HYpotheekrente
dinsdag 3 april 2012 om 11:36
Hallo Allemaal,
Sinds een jaar betaal ik het complete bedrag aan hypotheekrente voor het huis wat mijn inmiddels ex en ik samen gekocht hebben.
We zijn alleen elkaars exen op papier maar verder zijn we nog verwikkeld in procedure.
Maar ik vraag me af of hij niet gewoon de helft van de hypotheek en gemeenteleijke belastingen moet blijven betalen.
Ik loop langzaam leeg wat liquide middelen betreft en meneer leeft prinsheerlijk met zijn nieuwe vriendin zonder een cent te betalen.
Wat zijn mijn rechten en zijn plichten in deze?
Sinds een jaar betaal ik het complete bedrag aan hypotheekrente voor het huis wat mijn inmiddels ex en ik samen gekocht hebben.
We zijn alleen elkaars exen op papier maar verder zijn we nog verwikkeld in procedure.
Maar ik vraag me af of hij niet gewoon de helft van de hypotheek en gemeenteleijke belastingen moet blijven betalen.
Ik loop langzaam leeg wat liquide middelen betreft en meneer leeft prinsheerlijk met zijn nieuwe vriendin zonder een cent te betalen.
Wat zijn mijn rechten en zijn plichten in deze?

dinsdag 3 april 2012 om 11:44
als de hypotheek op beide namen staat, zijn jullie allebei hoofdelijk aansprakelijk voor het gehele hypotheekbedrag. Als je ex niet betaald, zal de bank het hele bedrag op jou proberen te verhalen (of andersom natuurlijk).
Met je ex moet je afspraken maken over de onderlinge verdeling van de lasten. neem aan dat dat in de door jou genoemde procedures wordt afgesproken.
Met je ex moet je afspraken maken over de onderlinge verdeling van de lasten. neem aan dat dat in de door jou genoemde procedures wordt afgesproken.
dinsdag 3 april 2012 om 11:44
Wat hebben jullie voor hypotheek? Omdat je over de betaling van rente schrijft.
Dat zou in geval van een aflossingsvrije hypotheek zijn.
Bedoel je dat hij uit huis is gegaan en jij nu voor de volledige
kosten van hypotheek, belastingen en onderhoud opdraaid?
Dat zou in geval van een aflossingsvrije hypotheek zijn.
Bedoel je dat hij uit huis is gegaan en jij nu voor de volledige
kosten van hypotheek, belastingen en onderhoud opdraaid?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
dinsdag 3 april 2012 om 11:46
hij is je ex op papier, maar voor de rest niet? In welke procedured zijn jullie dan nog verwikkelt? Als je alles al op papier hebt staan heb je die ingewikkelde procedures toch juist al gehad? Ik snap het niet helemaal denk ik......
Is het huis nog van jullie samen op papier, of van jou alleen? Als het van jou alleen is (op papier) moet jij ook alleen betalen, staat het nog te koop onder jullie beide naam moet hij ook nog de helft betalen en delen jullie straks samen de winst/het verlies, maar ook dit hangt af van hoe jullie dit samen geregeld hebben.
In je OP staat in ieder geval te weinig informatie om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen
Is het huis nog van jullie samen op papier, of van jou alleen? Als het van jou alleen is (op papier) moet jij ook alleen betalen, staat het nog te koop onder jullie beide naam moet hij ook nog de helft betalen en delen jullie straks samen de winst/het verlies, maar ook dit hangt af van hoe jullie dit samen geregeld hebben.
In je OP staat in ieder geval te weinig informatie om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen
dinsdag 3 april 2012 om 11:47
Maar woon jij nog in dat huis dan? Als hij ergens anders woont, zal hij daar ook kosten maken lijkt me zo. En als jij daar in je eentje woont, vind ik het eigenlijk wel fair dat jij dan ook de rente ophoest. De aflossing is een ander verhaal: daar profiteert hij (bij verdeling) van mee. Maar is je lening aflossingsvrij en ben jij de enige die in het huis woont, dan vind ik eigenlijk dat jij het moet betalen.

dinsdag 3 april 2012 om 11:48
De hypotheek is een kompleet aflossingsvrije.
Helaas.
Hij is uit huis gegaan en ik betaal alle kosten.
hypotheek en verzekeringen, belastingen etc.
Hij betaald niets.
Mugske,
deze afspraken zijn niet op papier vastgelegd.
Ex en ik spreken niet meer met elkaar.
Hij weigert gewoon te betalen.
Het huis staat nog steeds op beider naam.
Het staat te koop. Maar animo is er niet veel. De tijd is slecht.
Helaas.
Hij is uit huis gegaan en ik betaal alle kosten.
hypotheek en verzekeringen, belastingen etc.
Hij betaald niets.
Mugske,
deze afspraken zijn niet op papier vastgelegd.
Ex en ik spreken niet meer met elkaar.
Hij weigert gewoon te betalen.
Het huis staat nog steeds op beider naam.
Het staat te koop. Maar animo is er niet veel. De tijd is slecht.
dinsdag 3 april 2012 om 11:51
quote:july07 schreef op 03 april 2012 @ 11:47:
Hollebollegijs, maakt het uit wat voor soort hypotheek het is?
Dat weet ik juist niet, omdat TO over rente schrijft.
Maar zal niet veel uitmaken toch.
Volgens mij is man (aanstaande ex) van TO verplicht 50%
van onderhoud, hypotheek en gemeentelijke belasting te betalen.
TO woont er nog dus draait op voor gas, water licht omdat ze gebruiker is.
Ik weet alleen niet of ex moet meebetalen aan de opstalverzekering.
Wie weet dat?
Hollebollegijs, maakt het uit wat voor soort hypotheek het is?
Dat weet ik juist niet, omdat TO over rente schrijft.
Maar zal niet veel uitmaken toch.
Volgens mij is man (aanstaande ex) van TO verplicht 50%
van onderhoud, hypotheek en gemeentelijke belasting te betalen.
TO woont er nog dus draait op voor gas, water licht omdat ze gebruiker is.
Ik weet alleen niet of ex moet meebetalen aan de opstalverzekering.
Wie weet dat?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.

dinsdag 3 april 2012 om 11:52
Hier moet je zelf uit zien te komen met je 'ex'.
Jou alles laten betalen is niet fair.
50-50% is ook niet helemaal fair omdat hij het huis uit moest en dan dus dubbele kosten heeft.
Totale kosten (jullie huis+zijn nieuwe onderkomen) delen door twee is misschien nog de elegantste oplossing totdat het huis verkocht is.
50-50% is ook niet helemaal fair omdat hij het huis uit moest en dan dus dubbele kosten heeft.
Totale kosten (jullie huis+zijn nieuwe onderkomen) delen door twee is misschien nog de elegantste oplossing totdat het huis verkocht is.

dinsdag 3 april 2012 om 11:56
Ex zal de helft van de kosten moeten betalen. Met uitzondering van gas, water en licht. Opstalverzekering zal hij dus ook aan mee moeten betalen.
Wanneer het huis ( mis met restschuld) verkocht wordt, zullen ze dat samen moeten aflossen.
TO, waarom heb je dit niet op papier laten vastleggen, of moet dat nog gebeuren?
Wanneer het huis ( mis met restschuld) verkocht wordt, zullen ze dat samen moeten aflossen.
TO, waarom heb je dit niet op papier laten vastleggen, of moet dat nog gebeuren?
dinsdag 3 april 2012 om 11:57
Het huis staat te koop.
Ik kan het niet meer betalen.
Ex wil niet betalen.
Vind dat ik genoeg verdoen dus moet het zelf maar opbrengen.
Ergens uit zien te komen met ex. is onbegonnen werk.
Hij wil niet betalen.
Wat ik ook doe of zeg.
Hij is overigens degene die uit vrije wil de woning heeft verlaten om bij zijn vriendin te gaan wonen.
Ik kan het niet meer betalen.
Ex wil niet betalen.
Vind dat ik genoeg verdoen dus moet het zelf maar opbrengen.
Ergens uit zien te komen met ex. is onbegonnen werk.
Hij wil niet betalen.
Wat ik ook doe of zeg.
Hij is overigens degene die uit vrije wil de woning heeft verlaten om bij zijn vriendin te gaan wonen.
dinsdag 3 april 2012 om 12:02
quote:kadanz schreef op 03 april 2012 @ 11:52:
.
Zoals ik het lees vraagt TO naar haar juridische positie omdat man opgestapt is en helemaal niets betaald.
Volgens mij heeft ze meer rechten dan ze zelf weet.
.
Zoals ik het lees vraagt TO naar haar juridische positie omdat man opgestapt is en helemaal niets betaald.
Volgens mij heeft ze meer rechten dan ze zelf weet.

dinsdag 3 april 2012 om 12:08
Kadanz, hij heeft er zelf voor gekozen weg te gaan en met z'n nieuwe vlam te gaan samen wonen. Is het de bedoeling dat TO op een houtje moet gaan bijten?
Hij is medeverantwoordelijk voor aflossing van rente.
Als ie het niet kan opbrengen, dan gaat ie maar goedkoper wonen.
TO, nogmaals, bespreek dit met je advocaat, want je kunt zelf betalen met terug werkende kracht afdwingen.
Hij is medeverantwoordelijk voor aflossing van rente.
Als ie het niet kan opbrengen, dan gaat ie maar goedkoper wonen.
TO, nogmaals, bespreek dit met je advocaat, want je kunt zelf betalen met terug werkende kracht afdwingen.

dinsdag 3 april 2012 om 12:29
Tuurlijk kan ex besluiten niet te betalen, dat blijkt want hij doet dat ook. Jij moet achter het geld aan. Dit soort afspraken leg je vast in voorlopige voorzieningen. Het is juridisch niet juist wat hij doet, e.e.a. is afhankelijk van de afspraken die jullie gemaakt hebben.
Als jij niet meer kunt betalen gaat de hypotheekverstrekker langs bij je ex. Hij heeft dan de keus wel of niet betalen. Hij is net als jij voor 100% aansprakelijk voor de gehele hypotheek (en dus niet 50% zoals vaak gedacht wordt). Wordt er niet meer betaald dan zal het huis uiteindelijk geveild worden, dit heeft natuurlijk ook nadelige gevolgen voor hem. De restschuld is ook voor jullie samen.
Je advocaat is veel beter op de hoogte van deze specifieke situatie dan wij. Als je een goede advocaat hebt kan hij/zij je goed informeren.
Als jij niet meer kunt betalen gaat de hypotheekverstrekker langs bij je ex. Hij heeft dan de keus wel of niet betalen. Hij is net als jij voor 100% aansprakelijk voor de gehele hypotheek (en dus niet 50% zoals vaak gedacht wordt). Wordt er niet meer betaald dan zal het huis uiteindelijk geveild worden, dit heeft natuurlijk ook nadelige gevolgen voor hem. De restschuld is ook voor jullie samen.
Je advocaat is veel beter op de hoogte van deze specifieke situatie dan wij. Als je een goede advocaat hebt kan hij/zij je goed informeren.