber. Je kunt je eigen toekomst bepalen, maar dan moet je er wel wat voor doen. Dat kunnen je ouders niet.
quote:mir1973 schreef op 02 april 2012 @ 20:08:

Ze zou een splinter nieuwe lease Mercedes krijgen , als ze maar naar de universiteit zou gaan , mocht ze de universiteit afronden koopt hij hem voor haar. Wat mijn man met zijn geld doet is zijn ding.

Maar toch vind ik het verkeerd dat hij haar op zo'n manier omkoopt om naar school te gaan. Dit zie ik niet als 'omkopen'. Het is een stimulans die haar net over de streep kan zetten. Vind 't geen enkel punt hoor.
quote:Noerie schreef op 02 april 2012 @ 20:47:

Ik zou er echt met hem een gesprek over aangaan. Hij is zelf blijkbaar nogal gefrustreerd over het feit dat hij niet gestudeerd heeft en probeert dat nu goed te maken via zijn dochter. En dat gaat te ver. En het zijn oudste zo kwalijk nemen dat zij niet zijn droom heeft nagejaagd , kan natuurlijk ook niet.

Dit gaat verder dan school belangrijk vinden.Denk ik dus ook. Het probleem zit in hem. Niet in zijn beide dochters.
quote:xayaz schreef op 03 april 2012 @ 09:24:

[...]

Dit zie ik niet als 'omkopen'. Het is een stimulans die haar net over de streep kan zetten. Vind 't geen enkel punt hoor. Geweldig, zo'n vader die er zóveel voor over heeft om zijn dochter aan het studeren te krijgen. Wees trots op 'm!Trots? Nou, het is maar net wat je daaronder verstaat. Je kunt honderden mercedessen geven, maar feit blijft uiteindelijk dat die dochter straks naar de uni gaat niet omdat ze dat zelf wil, maar om haar vader te plezieren.
Wat betreft de dochter die helemaal geen opleiding heeft afgemaakt, snap ik het wel. Maar de andere dochter op zo'n manier omkopen gaat echt te ver. Ik hoop maar dat ze zelf doet wat ze graag wil en het niet doet omdat het moet van haar vader. Is er een moeder in het spel of heb ik dat gemist? Jij mag je er in ieder geval niet mee bemoeien vind ik.
Ze hoeft zich er ook niet mee te bemoeien, maar ze mag er natuurlijk wel wat van vinden. En ik vind een mercedes geven om vooral maar te zorgen dat je dochter gaat studeren ook veel te ver gaan.
Ik vind het vooral heel erg voor die andere dochter. Wat doet hij om haar te stimuleren/om te kopen/ over te halen om een avondopleiding te gaan doen? Tuurlijk moet het uit jezelf komen maar je ene kind blijven stimuleren en de ander alleen maar kritiek geven omdat ze "maar" een schoonmaakbaantje heeft vind ik heel erg scheef. Vooral met zo'n duur kado.
Zonde van het studiegeld, had het eerder aan iemand geven die wel naar school wilt en niet kan betalen.

Dit wordt een constante strijd van cijfers overleggen liegen en bedriegen dat er goed de best wordt gedaan op school.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven